Saabien mallimerkinnät

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Saabien mallimerkinnät

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Mahtaako kellään olla tietoa mistä Saabien mallimerkinnät tulevat? esim 96, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5 jne

Onko niissä olemassa jokin loogisuus. Ilmeisesti isompi numero korreloi isompaa autoa?

:?:
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Joskus kuulin, että 9000 olisi tehty miellyttämään jenkkejä, kun tykkäävät kuulemma siellä, että auton perässä on paljon numeroita tjsp..
Vai antaneekohan se niille mielikuvan 9-litraisesta moottorista. :lol:
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Defeat kirjoitti:Joskus kuulin, että 9000 olisi tehty miellyttämään jenkkejä, kun tykkäävät kuulemma siellä, että auton perässä on paljon numeroita tjsp..
Vai antaneekohan se niille mielikuvan 9-litraisesta moottorista. :lol:
Mä taas luulin et siellä on auton huippunopeus.... :wink:
Viimeksi muokannut saabracing, Pe Helmi 18, 2005 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Defeat kirjoitti:Joskus kuulin, että 9000 olisi tehty miellyttämään jenkkejä, kun tykkäävät kuulemma siellä, että auton perässä on paljon numeroita tjsp..
Voipi olla, kun Audi kasikymppinenkin oli jenkkilässä Audi 4000. :lol:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse kuulin kerran, että mallimerkintä on potentiaalisten vikojen määrä:

96=96, 99=99, 900=900, 9000=9000, 9-3=729 ja 9-5=59049 :D Ei vainen, kai sille joku selitys löytyy...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Hepis kirjoitti: Voipi olla, kun Audi kasikymppinenkin oli jenkkilässä Audi 4000. :lol:
Tuo on oikeasti totta.
Ainoastaan Jenkkien "suuruuden viehätyksen" takia esim. Audi 100 on jenkkilässä Audi 5000.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Siis alunperinhän Saabin mallinumerot olivat puhtaasti järjestysnumeroita 92:sta 97:ään (97=Sonett, kuten kai myös 94), mutta sitten hypättiin 99:ään, kun se kuullosti paremmalta.

Sitten kun olisi ollut satasen paikka, hoksattiin, että Saabissa on aina ollut mukana tuo ysi ja niin siitä tuli 900. Tontun numero tosiaan tehtiin Jenkkejä varten, olihan mm. sen ajan Audi 100 Jenkeissä muhkeasti 5000.

Sitten kun 99:ää tekohengitettiin satkun takapäällä, saatiin kaunis sarja, kun siitä tehtiin noppa (90 - 900 - 9000).

Nykyinen numerointi tehtiin helpottamaan Saabia huonosti tuntevien ymmärrystä siitä, missä kokoluokassa mennään muistaen edelleen, että jossain sen ysin pitää aina olla mukana. Eli aika suoraanhan kyse on siitä, että ysikolmonen on kolmossarjan Bemarin kokoluokkaa ja ysifemma taas viitossarjaa... Alunperin oli tarkoitus, että uudet numerot aina kirjoitetaan exponentilla, kuten peräluukussa edelleenkin, mutta kun se on joissakin yhteyksissä hankalaa, keksittiin kirjoitusmuodoksi tuo väliviivallinen versio 9-3, 9-5. Ja X:llä merkataan lisäksi nelivetoiset mallit.

Varmaan on muitakin selityksiä ainakin joillekin em. numeroista, mutta eikös ng900 ollut tehtaan sisällä projektinimeltään Saab 102?
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Toby kirjoitti:Siis alunperinhän Saabin mallinumerot olivat puhtaasti järjestysnumeroita 92:sta 97:ään (97=Sonett, kuten kai myös 94), mutta sitten hypättiin 99:ään, kun se kuullosti paremmalta.
Eipä olisi jäänyt 98 välistä, jos Italdesignin näkemys aiheesta olisi päässyt tuotantoon:

Kuva
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Hepis kirjoitti:
Toby kirjoitti:Siis alunperinhän Saabin mallinumerot olivat puhtaasti järjestysnumeroita 92:sta 97:ään (97=Sonett, kuten kai myös 94), mutta sitten hypättiin 99:ään, kun se kuullosti paremmalta.
Eipä olisi jäänyt 98 välistä, jos Italdesignin näkemys aiheesta olisi päässyt tuotantoon:
Ei ihan totta, tuo "98" on uudempi viritelmä kuin alkuperäinen ysiysi! Eli silloin kun ankanpyrstöstä päätettiin tehdä ysiysi, tuosta ysikuupan viritelmästä ei vielä ollut tietoa! En muista tarkkaan, miltä vuodelta tuo kuva on, mutta joka tapauksessa 70-luvun puolelta (about 73-75).
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Voisko tuo 102 johtua projektien laskennasta 99:stä eteenpäin? Eli 99:n jälkeen "oikeita" uusia malleja olisi 100=og900, 101=9000 ja 102=ng900
No, OK eihän og900 ollut markkinoille tullessaan varsinaisesti uusi malli, mutta erot 99:iin olivat kuitenkin varsin merkittävät.

Tämä koko teoria on siis lähtöisin allekirjoittaneen päänupista; faktasta ei TIETOAKAAN :roll:

Niin, ja noppitietona, että tuossa -90-luvun alussa, perinteikkään Arvo Aaltosen lopeteltua toimintansa, Saabia myi Porissa merkkiliike nimeltä "Auto 9900"...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Suomik kirjoitti:Voisko tuo 102 johtua projektien laskennasta 99:stä eteenpäin? Eli 99:n jälkeen "oikeita" uusia malleja olisi 100=og900, 101=9000 ja 102=ng900
No, OK eihän og900 ollut markkinoille tullessaan varsinaisesti uusi malli, mutta erot 99:iin olivat kuitenkin varsin merkittävät.

Tämä koko teoria on siis lähtöisin allekirjoittaneen päänupista; faktasta ei TIETOAKAAN :roll:

Niin, ja noppitietona, että tuossa -90-luvun alussa, perinteikkään Arvo Aaltosen lopeteltua toimintansa, Saabia myi Porissa merkkiliike nimeltä "Auto 9900"...
Käsittääkseni päättelysi osui aivan kohdalleen!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

99 sai malli nimen 99 koska 98 oli vahingossa annettu yhdelle lentokone projektille. Myöhemmin 98 otettiin kuitenkin uuden "96 combi coupén" nimeksi (projekti x28 -73). 900 (projekti x36) oli yksi keino pidentää 99 elinkaari ennen uuden huippumallin tuloa. 9000 (projekti x29) on siis projktina vanhempi kuin og900 :D
Vastaa Viestiin