Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Toisen sukupolven 9-5, tuli markkinoille 2010. Valmistettu kaikkiaan reilut 11 tuhatta kpl. Ei kovin yleinen mutta kyllä niitä välillä näkee.anv kirjoitti:Oli, mikä toi on?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Sörnäisten rantatiellä tuli maansiirtorekka (siis puoliperävaunullinen) pohjoisesta, kääntyi ABC:n kohdalla valoissa vasempaan ja jatkoi uukkariksi takaisin pohjoiseen kohti Kalasataman työmaata. Juuri U:un keskikohdassa kova pamaus (kuului lujaa autoon sisään parin sadan metrin päähän) ja koko kadun levyinen vaalea pölypilvi. Kärryn oikea takimmainen rengas tyhjä ja ABC:n kohdalla hyppäsi jo pois vanteelta (sellainen leveä, ei paripyörä) ja jäi siihen - kuski jatkoi vanteella (ajoi kyllä pysäkille siinä kaasukellon kohdalla). Kohdalla näki, että kulutuspinta oli poikki - ei mennyt reunakiveykselle, kun oli ulkokurvissa, joten oliko vaan vanha ja koppura ja meni sivuväännössä? Enpä ole ennen nähnyt!
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ei tekis mieli olla jalankulkijana/pyöräilijänä lähellä kun tollanen mosahtaa. Pyörän renkaan räjähtäminenkin lähellä sai joskus korvan soimaan..
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Rahtihommissa sattuu ja tapahtuu, omistaki pikkujutuista sais vaikka kirjan
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Juu onhan nuita renkaita poksahdellut. Pahin tilanne itsellä on kun Komatsu 1200 pyöräkoneen rengas poksahti noin 20 metrin päässä, itse istuskelin kiviauton hytässä. Voin sanoa että oli pölyä ilmassa ja seuraava tupakki palo pikkusen tärisevillä käsillä
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
En nähnyt liikenteessä pk-seudun normaalia ruuhka-aikaa kummempaa, mutta lehdessä liikenteeseen liittyvää asiaa kylläkin. Hyvät pointit .
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Minusta taasen näyttää, että kaikki nyhveröt leikkii isoa autonsa kanssa. Tiukan paikan tullen nämä narukädet on mitään tekemättömiä vässyköitä.
9-5 Aero - 00
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Mukaillen armeijakaveria: "iso auto, pieni pen*s; pieni auto, iso pen*s"Julle kirjoitti:Minusta taasen näyttää, että kaikki nyhveröt leikkii isoa autonsa kanssa. Tiukan paikan tullen nämä narukädet on mitään tekemättömiä vässyköitä.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ei tieliikenteessä mutta kirjoitusliikenteessä:
"Eikös parempikuntoiset renkaat tule asentaa taka-akselille, vetotavasta riippumatta?
Tosin on myös niin, että vain etuvetoinen vetää. Takarenkaat joko työntävät tai ruopivat turhaan. Nelivedolle on paikkansa maastoajossa, maansiirto- ja maatalouskoneissa. Tieliikenteessä neliveto auttaa vain poistumaan mahdollisimman kauas ennen kiinnijäämistä, sekä joskus talviliukkailla päihittämään jopa SAAB-kuljettajan liikennevaloista lähdettäessä..
t. Suomen SAAB-klubin jäsen #6285"
Tämä löytyi IS:n jutusta: http://www.is.fi/autot/art-2000005339920.html
Mikäli tämä on haittaa SAAB yhteisölle/ko. henkilölle, ilmoittakaa perusteluineen yv viestillä niin poistan ylläolevan pahoittelujen kera.
"Eikös parempikuntoiset renkaat tule asentaa taka-akselille, vetotavasta riippumatta?
Tosin on myös niin, että vain etuvetoinen vetää. Takarenkaat joko työntävät tai ruopivat turhaan. Nelivedolle on paikkansa maastoajossa, maansiirto- ja maatalouskoneissa. Tieliikenteessä neliveto auttaa vain poistumaan mahdollisimman kauas ennen kiinnijäämistä, sekä joskus talviliukkailla päihittämään jopa SAAB-kuljettajan liikennevaloista lähdettäessä..
t. Suomen SAAB-klubin jäsen #6285"
Tämä löytyi IS:n jutusta: http://www.is.fi/autot/art-2000005339920.html
Mikäli tämä on haittaa SAAB yhteisölle/ko. henkilölle, ilmoittakaa perusteluineen yv viestillä niin poistan ylläolevan pahoittelujen kera.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^Eipä ole ressukka ilmeisesti koskaan xwd-saabia nähnyt, saati kokenut. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Luin tuon jutun juuri sen jälkeen kun olin matkannut muutaman kilsan erään tutun kyydissä hänen saksalaisessa premiumautossaan, jossa takaluukussa aika isoja numeroita. Kuljettajana auton omistaja, viisikymppinen nainen.ZeiPii kirjoitti:En nähnyt liikenteessä pk-seudun normaalia ruuhka-aikaa kummempaa, mutta lehdessä liikenteeseen liittyvää asiaa kylläkin. Hyvät pointit .
Tapanani ei ole puuttua kuskin touhuihin ellen koe että henki on vaarassa. Alkumatkasta huomioin parit viime tingan kaistanvaihdot juuri ennen risteystä; vaikka tiet ja reitit on tuttuja, ei yhtään osata ennakoida reittiä, vaan sitten kiilaillaan sulkuviivan yli viimetingassa kun ollaankin väärään suuntaan menevällä kaistalla. Vuosien matkustuskokemuksella tämän kuljettajan autossa voin kertoa että tämä on ihan normaalia tälle kuljettajalle. Tutussakin ympäristössä ennakointi on noin 50 metriä eteenpäin, ei enempää. Yksisuuntaiselle käännyttiin sujuvasti ilman vilkkua väärälle kaistalle josta jatkettiin ilman vilkkua vielä yksi kaistanvaihto ja seuraavasta risteyksestä käännös taas ilman vilkkua. Useamman vuoden kokemuksella ihan normaalia ajotapaa kuljettajalta.
Parkkialueelle kääntyessä oli sitten alueelta ulos tuleva auto ryhmittynt hieman keskelle ajoväylää, siten että meille sisään ajaville oli vähän kapeasti tilaa (kyllä siitä olisi iso saksalainenkin mahtunut, mutta ahtaasti). Siitä alkoi sitten kuljettajan valitus miten ei voi ymmärtää tuollaista ajotapaa. Parkkipaikalla oli täyttä ja muutamia autoja seisoskeli ajoreitillä odottelemassa parkkipaikoilta poistuvia autoja. Yksi Bemari seisoskeli silleen ei-ihan-reunassa, eli taas oli vähän ahdas paikka ohittaa. Alkoi jo raivo nousta rouvalla siitä miten miehet ei kyllä yhtään ymmärrä ettei tarvitsisi tuolla tavalla keskellä seistä. Kun ei yhtään ymmärretä, että liikenteessä on muitaki.
Parkkipaikkaa ei sitten löytynyt, joten lähdettiin ulos samaa reittiä mistä tultiinkin. Meitä vastaan, sisään parkkialueelle, oli kääntymässä isompi paku, joka oli kuitenkin paikoillaan perä vielä kadulla, koska parkkialueelta oli ennen meitä tulossa ulos auto, ja portti on sen verran ahdas että sisäänajossa paku joutuu tunkemaan nokkansa ulosajavien kaistalle. Pelisilmäinen ulosajaja olisi päästänyt pakun sisään ennen kuin tunkee itse portille, varsinkin kun sen tietää että kadulla pakun takana liikenne todennäköisesti seisoo tilanteen vuoksi. Mutta eipä se kuljettajan mieleen juolahtanut, varsinkin kun piti samalla keuhkota miten muut tienkäyttäjät eivät huomioi (hänen) liikenteen(sä) sujuvuutta.
Jatkettiin kohti toista parkkialuetta. Edessämme ennen viimeistä valoristeystä ryhmittymiaalueella oli kahden kaistan keskivälillä Bemari, joka eteni vihreistä valoista huolimatta hölkkävauhtia. Selvästi kuski vähän hämillään, ei oikein tiennyt oliko kääntymässä vai menossa suoraan vai mitä pitäisi tehdä. Tästä alkoi sitten jo kunnon road rage. Että miten voi olla että tuollaisia päästetään liikenteeseen. Ei muuta kuin auton nokka kiinni Bemarin takapuskuriin jossa se sitten pysyikin kiinni sinne parkkialueen portille saakka, oli nimittäin meillä sama matka. Kädet kävi ja savu nousi korvista. Ei sinänsä, Bemari oli tien tukkona ja täysin väärin ryhmittynyt, mutta vähän samanlaisia mokia oli tämä minunkin kuljettajani tehnyt ihan saman ajomatkan aikana. Ja meillä ei ollut oikeasti mikään kiire minnekään.
Oman ajotavan suhteen ihminen on usein aika subjektiivinen eläin. Toisilla sujuu itsearviointi paremmin ja toisilla huonommin. AIka usein kuitenkin se oma kiire on ehkäpä maailman tärkein ja muut on siellä tiellä ilmeisesti vain tukkimassa omaa ajamista tai muuten häiritsemässä. Eilinen lyhyehkä automatka oli kyllä oikea autokouluesimerkki siitä, miten sokea voi olla omalle käytökselleen ja vaatia silti muilta täyttä virheettömyyttä. Toinen tapa miten järjettömyys tuntuu esiintyvän liikenteessä on ajatus siitä, että vain se minun ajonopeuteni on oikea: muut ovat joko nutaajia tai kaahareita. Tällaista sokeutta Hatakka varmaankin tarkoittaa liikenteen Audi-miehillä.
Hatakan väitteeseen, että on aika pieni todennäköisyys joutua liikenneraivon kohteeksi jos itse ajaa säädösten ja rajoituksien mukaan, en voi yhtyä. Kyllä siihen riittää ihan jo se että noudattaa 30 km/h nopeusrajoitusta paikassa, jossa Audi-miehen mielestä rajoitus on typerä. Tai se, että ei halua tunkea riskillä autonsa keulaa ruuhkaiselle päätielle lähestyvän rekan eteen silloin kun oman auton perään on kertynyt jo jonollinen autoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Noihin renkaan puhkeamisiin liittyen pieni tarina kymmenen vuoden takaa.
Ajokkina oli silloin Scania jossa oli vikaa/kulumaa starttimoottorin hammasrattaassa siten että käynnistäessä pikkuratas jäi jumiin vauhtipyörän hammaskehälle. Sehän nyt ei ole mikhän jos on juuri sammuttanut auton ja paineet järjestelmässä, sen ku löysää p-jarrun ja ratas irtoaa jumistaan. No tällä kyseisellä Scanialla oli, yllättäen, taipumus vuotaa paineetki suurinpiirtein tunnissa alle rajan. Eräänä kuulaana kesäaamuna olin hakemassa Scan-auton pihasta ajokkia kun taas jäi startti jumiin. No vapautushan on helppoa vaikka painetta ei ole: ison talttameisselin kans auton alle ja kytkinkopan alla olevasta reiästä vauhtipyörää liikauttean startti vapaaksi jne. Siinä auton alle könytessä sivusilmällä hokasin että asentajat on kiskomassa jotaki kärryä halliin noin kymmenen metrin päässä minusta. Samalla hetkellä kun makasin auton alla ja käänsin vauhtipyörää kuulu tuttu naksaus ja helvetinmoinen pamaus! Kärry jota asentajat väänsi halliin päätti että yks ilmajousen palje tuli tiensä päähän juuri silloin. Saatta uskoa että parin sekunnin ajan piti miettiä että mitä helkkaria mie oikein tein .
Ajokkina oli silloin Scania jossa oli vikaa/kulumaa starttimoottorin hammasrattaassa siten että käynnistäessä pikkuratas jäi jumiin vauhtipyörän hammaskehälle. Sehän nyt ei ole mikhän jos on juuri sammuttanut auton ja paineet järjestelmässä, sen ku löysää p-jarrun ja ratas irtoaa jumistaan. No tällä kyseisellä Scanialla oli, yllättäen, taipumus vuotaa paineetki suurinpiirtein tunnissa alle rajan. Eräänä kuulaana kesäaamuna olin hakemassa Scan-auton pihasta ajokkia kun taas jäi startti jumiin. No vapautushan on helppoa vaikka painetta ei ole: ison talttameisselin kans auton alle ja kytkinkopan alla olevasta reiästä vauhtipyörää liikauttean startti vapaaksi jne. Siinä auton alle könytessä sivusilmällä hokasin että asentajat on kiskomassa jotaki kärryä halliin noin kymmenen metrin päässä minusta. Samalla hetkellä kun makasin auton alla ja käänsin vauhtipyörää kuulu tuttu naksaus ja helvetinmoinen pamaus! Kärry jota asentajat väänsi halliin päätti että yks ilmajousen palje tuli tiensä päähän juuri silloin. Saatta uskoa että parin sekunnin ajan piti miettiä että mitä helkkaria mie oikein tein .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^^ Kun olen kohta vuoden tyttären kanssa ajanut opetusajoa (kaupunkilaisnuorisolla ei tunnu olevan hoppua kortinsaamisella ), olen kyllä aika monta kertaa päässyt/joutunut viittaamaan liikenteessä miten noin ei saa ajaa ja valitettavasti asialla on useimmiten ollut audibemarihenkilö (tai qashqaikuski). Nyt kun autonkäsittely sujuu jo hyvin ja huomio on täysin itse liikenteessä, aika terävästi tulee kommentteja muiden ajosta. Itseäkin jaksaa hämmästyttää miten monet eivät tunnu tietävän (?) tai vähät välittävät perussäännöistä esim. suojatien ylitys toisen vierestä, yhtenäisen viivan ylitys, vilkku, liikenneympyrä, yms, jotka ei vielä edes saa välttämättä näyttämään öykkäriltä.
Aivan oma alueensa tuntuu noilla aiemmin mainituilla henkilöillä olevan nyt rakennus- ja katutöiden kaudella päättyvien kaistojen kautta etuilu. Aivan selvästi päättyvät kaistat vetävät paremmin kuin jatkuvat kaistat! Jos jatkuvalla kaistalla on joku arankohtelias kuljettaja, hänen eteensä survoo noita ym kuljettajia aina iso liuta. Olen saanut useita keskisormella vahvistettuja torvensoittoja, kun olen päästänyt vain rinnalla tulleen eteeni, mutten seuraavaa, joka melkein työntää sen edellä olleen eteeni. Päättyvän kaistan etuilua tietysti helpottaa vielä sekin ettei noiden tarvitse välittää työmaan alennetuista nopeusrajoituksista.
Aivan oma alueensa tuntuu noilla aiemmin mainituilla henkilöillä olevan nyt rakennus- ja katutöiden kaudella päättyvien kaistojen kautta etuilu. Aivan selvästi päättyvät kaistat vetävät paremmin kuin jatkuvat kaistat! Jos jatkuvalla kaistalla on joku arankohtelias kuljettaja, hänen eteensä survoo noita ym kuljettajia aina iso liuta. Olen saanut useita keskisormella vahvistettuja torvensoittoja, kun olen päästänyt vain rinnalla tulleen eteeni, mutten seuraavaa, joka melkein työntää sen edellä olleen eteeni. Päättyvän kaistan etuilua tietysti helpottaa vielä sekin ettei noiden tarvitse välittää työmaan alennetuista nopeusrajoituksista.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH