Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Luulin jo, että ongelmat ovat kokonaan kadonneet. En ole kuin ehkä pari sataa km sitten viime viestin ajanut, mutta auto on toiminut ja kiihdytyksetkin onnistuneet. Paitsi että tänään jälleen valoista kiihdyttäessä tuli melko matalilla kierroksilla tuo puutuminen (kovemman vedon aikaista pätkimistä ei ole nyt ilmennyt) Saattaapi olla, että moottorin ollessa viileä tuota häiriötä on vähemmän/ei ollenkaan (vaatii enemmän kilometrejä, jotta voin varmaksi sanoa) Lämpimänä taas, samassa valojen jälkeen 180 astetta vasemmalle kääntyvässä risteyksessä/mutkassa tuo hyytyminen on ilmentynyt jo muutamaan kertaan. En jaksa uskoa, että tuo vasemmalle kääntyminen asiaan mitenkään liittyy, mutta heitänpä havaintona ilmoille. Mutta moottorin lämpö voi hyvinkin vaikuttaa. Täytyy seurata tilannetta ja miettiä seuraavaa yritystä korjata vika.
Minkälaisella testerillä saisin kiinni tuon mahdollisen sytytysongelman? Karg heitti Tech2:sen, mutta pitääkö sellainen nyt sitten ostaa, vai mennä jonnekin putiikkiin?
kalle: puolien "kansi" ei ollut musta vaan semmoinen kerman värinen. Ei liene vaihdettu.
Kaasuläppä ja joku magneettiventtiilikin heitetty mahdolliseksi vian aiheuttajaksi. Ei taida vielä näillä vian kuvauksillani supeta?
Minkälaisella testerillä saisin kiinni tuon mahdollisen sytytysongelman? Karg heitti Tech2:sen, mutta pitääkö sellainen nyt sitten ostaa, vai mennä jonnekin putiikkiin?
kalle: puolien "kansi" ei ollut musta vaan semmoinen kerman värinen. Ei liene vaihdettu.
Kaasuläppä ja joku magneettiventtiilikin heitetty mahdolliseksi vian aiheuttajaksi. Ei taida vielä näillä vian kuvauksillani supeta?
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Tech2 löytyy saabin huoltoliikkeistä tai joillakin harrastajillakin on. Voisi olla puolassa vikaa. Itsellä meni melko samaan aikaan kaikki neljä vaihtoon
harrastajien tech 2 laitteethttp://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=137045
harrastajien tech 2 laitteethttp://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=137045
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Tuli käytyä erään harrastajan luona vierailulla ja Tech2 suoritetun analyysin perusteella todennäköisin syy käyntihäiriöillä löytyy ilmamassa-anturista ja lisäksi välijäähdyttimen jälkeisiltä paineantureilta (2 kpl).
Ilmamassamittari ei kyseisen herrasmiehen mukaan toimi ollenkaan, eli se on uusilla. Mahtaako tuota pystyä kokeilla ensin huoltaa/puhdistaa? Laakkosella noita ei näyttänyt maassa olevan (joskin asiakaspalvelija puhui niin huonoa suomea, jotta en jaksanut jankata, mistä ja millä odotusajalla niitä saisi)
Tech2 näytti, että auton haistelema ukoilmanpaine oli selkeästi pienempi, kuin mitä ulkoilmanpaine todella on. Hänen mukaansa tuo ulkoilmanpaine haistellaan käynnistyksen yhteydessä noiden kahden mainitsemani paineanturin keskiarvona, eli todennäköisesti toinen niistä antaa väärää tietoa ja lääkkeeksi hän suositteli antureiden puhdistuksen.
Tech2 paljasti, että palotapahtumaan käytetty ilmamäärä olisi selkeästi alakantissa verrattuna siihen, mitä sen tulisi olla (onko näin todellisuudessa vai johtuuko tämä jostain anturiviasta jäi epäselväksi). Kuitenkin oletettava syy käyntihäiriöihin on väärä ilma/bensaseos anturihäiriöiden takia, joka ilmenee sitten eri tavoin.
Koeajon aikana ei kylläkään ilmmennyt mitään käyntihäiriöitä, niin toivottavasti ongelmia ei sen takia jäänyt piiloon. Noista antureista täytynee kuitenkin aloittaa.
Mielenkiintoista kuitenkin, että edelleen on toisinaan tapahtunut hyytymistä vasemmalle kääntyvien risteysten yhteydessä. Olen pistänyt merkille, että noin on tapahtunut silloin, kun tankki on lähes tyhjä. Sattumaa vai ei?
Ilmamassamittari ei kyseisen herrasmiehen mukaan toimi ollenkaan, eli se on uusilla. Mahtaako tuota pystyä kokeilla ensin huoltaa/puhdistaa? Laakkosella noita ei näyttänyt maassa olevan (joskin asiakaspalvelija puhui niin huonoa suomea, jotta en jaksanut jankata, mistä ja millä odotusajalla niitä saisi)
Tech2 näytti, että auton haistelema ukoilmanpaine oli selkeästi pienempi, kuin mitä ulkoilmanpaine todella on. Hänen mukaansa tuo ulkoilmanpaine haistellaan käynnistyksen yhteydessä noiden kahden mainitsemani paineanturin keskiarvona, eli todennäköisesti toinen niistä antaa väärää tietoa ja lääkkeeksi hän suositteli antureiden puhdistuksen.
Tech2 paljasti, että palotapahtumaan käytetty ilmamäärä olisi selkeästi alakantissa verrattuna siihen, mitä sen tulisi olla (onko näin todellisuudessa vai johtuuko tämä jostain anturiviasta jäi epäselväksi). Kuitenkin oletettava syy käyntihäiriöihin on väärä ilma/bensaseos anturihäiriöiden takia, joka ilmenee sitten eri tavoin.
Koeajon aikana ei kylläkään ilmmennyt mitään käyntihäiriöitä, niin toivottavasti ongelmia ei sen takia jäänyt piiloon. Noista antureista täytynee kuitenkin aloittaa.
Mielenkiintoista kuitenkin, että edelleen on toisinaan tapahtunut hyytymistä vasemmalle kääntyvien risteysten yhteydessä. Olen pistänyt merkille, että noin on tapahtunut silloin, kun tankki on lähes tyhjä. Sattumaa vai ei?
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Ilmamassa-anturi löytyy osanumerolla 12788131 jos haluaa muualtakin katsella hintoja. Halvin minkä äkkiseltään löysin oli skandixilla
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Kiitti Kalle! Onpa huimat erot noissa osien hinnoissa eri paikoissa ja tuo on selvästi halvin, mitä olen nähnyt vähäisen etsiskelyn perusteella.
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Jaahas, jatketaas tätä. Rauhallisen ajon pätkimiset on selvitetty (bensapumpussa oli jotain vuotoa) vaan kovan kiihdytyksen pätkiminen edelleen vaivaa ja tosiaan auto haistelee ulkoilman paineen alakanttiin. Osaatteko kertoa tarkalleen, mitkä sensorit siellä painetta haistelee? Saab-harrastaja minulle kaksi sensoria osoitti, mutta toinen niistä näyttää kyllä toteutuksen perusteella paljon lämpötila-anturilta. Auttaa myös, jos joku teistä osaisi heittää linkin sellaiseen osaan vaikka Skandixilla (vaikeuksia löytää).
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Niin ja ilmamassa-anturin vaihto ei tuonut mihinkään mitään näkyvää/tuntuvaa muutosta.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:05
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Mitenköhän tämä ongelma selvisi?
Oma stage 1, 1.8t, vm2006 pätkii myös kiihdyttäessä satunnaisesti. Pätkäisy on terävä ja tulee vaan reilusti kaasua antaessa.
Tech2 näytti ulkoilmanpaineen reilusti alakanttiin (38pa), missä vika mahtaa olla ja mitä varaosia hankkimaan?
Oma stage 1, 1.8t, vm2006 pätkii myös kiihdyttäessä satunnaisesti. Pätkäisy on terävä ja tulee vaan reilusti kaasua antaessa.
Tech2 näytti ulkoilmanpaineen reilusti alakanttiin (38pa), missä vika mahtaa olla ja mitä varaosia hankkimaan?
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Ei sitä ulkoilman anturia muistaakseni ole edes olemassa tässäkään vuosimallissa.vmviitakoski kirjoitti: ↑Ke Touko 29, 2019 20:32
Tech2 näytti ulkoilmanpaineen reilusti alakanttiin (38pa), missä vika mahtaa olla ja mitä varaosia hankkimaan?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:05
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Mistäköhän auto sitten haistelee ulkoilmanpaineen kun se on noin pielessä?
Yhdessä sylinterissä oli missfireä huomattavasti enemmän kuin muissa, olisikohan vika sittenkin puolasta johtuva. Outoa vaan että vikakoodeja ei anna
Jollain kohtalotoverilla ilmeisesti kampiakselin asentoanturikin aiheuttanut vastaavaa rykimistä.
Yhdessä sylinterissä oli missfireä huomattavasti enemmän kuin muissa, olisikohan vika sittenkin puolasta johtuva. Outoa vaan että vikakoodeja ei anna
Jollain kohtalotoverilla ilmeisesti kampiakselin asentoanturikin aiheuttanut vastaavaa rykimistä.
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Millä laitteella ja mikä niminen anturi antaa sen 38pa ja missä tilanteessa, kone käynnissä vai sammuneena ? Melkeinpä sanoisin että kpa ennemmin ja silloin se kuulostaa imusarjan alipaineelta tyhjäkäynnillä.
Sylinterikohtaisia ongelmia aletaan selvittämään vaihtamala ensin tulpat ja seuraavaksi vaikka puolat ristiin jos vikakohde siirtyisi puolan mukana.
Sylinterikohtaisia ongelmia aletaan selvittämään vaihtamala ensin tulpat ja seuraavaksi vaikka puolat ristiin jos vikakohde siirtyisi puolan mukana.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
vesa67 kirjoitti: ↑Ke Touko 29, 2019 22:47Millä laitteella ja mikä niminen anturi antaa sen 38pa ja missä tilanteessa, kone käynnissä vai sammuneena ? Melkeinpä sanoisin että kpa ennemmin ja silloin se kuulostaa imusarjan alipaineelta tyhjäkäynnillä.
Sylinterikohtaisia ongelmia aletaan selvittämään vaihtamala ensin tulpat ja seuraavaksi vaikka puolat ristiin jos vikakohde siirtyisi puolan mukana.
vmviitakoski kirjoitti: ↑Ke Touko 29, 2019 20:32Mitenköhän tämä ongelma selvisi?
Oma stage 1, 1.8t, vm2006 pätkii myös kiihdyttäessä satunnaisesti. Pätkäisy on terävä ja tulee vaan reilusti kaasua antaessa.
Tech2 näytti ulkoilmanpaineen reilusti alakanttiin (38pa), missä vika mahtaa olla ja mitä varaosia hankkimaan?
Tuossahan tuo mainittiin, että Tech2.
Voi olla hyvinkin imusarjan painelukema. Joskus ohjelmista näkee "haamuanturin" lukeman, joka on mitä sattuu, kun sitä ei oikeasti ole. Silti tästä ei kannata välittää, kun oikeasti softa ei tuota olemattoman mihinkään käytä.
Sitä ulkoilman paineanturia ei tarvita, kun mitataan ilmamassaa ja käytetään sitä eikä imu/ahtopaine ole määräävässä asemassa. Puolavikoja on aika paljon ilmennyt juurikin ensioireina pätkimiset ahdoilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Itsellä on ilmennyt otsikon mukaista pätkimistä 9-3SS 2003 vuosimallin 2.0t autossa. Ensin meni 4. sylinterin puola ihan mykäksi. Auto kävi kolmella ja ajosta ei tullut mitään kun kauhea nykiminen ja vauhtia 40km/h. Noh, hinaus korjaamolle ja 4. syl. sytytyskatkoksia, tarvikepuola pois ja alkuperäislaatunen paikalle (SAAB/MITSUBISHI 12787707). No, auto tuli siinämäärin kuntoon että nykimistä ei pienillä kierroksilla (kaupunkiajossa) ilmene ja tyhjäkäynti täysin normaalia. Mutta kun ahtopaineet nousee moottoritiellä kiihdyttäessä niin auto ei tahdo kiihtyä ja pientä pätkimistä on havaittavissa (todella vittumaista ohittaa rekkoja). Tänään tarkistin 3 muuta puolaa 1., 2. & 3. sylintereiltä ja kaikki kolme näyttäis olevan tarvikepuolia (samanlaisia rikkimenneen kanssa). Kysymys kuuluukin onko jollain alkuperäislaatuisia puolia ylimääräisenä, joilla voisin kokeilla poistuuko ongelma vaihtamalla joka sylinterille alkuperäisen puolan. Saab kun on ronkeli noille puolille... Ei viittis puolisummassa lähtä tilaamaan 3x 80e maksavia puolia :SSS Jos jollain sattuu olemaan puolia ylimääräisenä niin oisin kiinnostunut Ja jos tää nykiminen poistuu puolien myötä niin oon tottakai valmis myös ostamaan puolat poissa! Kiitos jo etukäteen!:)
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Itsellä 9-3 1.8t 2004 autossa pätkiminen yli 2000rpm vedolla aiheutti reipasta nykimistä. Syynä alipaineletku magneettiventtiililtä turbon kellolle. Letkussa pieni halkeama. Letkun vaihto ja taas toimii normaalisti.
#6892
-97 Saab 5D COMBI SEDAN 9000 CSE-2.0t stage 1
-04 Saab 9-3 1.8t stage 1
-97 Saab 5D COMBI SEDAN 9000 CSE-2.0t stage 1
-04 Saab 9-3 1.8t stage 1
Re: Saab pätkii kiihdyttäessä, nyt myös rauhallisesti ajaessa
Kyllä se taika näissä valitettavasti vaan on se, ettei tarvikepuolat Saabeissa toimi kovinkaan kauaa. Alkuperäiset puolat tilalle. Puolien vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa samalla myös uudet tulpat, koska sytytyskatkoksista mahdollisesti vioittuneet tulpat voivat hajottaa uudet puolat.
Eikä sitten ylikiristetä tulppia, ettei käy näin: Oman asennusvirheen vuoksi tiiviste petti ja palokaasut pääsivät eristeen väliin. Loppui pätkkimiset uusilla tulpilla kun ei itse mokaillut.
Eikä sitten ylikiristetä tulppia, ettei käy näin: Oman asennusvirheen vuoksi tiiviste petti ja palokaasut pääsivät eristeen väliin. Loppui pätkkimiset uusilla tulpilla kun ei itse mokaillut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89