Käyttöauton ylläpitojorinaa
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Iltapuhteena mystinen ajovalojen pesurien toimimattomuus. Niinkin kinkkinen tapaus kuin palanut 20A mini-sulake.
Tosiaan pesurit alkoivat toimimaan uudella sulakkeella. Lisäksi vielä epäilin jotain relevikaa, kun pesurit toimivat ihmeellisesti mutta onneksi käyttöohjekirja selvensi miten ne toimii
Tosiaan pesurit alkoivat toimimaan uudella sulakkeella. Lisäksi vielä epäilin jotain relevikaa, kun pesurit toimivat ihmeellisesti mutta onneksi käyttöohjekirja selvensi miten ne toimii
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Koska korjasin takalasin pesurin niin vaihdoin takalasin pyyhkimeen sulan. Paikallisesta varaosaliikkeestä Champion AP37-sulka 10€ hintaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Eteen vilkkupolttimot ja taakse parkki/sumariin polttimot reilu 10€. Lisäksi puhaltelin takaluukun valoista sinne päätyneet hämähäkit ulos
Ja tämän päiväisen Kokkolan käynnin yksi etappi kustansi n. 70€ ja se oli se peräkoukun johtosarja ja merkit. Merkit vaihdoin jo ja täytyy myöntää, että muutti auton ilmettä paljon
Ja tämän päiväisen Kokkolan käynnin yksi etappi kustansi n. 70€ ja se oli se peräkoukun johtosarja ja merkit. Merkit vaihdoin jo ja täytyy myöntää, että muutti auton ilmettä paljon
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Aineet ja tarvikkeet pyyhkijänvarsi-maalaukseen hommattu, reilu 20€ kustansi nämä.
Vielä pitää tarkistaa oliko minulla ulosvetäjää tallissa. Ehkä on, ehkä ei. Sellainen varmaan pitäisi olla, kun tuossa on varret aika samperin lujassa kiinni (käytin mutterin irti ja varsi ei liikkunut mihinkään suuntaan).
Vielä pitää tarkistaa oliko minulla ulosvetäjää tallissa. Ehkä on, ehkä ei. Sellainen varmaan pitäisi olla, kun tuossa on varret aika samperin lujassa kiinni (käytin mutterin irti ja varsi ei liikkunut mihinkään suuntaan).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Älä ihmeessa kisko niitä varsia ulosvetäjän kanssa. Käännä varret pystyasentoon (siis sulat irti lasista) ja varret lähtevät pois kevyesti nostamalla.
Matti
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Tuota en kokeillut joten pitää yrittää noin. Kiitos vinkistä.MattiR kirjoitti:Älä ihmeessa kisko niitä varsia ulosvetäjän kanssa. Käännä varret pystyasentoon (siis sulat irti lasista) ja varret lähtevät pois kevyesti nostamalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Joskus tosiaan lähtee, joskus ei. Hyvän työkalun saa tehtyä vaikka Bilteman raidetangonpään ulosvetäjästä, kun pikkusen viilailee aukkoa isommaksi ja reunoja matalammaksi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Eipä ne varret ilman ulosvetäjää ja vasaraa irti olisi lähteneet.
Piti käydä ostamassa pieni 2-kätinen ulosvetejä (halvin mitä Wikrolta löytyi), kun ei nitkutukset ja varren nostamiset autteneet. Lisäksi piti tuollaisella pienellä kuulapäävasaralla naputtaa varren päähän (siis siihen pyöreään päähän mistä varsi on kiinni).
Onneksi itse aiheutetut jäljet on niin pieniä, että niistä ei tarvi repiä pelihousujaan.
Piti käydä ostamassa pieni 2-kätinen ulosvetejä (halvin mitä Wikrolta löytyi), kun ei nitkutukset ja varren nostamiset autteneet. Lisäksi piti tuollaisella pienellä kuulapäävasaralla naputtaa varren päähän (siis siihen pyöreään päähän mistä varsi on kiinni).
Onneksi itse aiheutetut jäljet on niin pieniä, että niistä ei tarvi repiä pelihousujaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
No niin, päivän maalailut saatu päätökseen, kun lähes uudennäköiset varret on asennettu paikoilleen. Hintaa koko hommalle tuli 31€ hiomatarvikkeineen, maaleineen ja ulosvetäjineen (muut tarveaineet löytyi tallista valmiina).
Lopputulokseen olen ihan tyytyväinen vaikka sraypullo räki pariin kohtaan roskaa (olkoon ne niitä kiinni iskeytyneitä mäkäräisiä sitten). Ja ehkä ne koukkupäät olisi voinut hioa paremmin, kun niistä näkee, että varret on ylimaalattu. Sen verran pitää vielä "mainostaa", että varren kiinnityksessä käytin Shimanon Anti-seize-pastaa. Saa nähdä minkälainen vaikutus tuolla pastalla on mutta ainakin fillarissa ei ole koskaan osat jumineet kiinni, kun tuota on malttanut käyttää
Alimitoitetun akun (60Ah GM original, ei mikään vanha) voisi jossain vaiheessa vaihtaa oikean kokoiseen, kun huomaa heti moottorin käynnissä koska ilmastoinnin kompura käy päällä. Autoåströmillä katselinkin jo Saabin orkkisakkua ja ei ollut hinnaltaan paha (minun mielestä), kun vaadittavat speksit täyttyy.
Tietenkin voisi myös noita konehuoneessa olevia alipaineletkujakin uusia; ainakin by-passin letku on jo sellaista käsiin murenevaa sorttia eli vaihdon tarpeessa.
Lopputulokseen olen ihan tyytyväinen vaikka sraypullo räki pariin kohtaan roskaa (olkoon ne niitä kiinni iskeytyneitä mäkäräisiä sitten). Ja ehkä ne koukkupäät olisi voinut hioa paremmin, kun niistä näkee, että varret on ylimaalattu. Sen verran pitää vielä "mainostaa", että varren kiinnityksessä käytin Shimanon Anti-seize-pastaa. Saa nähdä minkälainen vaikutus tuolla pastalla on mutta ainakin fillarissa ei ole koskaan osat jumineet kiinni, kun tuota on malttanut käyttää
Alimitoitetun akun (60Ah GM original, ei mikään vanha) voisi jossain vaiheessa vaihtaa oikean kokoiseen, kun huomaa heti moottorin käynnissä koska ilmastoinnin kompura käy päällä. Autoåströmillä katselinkin jo Saabin orkkisakkua ja ei ollut hinnaltaan paha (minun mielestä), kun vaadittavat speksit täyttyy.
Tietenkin voisi myös noita konehuoneessa olevia alipaineletkujakin uusia; ainakin by-passin letku on jo sellaista käsiin murenevaa sorttia eli vaihdon tarpeessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Totanoinniin, miten huono akku vaikuttaa ilmastoinnin kompuran toimintaan? Autohan on käynnissä, kun kompuran magneettikytkin lukkiintuu, eihän se silloin akkua rasita. Laturia kyllä, mutta tuskin sen kuormituksen lisäystä käynnistä huomaa.dimebak kirjoitti: Alimitoitetun akun (60Ah GM original, ei mikään vanha) voisi jossain vaiheessa vaihtaa oikean kokoiseen, kun huomaa heti moottorin käynnissä koska ilmastoinnin kompura käy päällä.
Kompura pyöriessään lisää paljon enemmän vastusta moottorille, ja sen huomaa auton käynnistä.
Vai käsitinkö jotain väärin?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Akku itsessään ei ole huono vaan alimitoitettu. Ja akun tehtävähän on olla kuin jousi eli sähköjärjestelmän osa joustaa/antaa myöten, kun on tarvetta. Ja ilmastoinnin kompressorin kytkeytyessä päälle moottorin kierrokset laskee jos sitä jousta (oikosulkuvirtaa tsjp.) ei ole tarpeeksi ja se tarve otetaan laturilta ==> niin tyhjäkäynti niiailee.Termos kirjoitti:Totanoinniin, miten huono akku vaikuttaa ilmastoinnin kompuran toimintaan? Autohan on käynnissä, kun kompuran magneettikytkin lukkiintuu, eihän se silloin akkua rasita. Laturia kyllä, mutta tuskin sen kuormituksen lisäystä käynnistä huomaa.dimebak kirjoitti: Alimitoitetun akun (60Ah GM original, ei mikään vanha) voisi jossain vaiheessa vaihtaa oikean kokoiseen, kun huomaa heti moottorin käynnissä koska ilmastoinnin kompura käy päällä.
Kompura pyöriessään lisää paljon enemmän vastusta moottorille, ja sen huomaa auton käynnistä.
Vai käsitinkö jotain väärin?
Saman huomasin edellisessä käyttökinnerissä, kun siitä alkoi akku loppumaan (=maksimi kapasiteetti laskee).
Ja noiden spekseissä on aikamoinen ero; GM 60ah 510cca ja Saab 70ah 700cca.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Koukku asennettu. Steinhof-koukku Skruvatista n. 112€, originaali piuhasarja n. 47€ ja kuumasintityt kiinnitystarvikkeet n. 10.
Jep ja joo. Heti alkuun sellainen, että koukun mukana tuli ihan asialliset kiinnitystarvikkeet mutta ne oli vain sähkösinkittyjä. Ajattelin, että koukun tienoolla auton pohjassa kuumasinkitty menestyy hieman kauemmin paremassa kunnossa joten hommasin sellaiset.
Se mikä aiheutti sitten "hieman" hermojen palamista oli ne puskuripalkin päihin tulevat kannatinraudat. Jonkin verran oli mittaheittoa reikien välillä mutta se korjaantui poraamalla ylempiä reikiä isommaksi. Oli sitten aikaa neppailla vähän aikaa, kun odotteli paikkamaalauksien kuivumista.
Lisäksi koska puskuri oli vain kahdella mutterilla kiinni niin laitoin ne alempiin pultteihin puskurissa (en ylempiin niin kuin olivat irroitettaessa). Katselin originaali-koukun asennusohjetta ja siinä näytti tulevan muttereita neljä kappaletta ja puskuri tuli kiinni kaikista pulteista mitä taakse tulee. Pitää varmaan joskus lisäillä tuonne parit mutterit. Vois samalla kertaa hakea, kun haen M12 nylokit tuolle kuulan kiinnitykselle. Nyt ne on sinkityillä kiinni, kun M12 kuumasinkityt nylokit oli loppu pulttiliikkeessä.
Johtasarjan asennus ei ollut mikään ihmeellinen, plug and play.
Jep ja joo. Heti alkuun sellainen, että koukun mukana tuli ihan asialliset kiinnitystarvikkeet mutta ne oli vain sähkösinkittyjä. Ajattelin, että koukun tienoolla auton pohjassa kuumasinkitty menestyy hieman kauemmin paremassa kunnossa joten hommasin sellaiset.
Se mikä aiheutti sitten "hieman" hermojen palamista oli ne puskuripalkin päihin tulevat kannatinraudat. Jonkin verran oli mittaheittoa reikien välillä mutta se korjaantui poraamalla ylempiä reikiä isommaksi. Oli sitten aikaa neppailla vähän aikaa, kun odotteli paikkamaalauksien kuivumista.
Lisäksi koska puskuri oli vain kahdella mutterilla kiinni niin laitoin ne alempiin pultteihin puskurissa (en ylempiin niin kuin olivat irroitettaessa). Katselin originaali-koukun asennusohjetta ja siinä näytti tulevan muttereita neljä kappaletta ja puskuri tuli kiinni kaikista pulteista mitä taakse tulee. Pitää varmaan joskus lisäillä tuonne parit mutterit. Vois samalla kertaa hakea, kun haen M12 nylokit tuolle kuulan kiinnitykselle. Nyt ne on sinkityillä kiinni, kun M12 kuumasinkityt nylokit oli loppu pulttiliikkeessä.
Johtasarjan asennus ei ollut mikään ihmeellinen, plug and play.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Ilmeisesti mulla on peräkärryn pistoke sen verran rikki ettei kärryn sumuvalo toimi. Ja ei kait tuossa jatkuvaa virtaa ole, kun kärryn sumuvalo ei pala koko aikaa.
No, oli miten oli, niin pistoke pitää kärrystä vaihtaa.
Btw., Opelissa tunsi, kun kärry oli perässä, myös tyhjänä. Ilmeisesti tuo 103hp tehoa ja jokunen kilo painoa enemmän takaa sen, että ei paljoa tuo JT-trailerin peruskärry tuntunut perässä, kevyesti kuormattunakaan >8D
No, oli miten oli, niin pistoke pitää kärrystä vaihtaa.
Btw., Opelissa tunsi, kun kärry oli perässä, myös tyhjänä. Ilmeisesti tuo 103hp tehoa ja jokunen kilo painoa enemmän takaa sen, että ei paljoa tuo JT-trailerin peruskärry tuntunut perässä, kevyesti kuormattunakaan >8D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
No joo. Toi peräkärryn sumuvalon toimimattomuus taitaa olla se, kun yksi (tai kaksi) karvoista auton puolella on jatkuva virta. Olkoon siis noin, kun muut valot toimii, ja jatkuva virta on sulakkeen takana.
Pikku pihatöiden jälkeen siistin roikan pistokkeen asennusta. Siirsin pistokkeen lähemmäs rekisterikilpeä ja samalla oikaisin sitä, oli aiemmin vinossa. Piti hieman avartaa koloa mikä oli tehty puskurin alaritilään mutta vain parilla sentillä. Ja hyvin sai pistokkeen ruuvattua Ruukin Classic-ruuvilla puskuriin.
Pikku pihatöiden jälkeen siistin roikan pistokkeen asennusta. Siirsin pistokkeen lähemmäs rekisterikilpeä ja samalla oikaisin sitä, oli aiemmin vinossa. Piti hieman avartaa koloa mikä oli tehty puskurin alaritilään mutta vain parilla sentillä. Ja hyvin sai pistokkeen ruuvattua Ruukin Classic-ruuvilla puskuriin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Vuosittain pakollinen katsastus suoritettu. Hintaa katsastustarkastukselle ja katsastukselle tuli 93€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001