Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Moro,
uutena foorumistina alotellaan heti kysymyksellä.
Eli vakkari ei enää pysy päällä. Mittaristoon tulee merkkivalo, mutta nopeus ei pysy. Samoihin aikoihin alkoi keskinäyttö valittelemään oikean takavilkun viasta, vaikka valot ja vilkut toimivatkin. Välillä vilkku kyllä tuntuu toimivan "tuplanopeudella". Vaihdoin molempiin vilkkuihin uudet polttimot, mutta eipä alkanut vakkari toimimaan. Mistä vikaa kannattaisi alkaa seuraavaksi etsimään?
Autona vuosimallin 2006 Saab 93 SW.
uutena foorumistina alotellaan heti kysymyksellä.
Eli vakkari ei enää pysy päällä. Mittaristoon tulee merkkivalo, mutta nopeus ei pysy. Samoihin aikoihin alkoi keskinäyttö valittelemään oikean takavilkun viasta, vaikka valot ja vilkut toimivatkin. Välillä vilkku kyllä tuntuu toimivan "tuplanopeudella". Vaihdoin molempiin vilkkuihin uudet polttimot, mutta eipä alkanut vakkari toimimaan. Mistä vikaa kannattaisi alkaa seuraavaksi etsimään?
Autona vuosimallin 2006 Saab 93 SW.
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Jarrupolkimen kytkin rikki tai kulunut mahdollisesti.
Tarkistus ja elvytysyritystä ensihätään. Polkimen kytkimessä kaksi kontaktia, vakkarille ja jarruvalolle erikseen.
Tarkistus ja elvytysyritystä ensihätään. Polkimen kytkimessä kaksi kontaktia, vakkarille ja jarruvalolle erikseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Polkimien yläpuolelta vähän suojia irti, niin pitäisi jo näkyä? Pitääpä huomenna koittaa paikallistaa ja kattoa saako sille mitään tehtyä.petrisa kirjoitti:Jarrupolkimen kytkin rikki tai kulunut mahdollisesti.
Tarkistus ja elvytysyritystä ensihätään. Polkimen kytkimessä kaksi kontaktia, vakkarille ja jarruvalolle erikseen.
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Moi,
Cruise ei toimi ja huomasin jarruvalojen palavan koko ajan. Kumpi niistä jarrupolkimen kytkimistä on jarruvalolle ja kumpi cruiselle? Oletteko vaihtaneet aina molemmat ja mistä olette ostaneet? Miten sen saa helpoitn irti?
Jarruvalot sammuu, kun virta-avaimesta katkaisee virrat. Kokeilin ottaa vuorotellen piuhat irti noista jarrupolkimen kytkimistä ja lopuksi molemmat, mutta jarruvalot paloi vaan? Eikö niitä saa mitenkään pois. Polttimot, jos ottaa pois niin normaali takavalo alkaa palamaan kirkkaana joka on käsittääkseni toiminnallisuus.
Saab 9-3ss 2004 2.2TID
Cruise ei toimi ja huomasin jarruvalojen palavan koko ajan. Kumpi niistä jarrupolkimen kytkimistä on jarruvalolle ja kumpi cruiselle? Oletteko vaihtaneet aina molemmat ja mistä olette ostaneet? Miten sen saa helpoitn irti?
Jarruvalot sammuu, kun virta-avaimesta katkaisee virrat. Kokeilin ottaa vuorotellen piuhat irti noista jarrupolkimen kytkimistä ja lopuksi molemmat, mutta jarruvalot paloi vaan? Eikö niitä saa mitenkään pois. Polttimot, jos ottaa pois niin normaali takavalo alkaa palamaan kirkkaana joka on käsittääkseni toiminnallisuus.
Saab 9-3ss 2004 2.2TID
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Onko autossa vetokoukkua? Sieltä voisi olla oikosulku perävalosta jarruvaloon
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Hmm ... tuskin.anv kirjoitti:Onko autossa vetokoukkua? Sieltä voisi olla oikosulku perävalosta jarruvaloon
Vetokoukun valoja ohjaa oma yksikkö (trailermoduli) ja auton omia valoja takasähkökeskus (rec). Molemmat ovat itsenäisiä eli eivät ole kytköksessä suoraan toisiinsa, mitä nyt saavat ohjauksensa saman väylän kautta. Eikä vetokoukun sähköt ole aktiivisia trailermodulista kuin vain silloin, kun on kytketty kuormaa eli kärry tmv. perässä.
Tosin, eihän sitä näistä tietenkään varmaksi tiedä. Mitä ihmeellisimpiä oireita voi olla ja sekoilua jonkin tietyn vian takia.
Ehkä kuitenkin tuntuisi siltä kuin takasähkökeskus (rec) olisi jotenkin sekaisin. Ihan ensiksi kannattaisi käyttää akkua irti. Sitten muita tutkimuksia ellei se auta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Akku on käytetty pois pelistä. Tosin oli noin tunnin pari, mutta kait sen pitäs riittää.
Vikakoodeja ei ole. Vaihdoin kaikki lamputkin takaa uusiksi, muttei auta. Nappasin sen lisäjarruvalon piuhan irti, että kehtaa edes vähän ajella.
Vetokoukku on ollut n. kolme vuotta.
Autoon tehtiin liikkeessä vasta pumppuremppa + suuttimien stefojen vaihto. Sen jälkeen huomasin ettei vakkari toimi ja sitten tuon jarruvalojen palamisen. En kyllä keksi, että tuosta rempasta olisi aiheutunut tuo ongelma?
Vikakoodeja ei ole. Vaihdoin kaikki lamputkin takaa uusiksi, muttei auta. Nappasin sen lisäjarruvalon piuhan irti, että kehtaa edes vähän ajella.
Vetokoukku on ollut n. kolme vuotta.
Autoon tehtiin liikkeessä vasta pumppuremppa + suuttimien stefojen vaihto. Sen jälkeen huomasin ettei vakkari toimi ja sitten tuon jarruvalojen palamisen. En kyllä keksi, että tuosta rempasta olisi aiheutunut tuo ongelma?
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Niin.
Jarruvalokytkin antaa takasähkökeskukselle suorajohtimella jännitteen. Jarruvalot palavat vaikka virta ei olisi päällä. Jarruvalokytkin on kytketty myös suoraan moottoriecuun. Tämä toiminta vaikuttaa mm. vakkariin ym. moottorin toimintoihin. Lisäksi moottoriecu antaa väylälle tiedon "jarrua painetaan".
Jarruvalokytkin ei oikein voi olla rikki (jumissa/oikosulussa), koska silloinhan jaruvalot pitäisi palaa koko ajan riippumatta virtalukon asennosta tuon suorajohtimen ansiosta. Tai sitten yhtäaikaa rikkoutumisen kanssa on tuo suorajohto jarruvalokytkimeltä recille mennyt poikki, ihmeellinen sattuma. Moottori eculle menevä johto taas olisi vastaavasti kunnossa, jolloin virtojen ollessa päällä ecun väylätiedon perusteella rec sytyttää jarruvalot. Omituinen yhteesattuma.
Yksi teoria olisi, että tuon rempan yhteydessä, joka tehtiin konehuoneessa, ecun ja jarruvalokytkimen välinen johto on mennyt poikki ja samalla ottaa kiinni plus-jännitteeseen. Sekin kyllä kuulostaa ihmesattumalta. Vai onko jotain johtoja (katkenneita) korjattu väärin.
Jarruvalokytkin antaa takasähkökeskukselle suorajohtimella jännitteen. Jarruvalot palavat vaikka virta ei olisi päällä. Jarruvalokytkin on kytketty myös suoraan moottoriecuun. Tämä toiminta vaikuttaa mm. vakkariin ym. moottorin toimintoihin. Lisäksi moottoriecu antaa väylälle tiedon "jarrua painetaan".
Jarruvalokytkin ei oikein voi olla rikki (jumissa/oikosulussa), koska silloinhan jaruvalot pitäisi palaa koko ajan riippumatta virtalukon asennosta tuon suorajohtimen ansiosta. Tai sitten yhtäaikaa rikkoutumisen kanssa on tuo suorajohto jarruvalokytkimeltä recille mennyt poikki, ihmeellinen sattuma. Moottori eculle menevä johto taas olisi vastaavasti kunnossa, jolloin virtojen ollessa päällä ecun väylätiedon perusteella rec sytyttää jarruvalot. Omituinen yhteesattuma.
Yksi teoria olisi, että tuon rempan yhteydessä, joka tehtiin konehuoneessa, ecun ja jarruvalokytkimen välinen johto on mennyt poikki ja samalla ottaa kiinni plus-jännitteeseen. Sekin kyllä kuulostaa ihmesattumalta. Vai onko jotain johtoja (katkenneita) korjattu väärin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Kiitos vinkeistä ja selvennyksestä. Virrat pois ollessa jarruvalo tosiaankin syttyy ja sammuu joten kytkinongelma ei ole kyseessä.
Mitään omia liitoksia ei ole muutakuin hehkutuksen pakotus ja se oli kunnossa.
Akun kengän irroitus aiemmin auttoi siihen, kun vänkärin oven lukko ei toiminut kaukosäädöllä. Nyt se toimii.
Mistähän kautta tuo sähkö jarruvaloille kulkee ja voisko sitä jotenkin mittoilla?
--
Löysin seuraavia aktiivisia vikakoodeja:
P0703-FA
B3884-04 (Johtunee, kun olen irroittanut lisäjarruvalon johdon)
B3057-48
Mitä nuo muut ovat käytännössä?
Mitään omia liitoksia ei ole muutakuin hehkutuksen pakotus ja se oli kunnossa.
Akun kengän irroitus aiemmin auttoi siihen, kun vänkärin oven lukko ei toiminut kaukosäädöllä. Nyt se toimii.
Mistähän kautta tuo sähkö jarruvaloille kulkee ja voisko sitä jotenkin mittoilla?
--
Löysin seuraavia aktiivisia vikakoodeja:
P0703-FA
B3884-04 (Johtunee, kun olen irroittanut lisäjarruvalon johdon)
B3057-48
Mitä nuo muut ovat käytännössä?
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Johto jarruvalokytkimeltä takasähkökeskukseen ilmeisesti toimii, kun jarruvalot pelaa oikein ilman sytytysvirrat päällä. Sitä siis tuskin kannattaa enää mittailla. Sitä vastoin tuota väylän kautta tulevaa "jarrua painetaan-tietoa" ei voi mitata. Ja tämähän on toiminnassa sytytysvirtojen päällä ollessa.
Jotenkin tuntuisi tuossa jälkimmäisessä toiminnassa nyt vika olevan. Se että onko väylällä oikeasti tuo tieto vai kehittääkö takasähkökeskus sen itse, on epäselvä. Jos se sinne väylälle tulee, niin moottorin ECU sen pitäsi sinne lähettää. Jos taas REC (takasähkökeskus) generoi sen itse, voisi esim. REC:iin kytketty viallinen vetokoukun sähköjen ohjainlaite (trailermoduli) sen aiheuttaa.
Joten nyt voisi kokeilla ottaa tuo trailermoduli pois ja katsoa miten sitten pelaa. Akku tietenkin samalla irti ja sitten akku kiinni ja eikun testiä. Ellei parannusta niin sitten käydä lukemassa reaaliaikaista dataa järjestelmästä tuon piirin osalta sellaisella testerillä mikä siihen pystyy.
Jotenkin tuntuisi tuossa jälkimmäisessä toiminnassa nyt vika olevan. Se että onko väylällä oikeasti tuo tieto vai kehittääkö takasähkökeskus sen itse, on epäselvä. Jos se sinne väylälle tulee, niin moottorin ECU sen pitäsi sinne lähettää. Jos taas REC (takasähkökeskus) generoi sen itse, voisi esim. REC:iin kytketty viallinen vetokoukun sähköjen ohjainlaite (trailermoduli) sen aiheuttaa.
Joten nyt voisi kokeilla ottaa tuo trailermoduli pois ja katsoa miten sitten pelaa. Akku tietenkin samalla irti ja sitten akku kiinni ja eikun testiä. Ellei parannusta niin sitten käydä lukemassa reaaliaikaista dataa järjestelmästä tuon piirin osalta sellaisella testerillä mikä siihen pystyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Mittaamalla ajattelin sitä, että jos joku liitin on vähän oikosessa ja virtojen päälle laitossa sen liittimen joku johto kytkee aina samalla jarruvalot päälle kytkemällä sähköt taakse menevään jarruvalon johtoon?
Valokatkaisimen vääntö nollaan ei vaikuta...
Tyhmä kysymys: Onko nuo jarruvalojen ja takaparkkien lamput kaikki samanlaisia eli 21W? Mulla ne on nyt samanlaisia, mutta joissakin vissiin 5/21w?
Trailer moduli irrotettu, ei apua. Kiitos taas vinkistä. Pitänee viedä merkkihuoltoon ensviikolla.
Valokatkaisimen vääntö nollaan ei vaikuta...
Tyhmä kysymys: Onko nuo jarruvalojen ja takaparkkien lamput kaikki samanlaisia eli 21W? Mulla ne on nyt samanlaisia, mutta joissakin vissiin 5/21w?
Trailer moduli irrotettu, ei apua. Kiitos taas vinkistä. Pitänee viedä merkkihuoltoon ensviikolla.
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
On ne 21W. Parkit vain toimivat alennetulla jännitteellä, niin vastaa 5W poltinta. Tuon ajatuksena on, että voidaan jarruvaloiksi ottaa mitkä parkit tahansa varsinaisen jarruvalopolttimon mennessä rikki.
Testeriin, niin pitäisi näkyä oikosulku tai katkos oli se missä kohtaa tahansa. Käytännössä selviää kätevämmin niin.
Testeriin, niin pitäisi näkyä oikosulku tai katkos oli se missä kohtaa tahansa. Käytännössä selviää kätevämmin niin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Remonttia tehty konehuoneessa, jonka jälkeen vika ilmeni, näin tulkitsin.myllymik kirjoitti:Mittaamalla ajattelin sitä, että jos joku liitin on vähän oikosessa ja virtojen päälle laitossa sen liittimen joku johto kytkee aina samalla jarruvalot päälle kytkemällä sähköt taakse menevään jarruvalon johtoon?
Tämän seurauksena on voinut tapahtua siellä jotain vikaa. Vähän tähän suuntaan jo aiemmin vihjailin.
A-pilarissa on 102-napainen liitin. Pinni 1 jarruvalokatkaisijalta, josta se sitten haarautuu kahteen: konehuoneeseen ja takasähkökeskukseen.
Toinen liitos kohta konehuonessa akun vieressä 24-napainen vaalea liitin. Tämän pinni 3. Huom. sitä remonttia oli tehty!
Tuosta voi tutkia itse noiden kuntoa, jos sieltä jotain löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Pyörin ympäri akkua enkä löytänyt ko. liitintä. Liekkö sitten akun alla? Olishan siitä nähnyt tuleeko jatkuvavirta jompaan kumpaan päähän liitintä niin siitä vois päätellä kummassa suunnassa oikosulku on tai onko sitä ollenkaan.
Soittelen huomenna remontoijalle ja kyselen tähän liittyen. Koitin kyllä ravistella johtoja pumpun lähettyvillä, mutta siitä nyt ei paljon taikaa ollut Onko tuollainen mittari joka huoltopajassa vai onko kyseessä joku tec2 tms. joka löytyy Oulusta vain parista liikkeestä? Elämäni ensimmäinen sähkövika joka pitää viedä liikkeeseen korjaukseen. Eri autoilla tullut rullattua jo reipas miljoona joten on se aikakin.
Kiitos taas vaivannäöstä Petrisa.
Soittelen huomenna remontoijalle ja kyselen tähän liittyen. Koitin kyllä ravistella johtoja pumpun lähettyvillä, mutta siitä nyt ei paljon taikaa ollut Onko tuollainen mittari joka huoltopajassa vai onko kyseessä joku tec2 tms. joka löytyy Oulusta vain parista liikkeestä? Elämäni ensimmäinen sähkövika joka pitää viedä liikkeeseen korjaukseen. Eri autoilla tullut rullattua jo reipas miljoona joten on se aikakin.
Kiitos taas vaivannäöstä Petrisa.
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
Re: Vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta
Ongelma paikallistettiin merkkihuollossa vialliseen ABS-moduliin. Uusi olisi 515€ ja vanhan korjaus n. 180€
Ilmeisesti, jos käytetyn saisi niin sen joutuu parittamaan techillä?
Ilmeisesti, jos käytetyn saisi niin sen joutuu parittamaan techillä?
9-3 2004 SS. 2.2tdi.