Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Suosittelen aina ja edelleen alkuperäisvalmistetta järkihintaisesta kaupasta. Katso vaikka neobrossilta genuine mallin työsylkät.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Klunssi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Näytti saldot nollaa niin ei nähnyt neobrossilta alkuperäisiä kattoa..
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jaa, mistä näkymästä ne saldot saa kun tämä kyllä tarjoaa hintaa ja voi lipsahtaa ostoskoriinkin http://www.neobrothers.co.uk/clutch-sla ... 03a0e8b835

Niin ja mikä vaihteisto sulla ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Klunssi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

No joo nyt löyty, äsken ei auton tiedoilla hakemalla löytynyt. Viislovinen on laatikko. Ehkä jätän kuitenkin tuon 53€ sylinterin ostamatta, saattaa olla vähän väärä paikka säästää. Mutta tuo aerofemman kytkinpaketti alle 250€ toimituskuluineen on jo aika houkutteleva tuolta viron suunnalta.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja hasha »

Onko tällainen kevlar-kytkinsetti tullut vastaan ja onko kukaan sattunut kokeilemaan?

Kovat on lupaukset ja vielä tuohon hintaan, mutta UK-saabistit oli kysyneet ja kovin valmistaja väittää sen kestävän 600+ Nm. Kuulostaa vaan hieman oudolta jos kitkapinta on vaihdettu kevlariin ja ilmeisesti sachs jäykempi asetelma... Jotenkin saa sen vaikutelman ettei kuitenkaan kyse olisi mistään kovin jäykkäkäyttöisestä setistä :?:

http://www.a-zperformance.com/termekek. ... AAB+TUNING

http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=3&t=171419

Tässä tietoa eri kitkamateriaaleista ja tämän mukaan ei tuo kevlari autuaaksi tee, lisäksi pitkä sisäänajo.

http://www.phoenixfriction.com/t-clutch ... ained.aspx
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja hasha »

Jos ei ollut jo käsitelty, mutta jostain täältä olin lukevinani, että V6 FWD kytkin sopii b207 koneeseen. Tätä tutkittuani tulin siihen tulokseen, että tämä Maptun 450Nm kytkin 6 vaihteiselle F40 laatikolle taitaa olla juuri tämä V6 kytkinpaketti josta on vain hiottu tunnisteet pois :D

Ei muuten, mutta Neolla maptunin kykä maksaa 258 puntaa ja V6 kykä 195 puntaa ja ovat siis prikulleen saman näköiset kitkapaloja myöten.

Maptunilla tämä 450Nm kykä maksaa 377€ :lol:

Tuossa edellisessä viestissä olikin UK-saabilinkissä kuvia maptunin hiotusta ja tässä linkki v6 kuvaan.

https://www.esaabparts.com/static/image ... 561421.jpg

Itse onnistuin hajottamaan laatikon asennuksessa tämän maptun 450Nm kykälevyn :oops: Keskitys ok, mutta kun tässä on 23 urainen keskiö ja levyn keskiömateriaali kovin pehmeää, kävi niin, että laatikon akselin urat osui vastakkain levyn uriin ja jämähti siihen kun akseli painui hieman levyn keskiöön. Ei ollut edes paljon voimaa päällä ja sitten napsahti levyn keskiö tuhannen päreiks. Eli muille tee se itse asentajille tiedoksi, ei kannata yrittää yhtään edes pienellä voimalla jos ei mene helposti, ei kestä vaikka tuntuu siltä että menee :!: Hissukseen vaan laatikkoa hollille ja samalla pyörittelee vauhtista ja varmistaa että menee varmasti oikein paikoilleen. Ei auttanut vaikka akseli oli rasvattu ja keskitetty oikein. Jäljet korkanneessa keskiössä osoitti keskityksen olleen kohdallaan. Tässä kykässä keskiö ei ole yhtä puuta kuten esim. B207R orkkislevyssä, vaan on kasattu monesta osasta ja keskiössä on myös muutama jousi sisällä vaikka ei nyt suoranaisesti ole jousitettu levy.

Näillä ohjeilla yrittämään uudestaan kun saan tuon n. 350€ hintaisen mokan rahteineen Neolta uudestaan :lol: Tietysti selvisi tämä V6 kykä vasta tilauksen jälkeen mutta laitoin kyselyä onko kyseessä sama tuote.

On se hienoa miten perusasiat voi mennä metsään kun samalla tuli itse asennettua quaifen lukko kaikkine säätöineen ilman ongelmia, mutta sitten laatikon asennuksessa onnistuu näin :roll:

EDIT: Neo-veljesten edustaja sanoi ensin, että on todennäköisesti eri kytkin kuin v6t ja että maptun olisi kasannut set OE osista jossa vahvistettu paineasetelma. No pitää varmaan paikkansa koska levy on 100% varmasti sama. Sitten kysyin miksi olisivat hioneet merkinnät pois jos ei olisi sama koska ei näitä erillisinä oikein mistään löydä ja en usko, että maptun olisi teettänyt LUK:lla ns. oman "viriversion" 450Nm+ kestolla. Tähän vastasivat, että he nyt vain myy näitä ja tuote on ollut laadukas ja suosittu eikä heillä siten ole ollut tarvetta selvittää osien alkuperää sen enempää. Eipä siinä mitään, tästä voi vetää omat johtopäätökset onko eri setti vai ei. Pitäisi testata, että voisi olla varma, mutta vaikuttaisi olevan sama tällä mutu:lla. :D

EDIT2: Uusi maptun 450+ kykä saapui ja tällä kertaa paketissa oli tuo sama v6t paineasetelma mutta b207R kytkinlevy. Vaikka taas kaikki hiottu pois niin levystä näkyi vielä merkintä 280 00 ja sama löyty vanhasta b207R orkkislevystä. Tämä b207R levy on siinä mielessä parempi, kun siinä on kiinteä keskiö eikä kuten v6t levyssä joss keskiö on erillinen osa jossa nuo jousiviritykset (kuitenkin siis kyseessä jousittamaton levy tämäkin). Tällä kertaa laatikko meni paikalleen ns. heittämällä kun kaverit oli avustamassa :D
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Samikoivuniemi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marras 02, 2015 18:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Samikoivuniemi »

Nyt alkaa olemaan vakiokytkin tiensä päässä, luistaa 3-5 vaihtella kiihdyttässä. Meneekö 9-5 2.3t kytkinpaketti heittämällä tähän 9-3 1.8t 06 5-loviseen, että jos haen esim motonetistä osanumerolla 84-1974 kyseisen setin + työsylinterin ja vien osineen vaihdettavaksi jollekkin korjaamolle, niin pitäisikö onnistua mukisematta?
Klunssi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Samikoivuniemi kirjoitti:Nyt alkaa olemaan vakiokytkin tiensä päässä, luistaa 3-5 vaihtella kiihdyttässä. Meneekö 9-5 2.3t kytkinpaketti heittämällä tähän 9-3 1.8t 06 5-loviseen, että jos haen esim motonetistä osanumerolla 84-1974 kyseisen setin + työsylinterin ja vien osineen vaihdettavaksi jollekkin korjaamolle, niin pitäisikö onnistua mukisematta?
Menee kun käyttää vaikkapa muovista paineilmaputkea kooltaan 8/6mm (ulko-/sisähalkaisija) sovitteena kun keskittää asetelmaa. Tarpeeksi pitkät palat että saa vedettyä irti kun on asetelma kiristettynä. Muuten ei vaadi sen kummempaa kikkailua.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Jöyni
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Loka 24, 2016 21:58

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Jöyni »

Omaan bensa aeroon on joskus laitettu v6 mallista kiinteä vauhtipyörä ja kiinteä levy. Melkosta kalkatusta pitää kun kytkin ylhäällä. Saako tuohon v6 vauhtipyörään käypästä jousitettua levyä vai pitääkö vaihtaa vauhtipyörä b207r omaan ja siihen sitte jousitettu levy?
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Voiko kaksoismassapyörän kaveriksi laittaa tuon 9-5 aeron jousitetun kytkimen? Vai vaatiiko kiinteän vauhtipyörän

Muuta isompaa ei asennuksessa ole kuin käyttää noita 8/6 holkkeja keskitykseen?
Viimeksi muokannut Viggenisti, Ke Kesä 28, 2017 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XC70 D5 -11
Klunssi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Viggenisti kirjoitti: Muuta isompaa ei asennuksessa ole kuin käyttää noita 8/6 holkkeja keskitykseen?
Ei mitään muuta kun normaali keskitys tapilla lisäksi ja tietty kiristys paikalleen. Tuosta vauhtipyörä/asetelma-asiasta sen verran, että sopiikos tuo paketti kaksoismassavauhtipyörällisiin edes? Kun en nyt muista mitä niistä on ollut puhetta täällä, aikanaan luin niin monta ketjua aiheesta läpi etten enää muista miten se olikaan.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Samikoivuniemi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marras 02, 2015 18:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Samikoivuniemi »

Klunssi kirjoitti:
Samikoivuniemi kirjoitti:Nyt alkaa olemaan vakiokytkin tiensä päässä, luistaa 3-5 vaihtella kiihdyttässä. Meneekö 9-5 2.3t kytkinpaketti heittämällä tähän 9-3 1.8t 06 5-loviseen, että jos haen esim motonetistä osanumerolla 84-1974 kyseisen setin + työsylinterin ja vien osineen vaihdettavaksi jollekkin korjaamolle, niin pitäisikö onnistua mukisematta?
Menee kun käyttää vaikkapa muovista paineilmaputkea kooltaan 8/6mm (ulko-/sisähalkaisija) sovitteena kun keskittää asetelmaa. Tarpeeksi pitkät palat että saa vedettyä irti kun on asetelma kiristettynä. Muuten ei vaadi sen kummempaa kikkailua.
Kiitos.
Hyvin tuntuu tuolla 9-5 2.3t:n kytkinsetillä kulkevan ja ei muuten luista enää! Tosissaan niin kuin täällä muutama olikin sanonut, alkuun tuntui kytkimen käyttö todella jäykältä ja ottaa kyllä huomattavasti alempaa kuin aikaisempi, mutta noin 300 kilometriä ajaneena tuohon kyllä on kerennyt jo tottua.
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Klunssi kirjoitti:
Viggenisti kirjoitti: Muuta isompaa ei asennuksessa ole kuin käyttää noita 8/6 holkkeja keskitykseen?
Ei mitään muuta kun normaali keskitys tapilla lisäksi ja tietty kiristys paikalleen. Tuosta vauhtipyörä/asetelma-asiasta sen verran, että sopiikos tuo paketti kaksoismassavauhtipyörällisiin edes? Kun en nyt muista mitä niistä on ollut puhetta täällä, aikanaan luin niin monta ketjua aiheesta läpi etten enää muista miten se olikaan.
Joo tajusin sitten kun olin kirjoittanut, että kyllähän se vaatii tuon kiinteän vauhtipyörän ko. setupille. Sellaista tässä metsästän niin sais paketin nippuun
XC70 D5 -11
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Minkälaiseksi jää käytännön suorituskyky ero OG9-5 aeron ja 9-3 aeron kytkinten välillä?
Kytkin menossa vaihtoon ja tottakai pieni lisäväännönkestossa kiinnostaa. Toisaalta taas tuo kytkimen irroittaminen syvällä kuulostaa ikävältä, joskin kyllähän se sieltä nousee kun levy vähän kuluu/asettuu. Pikku holkkijumppa jne ei nyt niin ole mikään hidastetta kummempi asia og femman asetelman kanssa.

Onko tämä se 9-3 aeron vahvistettu ja jousittamaton paketti? Eli ns. varma bolt-on jos kytkinpohjassa piku helinä ei haittaa... Sopivuudeksi on tuolla haukuttu ainakin se "SAAB (55562984)"

https://www.autonvaraosat24.fi/sachs/1221600

Ei tuo hintakaan nyt niin pahalta vaikuta...

Tosin Neolta saa 174 puntaa hintaista 9-5 aeron settiä ja se nyt hinnanpuolesta on jo ihan nauruaasteikolla lähellä kymppiä...:D

Työsylinteriksi tulossa orkkis GM leimattu tuote. Stefat ja muut hilppeet löytykin tästä ketjusta. Kiitos porukoille niistä!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9-3SS Aeron vakiokytkin ei kestä kuin juuri ja juuri 370Nm. 9-5 Aeron kytkin kestää helposti 450Nm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin