900:sen kone kalkattaa kuumana
900:sen kone kalkattaa kuumana
Nyt juuri ennen katsastusta (viimeksi v. 2011 katsastettu) alkoi satkun kone pitämään kuumana kalkattavaa ääntä kierroksia laskiessa.
Vaihdoin vasta vaihdetut öljyn ja suodattimen sekä moottorinpesuaineen käytin ennen vanhan öljyn laskemista pois, mutta ääni ei juuri kummentunut öljynvaihdolla.
Ääni tulee pakosarjan puolelta koneen alakerrasta, eli olisko kyseessä kiertokangen laakeri(t)? Kylmänä käy aivan nätisti ilman suurempia sivuääniä, mutta kun kone lämpenee kunnolla mukaan tulee tuo kalkatus.
Onko ainoa vaihtoehto laakerien vaihtoon irrottaa moottori ja vaihteisto?
Harmillista sinäänsä, kun oli suunnitelmissa lähteä kesäpäiville Jämsään kyseisellä kulkineella...
Vaihdoin vasta vaihdetut öljyn ja suodattimen sekä moottorinpesuaineen käytin ennen vanhan öljyn laskemista pois, mutta ääni ei juuri kummentunut öljynvaihdolla.
Ääni tulee pakosarjan puolelta koneen alakerrasta, eli olisko kyseessä kiertokangen laakeri(t)? Kylmänä käy aivan nätisti ilman suurempia sivuääniä, mutta kun kone lämpenee kunnolla mukaan tulee tuo kalkatus.
Onko ainoa vaihtoehto laakerien vaihtoon irrottaa moottori ja vaihteisto?
Harmillista sinäänsä, kun oli suunnitelmissa lähteä kesäpäiville Jämsään kyseisellä kulkineella...
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana
Voisikohan kyseessä olla haljennut pakosarja tai puuttuvat pakosarjan pinnapultit? Jos kone ei ole mitenkään oireillut ennen tätä ja ei ole vilkutellut öljyvaloa, niin aika erikoiselta tuntuu, että se olisi noin vain hajottanut laakerit. Paljonko koneella on ajettu?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
900:sen kone kalkattaa kuumana
Haljennut pakosarja voisi olla yksi mahdollisuus ja helpompi vaihtoehto korjata. Koneella ja autolla on ajettu 248 tkm. Auto on kylläkin seissyt pitkiä aikoja ennen talven kunnostusurakkaa.
E: Otan tänään videolle koneen käyntiä ja laitan linkin siihen, niin pääsee paremmin jyvälle koneen äänestä.
E: Tässä videot moottorin ollessa kylmä: https://youtu.be/fDUifM7zIXU ja kuuma: https://youtu.be/rBiKDN6N3C8 .
E: Otan tänään videolle koneen käyntiä ja laitan linkin siihen, niin pääsee paremmin jyvälle koneen äänestä.
E: Tässä videot moottorin ollessa kylmä: https://youtu.be/fDUifM7zIXU ja kuuma: https://youtu.be/rBiKDN6N3C8 .
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana
Voisko vesipumpun laakerit olla huonot ja siipipyörä ottaa kiinni johonkin?
Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana
Onko laturin ja vesipumpun remmit ihan ok? Laakerivika yleensä hakkaa koko ajan ja sytyttää öljynpainevalon tyhjäkäynnillä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana
kulostaa ihan muulta kuin kk vialta vaikken mitään tiedäkkään, puukolla hihnat poikki tai irrotus manuaalisesti poissulkee laturi vesip vian.
ikäänkuin kaasua vähennettäessä ketju löystyy ja antaa ääntä
venakoppa veke ja kattoo ettei ota siihen yläosaan kiinni kopassa
yksi erittäin harvinainen naputuksen vika tulee bendiksin siirtäjä haarukan viasta, se kandee poissulkea myös, löysättäessä kaasua harukaano pääsee elsmuamaan feedbackiä jolloin em älämölöä syntyy
ikäänkuin kaasua vähennettäessä ketju löystyy ja antaa ääntä
venakoppa veke ja kattoo ettei ota siihen yläosaan kiinni kopassa
yksi erittäin harvinainen naputuksen vika tulee bendiksin siirtäjä haarukan viasta, se kandee poissulkea myös, löysättäessä kaasua harukaano pääsee elsmuamaan feedbackiä jolloin em älämölöä syntyy
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
900:sen kone kalkattaa kuumana
Kiitos vinkeistä ja avusta!
Käytin koneen lämpimäksi ja irroitin laturin/vesipumpun hihnat, mutta sillä ei ollut vaikutusta kolinaan. Venttiilikopan sisäpuolella ei ollut ketjun hakkaamia jälkiä. Startin hammasratas ei ollut ottanut vautipyörään kiinni. Kalkatus/kolina tuntuu koneen päällä tärinänä, eli mistään pienestä "hipsutuksesta" ei ole kyse.
Käytin koneen lämpimäksi ja irroitin laturin/vesipumpun hihnat, mutta sillä ei ollut vaikutusta kolinaan. Venttiilikopan sisäpuolella ei ollut ketjun hakkaamia jälkiä. Startin hammasratas ei ollut ottanut vautipyörään kiinni. Kalkatus/kolina tuntuu koneen päällä tärinänä, eli mistään pienestä "hipsutuksesta" ei ole kyse.
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana
Ennemmin tuo ketjulta kuulostaa kun laakerivialta. Ota joku keppi tai vaikka räikän jatko ja pidät korvaa vasten ja toisella päällä kokeilet ympäri konetta mahdollisten vikakohtien läheltä (apulaitteet pois niin ei sotke). Saattaisi sopivasti voimistaa ääntä ja helpottaa vian etsintää, tuohon tapaan niitä ennen laakerivikojakin etsittiin. Laakerivian voisi kuvitella kuuluvan selvimmin ajossa konetta kuormittaessa tai löysätessä, ja on vähemmän "rällättävä" ääni, ennemminkin kolkotusta. Onko ketjuohjurit senverran kuluneet että rullat rätäjää ohjuria vasten ja löysätessä käy hyppimään? Onhan noista kyllä paininkuppejakin tainnut murtua, tuon nyt luulisi näkyvän puristuspainemittarilla kuten muutkin mahdolliset venttiiliongelmat.
Ihme vikoja sitä osaa ilmaantua, itsellä 16v koneessa kalkattaa yläkerrasta herkästi kylmänä kierroksia lisätessä. Paininkupeissa ei voi olla vikaa ja vika onkin jokseenkin varmasti väljässä nokka-akselissa (tai lähinnä pukeissa). Puolilämmin kone niin nokkia sormella tökkiessä tirskuu öljyä pukkien välistä.
Tuolla kannella toki rullailtu jotain +800tkm ja luoja tietää minkälaisilla öljyillä. Ei aiheuta toistaiseksi toimenpiteitä, muutama vuosi on annosteltu varovaisemmin kaasua kylmänä...
Ihme vikoja sitä osaa ilmaantua, itsellä 16v koneessa kalkattaa yläkerrasta herkästi kylmänä kierroksia lisätessä. Paininkupeissa ei voi olla vikaa ja vika onkin jokseenkin varmasti väljässä nokka-akselissa (tai lähinnä pukeissa). Puolilämmin kone niin nokkia sormella tökkiessä tirskuu öljyä pukkien välistä.
Tuolla kannella toki rullailtu jotain +800tkm ja luoja tietää minkälaisilla öljyillä. Ei aiheuta toistaiseksi toimenpiteitä, muutama vuosi on annosteltu varovaisemmin kaasua kylmänä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana
Aivan, täytyy vielä kuulostella. Milloin ketjunkiristin on ääriasennossaan?
Mietin myös että voisiko ääni olla nakutusta, johtuen väärästä sytytyksen ajoituksesta. Ajoitusta kun ei ole tarkistettu ollenkaan.
Mietin myös että voisiko ääni olla nakutusta, johtuen väärästä sytytyksen ajoituksesta. Ajoitusta kun ei ole tarkistettu ollenkaan.
Viimeksi muokannut janos, Su Touko 07, 2017 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana
Mun korvaan kuulostaa ihan laakerivialta. Femma aero piti tuommoista kolinaa tyhjäkäynnilläkin, kampura ja laakerit oli entiset. Kannattaa tuo kone avata enenkuin isompaa vaurioita tulee.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana
Rikkinäinen (pala murtunut) paininkuppi aiheutti 8v kaasarissa samankaltaisen äänen. Venttiilikopan irroitus, nokka-akselia pyörittäen,nokka kerrallaan silmäillen, vika paikallistui paininkuppiin. Nopeammin ois todennu nokka-akselin irroittamalla. (Tyhjäkäynnillä ei ääntänyt, olikohan 1500-2000 rpm ylöspäin, rallatusääni pysyi päällä ajossa..)
Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana
Kiitos paljon kaikista vinkeistä ja kokemuksista! Auto on tänään katsastettu puhtain paperein, jatkan vielä äänen aiheuttajan etsintää.
Edit: Kampiakselissa oli päittäisvälystä, joka todennäköisesti aiheuttaa kalkatuksen. Laakeriremontti siis edessä.
Edit: Kampiakselissa oli päittäisvälystä, joka todennäköisesti aiheuttaa kalkatuksen. Laakeriremontti siis edessä.
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03