9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kylö kirjoitti:Nykyään myytävä new life ei täytä saabin suositusta, joten itse en ainakaan sitä laittaisi.
GM-LL-A-025 ja LL-B-025 täyttyvät jotka on korvattu yhdistetyllä dexos2 luokituksella. Kyse on monissa tapauksissa lisenssimaksuista jotka vaaditaan että saa purkin kylkeen painaa luokituksen... Alkuperäinen ohjekirja vaatii juurikin että LL-A ja LL-B täyttyvät.

Itse en ole koskaan ajanut yhdelläkään autolla valmistajan luokitukset täyttävällä öljyllä... Tälläkin hetkellä femmassa on 10w60 castrollit ja tonnariin otin kokeiluun mobilin 5w50:sen peaklifen.

Minä taas en omiini GM-öljyä laittaisi mistään hinnasta.. tuntematon valmistaja, ei mainintaa täyssynteettisyydestä, liian alhainen viskositeetti viritettyyn autoon..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 608
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Pakari kirjoitti:
Minä taas en omiini GM-öljyä laittaisi mistään hinnasta.. tuntematon valmistaja, ei mainintaa täyssynteettisyydestä, liian alhainen viskositeetti viritettyyn autoon..
Tuolla viskositeetilla nyt niin väliä ellei aja putki punaisena hela tiden? Normikäyttö ja satunnaiset ohittelut lie onnistuu perusjampan litkuilla?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Keme »

jooseppi78 kirjoitti:Tuolla viskositeetilla nyt niin väliä ellei aja putki punaisena hela tiden? Normikäyttö ja satunnaiset ohittelut lie onnistuu perusjampan litkuilla?
GM 5w30 öljy toimii 100% hienosti.
jeeeeeee!
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1233
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mistäs tiedät?
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Pakari kirjoitti:
Kylö kirjoitti:Nykyään myytävä new life ei täytä saabin suositusta, joten itse en ainakaan sitä laittaisi.
GM-LL-A-025 ja LL-B-025 täyttyvät jotka on korvattu yhdistetyllä dexos2 luokituksella. Kyse on monissa tapauksissa lisenssimaksuista jotka vaaditaan että saa purkin kylkeen painaa luokituksen... Alkuperäinen ohjekirja vaatii juurikin että LL-A ja LL-B täyttyvät.

Itse en ole koskaan ajanut yhdelläkään autolla valmistajan luokitukset täyttävällä öljyllä... Tälläkin hetkellä femmassa on 10w60 castrollit ja tonnariin otin kokeiluun mobilin 5w50:sen peaklifen.

Minä taas en omiini GM-öljyä laittaisi mistään hinnasta.. tuntematon valmistaja, ei mainintaa täyssynteettisyydestä, liian alhainen viskositeetti viritettyyn autoon..
Niin toki tuo vanha versio new lifestä täytti luokitukset, mutta ei sitä oikein enään mistään saa, kuin jotain vanhoja varaston pohjia. Esim motonetissä nyt myynnissä oleva new life ei täytä luokituksia.

Sen sijaan gm/saab dexos täyttää ja on edullista.
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Keme »

KN/Lieto kirjoitti:Mistäs tiedät?
Siitä, että se on toiminut ja toimii edelleen hienosti. Miksi käytännössä vakiokoneisiin tarvitsisi pistää jotain muuta?
jeeeeeee!
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2881
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tästä keskustelusta tulee jotenkin mieleen yksi entinen työkaveri, joka käytti 25-vuotta vanhassa 1.3l Starletissa Castrolin 60€ maksavia huippuöljyjä. Ihmettelin tuon kaverin touhua tuolloin, kun öljyä paloi kuitenkin jo litra /1000km. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1233
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Eilen vaihdoin 9-3 -07 autoon öljyn ja suodattimen. 15000 km ja vajaa puolitoista vuotta ajettu viime vaihdosta, eikä lisäystä ole tarvittu. Laitoin Mobil 1 0W-40 ESP. Tulee mieleen, että aika pieni hinnanero vuositasolla, laittaa sitten mitä öljyä tahansa. Enemmän säästää, kun ajaa vaikkapa normaali kokoisilla renkailla jne. Olen ajatellut tuon öljyn olevan talvella riittävän notkeaa, kun käytännössä tulee kylmäkäynnistyksiä ilman lämmitystä. Eikä koko autossa edes ole mitään moottorilämmitintä, enkä minäkään ole asentanut kun sen käyttäminen olisi ainakin työpaikan parkissa mahdotonta.
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Finn »

Olikos tämä nyt niin, että Saab ilmoitti jossain vaiheessa, että moottoriöljyn tulee olla täyssynteettistä?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kylö kirjoitti:Sen sijaan gm/saab dexos täyttää ja on edullista.
Edullisuus on moottoriöljyä valitessa ehkä huonoin mahdollinen peruste.. Autoilussa on niin paljon muita kuluja, että miksi pitäisi säästää siitä kaikista tärkeimmästä.. Miksi et aja sitten ladalla jos kerta edullinen on hyvä?
Finn kirjoitti:Olikos tämä nyt niin, että Saab ilmoitti jossain vaiheessa, että moottoriöljyn tulee olla täyssynteettistä?
Täyssynteettisyydestä on näköjään kautta femman historian pidetty kiinni kuten alla on otteita eri vuosimallien ohjekirjoista.
2000 vuosimallin femman ohjekirja kirjoitti: To afford Saab engines the best protection with regard to lubrication, the ability to dissolve residues and the neutralization of combustion products, we recommend the following oil grades: API SH/CD/CF or SJ/CD/CF. ACEA A2/B2 or A3/B3.

Basic recommendations for Saab engines: SAE 10W-30 or 10W-40. SAE 5W-30 can also be recommended but in which case the oil must be semi or fully-synthetic and fulfil ACEA grade requirements A3/B3. Oils which are less viscous, such as 0W/-40/50 are becoming more common and may be used. However, the oil must be fully-synthetic, of a well known brand, and fulfil ACEA grade requirements A3/B3.
Eli puhtaasti API/ACEA luokitusten mukaan ja huomattavaa on että jopa 10W öljy on hyväksyttyä ohjekirjan mukaan.
2004 vuosimallin ohjekirja kirjoitti:All gasoline engines - Fully Synthetic Engine Oil fulfilling GM-LL-A-025 requirements. To ensure being able to take advantage of the Saab specified service intervals, be sure to select a fully synthetic engine oil fulfilling GM-LL-A-025 requirements.

Recommended oil viscosities Viscosity is a measurement of the oils thickness. The thickness influences, among other things, the fuel economy. For best function Saab recommends: For gasoline engines, SAE 0W-30 engine oil.
Edelleen puhutaan vain täyssynteettisyydestä ja nyt ilmoitettu viskositeetti on vain 0W30.
2006 vuosimallin ohjekirja kirjoitti:Approved engine oils: All gasoline engines - Fully synthetic engine oil - approved against the GM-LL-A025 specification - with viscosity SAE 0W-30 or SAE 0W-40. For optimum performance Saab recommends the use of Saab Long Life Turbo Oil 0W-30 or Mobil 1 0W-40 European Car formula, but other oils approved against the above specification and with proper SAE viscosity 0W-30 or 0W-40 may also be used.
Eli edes vuonna 2006 ei vielä puhuta mitään GM öljystä, eikä dexoksesta.

Ohjekirjat nettiversiona:
http://www.vadengmpp.com/owners-manual/saab/
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei varmaan antiikkisis 2006 ruoskis puhutakkaa dexosesta, kun GM sitä alko vasta 2010 vaatimaan. Samalla logiikalla varmaa kannattaa kerätä öljymuseon tynnyreistä API SJ:n jämiä, kun se kerta on aikakautensa luokitus ekois TeeSeiskois. Sitäkään tuskin enää kaupasta saa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei tarvitse..API luokituksessa aakkosissa korkeammalla oleva korvaa ja täyttää edellisen luokituksen... SN korvaa ja täyttää aiemman SM.. jne..
http://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php

2010 Saabia hädintuskin oli enää olemassa niin tuskin sitä öljyä on saabia varten ajateltu... Ja kuten aiemmin todettu Dexos2 täyttää ja korvaa aiemmat LL-A-025 ja LL-B-025 luokitukset. Luokitus ei silti tee öljystä yksistään täyssynteettistä. Kun täyssynteettistä on vaadittu koko mallisarjan historian niin miksi siihen yhtä-äkkiä kelpaisi joku ei-täyssynteettinen? Kannattaa aina suhtautua hieman kriittisesti suositukseen jonka mukaan suositeltava öljy huonontuu verrattuna aiempiin suosituksiin...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Väännäs nyt rautalangasta mitä parempaa täyssynteettises on. Samalla sit onko edes mahdollista, että vajaasynteettinen laadukas vois olla laadukkaampi kuin huonolaatunen täyssynteettinen. Sit viä et montako nanomikrometriä on jakoketjun venymäero kaikilla eri laaduilla 400tkm matkalla 2000rpm keskipyörimisnopeudella ja 1h per käyntisykli -tahdilla.

Vai olisko kuitenki niin, et tuotekehitysosastolla on joukko isopalkkasia kemistejä ja inssejä sittenki miettiny homman tavallisen tallaajan puolesta?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Pakari kirjoitti:Kun täyssynteettistä on vaadittu koko mallisarjan historian niin miksi siihen yhtä-äkkiä kelpaisi joku ei-täyssynteettinen? Kannattaa aina suhtautua hieman kriittisesti suositukseen jonka mukaan suositeltava öljy huonontuu verrattuna aiempiin suosituksiin...
Täyssynteettistä on vaadittu 0w- öljyiltä silloin kun ne oli juuri tulleet markkinoille.
Api sh -> sn mikä tässä on huonontunut?
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
minähän en moottoriöljyistä paljon mitään tiedä, mutta eikös vanhan peukalosäännön mukaan täyssynteettiset öljyt kestä paremmin korkeita lämpötiloja kuin muut öljyt (täyssynteettisissä tapahtuu vähemmän korkean lämpötilan aiheuttamaa molekyylien pilkkotumista, kuten Pakari jo mainitsikin). Senpä takia täyssynteettisiä moottoriöljyjä suositellaan käytettäväksi erityisesti sellaisissa moottoreissa, jossa öljyn lämpötila jossain kohtaa moottoria nousee tavallista korkeammaksi - näin minä olen sen käsittänyt. Jos kuitenkin tuollaisissa moottoreissa käytetään muita kuin täyssynteettisiä öljyjä, niin sitten öljynvaihtoväliä kannattaa tihentää. Suuren meren tuolla puolen Saabien ja muidenkin automerkkien öljylieteongelmia on puitu aikoinaan runsaasti. Jenkkisaabistit pohtivat mm. sitä, aiheuttaako Saabien öljypohjan viereen sijoitettu katalysaattori tavallista voimakkaampaa lämmön nousua öljypohjassa ja siten öljyn pilkkoutumista ja ominaisuuksien heikentymistä. Mene ja tiedä, kuinka on....Anyway, mielenkiintoinen aihe tämä öljykeskustelu :D .
Vastaa Viestiin