Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikähän hajottaa kaikki runkolaakerit femmasta? Mutta kaikki kiertokangenlaakerit ovat täysin kulumattomat/virheettömät voisi sanoa että uuden veroiset.

Moottori on uusittu sisuskaluiltaan 80tkm sitten. Öljyjä vaihdeltu ensimmäisen 5tkm aikana 3 kertaa ja sen jälkeen 9-11tkm välein. Olisi tarve selvittää tämän hajoamisen juurisyy jotta tämä ei toistuisi hetken päästä uudestaan.

Voiko uusi sisäänajomenetelmä, se kuormitusperustainen olla nyt kaiken takana? Koska tribologinen fakta on että jos kuluminen pääsee alkamaan, sitä ei pysäytä mikään ja lopputulos on tässä. Sen minkä voi sillä uudella menetelmällä voittaa männänrenkaissa niin häviää laakeroinnissa..

Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä koska olen ollut siinä käsityksessä että kiertokangenlaakerit ovat ne heikko kohta ja ne pettävät ensimmäisenä. Mutta tässä tapauksessa ne ovat uuden veroiset ja runkolaakerit aivan finaalissa.

Tässä kuva yhdestä:
Kuva
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kampiakselin suoruus on varmaan tarkastettu?
https://www.bobistheoilguy.com/bearingw ... alysis.htm Analysointiin vinkkejä.
Viimeksi muokannut Juho80, To Kesä 08, 2017 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Silloin kun moottori on tehty niin on tarkastettu. Kone oli pukissa ja pyöri kevyesti ympäri kun uudet laakerit oli laitettu, mutta sen tarkemmin sitä ei mitattu koska ei ilmeisesti ollut tarve kun pyörittäminen oli niin helppoa.

Kiitoksia erittäin hyvästä linkistä. Näillä ohjeilla tutkin paremmin laakereita. Ensi silmäyksellä oikeastaan mikään noista ei suoraan näytä samalta mutta täytyy tutkia noita muita laakereita myös. Tuo kylmästartti näyttää ehkä eniten saman suuntaisimmalta ehkä... mutta sitten taas siinä selitteessä mainittu seikka että minä en koskaan pyydä ahtoja koneelta yli 0,2 bar ennenkuin kone on vähintään 70c lämmin ja sittenkin täyttä kuormaa vasta kun termari on auennut... Kierroksiakaan ei yli 3krpm ennen koneenlämpöä 70c.

Mutta noita kylmästartteja tulee kyllä...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Mihin lohkoon tuo "uusi" kone on tehty / runkolinjan suoruus tsekattu? Laakerivälykset tsekattu? Glycot vai orkkislaakerit?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Uusi kone kasattiin vanhaan 167tkm ajettuun lohkoon orkkislaakereilla. Nyt meni glycot sisään.

En osaa sanoa runkolinjan suoruuden tarkastuksesta en jaksa muistaa asiaa tuskin asiaa sen enemmälti katsottiin kun moottoripukissa kone pyöri kevyesti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pakari kirjoitti:Uusi kone kasattiin vanhaan 167tkm ajettuun lohkoon orkkislaakereilla. Nyt meni glycot sisään.

En osaa sanoa runkolinjan suoruuden tarkastuksesta en jaksa muistaa asiaa tuskin asiaa sen enemmälti katsottiin kun moottoripukissa kone pyöri kevyesti.
Mitä tarkoittaa kone pyöri kevyesti? Kaikki hilut kiinni vai niin että runkolaakerit ja akseli ainoastaa paikallaan momenttiin kiristettynä?
(vanhoista laakereista näkee yleensä onko akseli kiero)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tietääkseni pyöritelty ilman mäntiä ja kankia koska nekin silloin uusittiin silloin kun nykyinen moottori on tehty. Siksi näin, että jos olisi ollut tarve kampurakin uusia silloin niin se olisi tiedetty heti eikä mäntiä olisi tarvinnut kiinnittää vanhaan.

Nyt kone paikoillaan kun on tehty mitä voitu, niin männät paikoillaan pyöritelty ja kuulemma takertelematta hihnapyörästä pystyi käsivoimin pyörittämään konetta kevyesti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Jos on kevyesti pyörinyt hihnapyörästä käsin niin oisko momentit olleet vajavaiset?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tässä tapauksessa käsivoimin tarkoittaa räikällä.

Hilut paikallaan kampuran tasaisesta pyörimisestähän nyt ei ota erkkikään selvää, mutta saapahan selville että kone pyörii normaalisti. Eikä ole hirttänyt kiinni, kuten monesti runkolaakerivaurion jälkeen uusilla laakeriliukoilla kasattuna on tapahtunut.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Tervehdys :)

Avaudunpa minäkin Lonkeropäissäni :wink: Tämä voi muuten kuulostaa vittuilulta ja saivartelulta ... Mutta, mutta... Mikäli moottorin peruskunnostuksessa aikoo onnistua , alkaa kaikki
puhtaudesta ( tämä lienee itsestään selvyys ) Foorumillakin olen ollut huomaavinani useita kuvia Ti-remonteista jossa päältä paskainen kone on
avattu milloin öljypohjasta milloin jakopäästä Tai kansi on auki hiekkasella "tallin" lattialla tai työpöydällä , kaiken
lisäksi tasopinta alaspäin... 8O ( Huom, kuinka Kunnostettu syl. Kansi kuluu säilyttää ennen paikoilleen asennusta )
Tottakai kampiakselin kaulojen mittaus ja akselin suoruus kuuluu tarkistaa ja miellummin vielä laadukkailla mittavälineillä.

Varmaan jokainen muistaa kuinka esim. Uusia laakeriliuskoja kuuluu käsitellä asentaessa paikoilleen ja tippakannun ei
kannata antaa huilata tässä vaiheessa ... ( ihan moottoriopin perusasioita ) kuin myös laadukas momenttiavain jota on säilytetty
oikealla tavalla kun sitä ei käytetä... Sylinterien ja mäntien mittaaminen ( ei muuten kulu tasaisen lieriömäisesti ) "Rengastaessa" Oikeasuuruiset
katkosvälykset ja niitten sijainti kasatessa Yms. Ja edelleen ei voi likaa korostaa puhtautta , huolellisuutta Yms. :wink:
Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta näin toimiessa yleensä onnistaa...

Saa kommentoida.. :D

t.A
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Laakeriliuskoissahan on se hauskuus, jos käsittelee niitä paljain käsin, jokainen sormenjälki on tuleva "hotspot". Vaikka öljyä käyttäisikin, sormien rasvajäljet liuskojen pinnassa aiheuttaa pistekuumenemista ja siten kuten voi kuvitella, vaikka mitä. Siksi niihin ei saa koskaan koskea paljain käsin. Näin olen ymmärtänyt.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

9-5Vector2001 kirjoitti:Laakeriliuskoissahan on se hauskuus, jos käsittelee niitä paljain käsin, jokainen sormenjälki on tuleva "hotspot". Vaikka öljyä käyttäisikin, sormien rasvajäljet liuskojen pinnassa aiheuttaa pistekuumenemista ja siten kuten voi kuvitella, vaikka mitä. Siksi niihin ei saa koskaan koskea paljain käsin. Näin olen ymmärtänyt.
Olet aivan oikeassa :D

t.A
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Amiraali kirjoitti:
9-5Vector2001 kirjoitti:Laakeriliuskoissahan on se hauskuus, jos käsittelee niitä paljain käsin, jokainen sormenjälki on tuleva "hotspot". Vaikka öljyä käyttäisikin, sormien rasvajäljet liuskojen pinnassa aiheuttaa pistekuumenemista ja siten kuten voi kuvitella, vaikka mitä. Siksi niihin ei saa koskaan koskea paljain käsin. Näin olen ymmärtänyt.
Olet aivan oikeassa :D

t.A
Puhdasta ja huolellinen pitää tietysti olla, mutta tuo sormenjälkiteoria menee vähän överiksi. Onkohan tuosta näyttöä? Koskeeko sama muita pintoja. Kasaatteko moottorin puhdastilassa?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
wickstrom
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2012 22:58

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja wickstrom »

Entäs öljynpaineet? Hajoaisiko huonolla paineella ensin vaan kampuran laakerointi?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mistä syystä runkolinjassa olisi huono öljynpaine? Mistä tulee runkolinjan voitelukanava/t, tuo oli kyllä hyvä pointti. Itsekkin sitä miettinyt mutta en ole saanu vastausta vielä siihen. Sihti ja öljypohja olivat siistit ja puhtaat lukuunottamatta pientä laakerimujua mitä tuollaisista laakereista väkisinkin tulee.

Kuormaa pääasiallisesti kantavat kiertokangenlaakerit sensijaan olivat uuden veroiset niin.. hmm.

Tulipahan ajateltua asiaa niinkin, että minulla oli pitkään laiskasti pyörittävä startti ja moottorin käynnistyminen vei aikaa aina.. Tällöinhän moottori pyörii ilman öljynpainetta ja kun näitä toistoja on todella paljon niin voisikohan tällä asialla olla jotain tekemistä tämän vaurion kanssa?

Puhtaus on kyllä erittäin tärkeää näissä asioissa se on fakta, mutta mitä sormenjälkiteoriaan tulee niin teoria voisi olla mahdollinen ajatuksena, mutta käytännössä sormenjälkihän on "ihon rasvaa" ja pesevä öljy kyllä sen pesee pois nopeasti pinnoilta.. Siitäkin huolimatta en kyllä sormeilisi turhaan niitä laakeripintoja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin