BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nyt tilanne on sellainen, että Saabista (tonttu) joutuu kohta luopumaan. Firman autopolitiikka on sellainen, että liisari on käytännössä pakko ottaa.

Olen tässä miettinyt yhtenä vaihtoehtona baijerin mutteriviritystä, joko ykköstä tai kolmosta, nelivedolla tai ilman. Maksimi olisi kolmonen takavetoisena tai ykkönen nelivedolla. Dieselinä tietenkin, koska CO2.

Nyt kun ei ole mahdollisuutta kokeilla ko. malleja talviolosuhteissa, niin herää kysymys, että millainen on etenemiskyky talvella? Toki niissä on ESP jne. mutta onko esim. tollanen ykkönen täysin turha laite talvella? Kolmonen varmaan vähän parempi, kun on enemmän massaa?

Tässä tonnarin jälkeen kiinnostaisi joku täysin erilainen menopeli, mutta pitäisi sillä päästä talvellakin johonkin...

Kaikenlaiset talvikokemukset näistä laitteista otetaan vastaan kiitollisuudella.
M97CSB234EFM57001 RE85
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja aero »

Etenkin se neliveto etenee niin, että ei jää harmittamaan tonnarin tai oikein minkään muunkaan vajaavetoisen jälkeen. Proaktiivisesti kytkevänä (kaasupolkimen asennon perusteella, ei vasta sutimiseen reagoivana) ja keskikytkimen hyvin pitkään kiinni pitävänä xDrive on oikeasti hieno järjestelmä ajaa, oikeastaan ainoa ongelma manuaalilla on, jos paikaltaan lähtiessä ei tajua painaa kaasua. Automaateissa on joissain malleissa (vissiin lähinnä X3) ollut jännää efektiä, jossa auto ei lähde taaksepäin, jos eturenkaiden takana on este, esim. rotvalli.

Minä vaihdoin joulukuussa xDrivestä takavetoon, eikä takaveto tietenkään etene yhtä hyvin kuin xDrive. Mutta jääradan ulkopuolella ei viime talvena Etelä-Suomessa tullut oikeastaan kertaakaan nelivetoa kovasti ikävä, kun suolavellissä ja vesisateessa riittää tuossakin pito. ESP on sinällään hienosti toteutettu, mutta ainakin osassa malleja välillä jopa ärsyttävän herkkä ja ainakin vanhempi (mulla 2007) auto pudottaa cruisen pois päältä, jos kiihdyttää vaikka ohitukseen niin että auto yrittää sutaista. Toki mulla on se 900kg massaa taka-akselilla, joka tuo oman lisänsä vetävän pään kitkaan, kevyempi on kevyempi mutta toisaalta ehjä ja hyvä alusta ja hyvät renkaat auttaa myös paljon.

Sekä F2x:ssä (nykyinen 1-sarja) että F3x:ssä (nykyinen 3-sarja) moottorin tärinä on eristetty korista hämmentävän hyvin eikä 4zyl dieselin tärinä (joka on yksi syy, miksi aikoinaan vaihdoin 9-3SC:n pois) tunnu kovinkaan pahasti sisään. F20:stä on moitittu rengasmelusta, kannattaa koeajaa RFT-renkailla karheilla asfalteilla (mars koeajolle, ennenkö siliävät) niin saa kuulla worst case scenarion. Iso osa uutena myytävistä bemareista on automaatteja, eikä se ole mikään ihme, kun askina on ZF:n kutakuinkin taideteokseksi luokiteltava 8HP, joka vaihtaa nopeasti ja pehmeästi.

Äkkiseltään on melkoinen kulttuuri- ja generaatioero hypätä tonnarin sijasta BMW:n rattiin, mutta melko nopeasti huomaa, että molemmat on rakennettu kuljettajan ympärille. Vaikka tehtailla on tietyissä asioissa erilaisia filosofioita (esim. etu-/takaveto), niin kyllä kumpaakin on kiinnostanut ajamisessa ihan oikeat asiat.

Ai niin, jos et ole liian isokokoinen, niin yritä panostaa sporttipenkit. Hakkaavat perusmallin istumalaudan 100-0 kaikessa muussa paitsi sivusuuntaisessa tilassa.

Tuolta löytyy aika hyvin kokemuksia ja informaatiota: http://www.bmwforum.fi/index.php
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja keisari »

Jollette satu tietämään niin BMW osti Saabin XWD patentin ja siitä tuli X-Drive :D :saab:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei vastaa suoraan kysymykseen, mutta jokusen tuhat kilsaa "huonoissa" keleissä ajaneena W211 ja W212 Mursuilla voin kertoa, että ainakin niissä pelkkä takaveto yhdistettynä ajonvakautukseen on sellanen yhdistelmä, että "tyhmä taviskuski" ei osaa sanoa onko auto etu- vai takaveto. Toki pakitus kunnon pöperös on tuskaa, mutta kertaakaa en oo edes aamuyön auraamattomilla taipaleilla kiinni jääny.

Summasummarum: nykyaikanen takaveto ei oo mikää vanha pakettiauto, jolla jää tasaisellekin pihalle kiinni. En usko, että BMW huonompi olis kuin nuo takavuosien uudet Mersut.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja aero »

keisari kirjoitti:Jollette satu tietämään niin BMW osti Saabin XWD patentin ja siitä tuli X-Drive :D :saab:
Kerro lisää ja kerro ihmeessä jos on jotain referenssiä. Saabin XWD (markkinoilla 2008) on neljännen generaation Haldex -variaatio ja xDrive (markkinoilla 2006) minun tietääkseni Magna Actimax -variaatio. Ensin mainittu reagoi aikoinaan luettujen dokumenttien mukaan luistoon eturenkaiden ollessa 17° takarenkaita edellä (käytännössä heti, ajossa tuota viivettä en ainakaan minä huomaa), xDrive puolestaan kytkee kaasupolkimen perusteella jo ennen luistoa. Mielelläni tietäisin enemmän, jos näiden välillä on jotain syvällisempiä linkkejä kuin mitä tähän asti tietooni on tullut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja keisari »

Moro.
Valitettavasti en pysty sen enempää kertomaan asiasta kun en tarkalleen tiedä niitten eroja.
XWD on minulle hyvinkin tuttu monien vuosien ajalta ja siinä on aina pakoitettu neliveto.
Saabi käytti toista ruotsalaista keksintöää 70 -luvulta jonka he sovittivat haldexiin joka pakottaa haldexin jatkuvaksi nelivedoksi.
Neliveto vaihtelee etu päästä takapäähän tilanteen mukaan 90-10 % olosuhteisiin nähden.
Käynistettäessä autossa on aina vähintäin 10% takana.
Mutta myin Saabeja v. 2010-11.
Kävin tehtaalla ennen sulkemista ja juttelin tehtaan edustajan kanssa joka kertoi että XWD:n patentti oli myyty BMW:lle.
Tässä minun tiedot asiasta.... :D
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

ysikoo kirjoitti:Firman autopolitiikka on sellainen, että liisari on käytännössä pakko ottaa.
Millainen systeemi on kyseessä?

Onkos ykkössarja edelleen samaa faceliftattua mallia jota saa vain viisiovisena? Liekö tuo jo uusiutumassa pikkuhiljaa, kun malli-ikää jo piisaa?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Oulrait. Ymmärtääkseni XWD:ssä on kikkailtu niinkin yksinkertaisella asialla kuin välityssuhteilla jotta on saatu mahdolliseksi puskea enemmän vetoa takapyörille ja autosta kaasulla yliohjaava. Lisäksi ymmärtääkseni se ikuinen neliveto on tehty sillä, ettei kytkintä koskaan vaan päästetä ihan irti asti, jolloin vetoa pääsee kulkemaan aina vähintään vähän ja sen 17° kulmaeron ilmetessä vedetään kytkin tiukemmin kiinni (tuskin koskaan täysin kiinni, jotta saadaan hallittua sitä välityssuhteilla tehtyä voimanjakoa).

Tuo takavetopohjainen xDrive tosiaan tuli markkinoille 2006 E9x -kolmossarjan myötä ja on perustoiminnaltaan aika pitkälti Haldexin tapainen - sekundääristä akselia kytketään tarpeen vaatiessa, tarpeen määrittely vaan on Haldexilla ollut lähtökohtaisesti luisto ja xDrivellä ylipäätään kiihdytys. BMW väittää oivasti xDriven pystyvän siirtämään vetoa portaattomasti 100/0 - 0/100 -jaolla, eli saa jopa kaiken yhdelle akselille. Tämä kuitenkin käytännössä perustuu siihen, että xDriven kytkimen ollessa kiinni se on tosiaan kiinni, eli molemmat kardaanit pyörivät väkisin samaa vauhtia ja jos toinen pää autosta on "ilmassa" (eli ns. nollakitkatilanteessa), ei sieltä voi voimaa siirtyä vaan 100% menee maassa olevan akselin kautta.

Käytännössä, mitä molemmilla olen ajanut (XWD:llä lähinnä koeajoa ja pari hassua siirtymää kaverin autolla, xDrivellä reilut 90tkm) toimivat molemmat järjestelmät hienosti ja ainakin meikäläisen kaasujalkaan istuvat kuin ihmisen mieli, kun havaittavaa viivettä ei ole ja riittävän tehokasta autoa voi mukavasti hallita kaasulla hyvinkin kokonaisvaltaisesti.

Jos XWD:n patentti (tai patentteja, en ihmettele jos niitä on useampia eri kohtiin) on myyty BMW:lle Saabin konkurssin aikoihin, voisi se liittyä etuvetopohjaisiin xDrive -toteutuksiin (F45 Active Tourer, F46 Gran Tourer 2-sarjalaiset, F48 X1, tuleva ykkössarja) ja ehkä Miniin. Voi toki olla, että esim. sitä vetosuhdekikkailua päivitellään (tai on jo päivitelty) takavetopohjaiseen xDriveen.

^Joo, nykyinen 1-sarja on edelleen F2x, mutta on kai LCI:stäkin olemassa F21 eli 3-ovinen versio. Seuraava generaatio on tulossa ja ennusteiden mukaan tosiaan etuvetopohjaisena.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Alkujaan Saab oli myynyt 1987 oikeudet Haldeksille

http://www.saabhistory.com/2008/02/12/f ... b-history/
It was Peter´s father, Sigge, a former member of the competition department at Saab, who came up with a design in the 1980s for a limited-slip differential to use in rally cars. He took out a patent and eventually sold the rights to Haldex in 1987. Now, two decades later, that original design forms the basis of the electronically-controlled LSD that his son has worked with in the development of Saab XWD.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tyhmä kysymys, mutta jos 1-sarja on vaihtoehto niin tiloilla ei liene juuri merkitystä?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja keisari »

DODI kiitokset Aerolle ja 0009 tiedoista eipä mennyt tämä päiväkään hukkaan taas oppi uutta 8O :D.
En ole ajannut BMW nelivetoa mutta sekä Vag konsernin että PSAn ja Jaappanilaisia ja minun tarpeisiin Saabin on Paras :wink:
Minäkö muka aivopesty 8O :lol:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, tämä ei varmasti auta mitään kysyjän mietteisiin. Itse ajanut aina saabeilla vuodesta -80 eteenpäin, poikkeuksena yks 2L taunus välissä. Sen kans en ikinä päässyt sinuiksi. Eipä ihme kun saabit olivat ja ovat edelleenkin parhaita etuvetoisia ajaa ja tuo ko. taunus taas takavetoisista se huonoin. Sen sijaan kaks bemun motskaria ollut ja ne olivat aivan loistavia ikäisiksiin. Eli, kuten joku mainitsikin tuossa yllä, bemu tekee kyllä kulkuneuvot kuljettajan ajettaviksi. Itseä hirvittäisi ostaa ainakin takavetoisena kun on etuvetoisilla tosiaan tuon lähes 40v ajanut. Ja joo, en ole ikinä bemun autoa ajanut.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tilanne on siis sellainen, että koska on mahdollisuus autoetuun, niin firma ei maksa kilsoja oman auton käytöstä.

Kävin kokeilemassa 116dA:ta. Siitä huomioita:

Kone oli yllättävän sivistynyt ollakseen 3-mukinen 1.5 litrainen. Mielestäni hiljaisempi kuin nelimukisena. Tyhjäkäynnillä itse kone tärisee kuin horkassa, mutta koriin se ei juuri välity. Tehoa vaatimattomasti (ylläri), mutta vääntöä ihan mukavat 270Nm. Ei kyllä välttämättä tunnistaisi kolmipyttyiseksi, jos ei tietäisi.

ZF:än automaagi toimi hienosti, kuten arvelinkin.

17" runflateilla rengasmelu oli mielestäni aika kova pienilläkin nopeuksilla. Vakio 16" normirenkaalla ei varmaan niin paha?

Pieni autohan se on, ei siitä mihinkään pääse. Kuskin paikalla sai ihan hyvän asennon ja sporttipenkki oli ihan jees.


Lähdin miettimään tätä hommaa siltä kannalta, että otetaas tonnarin täysi vastakohta: pieni, takaveto, diesel, automaatti. :lol: Saas nyt nähdä mihin sitä päätyy...toisaalta joku tommonen 120dA xdrive vois olla muikea. 8)
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:^Joo, nykyinen 1-sarja on edelleen F2x, mutta on kai LCI:stäkin olemassa F21 eli 3-ovinen versio. Seuraava generaatio on tulossa ja ennusteiden mukaan tosiaan etuvetopohjaisena.
Näköjään löytyy LCI:stäkin 3-ovinen, sitä ei vain ole missään vaiheessa myyty Suomessa. Jäänyt hyvin mieleen kun entisellä työkaverilla oli F21.

Vai on etuveto laajenemassa tilamalleista muihinkin. E87:n ajoilta muistan lukeneeni kyselytutkimuksesta, jossa selvisi ykkössarjalaisten omistajista kaksi asiaa: A) ylivoimaisesti suurin osa naisia, B) suurin osa ei tiennyt autonsa olevan takavetoinen.
ysikoo kirjoitti:Tilanne on siis sellainen, että koska on mahdollisuus autoetuun, niin firma ei maksa kilsoja oman auton käytöstä.
Onpa ikävä politiikka. :x Tuollaisesta tilanteesta voisi nähdä painajaisia, omankin firman alle 130g/km -autovalikoiman kerran huvikseen läpi kattelleena... Todennäköisesti ei tosin ihan lähivuosina tule vastaan niin kovan luokan pestiä että tällaiseen törmäisi. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: BMW 1- tai 3-sarjalainen takavetoisena talvella

Viesti Kirjoittaja VKe »

Rattivaihde kirjoitti:Onpa ikävä politiikka.
Totta.

Kun on semmoisia vihertäviä kukkahattuorganisaatioita asiakaskunnassa, jotka näkee painajaisia, jos yhteistyökumppani tulee tapaamaan heitä 1.6 Corollalla, on pakko joidenkin organisaatioiden rajoittaa CO2-rajoja...

Mutta ongelma ratkeaa, kun ostatte firmaanne plug-in-auton yhteiskäyttöautoksi. Priva-autoksi ostatte sit vaikka aidon Laatu-Auton:
https://www.nettiauto.com/saab/9-5/8682255
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin