Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Laakerin pinnoite on kulunut puhki.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Keme kirjoitti:Oliko tuo etusivun runkolaakeri 2. tai 4. runkolaakeripukista? Oliko se tasapainoakselin rikkinäinen laakeri samasta pukista tulevan öljykanavan päässä? Periaatteessa olisi jännä tietää koneen öljynpaineet tällä hetkellä, kun se hukkaa painetta sen rikkinäisen tasapainoakselin laakerin kautta.
Muistaakseni 2. pukista. Tp-akseli heiluu keskikohdastaan edestakaisin, tästä en osaa tämän enempää kertoa.

Minulle kyllä on kerrottu ettei öljynpaine karkaa tp-akselin kautta kun se ei enää pyöri. Maanvetovoima pitää kuulemma huolen siitä että akseli painuu öljykanavaan kiinni...

Luenko Keme rivienvälistä oikein, että esität että porsimisketju olisikin niinpäin että tp-laakerointi on ensin pettänyt jonka jälkeen runkolinjassa ei ole ollut painetta tarpeeksi ja öljy on käynyt vähiin siellä? Itse ajattelin sitä toisinpäin että laakerivaurio runkolinjassa olisi aiheuttanut tukoksen/voiteluhäiriön tp-akseleille... hmm.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Pakari kirjoitti:Minulle kyllä on kerrottu ettei öljynpaine karkaa tp-akselin kautta kun se ei enää pyöri. Maanvetovoima pitää kuulemma huolen siitä että akseli painuu öljykanavaan kiinni...
Toi ei valitettavasti pidä paikkaansa. Öljy karkaa aina akselin ja laakerin välyksen välistä. Laakerissa on 90 asteen välein reiät ja laakerin ulkopuolella kiertää öljyura koko laakerin ympäri kuten seuraavasta kuvasta näkyy.

Kuva
Pakari kirjoitti:Luenko Keme rivienvälistä oikein, että esität että porsimisketju olisikin niinpäin että tp-laakerointi on ensin pettänyt jonka jälkeen runkolinjassa ei ole ollut painetta tarpeeksi ja öljy on käynyt vähiin siellä? Itse ajattelin sitä toisinpäin että laakerivaurio runkolinjassa olisi aiheuttanut tukoksen/voiteluhäiriön tp-akseleille... hmm.
Toi voisi olla yksi arvaus. Jos runkolaakeri olisi hajonnut ensimmäisenä, niin sitten kiertokangenlaakerikin olisi todennäköisesti mennyt paskaksi. Nyt saattoi olla, että koneesta kuulunut ylimääräinen ääni pelasti totaalituholta?
jeeeeeee!
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Pakari kirjoitti:Minun mielestäni 2,3l moottori tarvitsee TP-akselit, enkä yksinkertaisesti voi suositella kenellekkään niitä käyttöautosta poistamaan. Minulla on nyt siitä kokemusta ja voin tuoda oman mielipiteeni esille aivan kuten sinäkin. Moottorista tuleva epätasapainon ääni on häiritsevä.
Valitettavasti moottoria ei kiinnosta mielipiteet.
Viimeksi muokannut tturku, Ma Kesä 19, 2017 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: muutettu asiallisemmaksi ilmaisu...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Salt
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 20:42
Paikkakunta: Laukaa

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Salt »

Pakari kirjoitti:Mistä syystä runkolinjassa olisi huono öljynpaine?

Kuormaa pääasiallisesti kantavat kiertokangenlaakerit sensijaan olivat uuden veroiset niin.. hmm.

Tulipahan ajateltua asiaa niinkin, että minulla oli pitkään laiskasti pyörittävä startti ja moottorin käynnistyminen vei aikaa aina.. Tällöinhän moottori pyörii ilman öljynpainetta ja kun näitä toistoja on todella paljon niin voisikohan tällä asialla olla jotain tekemistä tämän vaurion kanssa?
Tekniikasta suht tietämätön, mutta jos sinulla on rikkinäinen tp-akseli niin sinne se sinun ö-paine katoaa. Jos sinulla on vesiputki jossa on 6bar paine niin paljon siellä on painetta jos teet siihen reijän?
Öljymäärä on ollut riittävä kk-laakereille, mutta ei runkolinjaan.
"Kuormaa pääasiallisesti kantavat kiertokangenlaakerit "
Mihinhän ne kaikki neljä kiinnittyy? Eiköhän se suurin kuorma ole juuri kampiakselilla vaikka siinä 5 pukkia onkin, mutta myös voiteluun tarvittava öljymäärä oltava suurempi vs kk.
Toimiiko femmassa öljypumppu vasta kun käy?
Kyllä minun moottoreissa pumput tekee jo painetta starttauksen yhteydessä.

Tulppaat vaan ne TP kanavat niin hyvä tulee. Koska niitä ei oikeasti tarvitse siellä ja yksi murhe vähemmän.
-00 9-5 Aero Stw (talviKA)
-99 OG 9-3 3D WannabeViggen (kesäKA)
-86 9000 CC " Stage1+ (HA)
-04 9-5 Aero Aut.
-02 9-3 Cab Aut.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

nugge kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Minun mielestäni 2,3l moottori tarvitsee TP-akselit, enkä yksinkertaisesti voi suositella kenellekkään niitä käyttöautosta poistamaan. Minulla on nyt siitä kokemusta ja voin tuoda oman mielipiteeni esille aivan kuten sinäkin. Moottorista tuleva epätasapainon ääni on häiritsevä.
Valitettavasti moottoria ei kiinnosta mielipiteet.
Valitettavasti minua ei kiinnosta tuo seikka, vaan minua kiinnostaa se miltä ohjaamossa kuulostaa ja tuntuu kun ajan autolla. TP-akselien poisto ei ole hyvä ajatus Saabin 2,3 litraisesta moottorista.
Salt kirjoitti:Tulppaat vaan ne TP kanavat niin hyvä tulee. Koska niitä ei oikeasti tarvitse siellä ja yksi murhe vähemmän.
Miten ne tulpataan kone paikoillaan ollessa? Jos koneen joutuu ottamaan pois niin sitten korjaa oikein eli vaihtaa lohkon ja tp-akselit.

Nyt 900km rempan jälkeen vaihtui 5w40 sisäänajo magnatecit 10W60 Edge-fst:hen. Mikäli kone pystyy läjässä niin talveksi jotain hieman matalampiviskoottista. Öljypohjassa ei endoskooppitarkastuksessa näkynyt mitään ylimääräistä, katsotaan asiaa uudestaan 10tkm jälkeen ja ehkä voisi avata ÖP:n uudestaan ja tarkastaa laakerit.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

FYI niin 10W-60 on noin 7 kertaa liian paksut öljyt saabin koneeseen. Mut mitä mä tiedän.
Viimeksi muokannut tturku, Su Heinä 30, 2017 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siistitty viestiä...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tiedän että 10W60 on hieman viskoottista öljyä. Tiedän myös että 10W60:llä öljyllä on Saabin B2x5-sarjan koneita ajettu ilman ongelmia kesäisin.

Vuosimallin 2000 femman ohjekirjassa sanotaan että voidaan käyttää myös 10W40 öljyä. Ja moottori ei ole siitään juuri muuttunut joten en jaksa stressata tuosta 10W viskositeettiarvosta. Mitä sitten tulee taas kuumapäädyn viskositeettiin niin erot esim. 100c:ssä dexos2 luokituksen täyttävässä magnatecissä ja 10w60:ssä edgessä on 9cst, en jaksa stressata siitäkään.

Todennäköisin syy miksi esim. 2004 femmaan suositellaan 0W30:stä ohjekirjassa on puhtaasti polttoainetaloudellinen. Koska tietääkseni voitelukanavat, laakerit jne eivät ole muuttuneet tuolla aikavälillä.

Sitäpaitsi, mitä väliä? Moottori nilkuttaa muutenkin toinen jalka haudassa jo...

edit:
Meinaatko tosiaan että 22,7cst jaettuna 7:llä (kun 7 kertaa liian paksua) niin Saabin moottoreissa pitäisi käyttää kuumaviskositeetiltään 3,24cst olevaa öljyä? Erään valmistajan 0w20 öljyssä 100c:ssä on 8,0cst:n viskositeetti... eli tuotakin ohuempaa? :mrgreen: 0W10? vai 0W5 ? :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Noniin.. aiemmin väitettiin ettei moottoria kiinnosta pyöriikö siellä TP-akselit vai ei. Nyt olisi kokemusta siitä että kyllä sitä vaan kiinnostaa.

Autoa vaivaa missfire ongelma kierrosnopeusvälillä 2700-3200rpm. Eli juuri silloin kun epätasapainon ääni on läsnä ja värinä suurin. Vaihdetta vaihtaessa tuolla kierrosnopeusvälillä Miss valikossa vilkkuu 40-60kpl missfirejä - siis niitä suodatettuja T7:n mielestä todellisia mifejä. Kerran jopa CE:kin vilkutellut. Missään muussa tilanteessa ei tule missfirejä eli vain tuolla kierrosalueella ilmenee ja noita missfirejä alkaa tulla heti kun on vähänkin ylipainetta ja vaihtaa vaihdetta, eli esim. pinl:in ollessa esim. 1100.. eli n.0,1bar ylipainetta. Tämä missfire ongelma tuli heti kun TP-akselit poistettiin käytöstä. Nyt vasta olen huomannut ja keksinyt missä tilanteessa ne tulevat. Alipaineella, tai vaihdettaessa millä tahansa muulla kierrosnopeudella missfirejä ei tule.

En kuitenkaan usko missfirejen olevan todellisia missfirejä vaan virhetunnistuksia johtuen TP-akselien puutteesta aiheutuvasta värinästä/äänestä. Ja kasetti sekä tulpat ovat uudet.

10w60 öljyt ovat pyörineet nyt 4000km ja niiden osalta ei mitään raportoitavaa, toistaiseksi on pelannut. Talveksi sitten 5w50:stä niin ei ihan niin paksua ole.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

No v**tu ei niin.

Ja mihi perustelen tämän? Kokemukseen, enkä mutuun kuten herra YP:llä näyttäisi olevan tapana.

Lisätään vielä että tolla logiikalla B206i olisi ollut jo tehtaalta lähtiessään viallinen.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ole hyvä ja esitä ilmiölle selitys. Minä en ole muuta syytä keksinyt...

Mihin mutuun? Olen sattuneesta syystä ajanut nyt 4100km tp-ketjuttomalla T5/T7 yhdistelmämoottorilla. Kiehtovaa kuinka voit minun kokemukset ja havainnot kumota vetoamalla siihen että vain sinulla on kokemusta. Jotenkin epäilen että onkohan sinulla kuitenkaan kokemusta tuollaisesta kokoonpanosta ja siitä miten pahalta tuollainen 2,3 litrainen yhdistelmämoottori kuulostaa 2700-3200rpm kierroksilla ilman TP-ketjua.

Lisätään että minulla on ollut TP-ketjuton 2,0 litrainen josta ei pystynyt sanomaan että onko siinä TP-akselit käytössä vai ei... lopuksi paljastui ettei ollut. Ethän oikeasti ota vertausta nyt 2,0 litraisesta 2,3:seen...?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Olen ajanu >100tkm T5/T5+7/T7 TP Ketjuttomilla moottoreilla.

Itsellä atm B234/5 10:1 Ei TP. Ei tule missfirejä, ei vilku vikavalo missään välissä vaikka kuinka hakkais rajoitinta vasten.

Voidaan väittää kokemuksesta mitä vaan mutta se että vikavalo vilkkuu niin ei johdu tp akselien puutteesta.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Meillä on femmaan 9kk aikana tullut 15tkm ja koneena 2.3 T5 alakerta ilman tp-hässäköitä + T7 kansi + stage2.

Ei yhtään missfireä tullut oli sitten pelkkää bensaa / viinaa tankissa. Ainoa ero pieni tärinä tyhjiksellä.

Olisiko niin, että missfiret aiheuttaa tärinää eikä toisinpäin? Eli syytä saa etsiä jostain muualta...
Viimeksi muokannut pamppu, Ke Heinä 26, 2017 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Väsyny kaasuläppä voisi aiheuttaa random missfirejä kun ei käyttäydy oletetusti.

Jos siis nyt piti alkaa heittää arpaa että missä vika.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

pamppu kirjoitti:Olisiko niin, että missfiret aiheuttaa tärinää eikä toisinpäin? Eli syytä saa etsiä jostain muualta...
En usko, koska kyse on transienttitilan ongelmasta, eli kun kytkin painetaan pohjaan tuolla 2700-3200rpm kierrosvälillä ja kierrokset tipahtavat - eli ns. nollakuormalla. Vedossa kierrosalueenläpi ei tule ainuttakaan missfireä, eikä missään muussakaan kohtaa. Ongelma on vain ja ainoastaan tuolla alueella jolloin esiintyvät TP-ketjun puutteesta johtuvat muut ominaisuudet.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin