NoRSKi: 2.3 litraset Kolkit

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.

Jätetäänkö tasapainoakselit paikalleen vai ei?

Jättäkää paikalleen
55
51%
ei
28
26%
paaliin
24
22%
 
Ääniä yhteensä: 107

TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kytkinpolkimen/pääsylinterin pitää olla aivan yläasennossa (tai sitten aivan poljin pohjassa, en muista nyt kumminpäin oli), niin tuo kytkin ilmautuu ihan tuolla apteekin lääkeruiskulla kun työntää nestettä ilmausnipasta sisään. Esimerkiksi itsellä on mennyt tuo palautusjousi polkimen päästä poikki, pitää nostaa poljin yläasentoon jollain itse (ja samalla aika vmäinen säätää poljinkytkin sopivaksi niin että vakkari toimii.)
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Jos kaikki männän tiivisteet on kunnossa ja letkut ehjät niin sitten vaan lukitsee työsylinterin jollakin ranetuksella kokonaan sisään ja sen jälkeen antaa valutella nestettä ilmausruuvista. Välilä voi vähän pumpata poljinta. Sitten kun ei enää näy ilmaa, ruuvi kiinni ja säiliö täyteen ja polkua.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

pamppu kirjoitti:Parin femman kokemuksella tuo ilmaus vaatii vaan aikaa jos spiraaliletku+työsylkkä kuivia.

Imee kykän ilmausnipasta kunnes tulee nestettä ja katsoo seuraavana päivänä uudelleen tilanteen...viimeksi tein nuon ja kun viikon päästä pääsin femman kimppuun takaisin niin kytkin toimi täydellisesti.
Mikä on paljon aikaa? Kyllä me kaiken kaikkiaan ainakin 2 tuntia imettiin ilmaa eri konsteilla ja paras tulos oli 3cm liikerata aivan polkimen pohjassa :D
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Jeps. Eli sen verran päivitystä että tällä hetkellä femmaan, että oletuksena pääsylinteri on jostain syystä x (varmaan kuivana 2kk seisomisesta) ottanut itseensä. Ei oikein mitään järkevää tullut kykän ilmailusta kaikin konstein, painettiin nestettä väärään suuntaankin niin pirusti että olisi siinä täytynyt joku tuntuma jo olla, kun ei pitäisi olla ilmaa kytkimen ja pääsylinterin letkun välillä. Ei vaan ollut.

Tuli sitten irrotettua se pääsylinteri kun eihän se pahassa paikkaa ole. Sitten kun sitä kädessä katseli ja kokeili vähän veden kanssa toimintaa, niin ongelmaksi ilmeni että vaikka sen pääsylinterin täyttöletkun pistikin täyteen vettä, ei se missään vaiheessa osannut pumpata sitä eteenpäin. Eli aina, kun mäntää pumppasi eteen-taakse, se sama neste vain nousi letkussa ylös ja taas alas, mutta mitään ei siirtynyt kytkimen puolelle. Vaikka upotti sankoon ja siellä koitti rassata ja ilmata, niin eipä se toiminta muuttunut.

Vielä kun vähän epäilytti, niin tuli revittyä sen purkukolkinkin pääsylinteri pois. On muuten astetta veemäisempi kuin femmassa. Joka tapauksessa, se toimikin niinkuin mielestäni pitäisi: säiliöltä tulevan täyttöletkun neste siirtyi kytkimen puolelle, eli mäntä pumppasi tavaraa eteenpäin. Näinpä siis veikataan viallista pääsylinteriä. Ikävää vaan, ettei tuo kolkin pääsylinteri ainakaan ilman jäätävää ranetusta taida femmaan mennä, kun kiinnitys aivan eri paikassa, joten ei muuta kuin uutta osaa jälleen tilaukseen.. Samallapa tulee tilattua apurungon polyuretaanipuslatkin, kun 4/6 oli jo aika väljiä, vaikka mielestäni olin niitä vähän väännellytkin kun apurunko oli paikallaan. Ja raidetangonpäät, jotka eivät myöskään halunneet tulla suosiolla pihalle apurungon tiputuksessa. Tuleepa sekin varmaan sitten taas tiputettua joskus..
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Noniin. Jatketaanpa taas femman tarinaa kun on edistystä tullut.

Eli tosiaan kytkimen pääsylinteri tuli, ja kappas, kytkinhän se sieltä löytyi. Jotenkin oli tosiaa ottanut itseensä se vanha, eikä halunnut yhteistyötä. Aluksi koitin ilmata kytkintä painelemalla jarrua ja etujarrun ilmausnipan kautta väärään suuntaan, ei tullut riittävän hyväksi. Sitten vanha pyöränkumi klemmarilla nestesäiliön päälle ja painetta sinne polkupyörän pumpulla, ja samaan aikaan kytkimen nipalta ilmauslaitteella imua: ei mennyt hetkeäkään, niin johan se ilmaantui. Voin suositella ainakin tuota tyyliä.

Tämän jälkeen kylmä hiki otsalla käynnistelemään. Alussa oli vähän kummastelua, kun kävi heikosti kolmella, nelospytty ei ollut mukana. Noh, tulppa oli vain jotenkin pimeänä, se kun vaihdettiin niin johan tulivat kaikki pytyt peliin. Vähän joku nostaja siellä kalkatti, mutta ei mitään muuta ihmeellistä. Tällä kertaa sisäänajo tehtiin tällä periaatteella: öljyiksi vähän sellaiset sekoitukset, mitkä löytyi, enimmäkseen semisynteettistä. Vähän tyhjäkäyntiä ja välillä kevyesti kierroksia paikallaan, että termari aukeaa ja jäähdytysneste kiertää kunnolla. Tämän jälkeen koeajolle, jota tuli noin 25 km. Vaihtelevaa kierrosaluetta, kevyttä vetoa että tulee jotain rasitustakin ja moottorijarrua. Sitten öljyt ja suodatin vaihtoon, hilettähän siellä odotetusti oli, kun kaikki uudet hilppeet hioutuvat kohdilleen ja öljykanaviakin oli porailtu. Nyt Sitten ajetaan varmaan joitain satoja kilometrejä vielä vähän kevyemmin ja vaihtelevasti, ei ainakaan hirveästi polkien. Sitten kai aletaan kenkiä.

Vähän pohdiskeluna nyt ensifiiliksinä, täristäähän se enemmän kun on TP-akselit heivattu menemään. Tyhjäkäynnillä näkee koneestakin enemmän tärinää, ja noin 1900-2200 kierroksien välillä vähän resonoi. Saabin välityksillä ehkä hieman ikävää, kun sattuu juuri matka-ajon kierrosten kohdalle :lol: Mutta eihän tämä mikään hirveä peli ole, kunhan vähän saa kojelaudan resonointia vähennettyä. Suurella jännityksellä odotellaan, miten tämä tästä sitten eteenpäin, jos sitä kesän aikana vaikka vähän putkea avartaisi ja sen sellaista pientä väkästelyä.. Valmistelisi pieneen tehonlisäykseen :)

Täytyyhän sitä pistää sitten vielä kuva, kun toimi niin kivasti niin ansaitsi Aerokin taas pesusienen hellää kosketusta.

Kuva

Tässä vaiheessa ei muuta kuin suuri kiitos kaikille, jotka ovat tässäkin konerempassa tietoa jakaneet ja auttaneet. Helpottaa uskomattoman paljon, kun on hyvä foorumi, jossa aiheesta enemmän tietävät auttavat muita. Tästä on hyvä jatkaa, joten katsellaan ja päivitellään, mitä me Nokian ruosteisten saabien harrastajat vielä keksitään.
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Annetaanpa pientä päivitystä tämän konerempankin jälkeen.

Eli nyt on päästy yksi normaali öljynvaihtoväli ajettua, n. 7-10tkm. Öljyähän ei rempan jälkeen ole kulunut lainkaan vieläkään, eli voitaisiin väittää että onnistui. :D Tuntuu myös kummalta, kun eiväthän ne edes tummu käytössä. Pysyvät ihan kirkkaina ja kullan keltaisina, ainakin paperiin pyyhkäistäessä. Taitaa olla vaan hyvä merkki tämäkin. Ainoana pikkumiinuksena voidaan todeta pientä öljyn hikoilua öljypohjan etupäästä, ei tosin pahaa sekään. Tuohonhan tuli myös tehtyä mainitsematta jätetty isomman öljynsuodattimen modi vingulla suodatinjalkaan, ja nyt mahtuu sellainen 2-3x suurempi suodatin sen alkuperäisen avuttoman kokoisen tilalle. Eipähän mahda olla niitä joskus puhuttaneita suodattimien tukkeentumisia ja vinkumisia tuolla körmyllä.

Onhan tässä muuta pientä toki väliin myös mahtunut. 3" dp ja kokoputki haettiin ja asennettiin keväällä, niin kyllä pärisee. Ja toki Saabit antavat hiukan murhettakin, tästä aeron romustahan alkoi abs-ohjainyksikkö vuotaa jarrunestettä sen alumiinisen lohkon kyljestä eräs kaunis päivä.. noh, kun kiirettä oli ja auto piti saada ajoon, niin purkukolkista väliaikaisesti ei-tcs yksikkö kiinni, joka piti sentään nesteet sisällä. Eihän se tosiaan sähköpuolelta ollut passeli, ja esim. Nopeusmittari ja abs:t eivät pelittäneet, mutta kyllähän silläkin ajoi kunnes sai ehjän tcs-versiollisen hydraulilohkon. Ei mahda olla mikään yleinen vika tuo alumiinilohkon vuotaminen.. Eli oli sieltä lohkon takana olevasta "silmästä" muovitulpan alta. Ei tuntunut kukaan netistä selailun perusteella tietävän, mikä kyseisen tulpalla peitetyn pienen reiän funktio oli. Vähän myöhäisellä editillä kuvaa, eli tuo putkilähtöjen alla vasemmalla, mistä on muovitulppa poistettu.
Kuva


Mutta jospa näillä eteenpäin. Onhan tuolla tallilla paljon muutakin tapahtunut, saabit ovat taas lisääntyneet ja onhan siellä tuolla toisella Saabistilla ollut vaikka mitä murhetta autojen kanssa. Päivitellään niistäkin lisää joskus.
Viimeksi muokannut Peterssen, Ti Heinä 25, 2017 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja anv »

Olisit lyöny siihen reikään lyijy/tinatulpan kuten eräästä kaverin ministä löysin joskus -80-luvulla ku jarrut katos ja ite kuskina :lol:. Tämä siis jarrusatulan ilmausruuvin tilalta :oops:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Iltaa, meikäläinenkin ryhdistyy ja päivittelee. Varoitan jo etukäteen, että jonkinasteinen romaani varmastikin tulossa. Sen verran on ollut kesällä töissä kiirettä, että hallille ei ole tullut kerettyä, kun matkaa on reipas 70km. jotain kuitenkin aina välillä kerennyt tekemään, viimeistään silloin, kun on ollut pakko tehdä jotakin.

Aero kolkki tuli hommattua, kun sellaista on tullut enempi taikka vähempi kuumoteltua siitä saakka, kun kortin aikanaan sain. Priimaan ei ollut varaa, niin piti tyytyä vähän enemmän maailmaa nähneeseen. Ostaessa oli jo tiedossa, että nestettä katoaa ja kansipahvin vaihto oli edessä. Uusi pahvi ja stefat kulkikin pitkään kontissa, mutta kyllästyin lopulta lisäämään nestettä ja pistin vaihdellen.

Kuva

Kovin oli öljyistä ja paskaista. Tais kolmos- ja nelospytyssä olla eniten vettä. Näkyi myös pahvista, joka oli ottanut itseensä. Lohkon tiivistepinnan kävin läpi tiivistejäämien poistamiseksi. Kannelle koitin tehdä budjetin rajoissa remonttia. Veskulta sain pienellä varoitusajalla uudet venavarrenkumit. Kiitokset siitä Kangasalle. Venttiilit läppäsin, jonka jälkeen kansi kävi pesussa ja sen jälkeen plaanattavana.

Kuva
Elkäähä vittuilko. Mutta merkit saatto kadota plaanatessa. Ehkä ton järjestyksen muisti ilmankin.. Varsinkin kun kirjotti vielä käänteises järjestyksessä nuo luvut... :D

Kuva
Tän kelpas lyyä paikalleen uusien tiivisteiden kera.

Takaisin laittaessa kaikki meni aikas kivasti. Yhden pinnapultin sain poikki ja emäntä meinas vähän hallilla närkästyä, kun yhden aikaan yöllä raikas kirosanat hallissa. Vastakierretapilla onneksi irti. Kas kummaa, kyllä se veden katoaminen vaan lakkas, kun sai auton takaisin ajoon. Kansirempan yhteydessä tuli todettua Mitsun olevan jo ehtoopuolella, mutta "kyllä se vielä kestää". Ja kestikin, ehkä 400 kilometriä. Sen jälkeen meidän seurueesta tuli savukone. Mukavaa vaihtelua, kun savun väri vaihtui kuitenkin valkoisesta siniseen. Mites sais lisää sävyjä?

Hetken aikaa sinnittelin vanhalla mutkalla, kun duunissa piti käydä jollain. Sain sitten vähän ajetun Mitsun kohtuu hintaan ja savutus lakkasi siihen. Vedotkin parani jonkun verran. Vieläkään en oo tainnu yli 5k kierrättää, että ei tiiä miten toi oikeesti vetää.. Turbo oli näppituntumalta ihan timmit, mutta ujeltaa. Vanha ei ujeltanu koskaan. Sain jo vinkin, että kuminuijalla vois kokeilla imupuolta kopauttaa, josko kokoonpano eläis sen verran, että lakkais. Mutta mistä tollanen ujellus loppuu? Ei toi turbo finaalissa ole ja ujeltaa vienosti jo alipaineen puolella. Hukkuu murinaan, sitten kun mennään ahdon puolella...

Kuva
Uus kiiltavä mutka paikallaan.

Viime kesänä sukuun tulleesta vapariavosta alko huolestuttavasti öp-valo palamaan, kun ajaa lämpöiseksi. Sen kummemmin diagnoosia tekemättä päädyin hankkimaan siihen käyttärikoneen. Ajattelin, että näin selviää helpommalla. Irralliset koneet maksaa saman verran, kun kokonainen auto, niin päädyin jälkimmäiseen ratkaisuun. Kävin pk-seudulta noukkimassa tollasen maltillisesti ajetun karvalakkisatkun, joka toimii elintenluovuttajana. Ainoo plussa B206 lohko ilman tasapainohilppeitä. Tostaki tulee kohta jotaki käyttökelposta osaa myyntiin.

Kuva

Nosoturi sanoi itsensä irti, niin alottelin avon koneenvaihtoo lattiatasossa hallitunkki ja norsu kaverina. Etukelkka lepää lattialla ja odottelee seuraavaa vapaapäivää. Onneksi kesäkin on kohta ohi, niin saa avon sopivasti talveksi valmiiksi, sitten joskus aikanaan..

Kuva

Ettei olis jonossa tarpeeks autoja, käytiin yksi poimimassa Iittalasta, kun oli edullisesti vähän ajettu T7 kolkki turbovikaisena. Ollaan me vaan urpoja, kun tätäkin hinattiin se 60km keskellä yötä Nokialle.

Kuva

Lopetan tarinoinnin fiilistelykuvaan. Kansirempan ja turbon vaihdon jälkeen käytiin emännän kanssa oikeen Turkkusessa. Yksi fiilistelykuva golf-kentältä.

Kuva

Petteri ollut apuna rempassa ja varmaan avon konetta koitetaan lähiaikoina vaihdella kimpassa, kun töiltä kerjetään..
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Jatketaas taas hiukan Norskin tarinointia. Vähän on ollut hiljaisempaa saabien parissa, ikävä kyllä melkein-femman eli siskon vectran parissa on tullut varmaan kirosanoja liikaakin. Onneksi kerkesi välillä taas rentoutumaan harrastuksen kanssa.

Eli tosiaan vähän on keretty tuota turbovikaista kolkkiakin katsoa. Ei ehkä tullut kovin hyvään saumaan sitä hankittua kun tosiaan töitä on kesällä ollut meillä molemmilla saabisteilla vähän järjettömiäkin määriä, omat ja sukulaistenkin autot välillä hajoilleet ja kaiken lisäksi pitäisi emännätkin pitää tyytyväisinä, mikä varmaan onkin se hankalin homma kaiken keskellä. :lol:

No joka tapauksessa siihen asiaan. Eli olihan se kolkin turbo ottanut aika pahasti siipeensä. Ja laakereihin ja molempiin pesiin ja kaikkeen. Tuossa vähän kuvaa, miltä imupuoli näytti.

Kuva

Kuten siivestä näkee niin "hiukan" oli jo osunut pesiin nuo siivet. Romukippoonhan tuollainen joutaa. Voisi olla hauska avata joskus vaikka ihan mielenkiinnosta, mitä nuo sisuskalut näyttää. Olihan välijäähdyttimessäkin öljyä varmaan pari-kolme desiä, että vähän päästi jo lävitseen.. Luonnollisesti ahdinrikon jälkeen öljypohjaa ja sihtiä irroittelemaan. Helpostihan se sieltä tuli, tietenkin Vesan foorumille postaamien neuvojen tyyliin. Ja olihan siellä varmaan yksi syy ahdinrikkoon, oli sihti melko tukossa ja vähän karstaa öp:ssäkin.

Kuva

No vähän rakkautta sille ja kyllähän se kaikkien saabistien sydäntä lämmittävä öljypohja sieltä esiin paljastui. Jopa tämän kesän harvinaisin sääilmiö häiritsi kuvaamista, mutta mitäs tämän parempaakaan aurinkoisena päivänä tekisikään..

Kuva

Pitihän se mielenkiinnosta vähän kk-laakeripukkiakin raottaa, että onko sinne kerennyt tulla mitään ongelmia sihdin takia. Helpotushan siellä odotti, omasta mielestäni ainakin aivan hyväkuntoiset laakerit eikä jälkeäkään kampurassa.

Kuva Kuva

Kasaan vaan öp uusilla kumeilla luonnollisesti ja kovaan ajoon. Vielä pitäisi se uusi ahdin lyödä kiinni kun kerkeää. Ja tulihan vielä itsekin hurahdettua tuollaiseen vikaiseen komeaan kolkkiaeroon, kun olin vähän harmistunut aerofemman jo happanevasta korista.. Siihenhän olisi mielenkiintoinen lyödä tuo rempattu isolohko femmasta. Mutta katsotaan miten käy, siitä juttua varmaan joskus tuonnempana.
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: NoRSKi: Saab 9-5 koneremppa

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Joo. Jatkentaanpa taas tämänkin topicin tarinaa hiukan..

Eli tapahtui kuin hiukan suunniteltiinkin, siirryin itsekin kolkkiharrastajaksi. Saabien koneitten heittely kun on niin kivaa puuhaa niin tuli laitettua tuosta aerofemmasta kone aerokolkkiin. Hirveästi ei tullut kuvia napsittua kun vähän kiireellä tuli tehtyä, leima loppui femmasta ja kolkkia kaipasi ajoon.

Kuva

Aikalailla kivuttomasti tuo touhu meni, toki olisi ollut mukava jos tuo kuvassa oleva nosturikin olisi toiminut.. :lol: No jos joskus menninkäiset käy korjaamassa. Täytyy myös todeta että omasta mielestä femman koneen irroitus apurungon kanssa on aika perseestä. Ohjaustanko on typerästi sen takimmaisen koneenkannakkeen ja apurungon välissä.. ja menee se saakelin ohjaustehostimen putkikin apurunkoa myöten. Tuli siis itse roikotettua hetken aikaa konetta ja apurunkoa, kunnes remppa-ahdistuksen kourissa nostettiin taas yläkautta. Mitenkäs muut on tuon ohjaustangon kanssa toimineet? Irroittaneet hammastangon rattiakselista ja samalla tehostuksen letkut ja hammastanko alas (voisi ehkä putketkin jättää jos tehostimen ottaa mukaan)? Vai raidetatanko jotenkin roikkumaan konehuoneeseen ja koneenkannakkeet, raidetangonpäät ja ties mistä pois tieltä?

Kolkissahan homma on helppo kun hammastanko on siellä 2m korkeudessa ja koneen saa helposti lepäämään apurungon päälle, sen kuin nykäisee pihalle kun saa koria tarpeeksi ylös.

Mutta löysi se 2.3 kone paikkansa kolkin kopassa. Ihan ongelmitta ei ole selvitty, sillä ekassa testissä kun yksille ratapäivillekin päästiin niin öljynlauhduttimen putket vuosivat suodatinjalasta. Kirimällä helpotti, muttei loppunut. O-renkaat vaihdettiin myöhemmin, ei loppunut koko vuoto. Oli tullut koneenvaihdon yhteydessä hieman liian kovakouraisesti rusikoitua jo valmiiksi ruostunutta lauhduttimen putkea, ja se oli myös alkanut vuotaa.. Onneksi varaosat on pihassa. Ei tosin hyväkuntoista putkea siinäkään lauhduttimessa, mutta ei vielä reikääkään..

Mutta tällaista. Kai sitä aletaan sitten sitä tuunailemaan kun ei kovin mätä ole :D lisäillään joskus fiilistelykuva kolkista kun keretään sellainen ottamaan. Olisi myös hieno napata joskus kuva johon saisi meidän koko saabbikatraan. topicin alkuperäinen mätä aerofemma onkin purussa, kyselkää osia. Tässä linkkiä ilmoon:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1174635

Edit. Lisätäänpä nyt se fiilistelykuva. Meneepähän samassa siitä pakollisesta talvirengaskuvasta. Oiskohan tässä kuitenkin vähän väriä masentavaan loppusyksyyn?

Kuva
Viimeksi muokannut Peterssen, La Loka 28, 2017 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NoRSKi: 2.3 litraset Kolkit

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Iltaa

Ensimmäinen kolkki on nyt saatettu laittomasti isolohkoksi ja seuraavana vuorossa on omani. Alkuperäisellä T7 koneella ajettu nyt noi 318tkm, ja stagetettuna ollut ainakin 150tkm ajan. Öljyä syö jo niinkin paljon kuin litran 10tkm aikana. Auto on kuitenkin tarkoitus pitää sellaisena, että tuo emäntäkin sillä voi töissä käydä. Tarkoitus istuttaa seuraava kone T5 lohkoon. Hommasin jo tehdasuuden 2.3 litrasen kampuran ja 2.3 litrasen T5 männät ja kanget. Takohilppeet jää vielä tulevaisuuteen. Hatuksi varmaan T7 kansi, niin ei tarvitse alkaa imusarjan kanssa kikkailemaan. Tasapainohilppeet jää pois. Ahtimeksi kaavailtu hyllyssä odottavaa 19T:tä. Paikallaan Viggenin kykä ja asetelma. Polttoaine puolta tuossa hoitaa 255 Walbro ja 670cc Boschit. Päästäänkö noilla jo sellaisiin vääntöihin, että vaihdettava sintteri tuon viggenin levyn tilalle?


Kuva
T5 alakerta 200tkm ajetusta tonnarista

Kuva
Tehdasuusi 2.3 litranen kampura. Tää tulee paikalleen, niin jää pari 2.3 litrasta kampea vielä varalle.

Loppukesästä tuli kierrettyä radalla kolmesti, kaksi kertaa synnyinseudulla Ahvenistolla ja kerran TTMK:n ratapäivillä pesämäessä. Ahveniston rataa en ollut ennen kiertänyt kovaa, kun taas Pesämäen rataa on tullut Endurance-ajossa Civikillä kierrettyä varmaan ainakin 8 tuntia viime kesänä. Auto oli aika lailla radalla sellainen kuin osasin olettaakin. Alusta on ihan ok. Vedin kylmästi säädöt niin, että takapää tappiin ja etupäästä tolpat puoleen väliin. Noissa Konin tolpissahan on vain ulostulon jäykkyyssäätö. Takana on jäykempi vakaaja ja edessä ristikko etukelkassa.

Renkaathan siinä sitten tulee vastaan, kun oli ihan halppis kinkkikumit. Tavoitteena oli ajaa ne finaaliin ja tässä tavoitteessa onnistuttiin. Coltin kanssa olin puheissa radalla ja tuli hänen kanssa puhetta noista Nankangin NS-2R:stä. Ensi kesänä varmaan sellaiset löytää allensa. Sitten lähdetään katsomaan paljonko kierrosaika putoaa.. Kaariahan tuo huutaa tupaan. Varsinkin kun tuolla Ahvenistolla valli tulee melko äkkiä vastaan, kun kerran lipsahtaa pitkäksi. Jarruna on noi Aero Femman laikat. Ne yllättivät positiivisesti. 4-5 kierrosta sai painella täysillä, ennen kuin huomasi jarrutehon huononevan. Yellowstuffin palat varmaan tarvii hommata. Sitten joskus aikanaan etupäähän lisää camberia, jos saisi edes sen 2 astetta....
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NoRSKi: 2.3 litraset Kolkit

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Kone vihdosta viimein loppu kesästä niputettu. T5-männät ja kanget, tehdasuusi kampiakseli. T5-lohko, hoonattu ja plaanattu. Uudet tiivisteet ja laakerit tietysti. Tasapainoakselit tulpattu ja öljylinjat milliä isommaksi. Viripuolelle: T19 Mitsu, jäykemmät venajouset, sintterikytkin. Parhaani mukaan koitin jokaisen osan putsata ja tarvittaessa maalata, että saataisiin konetilaa taas vähän siistimmäksi. Remontissa ei kummempia esteitä. Matkan varrella tuli jotain pientä vastaan. Bilsteinin B8-tolpat päivitin hetki remontin jälkeen Konien tilalle. Kuvasadetta luvassa.

Reilu viikkohan siinä lopulta meni koulun ja töiden ohella. Apuvoimille kiitos. Autolla ajettiin vielä kolmet ratapäivät syksyllä ja hienosti rokkaa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NoRSKi: 2.3 litraset Kolkit

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hienoa jälkeä. Ilmeisesti voimaa on riittävästi radalla? Tai mikä on riittävästi, mutta (kolkin) muihin ominaisuuksiin nähden... :roll:

Ihan mielenkiinnosta, mitä tuollaisen 2,3-litraisen kasaaminen vie euroja, jos ei hommaa uutta kampuraa? Haaveena tehdä moinen joskus tohon avoon..
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NoRSKi: 2.3 litraset Kolkit

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Cona kirjoitti:Hienoa jälkeä. Ilmeisesti voimaa on riittävästi radalla? Tai mikä on riittävästi, mutta (kolkin) muihin ominaisuuksiin nähden... :roll:

Ihan mielenkiinnosta, mitä tuollaisen 2,3-litraisen kasaaminen vie euroja, jos ei hommaa uutta kampuraa? Haaveena tehdä moinen joskus tohon avoon..
Kiitos kiitos. Piisaa hienosti juu. Joku sanoo, ettei voimaa voi olla koskaan liikaa. Lukko ja renkaat kun on vajavaisia, niin ei tee enemmällä mitään. Voin tehdä laskelman tähän joku ilta, mitä on mennyt osasiin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NoRSKi: 2.3 litraset Kolkit

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onkos kolkit talvella ajossa?

Itsellä tosiaan ajatus tehdä tuohon NG900 2.3-litrainen pata ja miettiny, mitä tuohon projektiin tarvii + mitä kustannukset olis suunnilleen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin