9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Eli puhallin hyytyi. Ei reagoi puhallinnopeuden säätöön, ei käynnisty automaatti- tai sisäkiertonapeistakaan. Suuttimien säädöt tuntuvat toimivan, naksetta ja pauketta kuuluu, puhallin ei vain pyöri. Maxi sulake 40A testattu jännitemittarilla, ehjä on kun piippaa virta läpi, sulake irrotettuna. Voiko puhallinta testata ilman ohjainpalikkaa, joka saa käskynsä acc-ohjauspaneelin napeista.( Poissulkien näin mahdollisesti turhan ohjainpaoikan hankinnan). Ennen hyytymistä kuului pariin otteeseen mekaanista muoviosien pauketta, aivan kuin jokin hammasratas / liikkuva ilmastoinnin osa olisi hyppinyt yli liikeradan..tms. Auto 2005 Aero ja Acc.
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Jos puhallin ei pyöri, siihen on yleensä 2 vaihtoehtoa:
1. Puhallin on rikki, siis uusi puhallin ja homma toimii
2. Esivastus on rikki.
Se kumpi vika on, voi testata TECH2 testerillä. Eli testeri kiinni ja ACC valikkoon. Sitten säätää puhaltimen nopeutta ACC paneelista. Jos testerillä arvot muuttuvat, tällöin esivastus joka on puhaltimen moottorin kuoressa kiinni toimii. Tällöin siis puhallin on rikki. Jos taas puhaltimen nopeuden säätö ei tee mitään, eli testerissä ei näy muutosta, tällöin esivastus on syyllinen mitä todennäköisimmin.
1. Puhallin on rikki, siis uusi puhallin ja homma toimii
2. Esivastus on rikki.
Se kumpi vika on, voi testata TECH2 testerillä. Eli testeri kiinni ja ACC valikkoon. Sitten säätää puhaltimen nopeutta ACC paneelista. Jos testerillä arvot muuttuvat, tällöin esivastus joka on puhaltimen moottorin kuoressa kiinni toimii. Tällöin siis puhallin on rikki. Jos taas puhaltimen nopeuden säätö ei tee mitään, eli testerissä ei näy muutosta, tällöin esivastus on syyllinen mitä todennäköisimmin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Minulta löytyy irrallaan toimiva ACC-paneeli, toimiva puhallinmoottorin säätöpalikka sekä myös Tech2, jos tartteet diagnoosiapua.
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Eli vika paikallistettu ja korjattu. Väsynyt lämmityslaitteen puhallinmoottori meni vaihtoon.
Irrotettuna työpöydällä, akulta virtaa, niin toimi ihan ok, mutta kun ohjauslaitteen kytki jälleen
kiinni, mistä puhaltimen nopeuden säätö tulee, ei pyörinyt lainkaan.
Olisiko hiilet niin kuluneet itse moottorista tai sitten laakeri jo niin "raskas" että sanoi vain sopimuksen irti?
Uusi alkuperäinen Valeo valmistama puhallinmoottori koteloineen oli n. 110,00 e ja löytyi paikallisesta tarvikeliikkeestä hyllystä. Kiitos vielä neuvoista ja "kargille" konsultaatiosta.
Irrotettuna työpöydällä, akulta virtaa, niin toimi ihan ok, mutta kun ohjauslaitteen kytki jälleen
kiinni, mistä puhaltimen nopeuden säätö tulee, ei pyörinyt lainkaan.
Olisiko hiilet niin kuluneet itse moottorista tai sitten laakeri jo niin "raskas" että sanoi vain sopimuksen irti?
Uusi alkuperäinen Valeo valmistama puhallinmoottori koteloineen oli n. 110,00 e ja löytyi paikallisesta tarvikeliikkeestä hyllystä. Kiitos vielä neuvoista ja "kargille" konsultaatiosta.
Pate1969 kirjoitti:Eli puhallin hyytyi. Ei reagoi puhallinnopeuden säätöön, ei käynnisty automaatti- tai sisäkiertonapeistakaan. Suuttimien säädöt tuntuvat toimivan, naksetta ja pauketta kuuluu, puhallin ei vain pyöri. Maxi sulake 40A testattu jännitemittarilla, ehjä on kun piippaa virta läpi, sulake irrotettuna. Voiko puhallinta testata ilman ohjainpalikkaa, joka saa käskynsä acc-ohjauspaneelin napeista.( Poissulkien näin mahdollisesti turhan ohjainpaoikan hankinnan). Ennen hyytymistä kuului pariin otteeseen mekaanista muoviosien pauketta, aivan kuin jokin hammasratas / liikkuva ilmastoinnin osa olisi hyppinyt yli liikeradan..tms. Auto 2005 Aero ja Acc.
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Omassa 9-3ss:ssä lopetti kans lämmityslaitteen tuuletin toiminnan. Itsellä ei ollut techiä käytössä niin mittasin yleismittarilla säätöyksikön ulostulosta muuttuuko arvot kun nopeutta lisää ja vähentää. Arvot muuttui ja kävin ostamassa Motonetin puhaltimen hintaan 109€. Oli Valeon puhallin. Sitten vain kasaus. Toimi ainakin vielä aamulla. Vanha puhallin oli kohtuu jumissa.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Muistakaa tarkistaa raitisilmasuodattimen kotelon tiiviys rintapellin kohalta. Mulla oli harmistunut ja vettä huilannut puhaltimille. Edellinen omistaja oli ostanut uuden moottorin, mutta mulla sitten hajosi säädin. Se sai lopulta vettä rankkasateella. Vettä tuli tuolloin lopulta myös jalkatilaan.
Eli alkava tiivisteen hapristuminen voi tuoda vettä moottorille ja hajottaa myös uuden moottorin tai säätimen. Säätimen ostin muuten Puolasta (eBay) parilla kympillä ja toiminut toista vuotta....
Eli alkava tiivisteen hapristuminen voi tuoda vettä moottorille ja hajottaa myös uuden moottorin tai säätimen. Säätimen ostin muuten Puolasta (eBay) parilla kympillä ja toiminut toista vuotta....
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Onko tämä säätöyksikkö siinä puhaltimen kyljessä oleva ja kahdella ruuvilla kiinni? Oma puhallin ei sano ku pientä rutinaa kun sen pakottaa paneelista päälle. Putsasin sen toissa viikolla kitinöiden takia.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Se on juuri se säädin.
Yleensä kuitenkin moottori niistä lopettaa toimintansa. Ihan vaan normaalin kulumisen myötä.
Kun olet jo sen rasvannut äänetelyn vuoksi, niin se on samalla merkki myös siitä, että siellä on kulunut niin laakerit kuin hiiletkin. Joskus voi olla jopa liukurenkaat liki puhki tai ainakin pahoilla urilla. On siis syytä vaihtaa moottori.
Periaatteessa moottorin voi testata "suoralla" sähköllä, kun ottaa tuon säätimen irti. Sittenpä näkee josko toimii. Kovasti vain töitä siinä hommassa, joten yleensä siinä vaivassa kannattaa vaihtaa suosiolla tuo moottori.
Yleensä kuitenkin moottori niistä lopettaa toimintansa. Ihan vaan normaalin kulumisen myötä.
Kun olet jo sen rasvannut äänetelyn vuoksi, niin se on samalla merkki myös siitä, että siellä on kulunut niin laakerit kuin hiiletkin. Joskus voi olla jopa liukurenkaat liki puhki tai ainakin pahoilla urilla. On siis syytä vaihtaa moottori.
Periaatteessa moottorin voi testata "suoralla" sähköllä, kun ottaa tuon säätimen irti. Sittenpä näkee josko toimii. Kovasti vain töitä siinä hommassa, joten yleensä siinä vaivassa kannattaa vaihtaa suosiolla tuo moottori.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
kumpaan suuntaan moottori purkuu konehuoneen puolelta vaiko kabiinista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Kabiinista, tosi "mukava" rötkötellä selällään apparin jalkatilassa..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &p=1107631
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &p=1107631
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Saako tuohon 9-3 pelkkää lämppärinmoottoria vaihdettua vai tuleeko uudessa moottorissa aina se koppa mukaan? Sillä kysyn, kun autoliike josta ostin autoni, niin lähettivät postissa pelkän moottorin!? En ole ehtinyt vielä moottoria vaihataa ja nyt vasta katsoin myytäviä moottoreita kyseiseen malliin, niin näyttäisi olevan kaikissa se "koppa" moottorin ymprillä? En halua turhaan alkaa purkamaan paikkoja auki jos moottori ei sovikkaan/ei ole oikeanlainen.
Saab 9-3ss aero -03
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Siis tuon näköinen moottori tuli! Onko tuo edellisen mallin? Osanumero: 9045-1366
Saab 9-3ss aero -03
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Näyttäis olevan edelliseen korimalliin sopiva.
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Hitsi, tilasin just käytetyn kaikkiautonosat.fi paikasta. (58euroa) Olen moottorin vaihtanut pari vuotta sitten ja säädin on temmpuillut senkin jälkeen. Juottelin siitä kaikki juotokset vuosi sitten läpi ja taas mentiin vuosi. Nyt ei jaksa enään. Olisin mielellään tilannut uuden, mutta minkas mahtaa enään.Perttib kirjoitti:Muistakaa tarkistaa raitisilmasuodattimen kotelon tiiviys rintapellin kohalta. Mulla oli harmistunut ja vettä huilannut puhaltimille. Edellinen omistaja oli ostanut uuden moottorin, mutta mulla sitten hajosi säädin. Se sai lopulta vettä rankkasateella. Vettä tuli tuolloin lopulta myös jalkatilaan.
Eli alkava tiivisteen hapristuminen voi tuoda vettä moottorille ja hajottaa myös uuden moottorin tai säätimen. Säätimen ostin muuten Puolasta (eBay) parilla kympillä ja toiminut toista vuotta....
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: 9-3 Acc lämmityslaitteen moottori ei pyöri / käynnisty
Oman 9-3:sen puhallin ja sen myötä ilmastointikin päättivät näin talven nurkilla olla toimimatta, kojelaudan päädyssä oleva sulake näytti olevan kunnossa. Kannattaisiko tässä saman tien suunnata TECH2:sen luo vai yrittää selvittää asiaa ensin itse enemmän?