Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

IC1970 kirjoitti:^Komppaan. Ei missään nimessä kannata dumpata og-ysisatkua mietintävaiheessa. Hyvät yksilöt ovat vähissä, mutta jos sellainen sattuisi pomppaamaan saataville, niin kokeilemaan. Onhan se autona jo ominaisuuksiltaan antiikkinen, mutta sillä on sielu ja jos ajotuntuma miellyttää, niin miksi ei ! Mahtavaa ollut lukea porukan kommentteja, aika lailla hyvät lähdöt saa kaupoille nopeasti. Jotenkin itselle tuli mieleen kun noita ketjun aloittajan linkkejä katselin, että ne kiinnostavimmat yksilöt saattavat kuitenkin löytyä yksityisiltä käyttäjiltä, nuo kauppiaitten autot olivat kaikki jotenkin surullisia, kuten myös tuntuivat olevan fiilikset koeajojen jälkeen.

Komppaan. Sekä OG-ysisatasen että kauppiaiden autot. Liekö jotenkin niin että ne joita ihmiset itsekin piävät parempina he koettavat (kehtaavat) myydä suoraan ja kovaa ajoa ja huonoa huoltoa saaneet koetetaan livauttaa kaupanteon yhteydessä liikkeisiin. Noh, NG9-3 on vielä leikissä mukana ja jatketaan yksityisten myynnissä olevien koeajoilla. Kunhan ensin on testattu nämä:

https://www.nettiauto.com/saab/900/8875185

https://www.nettiauto.com/saab/900/8885486
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

jt kirjoitti:Sillai käsityöläisjärjellä aateltuna himpan ihmetyttää, kun halutaan luotettava auto, ja kuitenkin sitten hankitaan kaikki mahdolliset ominaisuudet ja härpäkkeet. Autossa on yleensä kuljettaja, joka hallitsee ajoneuvonsa ilman kaikkea hemmetin automatiikkaa. Tai näin ainakin ennen on ollut tapana. Liikkuvien osien lisääntyessä lisääntyvät myös vikamahdollisuudet, ja mitä vanhempi / heikommin huollettu laite on kyseessä, nousee ongelmien määrä progressiivisesti.

terv. jt
Näinpä.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Joo käy koeajamassa vain kaikki mallit mitä löydät. Siinä saa jo jotain tuntumaa moottoreista, voimansiirrosta , ajettavuudesta, sisustuksesta, varustelutasosta ja ohjauslaitteiden sijoittelusta.

OG 900 erillisjousitus tykkäsin kyllä ajotuntumalta ja työläin homma oli laatikon vaihto kun koneen mukana nostettava pois. Bonuksena taas kytkin niihin on helppo vaihtaa.
Taka-akselin kiinnityspannat etenkin vasen kantsii tsekata heppikohdst kunnolla jos ostat, jos pettää niin tippuu tukivarsi maata vasten. Oli kylläkin omissa vain -91 S versiot joissa ne oli ongelmana.

Varmin Saab koskaan itsellä ollut oli og900i -88 8v sedan jolla ajoin monta vuotta:ja oli pitkiä ulkomaan reissujakin eikä kone, laatikko, kytkin, jne tarvinnut kuin huollot tehdä. Jarrutkin meni vain paloja, muistaakseni toinen kässärivaijeri ja joitain polttimoita. Ainut stoppi koko autolle tuli kun bensapumpun rele korkkasi, uusi sen ja matka taas jatkui. Tuo oli ostaessa jo helmi mm ruostesuojattu sen ekalla omistajalla kunnolla (myös uusinta käsittely oli tehty), maalipinnat oli myös joku kovempi käsittely mua edellisellä tehty.
Mutta mistä tuommoisia helmiä juuri enää löytää onkin se vuosikymmenien tuoma ongelma.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^^Huh huh, kun näyttää herkulliselta tuo -86 Turbo ! Kova on pyynti, mutta auto näyttää sen arvoiselta. Tuo ensimmäinen on kaasarisatku, saattaa kontrasti kulun suhteen olla aika raju, kun kävit noita uudempia jo kokeilemassa. Millä tahansa mittapuulla tuo kaasarin kulkupuoli on melkoisen vaatimaton.

Itsellänihän noita og-satkuja ehti olla monta, parhaimpina jäivät mieleen kaksi 8-venttiilistä ruiskua, jotka toimivat erittäin luotettavasti. Eniten oli ongelmia 16-tappisessa ruiskussa. Kaikki kaasarikoneiset toimivat myös hyvin, mutta kyllä ruisku oli ruisku noin yleisen käytettävyyden suhteen. Kaasarissa oli omat kikkansa, kaikki olivat yksilöitä ja niillä pitää "osata ajaa", satunnaiset kokeilijat olivat yleensä ongelmissa varsinkin kylmänä, kun se ryyppy piti hoitaa korvakuulolta.

Jos tervekorisen sattuu löytämään, niin og-satku on helppo ja halpa laittaa tukevaan kuntoon, esim. iskarit ja jouset ovat halpoja ja helppoja vaihtaa ja autosta tulee pienellä vaivalla tukeva ja hyvä ajettava. Toiseen kasitappiseen ruiskuun vaihdoin aikoinaan hieman matalamman ja jäykemmän alustan ja olihan se mainio auto taittaa pitkää matkaa mitä silloin ajoin viikottain.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun tässä nyt käyttöautohankintaa ollaan tekemässä, niin tuon 86 turbon soisin mieluiten menevän kesäpoutapäivien harrastekäyttöön kuin jokapäiväiseksi kulkineeksi. Uskon että pitkällä juoksulla kaikki osapuolet olisivat tyytyväisempiä sellaiseen ratkaisuun..
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Jarppi.one
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 13:15

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Jarppi.one »

AZP kirjoitti:Kun tässä nyt käyttöautohankintaa ollaan tekemässä, niin tuon 86 turbon soisin mieluiten menevän kesäpoutapäivien harrastekäyttöön kuin jokapäiväiseksi kulkineeksi. Uskon että pitkällä juoksulla kaikki osapuolet olisivat tyytyväisempiä sellaiseen ratkaisuun..
Samaa oon miettiny :)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tota 86 turboa on myyty jo aika kauan, välillä ilmoitus oli pois. Hinta on ollut sama. Olen ihmetellyt, että mikä on syy. Jos on ruosteeton, ja hinnassa edes vähän tinkimisvaraa, luulisi jonkun hakevan pois. Kyseessä on kuitenkin harvinaisuus, ja värikin ihan autoon sopiva. Jostain romusta rakentaminen tulee vähintään yhtä kalliiksi.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja aero »

Kappas, tännehän on kertynyt urakalla tekstiä. Yksi seikka, jonka ekasivulta luin väärin, mutta päätin silti vastata lukemaani.
Jarppi.one kirjoitti: Ja sitten taas NG on vissiin vuosimallit 2000 ylöspäin? Millä koneilla ja mitä malleja niistä nyt kannattaa etsiä?
Kuten AZP sanoi, NG9-3:ssa ei kovin kummoista heittelyä tiettävästi koneissa ja malleissa ole, mutta itse tähtäisin 2004 tai uudempaan, eli jättäisin sen ihan ekan vuosimallin pois, ellei just sellaista kivaa ja hyvää yksilöä osuisi kohdalle. Ihan vaan siksi, että niissä osissa, missä ostaessa on vuosimallirajausta, tuppaa tuolla kohtaa lukemaan 2003 tai 2004 ja uudemmat, mistä voi päätellä että 2003 on ollut perinteinen harjoitteluvuosimalli ja kun tien päältä on saatu kokemuksia, on fiksattu pian se, mitä ylipäätään on fiksattu. Seuraavat merkittävät rajapyykit liekin 07 (sisustan päivitys) ja 08 (ulkoinen facelift).

Btw, jos kauempana kotoa oleva yksilö mietityttää, niin tällä(kin) foorumilla on ennenkin porukka käynyt koeajamassa autoja kauempana asuvan kaverin puolesta, että kannattaako lähteä matkaan. Roihkeasti kysymystä kehiin, niin joku avulias saattaa löytyä läheltä myyntikohdetta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Laitetaan verrokkina tingittynä tasan 4000€ maksanut emännän volvo S60 t5 -01 220tkm nyt mittarissa.
Meillä ei ole vielä ollut ongelmia sen kanssa ollut mutta kahdella edellisillä ollut kunnon puhteet ja rahaa palanut kivasti.
mm geartronicia orkkista oli yritetty korjata ja lopulta vaihdettu uusi, kaikki iskarit, etujouset, etupään joustintuet ja kääntölaakerit uusittu, lämmityslaitteen moottori uusittu, bensapumppu uusittu, puolet puslista ja alapallot uusittu, moottorin tukikumit, etulevyt, takalevyt ja käsijarrukengät + vaijerit, vakaajienkin helat jne

Aivan sama minkä merkkinen tai vuotinen auto niin jos mitään tietoa ei mistään edes perushuolloista esim koneen tai laatikon öljyjen vaihdosta / öljylaadusta ole arpapeliä silloin.

Toinen pää onkin tuo emännän ensin ostama s40 joka nyt on mun. Siitä menny emännäl heti 220tkm kohdalla oikea ulompi murros, mun aikana 10tkm sisään kaikki iskarit, kaikki ylätuet, kääntölaakerit, kaikki jarrulevyt, kaikki vakaajien helat, termarikin uusittu, huohotuspuoli rassattu auki, molemmat etualatukivarret jne. Edessä vielä ennen talvea ainakin helmojen hitsausta.


Pointtini on että katsoisin sen jos propuskoita tai tietoa löytyy mitä korjailtu ja miten huollettu. Tästä S60 löyty kaikki niin nimi paperiin eikä ole harmittanut tippaakaan.
Itse vanhan liiton miehenä laitan ylös huolto/ käsikirjan kaikki mitä remppaa tai huoltoa tehty, milloin ja km, kuitit sekä esim öljylaadusta mitä laitettu. Antaa ne ostajaehdokkaalle luettavaksi niin dokumentoidun historian näkee itse ja saa ostaessa vieläpä koko nivaskankin mukaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Sama tyyli mulla. Kaikki ylös mitä on tehty, mulla taitaa löytyä vuodesta 1988 kaikki, eli siitä asti kun kortin ja ekan auton sain... Siinä oli yksi syy, miksi esim. tuon kesä-Mersun ostin, kun oli huollot ja korjaukset dokumentoitu ja tiedossa, niin pystyi vähän päättelemään, mitä tyyppivioista on korjattu ja mitä saattaa olla tulossa.

Kaikki kikottimet, joissa viimeinen huoltomerkintä on 100 tkm kohdalta ja mittarissa nyt 220 tkm, eikä kukaan osaa sanoa, mitä on tehty tai laitettu, voi mun mielestä unohtaa saman tien. Silloin on suuri mahdollisuus Kuparin yllä mainitsemaan vaihtorumbaan. Jossain vaiheessa kaikissa autoissa menee se eka kierros uusiksi, joissain enemmän ja joissain vähemmän, mutta kuitenkin. Jos kierros on jo kierretty, on hyvä alkaa omistajaksi vanhemmassakin pelissä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja jt »

Pers.kohtasesti auton huoltoon liittyvät työrupeamat olleet sevverta harvinaislaatuisia tapauksia, että ne on pitänyt ikuistaa oikein kuviksi. Vähintään viimisen 9 vuoden ajalta lähes joka vaunusta on tullut räpsittyä suht kattavat dokumentoinnit siitä, mitä on tehty ja mitä jätetty tekemättä. Vakio kuvamäärä on sellaset 200 kuvaa per ajolaite. Harrasteesta lie jo alun 500 kuvaa. Iso osa näistä opettavaisista :saab: -kuvasarjoista on jopa netistä suoraan katseltavissa. Informaatiotulvaa pukkaa :mrgreen:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuntuu olevan tuo 170-230tkm jossa alkaa vehkeessä kuin vehkeessä mennä ainakin alustan ja vaimennuksen osat, jarrulevyt, käsijarruosat viimeistään. Joissain vehkeissä myös pyöränlaakereita, bensapumppu, kaasuläppäkoteloa, puolia, abs yksiköitä, tai jos aikoo ahdetun niin turboakin jne mennä niin jos noista jo suurin osa tehty on vähemmän puhdetöitä ja rahanmenoa edessä.

Tuossa S60 tein niin että kun emännällä merkki ja malli tiedossa tuli otettua kyllä selvää mallin ja niiden moottorien ja vaihteistojen kestävyydestä ja kuluvista osista noin km tasot . Luin vielä läpi niin tuohon onkin myös noissa kuluva kaasuläppäkotelokin jo vaihdettu joten vieläkin varmempaa tulevaisuutta tiedossa..
Se miksi tuli t5 eikä matalapaine 2.4t ei johtunut tehosta vaan siitä että 2.3l on saadun infon mukaan kestävämpi kone kuin 2.4l ja että tuossa t5 se heikoin ja kallein osa eli geartroniclaatikko oli juuri uusittu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Pakari kirjoitti:
Henri S kirjoitti:Pitäisin myös OG-femman listalla koska kuuluisiin T7 moottoriongelmiin on ollu ratkaisuja ja päteviä korjauksia tiedossa jo vuosia ja (taas omaan suppean) kokemuksen perusteella ovat todella mukavia, tilavia ja yllättävän taloudellisiakin autoja jos varsinkin maantieajoa tulee paljon.
Mikä on T7 moottoriongelmiin ratkaisu? Minulla on T7 jossa T5 sisuskalut ja uusimman version huohotus (lohko 2004->). Silti toinen koneremppa piti tehdä 80tkm (3 vuotta) edellisestä. Kerro toki että mikä vaihtoehto T7 koneen parantamiseksi on minulta jäänyt huomioimatta. Pidempään on ajettu T7-sisuskaluisilla koneilla.
No siinähän se vastaus jo tuli melkein itsestään. Uusin huohotus, vakiosisuskalut ja tiheät öljynvaihdot varsinkin jos tulee paljon pätkäajoa. Toisinaan kannattaa myös käydä ajelemassa vaikka ihan huvikseen pitempi siivu maantiellä, tunti-pari satanen lasissa. Moottorin esilämmitys talvisin. Näillä konsteilla luulisin että saa kohtuuela helpon, toimivan ja ennen kaikkea luotettavan arkiauton. Lehmän pään kokoset turbot ja etanolihommat on sitten asia ja harraste ihan erikseen. Käsittääkseni topikin alottaja hakee nimenomaan ihan arkista käyttöautoa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Saabin hankinta, mikä luotettavin?

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

AZP kirjoitti: Tietenkin riippuu myös siitä mitä se odotettu luotettavuus tarkoittaa. Tielle jättäviä vikoja on uudemmissa (monimutkaisissa) autoissa helposti enemmän, vanhemmat taas viettävät usein enemmän mutta ennakoitavammin aikaa pajalla ja rahaa menee helposti enemmän.
Ei välttämättä koske saabeja , mutta kyllä yleensä moninkertaisesti halvemmat kilometrit tulee vanhalla autolla. Tai vanha ja vanha. nyt saa jo 2000 lukulaisia peruskäyttiksiä todella halvalla joiden kolariturvallisuus on kuitenkin aivan eri tasolla kuin 90 luvun alkupuolen autoilla.

Otsikon aiheeseen palatakseni kylläpä ne OG 900:t ja tonnarit alkaa olemaan enemmän harraste kuin käyttöpelejä.. Ja se ruoste.....
OG9-5 2.2 diesel on ainakin koneen puolelta luotettava.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Vastaa Viestiin