Jakohihna
Jakohihna
Tämän jutun tarkoitus ei sitten ole nostaa paniikkia, mutta pientä varoituksen poikasta kuitenkin. Tuossa keväällä kuuntelin jakopään puolelta moottorista kuuluvaa kihnutusta joka kuitenkin hävisi kun kone lämpesi. Muutama viikko taaksepäin totesin kihnutuksen jatkuvan lämpimästä koneesta huolimatta. Arvelin että ääni tulisi moniurahihnapyöristä, kun jakoremmikin oli vaihdettu vajaa 100tkm sitten. Otin moniurahihnan pois ja laitoin kotteron käytiin niin sama kihnutus jatkui.
Otin jakopäästä yläkopan auki ja kas kummaa, koppa oli yltäpäältä "remmipölyssä" ja itse remmikin oli väriltään harmaanruskea. Paineilmalla puhallettaessa jakopäästä tuli todella paljon pölyä ja remmin sisäpinnalla oli jo havaittavissa murtumia. Kitinä loppui tuon paineilma hoidon jälkeen, mutta vaihtoonhan tuo remmi meni pikaisesti. En usko että tuo kumilenkki olis kestänyt vaihtoväliä täyteen.
On se nyt tietenkin selvää, ettei noita varsinkin jakopään puolelta tulevia ääniä kannata olankohautuksella ohittaa, mutta parissa vuodessa oli remmi mennyt yllättävän huonoon kuntoon. Ei näköjään kannata kilometrejä tuijotella vaan tarkastaa tuo remmin kunto ihan silmämääräisesti sillointällöin.
Otin jakopäästä yläkopan auki ja kas kummaa, koppa oli yltäpäältä "remmipölyssä" ja itse remmikin oli väriltään harmaanruskea. Paineilmalla puhallettaessa jakopäästä tuli todella paljon pölyä ja remmin sisäpinnalla oli jo havaittavissa murtumia. Kitinä loppui tuon paineilma hoidon jälkeen, mutta vaihtoonhan tuo remmi meni pikaisesti. En usko että tuo kumilenkki olis kestänyt vaihtoväliä täyteen.
On se nyt tietenkin selvää, ettei noita varsinkin jakopään puolelta tulevia ääniä kannata olankohautuksella ohittaa, mutta parissa vuodessa oli remmi mennyt yllättävän huonoon kuntoon. Ei näköjään kannata kilometrejä tuijotella vaan tarkastaa tuo remmin kunto ihan silmämääräisesti sillointällöin.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Re: Jakohihna
Jees, itse päätin kun auton hankin et 90tkm on vaihtoväli. Pidempään en kokeile ajaa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Jakohihna
Onko NG-femman dieselin jakopää samaa sukua 1.9 TiD:n jakopään kanssa? Sehän pistetään suosiolla vaihtoon 100 tkm välein huolto-ohjelmasta huolimatta?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Jakohihna
Samanlainen se on, kun isän ng-femmaan aikoinaan hihna vaihdettiin(vesipumppu leikkas kiinni, ajettu muistaakseni n.117tkm) Delta-autossa oli huoltokuitissa merkinnät että "jakohihnasarja Saab 1.9tid" tms..
Oli vielä hauska homma siinä se että auto oli ollut tuolloin edellisellä viikolla samassa paikassa 120tkm huollossa ja kun tiedusteltiin että kannattaisiko jakopää laittaa nyt jo samalla kun kilsoja tuon verran oli huoltomyyjä vain tiuskaissut että ei tarvetta, ei näistä ole koskaan mennyt ennenaikojaan ja että koskee lähinnä 1.9 moottoreita jotka ovat ihan erilaisia
Oli vielä hauska homma siinä se että auto oli ollut tuolloin edellisellä viikolla samassa paikassa 120tkm huollossa ja kun tiedusteltiin että kannattaisiko jakopää laittaa nyt jo samalla kun kilsoja tuon verran oli huoltomyyjä vain tiuskaissut että ei tarvetta, ei näistä ole koskaan mennyt ennenaikojaan ja että koskee lähinnä 1.9 moottoreita jotka ovat ihan erilaisia
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Jakohihna
Omaan vaihdoin juuri jakopään ja mittarissa 139 tkm eikä ollut juurikaan likaa.vesipumppu hyvä ja remmikin oli vielä erittäin hyvä.
ei äännellyt mitenkään.(ruotsin tuonti 1 omistaja)
oisko sinun autoon vaihdettu joku ad pilipali hihna ja pumppu.
ei äännellyt mitenkään.(ruotsin tuonti 1 omistaja)
oisko sinun autoon vaihdettu joku ad pilipali hihna ja pumppu.
Re: Jakohihna
Oiskohan Oulun seudun mystinen avaruuspölyongelma wiikateen jakohihnavaurion takana?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Jakohihna
Jakokopassa ollut pöly oli väriltään justiinsa tuota ruskeaa, mistä Iltasanomatkin uutisoi alkuvuodesta http://www.is.fi/autot/art-2000005085806.html
Kuljin kyllä Oulussa töissä parisen kuukautta tuossa keväällä ja muutenkin tulee sielläpäin ajeltua, mutta en nyt sitten tiedä oliko tuolla vaikutusta asiaan. Kampiakselin hihnapyörän takaa tuo jakopää on tavallaan auki, että kyllä sinne tiepölykin todennäköisesti pääsee, pohjapanssarista huolimatta.
Hihnan merkkiä en tullut katsoneeksi, saattoihan se olla laadultaan hieman heikompi. Vesipumppu oli vielä ihan kelpo kunnossa, välystä ei tuntunut ja pyörikin ihan tasaisesti.
Tuo 90-100tkm kuulostaa ihan järkevältä vaihtoväliltä, ainakin näille seuduille.
Kuljin kyllä Oulussa töissä parisen kuukautta tuossa keväällä ja muutenkin tulee sielläpäin ajeltua, mutta en nyt sitten tiedä oliko tuolla vaikutusta asiaan. Kampiakselin hihnapyörän takaa tuo jakopää on tavallaan auki, että kyllä sinne tiepölykin todennäköisesti pääsee, pohjapanssarista huolimatta.
Hihnan merkkiä en tullut katsoneeksi, saattoihan se olla laadultaan hieman heikompi. Vesipumppu oli vielä ihan kelpo kunnossa, välystä ei tuntunut ja pyörikin ihan tasaisesti.
Tuo 90-100tkm kuulostaa ihan järkevältä vaihtoväliltä, ainakin näille seuduille.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Re: Jakohihna
kyllä se oulun pölyongelma koskee myös saabia. Aine Oy:n / saabin merkkiliikkeen mukaan koskee lähes kaikkia automerkkejä.
meilläkin on omakohtaista kokemusta asiasta. Veljen 9-3 1.9tids 2008 autosta meni pariviikkoa sitten jakohihna sileäksi. hihnalla ajettu 70tkm.
Eli paljon oulun alueella ajavien kannattaa tarkistaa jakohihnan pölytilanne sekä hihnapyörien kuluneisuus. Tässä tapauksessa ruskeaa pölyä oli reilusti. Pölyn seurauksena hihnapyörän hampaissa näkyi ja tuntui sormella selvä pykälä. Hihna ei itsessään katkennut vaan kuluneet hampaat hihnapyörillä söi hihnaa ja lopulta hampaita katosi 15cm matkalta. näimpä moottorin vaihto tai kansiremontti edessä. En tiedä auttaisiko esimerkiksi 20tkm välein jakopääkotelon puhdistus paineilmalla
meilläkin on omakohtaista kokemusta asiasta. Veljen 9-3 1.9tids 2008 autosta meni pariviikkoa sitten jakohihna sileäksi. hihnalla ajettu 70tkm.
Eli paljon oulun alueella ajavien kannattaa tarkistaa jakohihnan pölytilanne sekä hihnapyörien kuluneisuus. Tässä tapauksessa ruskeaa pölyä oli reilusti. Pölyn seurauksena hihnapyörän hampaissa näkyi ja tuntui sormella selvä pykälä. Hihna ei itsessään katkennut vaan kuluneet hampaat hihnapyörillä söi hihnaa ja lopulta hampaita katosi 15cm matkalta. näimpä moottorin vaihto tai kansiremontti edessä. En tiedä auttaisiko esimerkiksi 20tkm välein jakopääkotelon puhdistus paineilmalla
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: Jakohihna
Jos nyt en aivan väärin muista, niin jossakin ehdotettiin jakokotelon ylipaineistamista ratkaisuksi näitä seutuja vaivaavaan ongelmaan. Alan pikkuhiljaa kallistua itsekkin sille kannalle, että syy tuohon hihnan huonoon kuntoon johtui maantieteellisistä seikoista.
Raahen seutu mainittiin olevan Oulun ohella olevan paikka jossa noita hihna ongelmia on ollut ja sen puolitoista vuotta mitä auto on minulla ollut olen kulkenut päivittäin töissä joko Raahessa tai Oulussa.
Kyllä se on tosiaan näillä kulmilla ajelevan otettava välillä jakokoppa auki ja puhallettava puhtaaksi, siinähän sen samalla silmäilee hihnan ja hihnapyörien kunnon muutenkin.
Raahen seutu mainittiin olevan Oulun ohella olevan paikka jossa noita hihna ongelmia on ollut ja sen puolitoista vuotta mitä auto on minulla ollut olen kulkenut päivittäin töissä joko Raahessa tai Oulussa.
Kyllä se on tosiaan näillä kulmilla ajelevan otettava välillä jakokoppa auki ja puhallettava puhtaaksi, siinähän sen samalla silmäilee hihnan ja hihnapyörien kunnon muutenkin.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Re: Jakohihna
Jatketaanpa aiheeseen. Kyse samasta moottorista toisen merkkisessä kulkineessa. Eilen vertailin varaosanumeroita 1.9 DTH ja A20DTH koneiden välillä. Jakopäässä näyttää kaikki muut osat olevan samoja paitsi hihnankiristin. Muuten siis voisi uskaltaa laittaa Neobrossin halvan orkkissarjan tähän koneeseen, mutta tuo kiristin nyt mietityttää. On siis jakopään osien uusimisen aika tuloillaan ja mielelläni laittaisin GM:n omaa tavaraa. Toki hinta verrattuna "tarvikkeisiin" on selvästi korkeampi. Esim Inan tuottama sarja vesipumppuineen maksaa 126€ vesipumppuineen kotiin toimitettuna ja GM:n oma sarja joku 180€. Itse en ala hommaa tekemään, on tuo toisenmerkkisen konehuone sen verran haasteellinen. Tuulilasi peittää puolet koneesta ja tehdasasenteinen Webasto täydentää riemun. Työn siis tekee merkkiliike, mutta saan viedä omat osat sinne. Toistaiseksi osat on ollut halvempaa toimittaa itse asentajalle. Jos olette itse tehneet, mitä valmistajaa(pakkaajaa) suosittelette tai jos korjaamo tehnyt, mitä lukee jakopään osien kohdalla esim konetyypistä?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Jakohihna
82tkm ja melkein päivälleen 2v kesti tämä hihna. Remmi luovutti osan hampaistaan satasen vauhdista ja jaon hyppääminen katkaisi pakonokka-akselin ja pari keinuvipua, venttiilit säilyivät onneksi ehjinä.
Hihnan hajoamisen syyksi paljastui kulunut nokkapyörä, Opeli puolen keskusteluissa ollut myös juttua ko.ongelmasta. Edellisessä jakohihnan vaihdossa ei tullut sitten uusittua noita pyöriä, kun olivat ihan kelvollisen oloisia.
Uudet pyörät(ruiskupumppu,nokka ja kampiakseli) maksoivat n.80€ alkuperäisosana Opel varaosaliikkeestä, että melkeinpä suosittelisin vaihtamaan nuo samalla kun remmin uusii.
Kansijumppa paljasti myös aivan uudenkin vian, kun kottero kasauksen jälkeen kävi kolmella sylinterillä. Viaksi tähän paljastui lopulta ruiskujen johtosarja jossa parista johdosta oli hieroutunut eristeet puhki.
Viimeisen vuoden olen kulkenut kainuun suunnalla töissä, että en tiedä minkä pölyn syytä tämä oli, mutta jos syyttäs vaikka Talvivaaraa tai itseään
Hihnan hajoamisen syyksi paljastui kulunut nokkapyörä, Opeli puolen keskusteluissa ollut myös juttua ko.ongelmasta. Edellisessä jakohihnan vaihdossa ei tullut sitten uusittua noita pyöriä, kun olivat ihan kelvollisen oloisia.
Uudet pyörät(ruiskupumppu,nokka ja kampiakseli) maksoivat n.80€ alkuperäisosana Opel varaosaliikkeestä, että melkeinpä suosittelisin vaihtamaan nuo samalla kun remmin uusii.
Kansijumppa paljasti myös aivan uudenkin vian, kun kottero kasauksen jälkeen kävi kolmella sylinterillä. Viaksi tähän paljastui lopulta ruiskujen johtosarja jossa parista johdosta oli hieroutunut eristeet puhki.
Viimeisen vuoden olen kulkenut kainuun suunnalla töissä, että en tiedä minkä pölyn syytä tämä oli, mutta jos syyttäs vaikka Talvivaaraa tai itseään
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Re: Jakohihna
Paljonko mittarissa autolla? Mulla hihnan ja vesipumpun vaihto edessä ihan lähiviikkoina. Ekan kerran vaihdatin vesipumpun ja hihnan 90tkm kohdalla nyt mittariin rapsahtaa 185tkm
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Jakohihna
320tkm on nyt mittarissa, edellisessä jakohihnan vaihdossa n.240tkm:n kohdalla pyörät oli vielä ok. Kannattaa kyllä tarkastaa huolella niiden pyörien kunto, tuossa omassa autossa kulumat oli kyllä helposti havaittavissa.
Mielestäni nuo pyörät vois uusia joka toisen remmin vaihdon yhteydessä, oli kulumaa eli ei.
Mielestäni nuo pyörät vois uusia joka toisen remmin vaihdon yhteydessä, oli kulumaa eli ei.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Re: Jakohihna
Olisko näille antaa opelin koodit? Vois noi samalla varmaan vaihdattaa nyt kun vien vesipumpun ja jakohihnan vaihtoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Jakohihna
Kannattaa kysyä saab osana myös. Useampi osa ollut nyt saabina halvempi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015