Brake failure, ABS failure....
Re: Brake failure, ABS failure....
Kyllähän se voisi, mutta ainakin meidän ttidssä on noin vuoden vanha exide premium jota on usein ladattu älylaturilla ja lepojännite on yleensä 12,6V. Auto toimii hyvin kun käyttää sitä muutaman tunnin välein, mutta yön yli seisominen -30 asteen pakkasessa on liikaa...
Eski
Eski
Re: Brake failure, ABS failure....
C0045 06 ja C0045 2A. Eli vasen takanurkka. Johdin poikki renkaan luona. Nippusiteen kohdalla nirhautunut.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Brake failure, ABS failure....
Itsellä -03 Aero, ja tulee nuo ABS, ESP ja luistonestoherjat kesäisin pääsääntöisesti jo heti kun kääntää virrat päälle, ennen kuin edes koittaa startata. Talvella on toiminut huomattavasti paremmin tai ollut täysin/lähes oireeton.
Akku on uusi ja kunnossa. Virtalukon vaihdan muistakin syistä. Nuo anturikaapelit täytynee tarkastaa jotka renkaille menee, tai käydä mittauttamassa.
Moottorin alapuolella olevan maakaapelin pinnoite on rikki (moottorista runkoon menevä, osanumero 12785584), ja kupari arveluttavan näköistä. Onkohan tällä vaikutusta? Ohjaustehostimesta on vuotanut nestettä tämän päälle. Vuoto korjattu, liittimet puhdistettu, uusi kaapeli hankinnassa.
Onko muita ideoita tällaiseen tapaukseen?
Akku on uusi ja kunnossa. Virtalukon vaihdan muistakin syistä. Nuo anturikaapelit täytynee tarkastaa jotka renkaille menee, tai käydä mittauttamassa.
Moottorin alapuolella olevan maakaapelin pinnoite on rikki (moottorista runkoon menevä, osanumero 12785584), ja kupari arveluttavan näköistä. Onkohan tällä vaikutusta? Ohjaustehostimesta on vuotanut nestettä tämän päälle. Vuoto korjattu, liittimet puhdistettu, uusi kaapeli hankinnassa.
Onko muita ideoita tällaiseen tapaukseen?
Re: Brake failure, ABS failure....
Vaihdoin viikonloppuna Saabiin (9-3, SC, 2007) jarrulevyt ja palat eteen. Vaihto sujui sinänsä ongelmitta, mutta nämä ABS, TCS ja ESP varoitukset tuli päälle ja samaan kasaan vielä check engine -valo. Tarkistin juuri että, mitään näkyvää vikaa kummankaan pyörän takana johdoissa ei näy. Perus OBD -mittari antoi P0501 vikakoodin.
Mistäköhän mahtaa olla kyse? Olisiko heittää hyviä arvauksia? Jarrulevyt oli tiukassa ja kumivasaralla & ulosvetäjällä ne pamahti lopulta irti, voiko tämä jotenkin esim. vahingoittaa ABS -antureita? Onko tuolla jotain herkkiä komponentteja / johtoja jotka voi herkästi vahingoittua?
Itselläni myös teki talvella pakkasella saman ongelman, joka korjaantui itsekseen. Nyt vaikuttaa että tämä ei korjaannu, eli varmaan jostain muusta on kyse.
Mistäköhän mahtaa olla kyse? Olisiko heittää hyviä arvauksia? Jarrulevyt oli tiukassa ja kumivasaralla & ulosvetäjällä ne pamahti lopulta irti, voiko tämä jotenkin esim. vahingoittaa ABS -antureita? Onko tuolla jotain herkkiä komponentteja / johtoja jotka voi herkästi vahingoittua?
Itselläni myös teki talvella pakkasella saman ongelman, joka korjaantui itsekseen. Nyt vaikuttaa että tämä ei korjaannu, eli varmaan jostain muusta on kyse.
Re: Brake failure, ABS failure....
Pyörän nopeusanturin tai johtosarjan sieltä olet saanut rikottua. Varmaa ei voi sanoa kumpi. Mahdollisesti olet tolskatessa osunut johtoon. Eipä siinä muuta tarvitse.
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Sellainen tilanne tuon koodin suhteen, että ei tuo lähettämäni linkki (eikä myöskään Saabin oma WIS) kerro kummalta puolelta tuo koodi aiheutuu. Joka tapauksessa nopeusanturilta puuttuu tieto tai se ei vastaa muiden pyörien antamaa nopeustietoa.
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Sellainen tilanne tuon koodin suhteen, että ei tuo lähettämäni linkki (eikä myöskään Saabin oma WIS) kerro kummalta puolelta tuo koodi aiheutuu. Joka tapauksessa nopeusanturilta puuttuu tieto tai se ei vastaa muiden pyörien antamaa nopeustietoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Brake failure, ABS failure....
Jotain tällaista arvelin itsekin. Koitin jo katsoa olisinko johtoja onnistunut jotenkin sohimaan, mutta en ainakaan heti huomannut mitään ihmeellistä. Pystyykö sen jotenkin mittaamaan onko abs-anturi rikki ilman sen irroitusta? Onko mitään apua jos saisi jossain Tech II:lla luettua koodit, kertooko se tarkemmin missä on vika? Poistuuko vika ja varoitusvalot autosta automaattisesti, jos auto saa yhteyden anturiin?petrisa kirjoitti:Pyörän nopeusanturin tai johtosarjan sieltä olet saanut rikottua. Varmaa ei voi sanoa kumpi. Mahdollisesti olet tolskatessa osunut johtoon. Eipä siinä muuta tarvitse.
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Sellainen tilanne tuon koodin suhteen, että ei tuo lähettämäni linkki (eikä myöskään Saabin oma WIS) kerro kummalta puolelta tuo koodi aiheutuu. Joka tapauksessa nopeusanturilta puuttuu tieto tai se ei vastaa muiden pyörien antamaa nopeustietoa.
Ja nopeusmittari autossa siis toimii. Tuleeko nopeustieto autolle näistä antureista etupyörältä?
Re: Brake failure, ABS failure....
Nopeusmittarille käytetään muistaakseni takapyörän anturia, en muista kumpaa puolta. Sillä ei tässä nyt ole merkitystä.
Anturia ei voi erikseen mitata, koska se on nk. MRE anturi. Toisin sanoen anturi antaa virtaviestiä ABS/ESP boksille. Paikallaan ollessa pitäisi johtosarjasta päästä mittaamaan samalla rengasta pyörittäen. Mahdollista kyllä joskin työlästä. Helpompi on esim Techillä katsoa dataa ajon aikana pyöränantureista niin näkee kumpi puoli edestä poikkeaa muista.
Itse anturi ja johtosarja voi olla kunnossa, mutta pyörän navan magneettikiekko on mennyt rikki. Varmaa ei voi olla tästäkään. Kyllä näitä nykyautoja melkein silkkihansikkain pitää korjata
Anturia ei voi erikseen mitata, koska se on nk. MRE anturi. Toisin sanoen anturi antaa virtaviestiä ABS/ESP boksille. Paikallaan ollessa pitäisi johtosarjasta päästä mittaamaan samalla rengasta pyörittäen. Mahdollista kyllä joskin työlästä. Helpompi on esim Techillä katsoa dataa ajon aikana pyöränantureista niin näkee kumpi puoli edestä poikkeaa muista.
Itse anturi ja johtosarja voi olla kunnossa, mutta pyörän navan magneettikiekko on mennyt rikki. Varmaa ei voi olla tästäkään. Kyllä näitä nykyautoja melkein silkkihansikkain pitää korjata
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Brake failure, ABS failure....
Nyt siten iski itsellekin esimmäistä kertaa abs/tcs vika .
Ensimmäisen kerran tuli eilen ja nyt tänään toisen kerran.
Vika tulee heti käynnistämisen jälkeen ennenkuin autolla ehtii edes liikkua mihinkään. Ei tule läheskään joka kerta. Abs/tcs ei toimi, mutta ei myöskään nopeusmittari. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, niin vika poistuu ja kaikki taas toimii ok.
No, luin eilen ja myös tänään vikakoodin, kun se jää abs/tcs yksiköön muistiin, vaikka ei juuri sillä hetkellä olisi vika päällä.
Vikakoodi on C0035 01. Launch käskee tarkistamaan vikakoodin teknisistä manuaaleista ja OpCom ilmoittaa vasemman etupyörän anturin signaalia liian voimakkaaksi (front left wheel speed sensor circuit high voltage).
Wis kertoo, että vikakoodi syntyy, jos anturin signaali on yli 2V 0,1s ajan.
Wis kertoo myös, että anturin signaalin kuuluu olla 0,85V (alempi jännite) tai 1,85V (ylempi jännite). Abs/tcs boksi syöttää anturille 11v jännitteen (toinen johdin) ja signaalijohdin (toinen johdin) menee abs/tcs boksin sisäisen vastuksen (nk. alasvetovastus) kautta maihin. Pyöränanturi on virtaviestityyppinen, jolloin se muuttaa johtimissa kulkevaa virtaa sitä mukaa vaikuttaako anturiin pyörännavassa olevien magneettien magneettikenttä vai ei. Kun virta muuttuu, niin tuossa boksin sisäisessä alasvetovastuksessa muuttuu jännitehäviö (0,85<->1,85), jota se mittaa.
Nyt ihmetyttää, että miksi heti käynnistyksen jälkeen tuon anturin virtaviesti käy joskus liian suurena. Onko vika anturissa, että antaa hetkellisesti liikaa virtaa. Vai syöttääkö boksi hetkellisesti liian ison syöttöjännitteen eli yli 11V. Uskoisin että tuo 11V jännite on stabiloitu kaikille neljälle anturille samasta piiristä. Joten voisko vain sattumalta tämä vasen etu siihen noin reagoida. Johtosarjan katkos/huono liitos- vika ei minun mielestäni pitäisi antaa tämän suuntaista oiretta, koska silloin virta anturilta katkeaa ja boksin saama signaali päinvastoin alenee eli menne alle 0,85V. Johtosarjan oikosulkuun en taas usko. Eikä vika tule muutenkaan koskaan kesken ajon vaikka mihin töyssyihin/monttuihin ajaa.
Onko kenelläkään muulla ollut tätä C0035 01 vikakoodia. Vai voiko pyörännavan vika aiheuttaa tätä mainittua vikakoodia.
Ensimmäisen kerran tuli eilen ja nyt tänään toisen kerran.
Vika tulee heti käynnistämisen jälkeen ennenkuin autolla ehtii edes liikkua mihinkään. Ei tule läheskään joka kerta. Abs/tcs ei toimi, mutta ei myöskään nopeusmittari. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, niin vika poistuu ja kaikki taas toimii ok.
No, luin eilen ja myös tänään vikakoodin, kun se jää abs/tcs yksiköön muistiin, vaikka ei juuri sillä hetkellä olisi vika päällä.
Vikakoodi on C0035 01. Launch käskee tarkistamaan vikakoodin teknisistä manuaaleista ja OpCom ilmoittaa vasemman etupyörän anturin signaalia liian voimakkaaksi (front left wheel speed sensor circuit high voltage).
Wis kertoo, että vikakoodi syntyy, jos anturin signaali on yli 2V 0,1s ajan.
Wis kertoo myös, että anturin signaalin kuuluu olla 0,85V (alempi jännite) tai 1,85V (ylempi jännite). Abs/tcs boksi syöttää anturille 11v jännitteen (toinen johdin) ja signaalijohdin (toinen johdin) menee abs/tcs boksin sisäisen vastuksen (nk. alasvetovastus) kautta maihin. Pyöränanturi on virtaviestityyppinen, jolloin se muuttaa johtimissa kulkevaa virtaa sitä mukaa vaikuttaako anturiin pyörännavassa olevien magneettien magneettikenttä vai ei. Kun virta muuttuu, niin tuossa boksin sisäisessä alasvetovastuksessa muuttuu jännitehäviö (0,85<->1,85), jota se mittaa.
Nyt ihmetyttää, että miksi heti käynnistyksen jälkeen tuon anturin virtaviesti käy joskus liian suurena. Onko vika anturissa, että antaa hetkellisesti liikaa virtaa. Vai syöttääkö boksi hetkellisesti liian ison syöttöjännitteen eli yli 11V. Uskoisin että tuo 11V jännite on stabiloitu kaikille neljälle anturille samasta piiristä. Joten voisko vain sattumalta tämä vasen etu siihen noin reagoida. Johtosarjan katkos/huono liitos- vika ei minun mielestäni pitäisi antaa tämän suuntaista oiretta, koska silloin virta anturilta katkeaa ja boksin saama signaali päinvastoin alenee eli menne alle 0,85V. Johtosarjan oikosulkuun en taas usko. Eikä vika tule muutenkaan koskaan kesken ajon vaikka mihin töyssyihin/monttuihin ajaa.
Onko kenelläkään muulla ollut tätä C0035 01 vikakoodia. Vai voiko pyörännavan vika aiheuttaa tätä mainittua vikakoodia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Brake failure, ABS failure....
Olisiko hammaskehä poikki ja palanen liian lähellä anturia?
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Brake failure, ABS failure....
^ Sitä vähän itsekin epäilen.
Sehän olikin tämä "koko paketti" eli anturi ja kehä integroitu pyörän napaan, joten eipä oikein voi sitten erikseen osia vaihdella.
Vastaavanlaisen vikakoodin muista pyöristä olisi: C0040 01, C0045 01 tai C0050 01, jos jollakin on sellainen tullut eteen.
Nyt näyttää vahvasti siltä, että ei ole harvinainen satunnainen vika, kun tullut nyt ilmestymisensä jälkeen heti pari kertaa muutaman käynnistyskerran yhteydessä.
Täytyy alkaa siis metsästämään etunapaa.
Sehän olikin tämä "koko paketti" eli anturi ja kehä integroitu pyörän napaan, joten eipä oikein voi sitten erikseen osia vaihdella.
Vastaavanlaisen vikakoodin muista pyöristä olisi: C0040 01, C0045 01 tai C0050 01, jos jollakin on sellainen tullut eteen.
Nyt näyttää vahvasti siltä, että ei ole harvinainen satunnainen vika, kun tullut nyt ilmestymisensä jälkeen heti pari kertaa muutaman käynnistyskerran yhteydessä.
Täytyy alkaa siis metsästämään etunapaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Brake failure, ABS failure....
No niin.
Nyt on vasen etunapa vaihdettu.
Meni sellaiseksi, että aina ajon jälkeen, kun hetken auto seisoi ja sitten laittoi virrat päälle, niin abs vikaa pukkasi. Usean kerran virrat päälle ja pois peräjälkeen niin sitten ei enää yleensä tullut.
Vanha napa (laakeri) oli huomattavasti jäykempi pyörittää kuin uusi (SKF:n ostin). Vanhassa tuntui selvästi yhdessä kohtaa lisäksi jäykempi kohta ja myös pientä pykimistä. Olisinpa sitä mieltä, että laakerivika.
Se vain on jännä juttu, että oireet ilmenee ensin abs-puolella aina käynnistyksen yhteydessä, ei koskaan kesken ajon. Kaipa se napa lämpenee tavallista enemmän ja sitä kautta vaikuttaa abs-magneettikehään ja käynnistyksessä on herkkä tuolle vialle P0035 01 (Vasen etu pyörän anturin jännite liian suuri).
Nyt sitten kovaa ajoa ...
Nyt on vasen etunapa vaihdettu.
Meni sellaiseksi, että aina ajon jälkeen, kun hetken auto seisoi ja sitten laittoi virrat päälle, niin abs vikaa pukkasi. Usean kerran virrat päälle ja pois peräjälkeen niin sitten ei enää yleensä tullut.
Vanha napa (laakeri) oli huomattavasti jäykempi pyörittää kuin uusi (SKF:n ostin). Vanhassa tuntui selvästi yhdessä kohtaa lisäksi jäykempi kohta ja myös pientä pykimistä. Olisinpa sitä mieltä, että laakerivika.
Se vain on jännä juttu, että oireet ilmenee ensin abs-puolella aina käynnistyksen yhteydessä, ei koskaan kesken ajon. Kaipa se napa lämpenee tavallista enemmän ja sitä kautta vaikuttaa abs-magneettikehään ja käynnistyksessä on herkkä tuolle vialle P0035 01 (Vasen etu pyörän anturin jännite liian suuri).
Nyt sitten kovaa ajoa ...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Brake failure, ABS failure....
Joo eli täällä alko palamaan abs, brake luistonesto ja ! Viime vuonna tuli ajettua toisen auton perään ja auto ollut seisonnassa siitä asti. Nyt pitäs ottaa auto käyttöön ja autoa siirtäessä alkoi nuo valot palamaan. Obd ei antanut mitään tuloksia. Olisiko täällä pätevämpiä henkilöitä auttamaan, kun ensi viikon maanantaille olisi katsastus varattuna
____________________________
Saab 9-5 2.3 Aero 2004
Saab 9-5 2.3 Aero 2004
Re: Brake failure, ABS failure....
Millä testerillä yritetty lukea?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Brake failure, ABS failure....
Viimetalvisen vikailmoituksen jälkeen ei ole tullut häröilyä, mutta juuri äskettäin päästötestin yhteydessä (1,9 TIDs, 11/2005) kun neljä kertaa annettiin kierroksia 5080 r/min, tuli vikailmoitus jarruista, luistonestosta ja ajonvakautuksesta. Olisiko voinut tulla jotain tärinää kun paikallaan kierrätettiin ja siitä aiheutunut (?).
Re: Brake failure, ABS failure....
Viimeinen mohikaani liittyy kerhoon. Tänä aamuna -13 pakkasta. Rouva pisti viestiä, että työmatkan loppupuolella oli heittänyt brake failuret ja ABS failuret kehiin. Eilen oli käväisty kallioparkissa sen verran, että ovenkahvat oli aavistuksen jäässä, kun koitti avata.
Auto on ostettu männä marraskuussa Kuopion Laakkoselta. Mikäs kyseisen ketjun lafkoissa on käytäntö, mikäli pitää lähteä bokseja uusaamaan?
Latailen tänään akun varoiksi mutta toki voisin jossain käväistä koodit lukaisemassa, jos joltakulta löytyy testeri joka puhuu ABS:ää. Itsellä ei ole kuin tuollainen geneerinen ELM-327 wifi -mokkula.
Auto on ostettu männä marraskuussa Kuopion Laakkoselta. Mikäs kyseisen ketjun lafkoissa on käytäntö, mikäli pitää lähteä bokseja uusaamaan?
Latailen tänään akun varoiksi mutta toki voisin jossain käväistä koodit lukaisemassa, jos joltakulta löytyy testeri joka puhuu ABS:ää. Itsellä ei ole kuin tuollainen geneerinen ELM-327 wifi -mokkula.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621