Pehmeä jarrupoljin
Pehmeä jarrupoljin
Moro, jarrupoljin on moottori sammuksissa kova eikä valu alaspäin vaikka kuinka painais. Kun koneen käynnistää poljin pohjassa valahtaa hieman alaspäin, pysähtyy hetkeksi ja painuu sitten maltillisen suhinan kanssa pohjaan. Nesteet pysyy ja palat kunnossa. Jarruteho on hyvä karkeasti puoleen väliin polkimen likerataa, sen jälkeen valuu pohjaan ilman muutosta jarrutustehoon.
Vedin mutulla johtopäätöksen että jarrupääsylinterin tiiviste falskaa. Kysymys nro1: pitääkö mutuilu näillä tiedoilla paikkansa vai olenko unohtanut jotain?
Nro2: onko porukka ostanut näitä tarvikkeina? Esim.
https://m.autonvaraosat24.fi/trw/2209731 (50e)
Hieman kummastuttaa marmorin hinnat, vectraan opelin marmorilta (480e) ja saabin orkkisosan hinta (340e).
9-3 -08 1.9tid
Kiitos jo etukäteen
Vedin mutulla johtopäätöksen että jarrupääsylinterin tiiviste falskaa. Kysymys nro1: pitääkö mutuilu näillä tiedoilla paikkansa vai olenko unohtanut jotain?
Nro2: onko porukka ostanut näitä tarvikkeina? Esim.
https://m.autonvaraosat24.fi/trw/2209731 (50e)
Hieman kummastuttaa marmorin hinnat, vectraan opelin marmorilta (480e) ja saabin orkkisosan hinta (340e).
9-3 -08 1.9tid
Kiitos jo etukäteen
Re: Pehmeä jarrupoljin
Päivitystä tähän tuskaan. Jarrupääsylinteri ei falskaa, nestettä ei katoa, letkut/putket näyttää ja tuntuu asialliselta, abs-yksikkö läpäisee wis-ohjeiden mukaisen testin, satuloiden päässä ei mitään normaalista poikkeavaa ja palat kiinni molemmilta puolilta levyssä. Ilmattu wanhaan tyyliin eli polkemalla, silti jostain hemmetin syystä poljin painuu pohjaan kone käynnissä.
Tosiaan arkiajossa ei mitään normaalisti poikkeavaa huomaa ellei lämää jarrua pohjaan.
Kyllä tämä kuntoon saadaan, mutta miten. Eihän tuossa ole enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin ilmaa systeemissä, eihän?
Tosiaan arkiajossa ei mitään normaalisti poikkeavaa huomaa ellei lämää jarrua pohjaan.
Kyllä tämä kuntoon saadaan, mutta miten. Eihän tuossa ole enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin ilmaa systeemissä, eihän?
Re: Pehmeä jarrupoljin
Wississä lukee myös että moottorin käydessä poljin vajuu pohjaan ja se on normaalia. Ilman moottorin avustusta kuuluu olla kova. Pienikin määrä ilmaa sekoittaa pakkaa eli varmistus valuttamalla puoli litraa jarrunestettä moottorin käydessä ja poljinta painellen, kaikkien satuloiden ilmausnipat auki.
https://saab.kuvat.fi/kuvat/ss-sc+jarrujen+pehmeys.png
https://saab.kuvat.fi/kuvat/ss-sc+jarrujen+pehmeys.png
Viimeksi muokannut vesa67, Su Loka 22, 2017 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Pehmeä jarrupoljin
Onko siis niin että täysjarrutuksessa kuivalla asfaltilla jarrutusteho ei riitä pistämään kaikkia pyöriä ABS-raksutukselle?
Itselläni kun pehmeni jarupoljin takapalojen kulumisen vuoksi, niin pähkäilin sitten jarrurempan tehtyäni sitä miten auton seistessä paikallaan kone käynnissä sain painettua jalalla polkimen hiljalleen pohjaan. Vatii kyllä kovaa jarun painamista. Ajossa jarrutusteho kuitenkin täysin ok, joten totesin että kaikki on kunnossa.
En ollut koskaan aikaisemmin kiinnittänyt asiaan tässä autossa huomiota. Totesin lopulta että mikään ei ole vikaantunut, vaan tulipa tästäkin auton ominaisuudesta opittua tällä kertaa. Ja kovin usein uuden oppimiseen liittyy virheellinen tunne, että tässä on varmaan jotain vikaa.
Jos kuitenkin täysjarrutuksessa ei ole kaikki jarruteho paikalla, on jossain vikaa.
Itselläni kun pehmeni jarupoljin takapalojen kulumisen vuoksi, niin pähkäilin sitten jarrurempan tehtyäni sitä miten auton seistessä paikallaan kone käynnissä sain painettua jalalla polkimen hiljalleen pohjaan. Vatii kyllä kovaa jarun painamista. Ajossa jarrutusteho kuitenkin täysin ok, joten totesin että kaikki on kunnossa.
En ollut koskaan aikaisemmin kiinnittänyt asiaan tässä autossa huomiota. Totesin lopulta että mikään ei ole vikaantunut, vaan tulipa tästäkin auton ominaisuudesta opittua tällä kertaa. Ja kovin usein uuden oppimiseen liittyy virheellinen tunne, että tässä on varmaan jotain vikaa.
Jos kuitenkin täysjarrutuksessa ei ole kaikki jarruteho paikalla, on jossain vikaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1777
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Pehmeä jarrupoljin
Otsikko sopiva, niin avaan keskustelua uusiksi.
Kaikki alkoi kun takavasen satula vaihtui. Jarrutuntuma on sellanen että jos et pumppaa, niin poljin menee ajossa pehmeesti aika syvälle ennenku jarrut alkaa ottaa. Pumppaat niin kolmannella jo aika hyvä tuntuma. Pääsylinteri laitettiin uusiksi. Sama homma. Ilmates tulee joka satulasta aivan luruna nestettä, ei yski eikä pärski. Varuulta kokeiltiin vielä vanhalla satulalla (Siitä oli käsijarrumekanismi sönder), ja sama homma.
Letkut ei pullistu, jäykistyy.
Putket ehjät, ei vuoda.
Absiyksikkö kuiva päällepäin.
Jarrut ilmattu moneen kertaan eikä tuu ilimaa.
Poljin siis ei ole kova, vaan pehmeä, ja painuu syvälle ennenkuin alkaa ottamaan. Seuraava jarrutus tuntuma jo ihan ok, mutta sitten kun ajat useamman kilsan ilman jarruttamista, taas eka painallus sellainen että ottaako nämä ollenkaan..
Kaikki alkoi kun takavasen satula vaihtui. Jarrutuntuma on sellanen että jos et pumppaa, niin poljin menee ajossa pehmeesti aika syvälle ennenku jarrut alkaa ottaa. Pumppaat niin kolmannella jo aika hyvä tuntuma. Pääsylinteri laitettiin uusiksi. Sama homma. Ilmates tulee joka satulasta aivan luruna nestettä, ei yski eikä pärski. Varuulta kokeiltiin vielä vanhalla satulalla (Siitä oli käsijarrumekanismi sönder), ja sama homma.
Letkut ei pullistu, jäykistyy.
Putket ehjät, ei vuoda.
Absiyksikkö kuiva päällepäin.
Jarrut ilmattu moneen kertaan eikä tuu ilimaa.
Poljin siis ei ole kova, vaan pehmeä, ja painuu syvälle ennenkuin alkaa ottamaan. Seuraava jarrutus tuntuma jo ihan ok, mutta sitten kun ajat useamman kilsan ilman jarruttamista, taas eka painallus sellainen että ottaako nämä ollenkaan..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Pehmeä jarrupoljin
^kaikissa jarrupaloissa riittävästi pintaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Pehmeä jarrupoljin
Hydrauliyksikössä sisäinen vuoto. Siihen löytyy ihan testiohje Wissistä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Pehmeä jarrupoljin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1777
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Pehmeä jarrupoljin
Muchos hyvät.
Eli voisi laskea vain surkeaksi sattumaksi kun ajoittui tuon satulan vaihtumisen jälkeiseen aikaan. Pitää WISsiin kaivella kyseistä tietokantaa, se tais olla ihan netissäkin nykyään.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1777
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Pehmeä jarrupoljin
Kiitos tästä.AZP kirjoitti: ↑Ke Tammi 24, 2024 20:59Joo, täällä ohjee valmiiksit foorumilla:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 1&start=12
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Pehmeä jarrupoljin
Kappas kummaa, juuri itse olen pohtinut aiheen nostoa sillä omassa autossani on tismalleen samanlaiset vaivat. Tosin ehkä hitusen lievempänä, sillä toisella pumppauksella tuntuma on hyvä ja normaalin jarrun oloinen. Silti toissapäivänä katsuri oli sitä mieltä, että se tulee kuntoon laittaa jos meinaa jatkaa ajelua.timpetti kirjoitti: ↑Ke Tammi 24, 2024 20:07Otsikko sopiva, niin avaan keskustelua uusiksi.
Kaikki alkoi kun takavasen satula vaihtui. Jarrutuntuma on sellanen että jos et pumppaa, niin poljin menee ajossa pehmeesti aika syvälle ennenku jarrut alkaa ottaa. Pumppaat niin kolmannella jo aika hyvä tuntuma. Pääsylinteri laitettiin uusiksi. Sama homma. Ilmates tulee joka satulasta aivan luruna nestettä, ei yski eikä pärski. Varuulta kokeiltiin vielä vanhalla satulalla (Siitä oli käsijarrumekanismi sönder), ja sama homma.
Letkut ei pullistu, jäykistyy.
Putket ehjät, ei vuoda.
Absiyksikkö kuiva päällepäin.
Jarrut ilmattu moneen kertaan eikä tuu ilimaa.
Poljin siis ei ole kova, vaan pehmeä, ja painuu syvälle ennenkuin alkaa ottamaan. Seuraava jarrutus tuntuma jo ihan ok, mutta sitten kun ajat useamman kilsan ilman jarruttamista, taas eka painallus sellainen että ottaako nämä ollenkaan..
Pääsylinteri on uusittu, kaikki kulmat ilmattu reilulla nesteellä sekä jarrupalat ja -levyt uusittu suht vähän aikaa sitten. Takajarrusatulat on kesällä uusittu. Huomenna meinasin tehdä absiyksikön testin, sillä muuta en enää keksi.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Pehmeä jarrupoljin
^Tähän päivitystä. Tein tänään WISsin mukaisen testin abs-yksikölle. Toinen tappi liikkui reilusti kun apulainen jarrua polkaisi. Eikun yksikön vaihtoon siis.
Onko tietoa voiko yksikön vaihtaa sähköbokseineen ilman, että tarvitsee Tech2:lla kajota autoon tai purkkeihin? Eli vaikka purkuautosta kunnossa oleva yksikkö paikalleen ja kovaa ajoa?
Onko tietoa voiko yksikön vaihtaa sähköbokseineen ilman, että tarvitsee Tech2:lla kajota autoon tai purkkeihin? Eli vaikka purkuautosta kunnossa oleva yksikkö paikalleen ja kovaa ajoa?
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Pehmeä jarrupoljin
Ja jatkuu. Ostin netistä autoon uuden abs-hydrauliyksikön, sillä purkuosat ovat jopa kalliimpia. Paikallinen paja asensi sen paikalleen vaihtaen vanhat aivot hydepuolen kaveriksi. Kehuivat helpoksi vaihtaa, mutta olivat vähän aikaa saaneet taistella ilmaamisen kanssa lopulta kuitenkin onnistuen. Nyt ei poljin painu enää alas ja jarrut pelaavat kuten kuuluukin.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173