NoRSKi: 2.3 litraset Kolkit

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.

Jätetäänkö tasapainoakselit paikalleen vai ei?

Jättäkää paikalleen
55
51%
ei
28
26%
paaliin
24
22%
 
Ääniä yhteensä: 107

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

NoRSKi: 2.3 litraset Kolkit

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

NoRSKi eli Nokian Ruosteinen Saab Klubi ilmoittautuu. Sain kaverin kanssa lyötyä hynttyyt yhteen ja sain houkuteltua hänet Saabistiksi. Todettiin siinä samassa, kun Tampereelle muutimme eri puolelta Suomea, että Saabin kanssa ei ilman tallipaikkaa pärjää. Nykyinen harrastetila löytyy Nokialta, jossa olemme olleet vuokralla joulukuusta saakka.

Itseä aina harmittaa katsella muita projekti topicceja, joissa työnjälki on priimaa ja kaikki tehdään aina viimosen päälle. Tässä topicissa siitä ei pitäisi olla vaaraa. No vitsi vitsi, pyritään päivittelemään tänne pieniä ja vähän isompiakin projekteja kuvien kanssa, josko niistä olisi joillekin apua tulevaisuudessa. Meikäläinen ajelee tällä hetkeläl sigun tonnarilla, joka ei suuremmin remonttia kaipaa. Toinen osapuoli @Peterssen ajelee tällä hetkellä 9-5 Wagon Aerolla, sekä kakkosauton virkaa ajaa 9-5 Vector Wagon. Klubin kolmas hiljaisempi jäsen ajelee taivaansinisellä ng satkulla.

9-5 Aero alkoi syömään öljyä ja siihen suoritettiin löpöhuuhtelu. Se ei kuitenkaan tuottanut toivottua tulosta, vaan lopulta edessä oli männänrenkaiden vaihto. Takomännät on nii pirun kalliita ja T7 männät ei niin loistavia, niin kaveri päätyi ostamaan:

Kuva
T5 vapari-tonnarin männät. Kiitokset nimimerkille @Pamppu männistä. Seuraavana edessä siis femman koneremontti. Onko tasapainoakselien poistajilla minkälaisia kokemuksia poiston jälkeisistä värinöistä? Tasapainoketju lähtee luultavasti jokatapauksessa, mutta akselien poisto ja tulppaus vielä kysymysmerkki. Viikonloppuna alkaa koneen irroitus. Pientä reeniä tuli jo harjoiteltua tuon purku kolkin kanssa.
Viimeksi muokannut Tonnari88, Su Loka 08, 2017 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja TTH »

Eipä tuo minun mielestä kovin häiritsevästi täristä, varsinkin uusilla moottorin tukikumeilla. Itse heivasin akselien tilalle tulpat paikoilleen. Onhan sulla kiertokanget noiden mäntien kanssa? Kankien yläpäät ovat erilaiset T5 ja T7-moottoreissa.

B234i alakerta on oikein mukava tuon 15T kanssa, suosittelen 8)
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Katos, männistä tuli heti kuuluisat :D

Mulla on tonnarissa 2.3 T5 alakerta, tp-kepit käytössä ja tukikumit uretaania / femmassa 2.3 T5 alakerta, tp-kepit paikallaan ilman ketjua ja vakiot tukikumit. Molemmat täristää kevyesti samalla tapaa tyhjiksellä ja vauhdissa ei eroa huomaa. Yksi huolenaihe vähemmän kun jättää ketjun pois ja samalla saa öljynpaineita paremmaksi kun pääsee tulppailemaan öljykanavia...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Joo, kuuluisiksihan ne tulivat kun projektitopikkikin tuli vähän ajankohtaisemmaksi :D Tuskinpa saabeistakaan ikinä tekeminen loppuu niin jospa tänne saisi vähän kaikkea muutakin.

TP-akseleita tosiaan vielä vähän pohdiskellaan. Pitäisi tarkemmin lueskella siitä poistamisesta ja miettiä mitä siitä hyötyy. Pääasiassa käyttöautoahan tuosta farkkufemmastakin haetaan. Onhan niillä oma tarkoituksensa tasata käyntiä, mutta varmaan menee kuitenkin vähän pieleen se tasapaino kun männätkin vaihtuvat erilaisiin.

Niistä kangista, sen mitä olen lukenut ja kuullut niin eikös tuossa B234i (josta männät ovat) ole samat 153mm kiertokanget. Ainakin Wissin mukaan tappien halkaisijat ovat samat, pituus ilmeisesti voi olla vähän eri. Tosiaan T7 on ns. trapezoid-päinen? Ilmeisesti vain viistetyt reunat yläpäässä? ainakin sellaisella veikkauksella olin menossa, että passaa näin päin, eli T7 kanget ja T5 vaparimännät, jos ne viisteet ovat vain T7 männän muotojen takia tehty. Jos on kokemusta tai tietoa että ei passaa tai kannata, niin kertokaa toki. Jos nyt pahasti käy niin kyllä tuolla tallilla taitaa ylimääräisenä olla myös ne 153mm B204E kiertokanget, jotka varmaan olisivat sitten se passeli vaihtoehto. :D
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja TTH »

Sieltä kun lyö akselit pois ja tulppaa kaikki kanavat kunnolla, niin öljyä jää enemmän loppu koneen voiteluun.

Kanget ovat tosiaan saman mittaiset ja yläsilmäkin on samaa kokoa, viiste on erona. Se viiste on vaan yllättävän iso, itsestä ainakin tuntuisi aika hurjalle kun välys on aikalailla eri tapin ylä- ja alapäässä. Toki jos B204 kanget löytyy jemmasta niin hyvä, siinä konetta kasatessa voi sitten miettiä mitkä sinne iskee.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Pikkasen värinöitä tuli kyllä verrattuna siihen että aikaisemmin oli ketju poistettuna kepit paikallaan ja nyt kaikki poistettuna.
Projektissa muutama kuva poistosta ja tarinaa sivulla 5.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=60
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Kiitoksia mielipiteistä ja kommenteista. Vielä ehtii miettiä jääkö akselit paikalleen vai ei. Perjantaina luvassa oli koneen irroitus, mutta koska hallin ilmalämpöpumppu sanoi sopimuksensa irti, oli keksittävä halliin lämpöä. Torista löytyikin ilmoitus ja noin 30km matkan päästä löyty 16kw öljylämmitin kohtuulliseen hintaan. Nyt löytyy taas pienen tauon jälkeen nelipyöräinen dieselillä toimiva häkkyrä. On muuten pirun kätevä vehje. Vie löpöä litran tunnissa ja lämmitti vajaa 100 neliöisen hallin kolmesta asteesta viiteentoista puolessa tunnissa.

Kuva

Saatiin halliin lämmintä, joten olikin aika päästä kouluviikon jälkeen ansaittuun vapaa-ajan viettoon hallille. Seuraavaksi piti alkaa konetta irroittamaan kunhan saa avosatkun siirrettyä talviteloilta pihale. Tapoja koneen irroitukseen on tietysti yhtä paljon kuin tekijöitäkin. Olisihan tuon pako- ja imusarjan voinut jättää kiinni, mutta päätettiin selkeyden vuoksi ottaa molemmit irti, kun kansi menee koneistettavaksi jokatapauksessa. Ja taas sama pinnapultti poikki, mikä meni viime kerrallakin...

Kuva Kuva
Turbiini veke ja tarkempaan syyniin. Imusarjakin irti ja suutintukki sivuun roikkumaan.

Kuva
Mitä oliskaan remonttia ilman asiaan kuuluvaa työvaatetusta.

Kuva

Kolkissa otettiin kone alakautta veke, joten päätettiin nyt kokeilla ottaa yläkautta. En osaa sano kumpi hoitui kätevämmin, mutta suht hyvin tuo mahtui tulemaan yläkauttakin pois. Hommaa helpotti tietenkin kaksi käsiparia. Lähinnä jännitystä tuotti, riittääkö moottorinorsussa nostovara.

Ei ruvettu vielä sen koommin konetta aukomaan, kun edellinen T5 motti on kiinni pukissa. Täytyy alkaa seuraavaksi vertailemaan ja pähkäilemään kummat kanget lyödään sisään. Kansi koneistamolle ja osat tilaukseen. Täytyypi koittaa jatkossa ottaa vähän siistimpiä kuvia, niin on tätäkin sekamelskaa mukavampi seurata. Täytyy napata emännän järkkäri hallille mukaan ensi kertaa varten. Tästä on hyvä jatkaa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

asiallista raplausta..missä kaljat? :lol:
Joo,se vähän myös vaikuttaa että pidätkö tekniikan vakiona vai onko tarkoitus joskus ottaa kunnolla voimaa irti koneesta..
Et jos nyt pysytään siellä stage3 tasolla (~300hv) niin alakerran muutoksia ei välttämättä tarvitse mutta isommille stageille mentäessä on öljynriittävyys varmistettava alakerrassa noilla muutoksilla joka vaatii sen kanavien suurentamisen jne..

Tuosta on hyvä jatkaa! 8)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Selvin päin joutui tämänkin rempan tekemään :lol: Noh, ehkä hyvä että jää jotain päähänkin kun ei ole vielä tullut konetta irroitettua niin että on tarkoitus pistää se sinne takaisinkin. Päivitellään tosiaan lisäinfoa kaikesta rempattavasta kun konetta aukaistaan enemmän. Tulihan autolle lisää huollontarvetta kun huomattiin väljä etupyöränlaakerikin, etujarrulevyt olivatkin jo kierot... Ja päästään viimein käsiksi niihin helkutin etuvakaajan korikumeihin, yhtä vakaajakumin pantaa kerran koitin aiemmin avata, ja hetihän se surkea pikkupultti meni poikki :lol:

Pitää tosiaan vielä vähän mutustella. Tosiaan muistan itsekin lukeneeni että se öljynkierto on pienoinen ongelma näitten koneitten kanssa ja moni on niitä poraillutkin isommaksi.. Ei ole jäänyt yksityiskohdat oikein päähän, pitää kai tietoa etsiä.

Nuo teholukemat ovat pienoinen kysymysmerkki.. "Helppohan" siitä olisi tosiaan se 300hp ottaa. En oikein usko että mihinkään 400 tienoille ikinä tullaan pääsemään, ja kun ovat nuo T5 vaparin männät vähän jännittävät, kun ei tunnu kukaan tietävän mitä ne oikein kestävät :lol: Mutta varmaan luulisi että eivät ainakaan T7 mäntiä vähemmänkään. Että varmaan sellainen reilu 300 tulee olemaan tuon koneen huippu, jos sinne ikinä edes päästään. Pääsisiköhän tuollaisen varmaan max 350hp koneen vielä tekemään ilman kanavien porailua, vai ollaanko jo riskirajoilla?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ei sitä pidempää tarvitse etsiä tietoa ja kuvia kun laitoin oman projekti linkin tuonne muutama viesti ylöspäin.. :roll:
Sillä pitäisi päästä jo aika pitkälle. Projektini käsittää moottoripäivitykset ym. stage1-7 asti.

Omalla T5 pannulla ajoin stage4 tasoisena,eli mitsun tdo4-15#6,cuuleri,465cc jne..varmaan jotain 20tkm ilman mitään ongelmaa.
Seuraava omistajakin sitä kuritti vielä ennen kuin teki moottorirempan alkavan kannentiivistevian takia joka riistäytyi ja korjaantui ja tuli mulle takaisin ja särkyi jne.. :roll:

Eiköhän noi T5 vaparimännät ole ihan samaa takokamaa kuin ahdetunkin T5:sen eli kestää varmasti isältä pojalle..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Keme »

Peterssen kirjoitti: Pääsisiköhän tuollaisen varmaan max 350hp koneen vielä tekemään ilman kanavien porailua, vai ollaanko jo riskirajoilla?
Ei varmasti ole millään riskirajoilla. Mulla ei ole koneesta porattu öljykanavia, rajottaja 7500 ja pyörältä mitattua tehoa on todella paljon yli 350hp. Kierroksistahan toi öljynkierron riittävyys taitaa olla enemmänkin kiinni kuin suoranaisesta tehosta.

Tasapainoakselit kannattaa poistaa, jos se on mahdollista. Saabin kone ei ole erityisen tunnettu öljynkierron hyvyydestä, joten sitä painetta ei kannata hukata turhuuksiin. Värinät lisääntyvät todella vähän, jos ollenkaan. Ei siitä koneesta tule mitään ruohonleikkurin Briggs&Strattonia tai Dewaltin iskevää mutterimopoa niiden poiston myötä.

https://www.facebook.com/pg/SaabelGarag ... 9056910225
Tossa on kuvien kanssa ohjetta akseleiden tulppailuun. Lyömällä umpiholkit myös etummaisten laakeripukkien tilalle välttyy oikean ylänurkan rattaan öljynkierron tulppaamiselta.

Tässä on vertailtu B204L ja B234i mäntiä
Kuva

Kuva

Männänrengasväleissä vaikuttaa olevan suurimmat erot. B204L männässä on myös männäntapille omat öljyreiät ja niitä ei B234i männässä ole.

Kuva

Kuva

Harmi kun kaikki T7 männät on tullut heitettyä aina roskiin, niin ei ole tullut otettua T5 ja T7 mäntien vertailufotoja.

Pari lisäkuvaa samasta aiheesta, jos kiinnostelee. https://keimo.kuvat.fi/kuvat/Tauhkaa+ja ... 4L+piston/
jeeeeeee!
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Iltaa arvoisat kanssaharrastajat. Viikonloppu meni taas hujauksessa muissa hommissa ja Saab ei edistynyt sillä välin. Kouluviikon keskellä oli kuitenkin keskiviikkoiltana sopivasti aikaa purkaa konetta. @Peterssen käyttikin viikonloppuna laatikon irti ja ja kytkintä pohdittiin alkuviikosta. Laatikko oli irrallaan, niin illan alkajaisiksi kone pukkiin ja kansi irti.

Kuva

Lohko oltiin jo varauduttu hoonaamaan, mutta paljastuikin että vielä on edelliset hoonausjäljet hyvinkin näkyvissä. Voi olla että lohko täytyy hoonata silti.

Kuva

Männän päältä yllättävän karstaiset. Viinalla ajo varmaan irrottanut suurimmat tuolta reunoilta. Männissä ei ollut suurempia kulumajälkiä, vaikkakin olivat hyvin karstaiset. Kiertokangen laakerit tuli irroitettua melko sopivaan aikaan, sillä niille vaihto on hyvinkin ajankohtainen.

Kuva´

Yllä olevassa kuvassa näkeekin kuinka karstaiset nuo männänrenkaat olivat. Kaikki öljyrenkaat totaalijumissa. Voidaan todeta, että ei mennyt niidenkään vaihto hukkaan. Vielä kun ohjurikumit vaihtaa liiman kera, niin ei varmaan vie enää öljyä. Tässä niitä ny on, niitä barhaita T7 mäntiä:

Kuva

Keme, ota koppi tästä. Otettiin sulle vertailukuva männistä. Täytyy vaikka postata kuvat vielä tuonne random vinkkejä virikone -topiciin.

Kuva

vasemmalta oikealle: b235 b204E ja b234i

Vielä lopuksi, jeesatkaa kaveria hädässä. Tallin väärämerkkiuskoiset toivat hallille asiattoman kalenterin, joka uhkaa syrjäyttää Saab-kalenterin. Valitettavasti meillä kummallakaan ei ole jäsenmaksua maksettuna, joten uutta kalenteria ei ole. Korjatkaa vääryys ja tarjotkaa kalenteria.
Kuva
(kuvaa muokattua asiallisemmaksi)
Viimeksi muokannut Tonnari88, Ma Maalis 06, 2017 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Jooh. Päivitellään tosiaan vähän muutakin remppaan liittyvää.

Tosiaan joo, kuten kuvista näkee niin aika karstaisiahan nuo männät ovat, ja onhan siinä lohkossakin vähän palanutta karstaa.. Olisin odottanut että männät olisivat olleet laelta vähän puhtaammat, kun niin on hehkutettu sitä etanolin puhdistavaa voimaa. Onhan tässä kymppitonni jo ajeltu pelkästään viinalla. Mutta varmaan se liki litran öljynpoltto tonnilla tekeekin tehtävänsä. Ei kyllä niin paha kuin mitä jossain täällä klubilla näkyneissä, eli eiköhän tämäkin kaikki korjaannu rahalla ja työllä :) Alla tosiaan yleiskuva kuva öljypohjan puolelta.

Kuva

Sitten mäntien irroituksen jälkeen tuli suuri jännityksen hetki, ja irroitettiin se pelätty kakkosen runkolaakeri. Tällainenhan sieltä paljastui:

Kuva

Ei läheskään niin pahan näköinen kuin kiertokangen laakerit.. Eikä ole mitään sormissa tuntuvaa. Uskaltaisikohan näillä lyödä vielä nippuun? Ainahan se paras olisi uusia ja varmempi olisi jos jollain plastigagella mittaisi mutta mikä olisi tietäjien mielipide? Yli budjetinhan tässä jo mennään, jakoketjun kiristinkin oli sen 16mm ulkona niin eiköhän se ole ketjun hilppeittenkin vaihto ajankohtainen
Sittenpä pitäisi varmaan ne kaikki osaset tilata ja pistää tili tyhjäksi. Pirunmoinen putsaus kaikille osille ja kasaus joskus hamassa tulevaisuudessa. Pian alkanee oikeanlaisen venttiilijousen puristimen metsästys, jos ei tuonne TAMKkiin pääse. Ja taisi tässä näin äänestyksen tuloksesta huolimatta käydä, että se vähiten toivottu vaihtoehto voittaa, pitäisi käydä hakemassa valmiit TP-akselien tulppausholkit sorvarilta :lol:

Näillä eväillä taas jatketaan vähän aikaa.
Viimeksi muokannut Peterssen, Su Maalis 05, 2017 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja mestari »

kalenteri päivityksen pääsee tekemään muutes kun maksaa jäsenmaksun.. ei vissiin konerempassa paljoa jäsenmaksu kirpase :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja TTH »

Neljäkymppiä maksaa uudet lakut, sama sinne on uutta työntää. Jättää parit noppalaatikot Lidliin.

Biltemasta saa semmoisen limbon millä saa jouset puristettua. Toisaalta tuskin se koneistamo kamalasti tuosta purkutyöstä ottaa, plaanaus ja kumien vaihto on kuitenkin edessä.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Vastaa Viestiin