Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin se vain maailma menee eteenpäin. Kilsoja tulee, taskulaskin naksuttelee ja Saabia kun ei enää uutena saa, niin on aika vaihtaa käyttöruoskan merkkiä. Opelin 1.0T oli aika lyhyen harkinta-ajan tulos. Pääpiirteissään seuraavat seikat vaikuttivat ostopäätökseen:

-Ei enää ikinä long-life -huollettua
-Lähes kaikki 100 tkm ajetut ovat long-life -huollettuja
-100 tkm ajettu maksaa rahotuskulujen jälkeen kutakuinki saman kuin uusi
-Kerranki pääsee valitsemaan juuri ne varusteet, jotka on valmis ruksimaan 8)

Kuva

Moottoripuolella Spritmonitorin inhorealistinen kulutusseuranta mahdollisti sen tosiasian, että 50 tkm vuosisuoritteella dieseli on samalla viivalla tuon kolmepyttysen säksättimen kanssa. Heittoa oli satanen tai kaks, miksei jopa kolme, vuodessa. En nyt muista tarkasti. Satanen sinne tai tänne, mutta ostohinta kallistui tuon kolmepyttysen puolelle. Siis vajaa 5000 € on kuitenkin ihan nakkirahaa, mutta köyhällehän sekin on pitkän maksun takana. Eli kolmepyttynen kone ja "ECT-automaatti", joka kansainvälisemmin sanottuna on kuitenkin EasyTronic 3.0 eli robottiaski.

On se vaan söpö :P

Kuva

Keppiki melko looginen käyttää... Mun mielestä vaan noi + ja - ovat väärin päin. Eikö ralliautois oo siten, että isompaa taakse ja pienempää eteen?

Kuva

Ennen käyttökokemuksia kuitenkin vertailuja femmaan, kun saappifoorumilla kuitenki ollaan.

Kuin kaksi marjaa, tai ainakin hyvin sukurutsasta näköä:
Kuva
Kuva

Mittaristossakin on harvempi lukuväli pienillä nopeuksilla, mutta multa jos kysyy, niin se saisi jatkua myös ainaki 130 km/h saakka. Saabilla on tottunu siihen, että mittari näyttää just eikä vain sinne päin, niin femman on parempi. Toki Astras mittari heittää perinteiset 5 km/h niin eikai se sit niin väliä oo. Ja toki sen juntin nopeusnäytön saa ajotietokoneeseen.

Kuva
Kuva

Arvatkaa kumpaa saa tankata selkä kyyrys? Toki korkin ku jättää kahvan väliin, niin peli tasottuu...

Kuva
Kuva

Mut joo. Sitte käyttökokemuksiin. Auto on ollut jo viikon ajossa, kilometrejäkin tullut 1300 mittariin, joten mistä sitä alottais... Ohjekirjassa puhutaan sisäänajosta, mutta ei sen suoritustavasta. Suoritin sen siis nykyaikaisella tavalla, jossa männänrenkaita pyritään painamaan sylinteriseiniä vasten. En jaksanut kuitenkaan 30 km jälkeen mennä vaihdattaan öljyjä, joten odotin seuraavaan päivään. Kai toi kuitenki sen 30 tkm pyykin voittaa? Otin myös vanhan suodattimen mukaan huollosta, joten saa sitte sen tutkia ja todeta, että onko nää vehkeet sisäänajettu tehtaalla vai ei.

Kuva

Öljynvaihdossahan oli se huono puoli, että MY17.5 sai sisäänsä uudet Dexos 1 gen 2 -öljyt, joita ei viä kaupasta saa. Sisään meni nyt perinteiset Dexos 2 -litkut, jotka kuulemma halkovat mäntiä ja laukasevat moottoreita. Tiedottees kuitenki lukee, että jos ei oo saatavilla, niin käytettävä Dexos 2 -öljyä. Ja toisaalta juuri näiden juttujen takia ulkoistin ajattelun ja maksoin (isolla) rahalla leiman olemattomasta hommasta. Kun kone laukee, niin ei tartte viisastella DIY-rähmäkäpälän kämmeistä.

MY17.5 myös korkki vaihtu koneeseen. Aikasemmin luki vain Dexos 2, ellen väärin muista.

Kuva

Ohjekirjahan on tietenki Opelimaiseen tyyliinsä ristiin ton korkin kans :roll:

Kuva

Toi huoltoväliki on hauska. Euroopas 30 tkm, muualla 15 tkm ja sitte viä muualla maininta olosuhteista, joissa tulee raskasta ajoa, kylmäkäynnistyksiä, lämpötilaeroja ja mitä kaikkea normaaliin suomalaiseen ajokeliin kuuluukaan. Ehkä se wanhan liiton 10 tkm huoltoväli on kuitenki ihan perusteltu?

Kuva
Kuva

Mut joo se siitä. Ajaminen on ollut leppoisaa. Löytyy keyless go ja muuta mainiota. Törmäystunnistinki on fiksu peli, kerran vasta huutanu tyhjällä tiellä, että kohta rytisee. Automaattiset hätäjarrutukset sentään on vain pieniin nopeuksiin :roll:

Hienot glossyt muovit kojetaulussa ovat lisävarustelistan aatelia, kuuluivat sentään pakettiin. Ei vissiin suunnittelijoilla oo ihan leikannu tämmöset ajatukset mieles? Vai paistaako Keski-Euroopas sit aurinko aina ylhäältä?

Kuva

Kattoluukunki käyttöön on onnistuttu laittaan kaks nappia Saabin selvites yhdellä. Saabis logiikka on yksinkertainen: taakse vetää taakse, ylös nostaa ylös ja eteen aina sulkee. Opelis pitää arpoa kahden napin väliltä. Ehkä ne oppii ulkoo kuitenki ajan kans :)

Kuva
Kuva

Muuta haukuttavaa autossa ei olekaan. Molemmissa päädyissä kilpien alla paistaa oikean autokerhon tekstit, eli takki ei oo vaihtunu. Erästä ukilaista saabistia lainatakseni, niin voihan sitä olla saabisti vaikkei Saabilla ajakkaa. Se on totta.

Kuva

Kulutuksesta niin väli 244-959 km keskinopeudella 63,3 km/h tietokoneen laskema kulutus 5,5 ja Spritmonitorin 5,79. Sit ku huomioi mittarivirheen niin 6,09 l/100km. Ihan jees fiilis. Laskin et tällä 50 tkm vuosisuoritteella jos kuluttaa alle 6,5 niin olen tyytyväinen. Tällä hetkellä kulutusmittari näyttää 5,0 oli loogisesti pääteltynä se olis sitte 5,6 oikeeta, jolloin pessimisti petty. Hyvä näin. Kulutuksella tää auto myös perusteltiin, mutta tuossa yksi päivä Trafilta tuli kirje, että kolmannesta sakosta lähtee kortti kuivumaan, niin sen jälkeen femmanki kulutus laski sen pari litraa satasella :lol: Eli laskut menis uusiks, mut auto oli jo tilattu.

Autossa on tingentangelivarustetta. Jos unohdetaan polkimenpäälliset ja muut jälkikäteen ostettavat, niin varustelistan vaihtoehdoista on aina "korkein taso" kaikis muis varusteis paitti Led-valot ja Webasto puuttuu. Ja tietysti opel.de on rakenteluohjelmas sit viä vaikka mitä kivaa, jota Suomeen ei saa :roll: Turhaakin tuli paljo kylkeen, ainoastaan adaptiivisen cruisen puutu ihmetyttää. Autos kuitenki on tutka eteen, joten kyseessä on pakko olla GM:n periaatteellinen rajotus.

Auton puksuttaes eka takuukeikkaki on jo kiikaris. Yöllä ajaes ihmettelin, et miks ihmees lyhkäset valot näyttää 10 m päähän ja pitkät saman, mitä femman lyhkäset. Eivät vissiin ole viitsineet luovutushuollos edes niitä kattoa. Ja huoltokirjan mukaan luovutukses olis pitäny antaa mukaan myös luovutushuollon tarkistuslista, jota en saanut. Huoh. Noh, ehkä jaksan säätää valot itse. Työtä siitäki on, et varaan ajan, vien auton, odotan, lähden auton kanssa. Vähemmällä pääsee kun käyttää itse n. 10 sekuntia.

Mut kattellaan kuinka hauska arki tän auton kans tuleekaan. On tässä hyvääkin, ei voi haukkua liikaa. Lähetään vaikka siitä, että takaluukun saa myös suljettua kuskin ovesta. Jos unohtuu auki, niin ei tartte ulos kävellä. Jokases autos ei oo niin, edes uudes... Ja se mainoksis olevat luukun aukasu jalalla on oikeasti päällikkö varuste, ainaki mun käytös.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja koistha »

Onnittelut, olet näemmä käyttänyt pääpiirteissään samoja perusteita auton valinnassa kuin minäkin, joskin lopputulos on hieman eri.
Koneen valinta menee vaikeammaksi jos pitää vetää yhtään enempää perävaunua ja taloudessa on vain yksi auto.

Ei muuta kuin kovaa ajoa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onnea uudelle (O)pelille!

Miten nopeasti tuossa robottilaatikossa menee pykälät päälle, entä kickdownilla?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu mullahan ehdoton kriteeri oli pienen kulutuksen lisäks automaatti. Koukkuhommia varte pihas on 750/1800 kg vetomassoilla oleva femma, niin en edes ajatellu nykyaikeseen lelumassoilla olevaan autoon koukkua hommata. Ja to robotti tietty oli viimenen naula arkkuun, ku tuskin se siinä ommas kovin häävi voi olla...

Octavia myös pyöri listoilla hetken, mut Opel oli lisävarusteiden osalta niin houkutteleva, että ei mun listaukses oikeen mikään pärjänny mukana. Ehkä Africa Export -varusteltu Avensis olis saattanu kelvata ökymaineessaan kalliista hinnasta huolimatta jos dieselin jatkeeks olis saanu mehumaijan. Mut no, jos vain manuaalina saa, niin minkäs teet. Ja olis se pykälää isompiki ollu, joku c-segmentin Auris vaa oli jo muutenki pois laskuista. En tiä miks. Mut summasummarum: Opel oli halvin näistä pienistä perheautoista.

Robotti pitää painelaakerin kustannuksella ykköstä silmäs ainaki 5 min putkeen (pisin mitä oon koittanu) ja lähtee liikkeelle heti ku koskee kaasuun. Kakkoselle vaihto on aika hidas mut sitä isommat menee ihan rivakasti. Ei tietenkää kaksoiskytkintä vastaa, mut samaa tahtia mitä itekki kiskoo manuaalilla.

Kickdown maantienopeuksis on rivakka kans. Vastaa nopeudeltaan femman automaattia ihan inasen hidastettuna. Ei valittamista siitä.

Ainut ongelma tos laatikos on, et kaupunkinopeuksis ja seittemäs kympis jyrrästää meneen pienillä kierroksilla. Aika ärsyttävää ja toisaalta kaksoismassavauhtiski sanoo moro aika pian, mut kai se on suunniteltu siihen :roll: Ja onhan siinä takuu... Aluks jaksoin tökkiä manuaalipuolelle tarvittaes, mut antaa jyrrästää. Voihan se tärinä liittyä kolmepyttysenki ominaisuuksiin, mene ja tiä. Koeajolla jo sitä ihmettelin eli ei yllättäny.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Asiaa ! Mulla oli tämä ihan oikeana vaihtoehtona mamman uudeksi, mutta jostain syystä sillä on kauheat antipatiat Opelia kohtaan (mahtaako muistella ensimmäistä sille ostattamaani autoa, ennen kuin oltiin edes virallisesti yhdessä, eli Opel Kadett 1.6i vm.-91, joka ruostui etu-ja takarenkaiden väliltä kahdessa vuodessa käyttökelvottomaksi), joten Opelista sanoi, että nou go ja päädyttiin Focukseen. Mutta tosiaan mahtavaa, että saadaan tänne kokemuksia myös Opelin mehumaijasta, jotenkin on uskottavampaa, kun Saabisti testaa näitä nykyajan kotkotuksia. Nyt on Skeida, Opel ja Ford kovassa ajossa, mikäs sen hienompaa. Tuli noista sun hienoista kilvenalusista mieleen, että taidanpa tilata moiset Hiaceen, siinä on väellä ihmettelemistä, kun takana lukee Hiace, 4wd ja Saabclub.fi :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

K Astraa tai nykyistä farkku Golfia miettyny seuraavaksi autoksi. Paljonko 1,4 turbo automaatti on tätä kolmepyttyistä kalliimpi? Tiloiltaan tämän kokoluokan autot on nykyään aivan riittäviä, kokoeroa esim. Passattiin on aika vähän. Tosin myös näppäryys on hävinnyt, kun puhutaan 4,7x1,8 metrin autosta. Kokemukset J Astrasta ihan positiiviset, vanhan liiton automaattiloota toimii kuin ajatus 1,6 koneen kanssa - jos siis ei pidä nykytyylisistä jyristelijöistä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joissain autoarvosteluiski jaksetaan mainita Opelin huono laatu vuonna miekka ja kirves. Mätänihän ne muovipohjaset Saabikki käsiin, mut onneks niitä ei muistella. Toki Opelin M32 tulee kans aika usein vastaan foorumeilla, et ehkä jokku viittaa laadulla myös siihen. Niin tai näin, samaa konsernipaskaahan kaikki nykyään on, et harvoin floppauksesta voi yhtä merkkiä syyttää. K Astra voi PSA-kaupan myötä olla "viimeinen oikea Astra", vähä niinku OG900 aitosaabisteille, niin ei sitä tiä kuinka syvä rakkaussuhde tästä viä tulee. Ja auto on tilattu ennen kaupan julistamista, eli tällä on GM:n siunaus :mrgreen:

Mut tosiaan, ei se vieraiden foorumien luku oo sama kuin tän tutun ja turvallisen. Tunnen itseni tosi ulkopuoliseks opelclubfinlandin foorumilla. Täällä saa asian suodatettuna ja valmiiks koottuna, niin tulevien polvien ei sit tarvi kalastella jutta sieltä ja toista täältä :D

Neloskone tomaatilla on listahinnaltaan 3800€ kalliimpi kuin tää mun. Eli eiköhän se oo sitte tinkimisvaran jälkeen 3-3,5k :roll: Ja joo, "isohan" tää on. Tosin turvakaukalo tai matkustaja ei mahdu takapenkille etupenkin olles täysin takana, mut se on pieni haitta.

Isoudesta puheenollen kun mulle siunaantunu pitkä selkä ja pään asento kuin Notre Damen kellonsoittajalla, niin tähän saakka kaikis autois niskanoja on ollu liian kaukana ja pahimmillaan painanu yläselkään tai hartioihin. Toista on AGR-penkin kans: selkänoja osuus selkään, niskanoja nousee pään tasolle ja sen asema on niin edes, et mä voin nojata siihen ajaes. Eli mun ruholle löyty parempi penkki kuin yhdeskää Saabis on :) Kannatti ottaa merkkilaput silmiltä ja tutkia myös kilpailijoita.

Ja palatakseni tän foorumin antiin, nii Paippisten herran kirjottelut anto mulle uskalluksen hankkia V6-femma avopuolisolle, ja se on valehtelematta ollu paras Saab mun ropauskohteista. Ja tulihan se Paippisten kolmepyttysenki tarina luettua. Ennen sitä suhtautuminen näihin mopoautoihin oli aika negatiivinen :lol: Totuus on kuitenki se, ettei se yhden pytyn vajaus tunnu tai kuulu ohjaamoon. Kova se on kierrättään kiihdytyksis yli neljänki tonnin, mut en mä alavääntöfanaatikkoja koskaan oo ymmärtäny eli ei häiritte mua. Ja sen verran hiljanen, ettei sitä huudatustakaa kyl kabiiniin kuule...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Astra ja 308 olisivat varmaan itsellä vahvimmat ehdokkaat, jos uutta autoa olisin laittamassa. Rouva on vaan oppinut vähän liian hyvälle Saabin kanssa, ettei innostu kummastakaan vaihtoehdosta. Pitäisi olla joko Volvo tai BMW. E9x -sarjan Bimmeriä harkitsinkin jo vakavasti mutta nelosdieselin ongelmat saivat minut hylkäämään sen. Bensakoneinenkin olisi käynyt mutta niitä ei sitten yllättäen ollut samassa hinta/ikä/km -haarukassa.

Jaappanilaisista kiinnostaisi lähinnä Honda, mutta kun lopettivat Accordin maahantuonnin ja Civicit ovat pääsääntöisesti aika rumia. Mazda voisi muuten kiinnostaakin mutta tahtovat lahota vähän liian herkästi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Mokkaan verrattuna kaunotar. Ei tainnut ihan halvalla irrota :?: Kattoluukku, automaatti, isompaa mankkaria, kiiltolistaa jne. Hyvin varusteltu.

Mites käytännön suorituskyky :?: 170nm ja 12,7sek 0-100 ei lupaile liikoja. Ilmeisesti pitkät välitykset niin saatu maukas 97g co2

Hyviä ja kohtuuhintaisia kilometrejä Opelille :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hyvä! Alkaa nämä kolmepyttyiset "päristimet" olemaan jo varsin salonkikelpoisia vekottimia, jopa Saab-klubin foorumillakin.

Noista tehoista / suorituskykyarvoista ei kannata kovin pitkälle meneviä päätelmiä tehdä. Olihan focuksessakin vissiin päälle 11s 0-100km/h aika, mutta siis toooodella miellyttävä kone arkiajoissa.

Mazdan ruostumisestakin oli jtn kommenttia, mutta se lienee ollut tuon Mazda6-mallin alkupään "ominaisuus". Eiköhän noi mätähommat ole hoidettu sielläkin kuntoon. Mazdalla muutoinkin mielenkiintoinen lähestyminen, kun pukkaavat "isoa" vaparia muiden käyttäessä ahdettuja pienitilavuuksisia koneita. Ei vaan ole omalla listalla "seurattavia autoja", koska merkki ei kuulu firman liisuripolitiikan piiriin...

Yksi kaveri oli käynyt koeajamassa uutta Astraa muutama viikko sitten ja ei kuulemma ollut koskaan pelännyt auton ratissa niin paljoa :D Itse hieman ihmettelin kommenttia, koska kaikki itse ajamani Opelit ovat olleet ajoltaan varsin neutraaleja vekottimia. Pitänee vähän kysellä siltä, että miten pahalla "tripillä" oli vai mikä siinä opeliksin puikoissa pelotti...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

tsaarela kirjoitti:...
Laita rouva koeajolle, niin saattaa mieli muuttua. Toisaalta täällä on samaa vikaa Saabin suhteen. Avopuoliso on kuitenki lähteny lähes poikkeuksetta V6:lla, vaikka olen painostanut, että Opelis on takuu ja kulutus puolet V6:n vastaavasta. Noh, ymmärränhän mä sen Saabin poltteen ihan hyvin.
hei9n kirjoitti:...
Hiilidioksidit tais olla 103 g. MY17.5 pikkukonetta rukattiin, tasapainoakselia poistettiin ainaki, ja samalla päästöt nousi. Käytännön suorituskyky... Ööh onhan se laiska etanolifemman rinnalla. Toisaalta hyvin tollaki kerkee. Ohitukset voi tietty tuottaa tuskanhikeä, ei oo viä kokemusta kun oon letkas tyytyny ajaan (sen Trafin episodin jälkeen). Mut en mä tota laiskaks sanois, pikemminki jos 200 hv on se sujuvan ajon minimi, niin toi 105 hv on taas ehdoton minimi. Puoli milliä ajettu 1.9TDi Audi 80 oli laiska, tää on sen rinnalla viä pirteä :lol: Tällä ns. pysyy liikenteen seas ja normaaleilla ramppikiihdytyksillä saa sakot tarvittaes, Audilla se ei onnistunu. Toisaalta jos muistelee viime kesän ajalta niitä pk-seudun superlyhkäsiä kiihdytyskaistoja, niin nehän on aika tuskaa näin laiskalla...

Koneen luonne tuntuis olevan sellanen, että pikkuturbo ei oo tehty murhaavaa alavääntöä varten, vaan kierroksilla laulatusta. Meno ei pahemmin hyydy edes rajottimen tuntumas (6500 rpm) ja ihan peruskiihdyttelyiski vaihdot tapahtuu helposti vasta neljän tonnin jälkeen. Toki sitte tasamaalla jyrrästetään menemään välillä jopa reilun tonnin kierroksilla, mutta alaspäin kepittely toteutuu heti ku vähäki antaa tossua.

Varusteina tosiaan kaikki mitä rakenteluohjelma antaa ruksia poislukien ledit, koukku ja Webasto. Sit tietty on kaikkea polkimenpäällistä jne tingentangelia. Yleistä extraa "talvipaketti" eli talvirenkaat ja säteilylämmitin, orkkis koirakalteri, orkkis kumimatot sekä varapyörä paikkapullon tilalle. Hintaa kerty 262XX €. Siksi "XX", koska osittain myyjän ja mun kommunikointiongelmista johtuen kauppa lyötiin lukkoon pyöreällä 26k summalla, mutta myöhemmin havahduin, että kuskin hieronta ja etuistuimien tuuletus jäi kuitenki pois, joten ne otettiin listahintaan n. 200 € + autovero. Ton kaiken päälle tietysti n. 1700 € rahotuskuluja kuuden vuoden maksuajalla. Ja jos se lohduttaa, niin kiiltolistat ja isompi rammari tuli "Innovation-paketissa" mukana, joka on sellanen sisäänheittovarustesetti, joka on lähes tyhmää jättää pois :) Varustelutinkauksis jäi sellanen maku suuhun, että kaikki tehtaalla asennettava (kattoluukku, metalliväri jne) on helposti tingitty, mutta koukut sun muut Suomes myyjän toimesta ruuvattavat oli vähä nihkeitä ellei ollu valmis maksaan listahintaa. Jos meet autokaupoille, niin rohkeesti vaan varustelista kuntoon ja sitte vasta vääntään kauppaa :lol:
V.J.S kirjoitti:...
Päristin kannattaa todella pitää lainausmerkeissä. Viitisen vuotta sitten päiväksi liisaamani C1 oli todellakin päristin, joka kulki kaasu pohjassa alamäkeen 110 km/h. Tästä Opelista ei pärinää kuule eikä tunne, ja vauhtiakin kertyy helposti motarillakin päiväsakkojen puolelle :D Lisäksi tyhjäkäynti on niin hiljanen, että ei se koneen pärinä paljo kuulu edes auton viereen. Venttiilipaininvikaseen, mädäntyneellä pakoputkella varustettuun ja moottorin uretaanipuslilla jäykistettyyn Saabbiin verrattuna erittäin salonkikelponen.

Sattuko kaverisi koeajamaan tuulisella kelillä? Kova sivutuuli tekee tästä tosi levottoman. Tyynellä kelillä menee kuin juna. Tai sit hän oli vain huumorimiehiä, tai yritti peitellä autokuumettaan...

Mut joo. Opelin ihmetykset jatkuvat. Kaikkea ekohärpäkettä on, mutta tämä on näyttänyt nollaa koko olemassaolonsa ajan. Pitää varmaan kattoa ohjekirjasta, että mikä ton funktio oikeen on.

Kuva

Sitten tämä. "Voit seurata kulutuspiikkejä, jotta osaat ottaa niistä opiksi" tjsp. Jos auto speksataan kuluttamaan kolme litraa, todelliset kulutukset on viiden ja seittemän välillä, niin miksi ihmeessä palkkien yläraja on 20 l/100 km? Eikö 10 olisi huomattavasti selkeämpi ja luettavampi :roll:

Kuva

Kolmas ihmetys on automaattinen nopeusrajoitustunnistin, jota kaupataan sillä, että se muka lukee liikennemerkkejä ja kertoisi todellisen rajotuksen. Ei lue, se katsoo gps:stä ja kun kameran usko loppuu, astuu gps peliin. Tänään ajoin Aurasta motaria kohti Turkua. Tietyömaan kyltit luki kiltisti, mutta kun se 50 (vai 80) rajotus jatku ja jatku, niin kameran usko loppui ja heitti 120 tauluun. Tie näytti siis tältä.

Kuva

Hetkeä myöhemmin tuli 50 (vai 80) kyltti, niin siitä se sitte bongas sen ja näytti oikein. Työmaan päätyttyä tuli 120 ja senki se näytti oikein.

Toinen urpous tos "kameratunnistukses" on kaupunkialueet, joissa vain pääkadut (oikea termi?) tunnistuu ja kaikki pienemmät kadut ei näytä mitään, vaikka olis aluerajotus voimassa. Parinki Kuntecin montun ohi ajoin pikkukaduilla ja ei suostunu kertoon rajotusta, vaikka vähän väliä oli 30, 40, 30, 40 ties kuinka pitkään. Heti kun tuli taas pääkadulle, niin ei edes etupyörät ollu suoras kun kamera muka jo näki merkin jossain kilometrin pääs ja tiesi rajotuksen. Suomeksi: maailman turhin varuste. Toimii ehkä 98% ajasta, mutta just sillon kun ei tarttis, varmana vetää väkisin gps:stä sijainnin ja sen mukaan arpoo väärän ja liian suuren rajotuksen. Selitä siinä sitte poliisille, että miksi ajoit 30 alueella 120 :roll:

Yritin murtaa myyttiä 30 tkm ensihuollon kritisointi mielessä. Muistan kuin eilisen sen hetken, kun Coltti avasi tehdasuudesta femmasta öljypropun n. 30 km jälkeen, ja voi veljet sitä rohinaa kun sisäänajomoskat tuli ulos. Sellanen fiilis jäi, että 30 tkm huollossa ei ole mitään järkeä. Tämä auto tuli sisäänajettua samalla metodilla, mutta öljynvaihto venähti sinne 235 km kohdalle. Öljyjä en nähnyt, mutta pyysin suodattimen mukaan tutkimista varten. Ja tänään sen sitten avasin.

Kuva

Odotin hienoa kimmellystä ja laajentuvia pupilleja siitä kaikesta säihkeestä. Mutta ei. Ei mitään. Tuskin ne hiput on öljyjen mukana uloskaan valuneet, kai niistä olisi edes osa jäänyt suodattimen huokosiin. En tiä sitte teinkö jotain väärin, vai onko nää 2010-luvun moottorit sitten jo sisäänajettu jossain muualla. Tai sitte sen sisäänajometodin mukaan liian hyvä öljy suojasi moottorin sisäänajoa ja kenkää olisi pitänyt antaa mineraaliöljyillä. Niin tai näin, seuraavat sisäänajoöljyt poistuvat vasta 10 tkm kohdalla. Turha kai niitä on sitte huvikseen vaihtaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja VKe »

V.J.S kirjoitti:...kolmepyttyiset "päristimet"...
Noo, tunnustetaan: meilläkin 3-pyttyinen, mallilta 308, viime syksyllä vaihtui. Oikein kelpo peli ajella myös motarilla matka-ajossa.

Kolmipyttyinen mopoauton moottorilta tietyillä kierroksillä kuulostava päristin siinäkin ja automaatti, kuten skoottereissa. Kuullostaa oikeesti kammottavalle kiihdytyksissä.

Sorry tämä off-topic merkin osalta.
Sininen Saab 9-3, '99
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei tartte soritella, jos kolmepyttysen ketjus kertoo kolmepyttysestä :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Katsotaan, mitä tykkäät vaihteistosta pidemmän päälle. Automaatti saisi mieluusti olla, mutta jotenkin olen ennakkoluuloinen näiden robotti yms laatikoiden kanssa. Vanhanaikaisen automaatin saa Opeliin isomman koneen kanssa. Katsotaan... Sinänsä noita pikku koneita on jo ollut sen verran aikaa, että eiköhän ne asiansa aja. J Astrassa on viehättänyt tavallaan sellainen yksinkertainen selkeys, kaikki huolto ja korjaus ym on ainakin tähän asti sujunut helposti.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

KN/Lieto kirjoitti:Katsotaan, mitä tykkäät vaihteistosta pidemmän päälle. Automaatti saisi mieluusti olla, mutta jotenkin olen ennakkoluuloinen näiden robotti yms laatikoiden kanssa. Vanhanaikaisen automaatin saa Opeliin isomman koneen kanssa. Katsotaan... Sinänsä noita pikku koneita on jo ollut sen verran aikaa, että eiköhän ne asiansa aja. J Astrassa on viehättänyt tavallaan sellainen yksinkertainen selkeys, kaikki huolto ja korjaus ym on ainakin tähän asti sujunut helposti.
En tiedä Opelin robotista, mutta Peugeot 508:n robotti alkoi kyllästyttämään noin kuukauden ajelun jälkeen.
Työpaikka kun on ihan Helsingin ytimessä, niin keskustan ruuhkissa tulee pyörittyä päivittäin, yleensä noin tunnin päivässä saa jonottaa yhteensä.
Vaihteisto ei osannut kunnolla ryömiä, mikä olisi ollut tarpeen, kun aina kerralla siirrytään 3kmh vauhdilla auton mitta eteenpäin. Vaihteistossa sinäänsä oli ryömintämoodi, mutta se meni päälle jarrun päästämällä ja aina start/stop käynnisti auton ja sitten pienellä nykäyksellä ryömimään, sitten jarrua, niin auto sammuu, sitten taas jarrun päästäminen niin auto käynnistyy ja nykäisee itsensä ryömintämoodiin, ja sitten kun painaa kaasua, niin nykäisee kun lähtee ryömintämoodista pois laittaen vaihteen päälle. Ja ylämäet ja alamäet oli myös hankalia. Mutta kun tuolla opetteli ajamaan, niin aika nykimätöntä oli ajo loppujen lopuksi, mutta ajamiseen sai keskittyä enemmän kuin manuaalilla.

Maantiellä puolestaan toimi todella nätisti, kickdown oli erittäin nopea ilman nykäyksiä ja muutenkin vaihteet vaihtui huomaamatta.
Kulutus oli myös todella hyvin kohdillaan, siinä 5 litran pinnassa noinkin isolla autolla ja todella reilulla määrällä kaupunkipyöritystä.

Jos vielä asuisin entisessä kotikaupungissani Vaasassa tms pikkukaupungissa, jossa ei ruuhkia ole, niin siellä toi robotti olisi erittäin pätevä laite jokapäiväiseen ajoon.

Sinäänsä myös tuo start/stop tuli tuossa Peugeotissa tutuksi, ja se toimi erittäin hyvin. Jotenkin tuntuu nyt jälkikäteen ihan hullulta pitää moottoria jatkuvasti käynnissä ruuhkissa paikalla seisoessaan.
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin