Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Se on kyllä ihan totta, että 8-venttilinen H-kone kaasarilla varustettuna taitaa olla se luotettavin Satku. Mahtaako sitten olla niin, että C-mallit olivatkin parhaimpia Saabeja, mitä on tehty? Olihan niissä sentään ohjaustehostin ja keskuslukko tuomassa ripauksen luksusta
900:n ruostepaikat on kyllä tuttuja. Onneksi löysin auton, joka on aikanaan huolella suojattu. On siinäkin ruostetta, mutta vain pinnallisempaa sorttia, joista enimmät olen jo siivonnut.
Noita moottorin ohjaukseen liittyviä osia ja kriittisempiä alustan osia se on kaiketi alettava säilöä. Jos alkuperäiset Saabin osat kestävät n. 200tkm, niin ei niitä onneksi tarvitse kovin usein uusia. Toki jotkut elektroniikan komponentit ikääntyvät ihan vain hyllyssä seisoessaan, joten eivät ne välttämättä nos-osinakaan kestä kovin pitkään. Kai se on mietittävä jotain ruiskusettiä sitten kailen varalle
900:n ruostepaikat on kyllä tuttuja. Onneksi löysin auton, joka on aikanaan huolella suojattu. On siinäkin ruostetta, mutta vain pinnallisempaa sorttia, joista enimmät olen jo siivonnut.
Noita moottorin ohjaukseen liittyviä osia ja kriittisempiä alustan osia se on kaiketi alettava säilöä. Jos alkuperäiset Saabin osat kestävät n. 200tkm, niin ei niitä onneksi tarvitse kovin usein uusia. Toki jotkut elektroniikan komponentit ikääntyvät ihan vain hyllyssä seisoessaan, joten eivät ne välttämättä nos-osinakaan kestä kovin pitkään. Kai se on mietittävä jotain ruiskusettiä sitten kailen varalle
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Ei sitäkään vielä kannata liikaa pohtia, sitten vasta jos tulee tarvetta. Ne jälkkäriruiskutkin kehittyy edelleen jatkuvasti, joten homma kannattaa vasta sitten kun se on ajankohtaista, etenkin kun kerran kiinnostusta alkuperäisyydessä pysymiseen on.Lahti411 kirjoitti:Kai se on mietittävä jotain ruiskusettiä sitten kailen varalle
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Tuo 8 vai 16 kait vähän riippuu siitä, minkä verran ymmärtää tekniikan päälle. Ja onko tiloja + taitoja ropaamiseen / rahaa korjuuttaa , jos tuo em. asentoanturi sattuu kilahtamaan. Väittävät kasitapinkin ruiskussa olevan ongelmia, mutta tumpelommalle vähäisempi määrä tekniikkaa tuntuu aina jotenkin turvallisemmalta.Eli olisiko asia nähtävissä niin että jos haluaa ajaa maailman tappiin satkulla niin kannattaisi panostaa
16 venaisen sijaan 8 tappiseen kaasariin.
Jokseenkin samantyyppinen dilemma kuin V4:n FoMoCo/Ford ykskurkkunen vastaan Solexin vaiheittainaukeava 2-kurkkuinen. Jotta onko uudempi ja tehokkaampi systeemi sitten kumminkaan enää luotettavampi, kun käyttötunteja alkaa kertyä... Ja onko valmis maksamaan mahdollisesta luotettavuudesta isomman bensankulutuksen hinnan? Toisaalta 2,1 on niin "eri luonteinen" kuin kasitappi, että jo yksi ylinopeussakko tasaa puntteja kummasti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Takapäässä ruosteiden korjailua helpottaa taka-akselin ja tankin irroitus . Tosin ne ei aina lähde irti kovin helpolla , ruosteen takia . Ja hyviä nuo jt ruostekuvat , aika monen satku noista ruostunut . Ehkä joku ajamaton7 kuivassa säilytetty tai lapissa ollut satku ei noista ruosteista vielä ole kärsinyt .
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Ei kai se asentoanturin vaihto sen kummempi juttu ole, kuin vaikka samassa paikassa sijaitsevan stefan vaihto. Paskamainen homma, mutta tehtävissä. Lähinnä mulla on taka-ajatuksena se, että mitä tehdä, kun osia ei enää tahdo saada?jt kirjoitti:Tuo 8 vai 16 kait vähän riippuu siitä, minkä verran ymmärtää tekniikan päälle. Ja onko tiloja + taitoja ropaamiseen / rahaa korjuuttaa , jos tuo em. asentoanturi sattuu kilahtamaan. Väittävät kasitapinkin ruiskussa olevan ongelmia, mutta tumpelommalle vähäisempi määrä tekniikkaa tuntuu aina jotenkin turvallisemmalta.
Kaasarikoneet on siinä mielessä helpompia, että kaasarin voi ottaa atomeiksi pöydälle, puhdistaa, tarkastaa osat ja säätää perusasetuksiin ja laittaa takaisin kasaan. Joitain kuluneita osiakin voi koneistaa mittoihin tai vaikka teetättää. Mutta mitäs teet ruiskulle, kun se alkaa pätkiä? Siinä voi olla osien kulumaa tai vaikka elektroniikan komponenteissa vikaa (kärvähtäneet konkat, murtuneet juotokset, hapettumia, murtunut piirilevy, viallisia antureita jne.) Varmaan tosiaan tulee hankittua noita ruiskun osia pahan päivän varalle ja jos niin käy, ettei enää saa autoa kuntoon, niin laitettavahan se sitten on tuollainen tarvikeruisku.jt kirjoitti:Jokseenkin samantyyppinen dilemma kuin V4:n FoMoCo/Ford ykskurkkunen vastaan Solexin vaiheittainaukeava 2-kurkkuinen. Jotta onko uudempi ja tehokkaampi systeemi sitten kumminkaan enää luotettavampi, kun käyttötunteja alkaa kertyä... Ja onko valmis maksamaan mahdollisesta luotettavuudesta isomman bensankulutuksen hinnan?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Komponentit voi onneksi mittaamalla siitäkin ruiskusta kahtoa . Pääosin aika varmoja laitteita niissäkin osat , ainakin sähköruiskuissa .
Ainakin omassa satkussa maadoitusongelmat on tainnu aiheuttaa suurimmat ongelmat . Kerran laturin hiilet jätti tielle . Pari kertaa tyhjä akku ei jaksanu käynnistää . Oli vaan jääny valot päälle ja toisella kertaa vanha akku sippasi. Mystisin vika tais olla kun vanha puolanjohto murtui ja uusi teki sitten väärällä ohmilukemalla aina stopin pyörittyä 25-30sek. No tulipa mitattua kaikki komponentit . Sopivalla bougicord johdolla vika katosi heti . Onpa tuo nyt ollu itellä yli 11.5 v . Kori on vaatinu aikanaan tekemistä paljonkin.
Ainakin omassa satkussa maadoitusongelmat on tainnu aiheuttaa suurimmat ongelmat . Kerran laturin hiilet jätti tielle . Pari kertaa tyhjä akku ei jaksanu käynnistää . Oli vaan jääny valot päälle ja toisella kertaa vanha akku sippasi. Mystisin vika tais olla kun vanha puolanjohto murtui ja uusi teki sitten väärällä ohmilukemalla aina stopin pyörittyä 25-30sek. No tulipa mitattua kaikki komponentit . Sopivalla bougicord johdolla vika katosi heti . Onpa tuo nyt ollu itellä yli 11.5 v . Kori on vaatinu aikanaan tekemistä paljonkin.
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Ensimmäiseksi kysyt siltä, että mikä on hätänä. Vastauksen perusteella päättelet, mihin suuntaan kannattaa lähteä - aika usein mittaamaan antureiden/suuttimien toimintaa ja tarkistamaan johtosarjoja. Loogisella vianhaulla kohta kerrallaan edeten selvität ongelmallisen komponentin ja joko vaihdat tai korjaat sen. Ei nekään mitään avaruusaluksia ole - vaikka outo tekniikka saattaa kaivata vähän tutustumista ja hämmästelyä, niin pyhässä yksiinkertaisuudessaan se katsoo paljonko koneeseen menee ilmaa ja ruikkii sen perusteella sekaan bensaaLahti411 kirjoitti:Mutta mitäs teet ruiskulle, kun se alkaa pätkiä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Ja kun viallinen lenkki on löytynyt voi joutua toteamaan että korvaavaa osaa ei löydy tai hinta on uskomaton...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Noita samoja kampuran asentoantureita löytyy myös pitkälohkosista tonnareistakin jos joskus tarve ja käytettykin semmonen vaihtoehtosesti olis tyrkyllä jostain purkuautosta. Liiitin on erilainen mutta siirtää sen vanhasta.
Omaan tonnariin on varalla käytetyt yksi tonnarin ja yksi og satkun anturi johon ei vielä kylläkään liitintä ole vielä vaihettu.
Omaan tonnariin on varalla käytetyt yksi tonnarin ja yksi og satkun anturi johon ei vielä kylläkään liitintä ole vielä vaihettu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Osia tosiaan pystyy käyttämään myös ristiin ja korjaamaan yleismallisilla osilla. Tuota kampiakselin asento-anturia muistelisin joskus netissä katselleeni, että kuorien sisällä on joku yleismallinen hall-anturi ja sen saa sinne vaihdettua. Ei tosi ole ollut tarvetta käytännössä perehtyä, joten takuuseen en mene...Kupari kirjoitti:Noita samoja kampuran asentoantureita löytyy myös pitkälohkosista tonnareistakin jos joskus tarve ja käytettykin semmonen vaihtoehtosesti olis tyrkyllä jostain purkuautosta. Liiitin on erilainen mutta siirtää sen vanhasta.
Hyvät ajovalot alkaa olemaan kiven alla, joten sellaiset kannattaa ottaa talteen.
Samoin vaihteisto.
Ylipäätänsä varaosa-auto olisi kova sana. Jos sen säilyttäminen kokonaisena ei onnistu, mutta muuten varastotilaa löytyy niin purkaa osiksi laatikoihin ja kori romikselle. (siitäkin voi vielä laikata joitain hyviä peltejä talteen)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?
Joo, löysin myös netistä ohjeet asentoanturin korjaamiseen. Pitää varmaan ostaa vaikka käytetty 2,1:n anturi ja avata ja kunnostaa ihan mielenkiinnosta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71