Vesipumppu, korjautettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Vesipumppu, korjautettu

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On tullu luettua Teidän harmeista, vuodatuksista ja nyt pitää liittyä joukkoon.

Meni sitten tänään, itse asiassa muutama hetki sitten, vesipumppu paskaksi ja B-moottorille mahdollisimman pahasti eli nesteen meni öljyjen sekaan. Kivasti tuli vesipumpun juorureiästä nestettä, aivan ku verta härän kurkusta :evil:

Niin. Lähdin hakemaan Siwasta muutamaa tarveainetta pizzan tekoa varten. Ihmettelin, että kumma ku kajuutta ei lämpeä ei sitten yhtään. Ei muuta ku rotvallin reunaan ja lisäämään nestettä. Tällöin öljyt oli vielä mustat ja nestettä ei tarvinnu lisätä paljoa. Ajoin vielä vähän matkaa Nesteen huoltoaseman pihalle ja hain sisältä jäähdytysnestettä ja vettä. Menin autolle takasin ja pelti auki lorinaa kuuluu. Katse kohdistu juorureikään ja sieltä valuvaan nesteeseen. Sen jälkeen öljytikku ylös ja öljyt oli saanu kivan mustanharmaan sävyn.

Vituttaa niin, että se on kohta käsin kosketeltavaa :evil: Jää lähtemättä renkaan potkiaisiin ja itse vielä ehdotin kokoontumista Pedersören Nesteelle.

550km päästä olis ollu öljynvaihto. No nyt se tulee samaan syssyyn.
Viimeksi muokannut dimebak, Ti Helmi 22, 2005 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Osaanottoni , tämmöisiä on koneet .
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Älä välitä mulla tuli tossa toissatalvena tonnarin laatikkoöljyt (AT) tampereen motarilla syylärin paisuntasäiliöstä ulos. (Hetken ihmetytti mitä h***N vaahtoa tuo oikein on).
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kuinkas iso remontti tuossa sun tapauksessa pitää nyt tehdä?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pitäiskö sut käydä hakemassa miittiin? Eihän siinä nyt kauaa mene, kun koukkaan Jeppiksen kautta. Heitäs mulle yv:nä osoitetiedot, niin pääset nauttimaan sunnuntaina Nesteen kaffea ja pullaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Koko pumppu uusiksi, kun pukkasi nesteet öljyjen sekaan. Huoltosarjaakin siihen saa, jossa tulee stefat, laakeri ja lukkorengas. Ajattelin kuiten laittaa koko pumpun uusiksi. Pitänee tosin kysyä liikkeestä ensin vinkkiä (koko pumppu vai huoltosarja) ja tietenkin koko työ teetättää, kun vaatii omanlaisen ulosvetäjän. Täältä saa ulosvetäjää liikkeestä lainaan mutta itsellä ei ole paljoa työkaluja, joten parempi teetättää ja tietenkin öljyt vaihtaa ja uudet nesteet koneeseen.

Laitan maanantaina lisäinfoa mitä pitää tehdä ja paljonko arviolta maksaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ok .. tsemppiä vaan korjaukseen , ja toivotaan et ei maksa paljoa .
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Toivottavasti saat nopeasti kuntoon.

Toi B-koneen vesipumppu on vissiin hankalampi itse kasata. Mutta kyllä siitä vielä hyvä tulee.
:)

Uusi pumppu näyttäis maksavan 990kr eli noin 110e, mutta kyllähän sillä sitten ajeleekin pitkään.

http://www.speedparts.se/prod/res_motor ... pump.shtml
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Edellinen pumppu maksoi noin 500 mummon rahaa ja oli Saabin alkuperäinen. Vaihdettiin pellin alle, kun mittarissa oli 308tkm ja nyt on lasissa karvan alle 405 tkm, että hyvin kesti. Stefat siitä korkkas, kun mitään laahaava tms. rikkinäiselle laakerille ominaista ääntä siitä ei lähteny. Veikkaisin menevän uusilla stefoilla ja laakerilla, kun tuo ite pumppu on aika "tuore" ja kuiten alkuperäinen. Melkoista spekulointia ja optimismia ja en ole edes humalassa :D

Näytti tuossa Speedpartsin pumpussa olevan sama tuote# kuin Scan-techin tuotelistassa. Motonetistakin saa pumppua (korjaussarja sis. ratas ja akseli) hintaan 88€ ja tiiviste/laakerisarja 39,50€.

EDIT: Tämä oli sitten kolmas osa joka on rikkoutunut. 1. Tehdaskunnostettu Boschin startti joka kesti 3kk, 2. Tulpanjohdin Bosch joka kesti noin 14kk (saattaa johtua omasta väärinkäytöstä, huolimattomasti otettu irti=johdin poikki sisältä) ja 3. tuo liki 100tkm ajettu vesipumppu. Kaikki muut osat on vaihdettu toimivina, enemmän ja vähemmän kuluneina.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

arnoldi pisti tuossa yv:tä ja rupesin sen johdosta ihan miettimään. Koneesta kuului laturin ääntä muistuttava ääni joka kuiten oli korkeampi kuin laturista olen tottunut kuulemaan. Enpä sitten pitänyt ääntä minään ja saatto olla vesipumpun laakeri joka siellä nyt paukahti.

Toisaalta en pidä vesipumpun laakerin hajoamista todennäköisenä sillä pumpusta ei lähtenyt minkäänlaista kolinaa, jurinaa jne., kun auto viimeksi oli käynnissä = totesin pumpun olevan rikki. Mutta vaihtoehto se on sekin ja maanantaina kuulee asiantuntija lausunnon remontin laajuudesta ja hinnasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Auto on sitten viety (hinattu) Drive-in korjaamolle, josta löytyy hyllystä kaikki tarvittavat osat (laakeri, stefa, hiilitiiviste, v-pumpun kannentiiviste, imusarjan tiiviste) ja työkalut, ja ennen kaikkea ammattitaito, kun on entinen merkkihuolto. Hintaa remontille tulee noin 200€ osineen ja töineen. Lisäksi tulee tietenkin uudet öljyt, öljynsuodatin ja jäähdytinnesteet.

Huomenna saa puolen päivän aikaan hakea pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hieno homma, eikä tullut vissiin järkyttävän kalliiksi. Nuo on hyviä paikkoja nuo entiset merkkihuollot, osaamista löytyy ja pienemmällä rahalla, kuin varsinaisesta huollosta. Vielä, kun löytäisin jonkun Saabiin perehtyneen korjaajan täältä Kokkolasta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

G-mies kirjoitti:Hieno homma, eikä tullut vissiin järkyttävän kalliiksi. Nuo on hyviä paikkoja nuo entiset merkkihuollot, osaamista löytyy ja pienemmällä rahalla, kuin varsinaisesta huollosta. Vielä, kun löytäisin jonkun Saabiin perehtyneen korjaajan täältä Kokkolasta.

Matti
Autokuvioon jäi Saab tietämystä (mekaanikkoja) ja varaosiakin.
Mäntykorvelta olen saanut hyviä vinkkejä ja lainaksi/koitille joskus varaosan ja työkalunkin :)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niiiiiin. Auto lepää taas omassa pihassa ja täysin kunnossa. Mahtavaa! Piti käydä ajamassa pieni fiilistely ajokin :D

Homma kustansi 209€, zi-zing. H-moottorisella ei olis maksanu noin paljoa mutta niissä on sitten omat harminsa, jos on ruiskua ja turboa yms. Ja selväähän se on, että ei mikään auto kestä täältä ikuisuuteen samoilla osilla ja se on väistämätön totuus, että joskus niistä menee osia rikki.

Laitanpa vielä hintaerittelyä tähän:

- Korjaussarja, jos oikein ymmärsin niin Saabin oma (laakeri, stefa ja jousi/hiilitiiviste), 66€
- imusarjantiiviste, 4,80€
- v-pumpun kannentiiviste, 2,50€
- öljyfiltteri Saabin sininen, 11€
- rattaan sorvaus, 10€
- työ, 113€.

Erikseen ostin jäähdytinnesteet ja öljyn, ~23€.

Motonetin osilla olis ollu hintaa 184,34€ eli 24,66€ halvempi. Tosin auto olis edelleen rikkinäisenä tuossa pihalla ja minä odottaisin osia Motonetista :D Malttamaton maksaa enemmän :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Onneksi olkoon vaan , ja nyt taas kelpaa ajella :D :D
Vastaa Viestiin