Niin, tämä on todella mielenkiintoista.

( Turvallisuus Ehkä suurin syy miksi ajan saabilla Turbon jälkeen

)
Saab on "aina" joko määrätietoisesti tai vahingossa ajatellut turvallisuuden puolesta.
Turvallisuus tekijöitä on läpi vuosien ollut monta, muutama passiiviset esim. x- diagolinen jarrujärjestelmä, turvavyöt (saab toinen), etupään hallittu kolarijärjestelmä, turvapalkit ovissa ja A pilarissa, niskatuki, kokoon taittuva rattiakseli jne.
OG:n Nokka tehtiin kestämään tulevia kolariturvallisuus vaatimuksia jotka Jenkit asetti 70- luvun puolessa välin,
mutta ne eivät koskaan tulleet voimaan Heillä (yllätys).
HLDI turvallisuus instituutti jenkeissä 80-90 luvun taitteissa käytti 0-standardina og 900 ja vertasi sitä muihin autohin. Ne jotka olivat turvallisemmat saivat + merkin eteen ja vähemman turvallisemmat saivat - merkin eteen. Tämä tutkimus perustui todellisiin kolareihin.
En kaikkea nyt jaksa muistaa mutta Astrovan oli huonoin ja sai -215 pistettä....

( autossa ei kokoon taittuvaa ratti akselia)
Jos ei kolarissa nyt katota autojen rakenteita niin Tärkein kolarissa on 3 pisteturvavyöt kiinni joka auttaa 85% ja turvatyynyt vain 15%.....
"Vanhana" ambulanssi ja ruumisauto kuskina totean että jos kolarissa oli Saab tai Volvo mukana ja vyöt kiinni ja mahdollisuus selvitä kolarista (lue normi nopeus) niin hehän selvisivät....

Nykyään melkein kaikissa vöissä on esikiristimet ja rajoittimet jotka parantavat turvallisuutta edelleen...
Mutta turvallisuudesta voi väitellä ja kirjoittaa loputtomiin joten yllä vain pieni "kommentti" asiasta.
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R