No nythän meni tekniseksi
Kiinapolttimoita ei ole vielä tullut, joten lopputulos on edelleen mysteeri. Niiden piti kyllä lähteä EU:n sisältä, eli pitäisi olla jo käsissäni... Ei toki olisi eka kerta kun lähtee Kiinasta, rahti kestää 4 vko ja tulli viä nappaa haaviinsa. Koijareita kaikki, sanon mää.
Ekat yöpakkaset tälle syksyä tuli jo koettua. 34 tkm pyörähti mittariin ja mittailin renkaiden kulutuspinnaksi edessä n. 5 mm ja takana n. 6 mm. Tasasesti kuluu. En oo yhdelläkää viri-Saabilla päässy noin olemattomaan kulutuspintakatoon. Mähän ajan noilla viä toiset 34 tkm helposti
Silkkaa säästöä edelliseen femmaan verrattuna. Toki eihän sitä etanoliruoskaakaa pakko ole polkea aina lappu lattiassa, mutta mitä järkeä sitä sitte olis semmosella ajaa mummoillen. Maantiellä tuo nyt kuitenkin on niin kiva auto, että ties vaikka ajaisin viä ens kesän, jotta sitte syksyllä saa tilata MY19 tilalle
Järkevää optimointia, etenkin jos molemmat rengassatsit on ajettu kankaille.
Pakkasten myötä aloin sitte rengashommiin. Nätit koristemuovit on mutterien päälle tökätty.
Olin sen verta tylsä, että nakkasin nuo pussiin ja tallin seinälle. En minä tollasia jaksa vekslata ees taas. Laiska mikä laiska. Toki pulttien päät ja nätit mutterit nyt sitte ruostuu, mutta kyllähän ruostetta Opeliin mahtuu.
Jarrupaloiski oli viä pintaa. Samalla tuli varmistettua tuo rikkaiden varuste oli pelliklipare, joka kertoo kun paloista on kulutuspinta "loppu". Tuon poistamalla jarruis on viä kolmisen milliä pintaa eli melkein vuoden ajoihin! En nyt viä poistanu, mut ekojen helinöiden alkaessa tietää sitte ottaa papukaijat käteen ja vääntää nuo sivuun. Ihan typerä varuste, kyllähän sen rohinasta kuulee kun palat on loppu.
Pyöränkotelosta tiiraillen kone oli edelleen kuivan näköinen. Taattua GM-laatua.
Hauskana yksityiskohtana käsijarrun käyttämättömyys jättää ajovalot päälle. Ei vaikuta onko vaihde vapaalla vai ei (sen siis voi jättää myös silmään sammuttaessa, ainaki ohjekirjan mukaan).
Auto oli nosturilla ehkä n. tunnin verran ja valot paloivat loppuun saakka. Vähän ankea muistutin, jos tuo käsijarru onkin talvella jumiutuvaa sorttia. Toki toivon, että ei ole, mutta eihän noista koskaan tiedä. Toisaalta on se aika hyvin koteloitu, että eipä siä paljo näkyvillä ole liikkuvia osia vrt vaikka vaijeriviritykset.
Renkaathan ovat vuoden 2017 paistoileimoilla olevat Continentalit, jokka voitti myös TM:n testin. Autoa tilates sai valita nastat tai kitkat, mutta merkkiä+mallia ei ainakaan kysytty. Ihan ok valinta, en valita. Runkovikaset Nokiat vois olla valituksen aihe.
Vanteen piti olla "muotovanne" eli peltivanne uudelleenbrändättynä, mutta tuliki tommoset.
Kesävanteet on inan erilaiset.
Renkais on vissiin typpitäyttö?
Älkää nyt vain mua sitte haukkuko huuhaamieheks. Kyllä minä tiän, että ilmasta n. 4/5 on typpeä. Typpitäyttö, jos vihreä hattu sitä meinaa, on tullut tilaamatta ja erikseen pyytämättä Länsiautolta.
Viime talvi tuli luisteltua All Weather -tyyppisillä renkailla. Ihan kiva ratkasu: kesällä jämäkät ja talvella riittävät. Ensimmäinen 100 km siirto näillä toi ankeat muistot mieleen kitkojen löysyydestä kun auto ei mene metriäkään suoraan. Painetta on 2,5 bar joka nurkas, josta onkin keskustelua jo talvirengasketjus. Muuten näillä mennään toistaiseksi.