VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Kerrompa tänne yhden kokemuksen vielä vesipumpusta. Oma autoni, nyt jo vaihtanut omistajaa oli -06 vuoden 1.9TidS. Auton ostaessa jo mietin muutaman kerran, että aika haaleaa ilmaa puhaltaa sisälle. En sen kummemmin asiaan kiinnittänyt huomiota, vaan oletin lämppärin kennon olevan tukossa. Autolla jatkettiin ajamista ja kesän aikana kilsoja kertyi varmaankin sellainen 3 tuhatta. Juhannusaattona sain emännältä soiton, että auto nostaa lämpöjä. Käskin sitten tietysti ensimmäisenä katsomaan nesteet ja varmistamaan, että konehuone muutenkin ok näköinen. Auto saatiin tallille ja alkoi tutkiminen. Ensinnä epäilin jälleen kennon olevan tukossa ja huuhdoin järjestelmän. Tässä vaiheessa moni epäili termostaatti vikaa, mutta kone lämpesi normaalisti ja termostaatti tuntui toimivan oikein. Järjestelmän huuhtelukaan ei auttanut, vaan ongelma jatkui lyhyen koeajon aikana. Tässä kohtaa vikaa oli diagnosoitu sen verran, että lämmöt nousivat aina selkeästi voimakkaammin, kun kaasua painettiin reippaammin ja kierrokset nousivat.

Tässä kohtaa mutu potkaisi onnekkaammin kuin koskaan. Jostain syystä päähän tuli ajatus, että vesipumppu olisi viallinen, ne kun tyypillisesti hajoavat. Mieleen juolahti ajatus, josko pumpun propelli luistaisi. Tällöin matalilla kierroksilla propelli jaksaisi pyöriä mukana, mutta kun kierrokset nousivat, ropelli alkaa luistaa, eikä pumppu kierrätä vettä. Vasta tässä kohtaa tajusin kokeilla lämmitystehoa eberi päällä, jolloin sisälle kabiiniinkiin saatiin lämmintä. Jakopääremontti olisi ollut joka tapauksessa edessä 30tkm päässä, joten pistin jakopäähilppeet tilaukseen.

Paketin saavuttua ryhdyttiin hommiin. Eipä siinä kauaa tarvinnut ihmetellä, kun vesipumpulle saakka päästiin ja nappasi akselista kiinni. Väljäähän siinä oli ja ihan perkeleesti. Ihme, ettei käynyt huonommin. Vesipumppu irti ja siinä kohtaa uskalsi jo vähän hymyillä. Hiukan kun sormella pani hanttiin ja hihnan akselista pyöritti, niin propelli alkoi luistaa. Ei siis pyörinyt käytännössä enää ollenkaan. Eikä ilmeisesti ollut ihan hetkeen enää pyörinyt. Itse mietin pääni puhki alkuunsa, että mistä mahtaa johtua. Toivottavasti jollekin on apua tästä. Netistä selatessa ei äkkiseltään tullut ko. tapausta Saabissa vastaan. Brittifoorumilla, oli jossain Multiplassa käynyt samalla tavalla.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

229 tkm ajettu Oulun seudun TTiD kävi hihnan tarkistuksessa ja tuomio --> hieman pölyä jakopäässä ja pyörissä alkavaa kulumista. Korjaustarjous merkkiliikkeessä hihnapyörineen 730 €. Onko tietoa, uskaltaako tätä hommaa antaa Oulun seudulla muiden tehtäväksi ja onnistuuko ylipäätään halvemmalla? Jakopäällä ajettu n. 70 tkm, josta vajaat 40 tkm näillä seuduilla.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Itse käyttäisin vain limingantullin åströmillä. Aineelle en vie enää mitään huoltoon. Pölyä siellä saa vähän ollakin kun hihnasta irtoaa ja alkavaa kulumista hihnapyörissä myös. Itse ajelisin 100 tkm asti ja sitten vaihtoon. Vesipumppu jos vain kunnossa niin eipä pitäis olla kummempaa huolta. Toki varman päälle jos ottaa niin eihän aikaisemmin vaihdosta haittaakaan ole. :)
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Jes, siellä autoa olen käyttänytkin. Ihmetytti lähinnä tuo hintapuoli, ilmeisesti tuohon summaan uusitaan myös ne isot hihnapyörät, koska normaalisti jakopään huolto on 529 euroa. Ja tosiaan millainen pölymäärä ja hihnapyörän kuluminen sitten on normaalia, ota selvää. Mentäneen seuraavaan huoltoon n. 20 tkm ja sitten vaihtoon, jolloin jakopäällä ajettu sen 90 tkm.
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Trooper_75 kirjoitti:229 tkm ajettu Oulun seudun TTiD kävi hihnan tarkistuksessa ja tuomio --> hieman pölyä jakopäässä ja pyörissä alkavaa kulumista. Korjaustarjous merkkiliikkeessä hihnapyörineen 730 €. Onko tietoa, uskaltaako tätä hommaa antaa Oulun seudulla muiden tehtäväksi ja onnistuuko ylipäätään halvemmalla? Jakopäällä ajettu n. 70 tkm, josta vajaat 40 tkm näillä seuduilla.
Sehän on ihan tavallinen jakopää joten miksi ei uskaltaisi? Osat kun tilaa itse ja työn kilpailuttaa esim autojerry.fi.
Itse teetin 2 vuotta sitten ihan nyrkkipajalla, hihna ja pumppu+ työt 360€.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Niin, ei kai tämän mitään avaruustiedettä pitäis olla :)Liekö joku olisi uusinut normi jakohihnasarjan lisäksi myös muut hihnapyörät? Onko originaaliosat ainoa kannattava tie? Saako noita muita hihnapyöriä edes tarvikkeena, montako niitä pyöriä on, mitkä osanumerot, mistä halvimmalla jne.?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minä vaihdatin edellisessä jakopääremontissa 215tkm kohdalla myös ne hihnapyörät, kyllähän ne ihan selkeän kuluneet oli:

Kuva

Kuva

Kuva
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

[quote="jmaatta"]Minä vaihdatin edellisessä jakopääremontissa 215tkm kohdalla myös ne hihnapyörät, kyllähän ne ihan selkeän kuluneet oli:

Oulun tautia pukkaa sielläkin :evil:? Tosin mun kiesillä tosiaan n. 40 tkm näillä jakohihnoja tuhoavilla teillä eli taitavat kulua muutenkin. Vaihdoitko siis Åströmillä?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Itse en henkilökohtaisesti mihinkään "oulun tautiin" usko vaikka värikin täsmää lehdissä nähtyihin:
Kuva

Mutta joo, Åströmillä vaihdettiin (kaveri siellä "luottomekaanikkona").
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BuFu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Loka 20, 2016 20:49

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja BuFu »

Minkä merkkinen vesipumppu nyt sitten kannattaisi hommata? Katselin tuossa esim gatesin jakopääsettiä (sis.vesipumpun). Kannattaako sekaantua?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse olen suosinut orkkispumppua ja osia muutenkin. Niissä on ainakin takuuasiat selvillä, varsinkin kun merkkihuollossa (PCS) tehdään työ. Kun meidän TTID kävi viimeksi jakopääremontissa, niin vesipumppu vaikutti ihan hyväkuntoiselta noin 90K ajettuna. Ei vuotanut ja pyöri herkästi aivan kuin uusi. Eka pumppuhan oli selvästi huonommassa jamassa samoilla kilsoilla...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitenkähän tuotevastuut menee, jos vaikka merkkihuollossa vaihdettu original Saab -vesipumppu porsii esim. 6 kk ja 10 tkm vaihdon jälkeen, pätkäisee jakohihnan ja sitä kautta venttiilit solmuun ja kone kaputt? Sanooko marmoritiskin myyjä että saat rahat takaisin vesipumpusta ja ehkä hihnasta, mutta muut vahingot menee autoilijan pussista?

Tämän ketjun mukaisen perusongelman tiedostaen itse löisin jakopäähän ja vesipumpuksi vain marmoriosaa ja marmorihuollossa asennettuna, mutta tämä on vain minun näkemykseni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Orio korvaa. Kysyin vuosi sitten merkkihuollossa kun vaihdatin vesipumpun. Eli ilman muuta merkkiosa 3 v takuulla!
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja JKen »

Aiheeseen liittyen ... viime kesäkuussa allekirjoituksen autosta n. 20 km/h vauhdissa, 90 tkm ajetusta jakohihnasta irtosi 22 hammasta. Heti epäilin vesipumppua, mutta ei ollut siinä syy. Venttiilikoppa irti ja ensimmäiset (lopulta ainoat) vahingot paljastuivat: kaikki pakopuolen keinuvivut poikki.

Sitten sylinterinkansi irti, männissä ei näkynyt mitään ihmeellistä ja venttilitkin oli aivan suoria. Kansi kävi mutkan koneistamolla ja kasattiin uusilla pako- ja imuventtiileillä yms. kun oli sinne asti purettu :) Samalla meni uusi imusarja paikalleen, kun kerran kansi oli irti.

Sitten vaan jakohihna ym. osat paikalleen ja ajoitus ilman "oikeaa" työkalua ... onnistuu hyvin: kampiakselin päässä ja hihnapyörässä on merkit. Piti toki muutaman kerran pyörittää konetta käsin, että ei ahdista mistään.

Ja sitten vaan starttaus ja kerralla käyntiin pienellä ilmauksella.

Pelimies ois voinut uusia pelkät keinuvivut ...

Nyt mittarissa 355 tkm, ajettu rempan jälkeen 12 tkm, kulutus tippui ja tuntuu kuin ois hieman ripeämpi.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Noin 80 tkm riitti gatesin hihna pumppu sarjalle. Vuotaan alko hiljalleen. Nyt Bosch tekeleet vuorossa.
Vastaa Viestiin