Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin? Esim. Ruotsissa viina on taas käytännössä kalliimpaa kuin bensiini kun huomioidaan energiasisältö.
Ei ole vaikea ennustaa että E85 syövien flexfuel autojen kanta ei ainakaan merkittävästi kasva, koska uusissa autoissa valikoimaa ei enää ole. Toki vanhoja voitaisiin jonkin verran konvertoida ja kenties ensi vuonna konvertoidaankin oikein urakalla koska valtio kannustanee 200e tuella

:
https://tekniikanmaailma.fi/autot/romut ... se-toimii/
Tässä valossa en olisi ollenkaan yllättynyt vaikka jakelu loppuisi kokonaankin seuraavan 10v sisällä.
Itse uskon vahvasti täyssähköiseen tulevaisuuteen, ST1:n Anttosen sähköautoja kritisoivista höpinöistä huolimatta. Peruste: Hyötysuhde on käsittämättömän paljon parempi kuin polttomoottorissa (kulutus n. 15kWh/100km vs. bensiinin energiasisältö n. 9kWh/litra) ja ei tarvetta monimutkaisille + vikaherkille saastelaitteille jne.
Lentokoneet ja raskasliikenne käyttänee nestemäisiä aineita vielä pitkään, mutta niissäkin suunta on uusiutuvia kohti. Esim. Nesteeltähän saa jo nyt 100% uusiutuvaa dieseliä, käy sellaisenaan vanhoihin diesel moottoreihin ilman mitään muutoksia:
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my ... talkoisiin
Mielestäni dieseliä parjataan tällä hetkellä osin tarpeettomasti, voi olla että uusiutuva diesel nykykalustoon on lopulta ainut keino laskea liikenteen co2 päästöjä EU tavoitteiden mukaisiksi järkevin kustannuksin...
Yhteinen ongelmahan näissä kaikissa uusiutuvissa litkuissa on hinta (ellei hinta ole tavalla tai toisella tuettu).