Talvirenkaat 2016-2017
Re: Talvirenkaat 2016-2017
...ja minkä kokoisina? Yllättäen esim 225/45R17 kantavuus tuppaa olemaan parempi (ja siis luokitus korkeampi ilman XL:ää) kuin 185/65R15.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Alleviivaan jo sanomani kahdesta saman koon renkaasta ei ole olemassa 91 ja 91XL mallia
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Kribe kirjoitti:Mitä tuo XL käytännössä tarkoittaa? Tiedän että se tarkoittaa korotettua kantavuusluokkaa, mutta mitä se sitten tarkoittaa?
Jos samaa rengasta saa kantavuudella 91, 91XL ja 94, niin mitä eroa on 91 ja 91XL renkaalla? Entä 91XL ja 94?
SS kirjoitti:Hyvä kysymys. Kuvittelin että XL kertoisi isommasta kantavuusluokasta, mutta tuo että samalla kantavuusluokalla on sekä tavallista että XL:ää oli mulle uutta. Kantavuusluokkana on ainakin kuitissa mainittu 95, tartteepa tsekata onko kumien kyljessä sama luku.
Jos tämä kysymys oli suunnattu mulle, niin en minä ole moisia nähnyt tai väittänyt olevan. Olen kuvitellut homman menevän samoin, eli XL olisi isommalla kantavuudella kuten kirjoitinkin...Saabinsti kirjoitti:^Näytäppäs esimerkkejä?? Minusta se kuitenkin menee, että esim. 91 luokka on ns. normaali ja 94(tai 95) on sitten se vahvistettu ja XL.
Eli saman koon renkaasta ei ole olemassa 91 ja 91XL mallia, vaan se XL on 94 tai 95.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Molemmat hantuukia koossa 225/45R17. Sitä en muista oliko 225/40R18 maapurjeissa mikä merkintä.aero kirjoitti:...ja minkä kokoisina? Yllättäen esim 225/45R17 kantavuus tuppaa olemaan parempi (ja siis luokitus korkeampi ilman XL:ää) kuin 185/65R15.
Bemarin 225/50R17 97, 225/45R18 97 tai 245/40R18 98 renkaissa ei ole XL-merkintää.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Äkkiä vilkaisemalla 1001-renkaasta esim löytyy nuo koot seuraavilla kantavuuksilla:
Siihen en ota kantaa, onko renkaan kylkeen se xl merkitty.
94 ja 98XLkribe kirjoitti: 225/50R17 97
91 ja 95XLkribe kirjoitti: 225/45R18 97
(91 semislicksi) 93 ja 97XLkribe kirjoitti: 245/40R18 98 renkaissa ei ole XL-merkintää.
Siihen en ota kantaa, onko renkaan kylkeen se xl merkitty.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Ainakaan tällä hetkellä hankuukia ei tuossa koossa saa kuin joko 91 tai 94xl(sama sekä talvi, että kesä).kribe kirjoitti:
Molemmat hantuukia koossa 225/45R17.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Nyt galluppia kehiin, millaisissa lukemissa on nyt syksyllä 2016 ostettujen renkaiden nastaulkonemat? Omat
Gislaved nordfrost 100 205/55/16 edessä 1,4mm takana 1,1mm.
Goodyear ultragrip ice arctic 195/65/15 edessä 1,4mm takana 1,2mm
Gislaved nordfrost 100 205/55/16 edessä 1,4mm takana 1,1mm.
Goodyear ultragrip ice arctic 195/65/15 edessä 1,4mm takana 1,2mm
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Onko kokemuksia Hankookin IPikesta W419 ja W419D kulumisen ja nastojen pysymisen/keston suhteen?
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Näistä minun kommenteista tosiaan oli puhetta jo aiemmin. Elikkäs kertauksen vuoksi vielä: W419 malli, kumi kului tavanomaisella tapaa, nasta kului nopeammin kuin yleensä. Ulkonema vain 0,5mm parin talven ajolla. Tuo parhaan pidon heikkeneminen tapahtui todella nopeasti. Esim. nykyiset Googdyearit ovat oikein viimeisenpäälle pitävät nakit parhaillaan ja niillä on ajettu tuo muutama tonni nyt käytännössä. Kaksi talvea tarkoittaa tässä autossa yhteensä noin 15tkm.Mertmi kirjoitti:En suosittele ainakaan og 9-3:een Hankookia. Ohjaus oli yliohjaava ja suorastaan yliherkkä ja jääpito heikkeni jyrkästi jo ~3000km ajolla. Nastat kului kumia nopeammin ja ulkonema kahden talven jälkeen oli puoli milliä. Kirjoitin kokemuksista jo aiemminkin. Ei ne olleet loppuun ajetut. 8...8,5mm oli kuviota ja kaikki nastatkin paikallaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Mulla on nyt menossa viides talvi noiden Goodyear Ultragrip Ice Arcticien (195/65/15) kanssa ja niissä on edelleen ihan hyvä pito. Kilsoja nyt ei oo mahdottomasti tullut parin viime talven aikana ja ensi talveksi pitää varmaan uudet hommata, mutta voipi olla että pysyn samassa merkissä ja mallissa...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Noissa marraskuussa alle menneissä Continentaleissa näytti olevan reilusta millistä riluun puoleentoista milliin. Ajoa takana reilut 1500 km.Mertmi kirjoitti:Nyt galluppia kehiin, millaisissa lukemissa on nyt syksyllä 2016 ostettujen renkaiden nastaulkonemat? Omat
Gislaved nordfrost 100 205/55/16 edessä 1,4mm takana 1,1mm.
Goodyear ultragrip ice arctic 195/65/15 edessä 1,4mm takana 1,2mm
En kyllä tiedä millä mitata kovin tarkkaan, tönäri on hieman huono työkalu, kun laitteen asento ja kumin pehmeys tuottavat useamman kymmenysmillin toleranssin mittauksiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Muutaman mittauksen keskiarvolla heitin ite. Tönärillä kuitenkin mittailin niitä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Onko kellään tietoa noista Hakkapeliitta seiskoista, miten mahtaa olla nastoitus näissä viimeisissä erissä?
Onkohan niitä menty muuttamaan?
Ainakin noissa joitakin vuosia vanhemmissa on tottunut siihen, että nastat pysyy hyvin ja ei kulu, niin kuin noissa kaseissa tuppaa kuulemma tekemään.
Onkohan niitä menty muuttamaan?
Ainakin noissa joitakin vuosia vanhemmissa on tottunut siihen, että nastat pysyy hyvin ja ei kulu, niin kuin noissa kaseissa tuppaa kuulemma tekemään.
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Viime jouluna ostin netistä seiskat anopille C5:een, ei yhtään nastaa ollut hävinnyt kevättalven ajoilla, mikä ei kyllä paljoa voinut olla, ehkä pari tuhatta. Pieni ajomäärä toki mutta ainakin sen pysyi.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Pakko tähän väliin mainostaa kerrassaan kelvollisia talvikumeja. Nää on nyt ollut ajossa tämän viikon, ja etelässäkin on ollut ihan kelpo talvi! Päällimmäisenä havaintona on mainittava, että renkaissa lienee ihan liikaa pitoa, koska koko ajan tulee jengiä perä edellä vastaan. 2-kaistaisissa risteykissä jos sattuu eturiviin pääsemään punaisten vaihtumista odottamaan, niin aina on vihreän valon vaihtumisen jälkeen muutaman sekunnin kiihdytyksen jälkeen kymmenien metrien keula. Oikeen kovilla ja kiillottuneilla lumipolanteilla risteyksessä saa olla luistonestottomalla tarkkana että ei pito katoa, mutta rauhallisella kaasunkäytöllä niistäkin liikkeelle pääsee varsin eleettömästi.
Ai mitkäkö? No 2002 paistetut, n. 3-4mm pintaa omaavat Hakkapeliitta 2 nastakumit, joista on kaikki nastat nypitty, autona Audin porsittua AWD Legacy (ei lukkoja). Suosittelen muillekin, erittäin halpaa, menee kesärengaskausikin samoilla gummeilla
Ai mitkäkö? No 2002 paistetut, n. 3-4mm pintaa omaavat Hakkapeliitta 2 nastakumit, joista on kaikki nastat nypitty, autona Audin porsittua AWD Legacy (ei lukkoja). Suosittelen muillekin, erittäin halpaa, menee kesärengaskausikin samoilla gummeilla
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84