900 sammuu töyssyissä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja anv »

akkaratissa kirjoitti: Voiko tuota mitenkään todeta, että onko se se asentotunnistin rikki? 25. tätä kuuta vasta korjausaika ja kävellen mennään. En uskalla enää lähteä autolla. Onneksi syysloma välissä. Ketuttaa, kun ei voi tehdä mitään. Uusisinko tulpat ja tulpanjohdot tällä aikaa vai voiko olla mitään vaikutusta?
Tuossa ylempänä kysyinkin, onko sulla kierroslukumittaria autossasi? Se nimittäin saa tiedon tuolta asentotunnistimelta. Eli kun se lennosta sammuu, tipahtaako kierrorlukumittari nollille vai seuraako se edelleen moottorin kierroksia?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Niin jos sammuu niin tulppa tai tulpanjohto ei riitä siihen ja nykisii sekä röpeltäs käynnissä kokonajan.
Asentoanturi (anv hyvä ohje, ite en edes muistanut tuota :roll: ), pa- pumppu, puola/ jakaja jne yksi kerrallaan tutkia tehdä jotain ja eliminoida kohta kohdalta niin löytyy se täsmåsyykin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Ei osattu Procarservicellä auttaa. Aikamoisen pettynyt olo. Sanoivat, että ei voi olla kampiakselin asentotunnistin eikä O-rengas. Pelottaa ajaa autolla, kun ei tiedä mihin sammuu. Mitä tässä voi tehdä?! Auto välttämätön. Syyttivät akkua, mutta Akkuneliöllä sanottiin, että ei voi aiheuttaa tuollaista. O-rengas on uusi ja orkkisosa, jos joku ei alkuperäistä tekstiä lukenut. Vaihdan bensapumpun ihan varmuuden vuoksi, kun en enää muutakaan keksi. Mikä hajosi kuoppaan osuessaan? Virrat jäi päälle, kone sammui, katti haisi. Sammuili ensin vain osuessaan kuoppaan. Nyt muulloinkin, mutta harvoin. Pääosin toimii moitteettomasti. Jos joku oikein hajalla, oireilisi useammin tai aina. Tarkistan puolan johdot. Jos jollain vielä ideoita tai asuu Keski-Suomessa ja haluaa auttaa, kaikki apu on tervetullutta. Kaikkia ohjeita en ymmärtänyt ja en osaa tarkistaa kaikkea. Olemme 6-v pojan kanssa pulassa. Emme pärjää ilman autoa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja anv »

Lukaiseppa tuosta yläpuolelta parikin lähettämääni viestiä. Siihen vastaaminen auttaisi rajaamaan vikaa...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Anv, luin kyllä viestisi. On kierroslukumittari. Nolliinhan se heti tippuu kun kone sammuu. Ja ihan normi lukemista. Ihmettelivät korjaamolla korkeaa tyhjäkäyntiä, mutta sanoivat, että jos olisi asentotunnistin, oireilisi koko ajan. Ilmaluistin putsasi. Ei auttanut. Myös ilmaluistin säätörasia on avattu ja voideltu ja testattu. Toimi moitteetta. Itsellä epäilys, että bensapumppu kandee vaihtaa seuraavaksi. Se on sähköllä toimiva, ja jos sen liittimissä löysyyttä, voisi hyvin selittää sammumisen töyssyissä. Sehän on just tärskyille herkkä. Mietin tuota katin hajua ja ajattelin, voiko bensapumppu heittää myös liikaa kakkua kehiin. Jos siksi katti haisi. No, ei auta kuin vaihtaa yksi kerrallaan. Puola ja virranjakaja näyttäisi olevan ok. Kaikki johdot tiukasti paikallaan ja päällepäin ihan ok. Mutta sinne sitten seuraavaksi vaihtelemaan osia, jos ei pumpun vaihto auta. Kaikki vinkit olen kirjoittanut ylös. Kiitos niistä!
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja anv »

Siis jos kierroslukumittari tipahtaa nollille heti kun veto lakkaa vaikka kone vielä pyörii, ei vikaa edes kannata etsiä polttoainepuolelta. Lähtisin tuossa tilanteessa vaihtamaan sitä asentoanturia, tarkistamaan sen johdotuksia tms.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

anv kirjoitti:Siis jos kierroslukumittari tipahtaa nollille heti kun veto lakkaa vaikka kone vielä pyörii, ei vikaa edes kannata etsiä polttoainepuolelta. Lähtisin tuossa tilanteessa vaihtamaan sitä asentoanturia, tarkistamaan sen johdotuksia tms.
Lähet tuosta
Muutosta tai korjausta yksi paikka kerrallaan ja testiä ajos niin se oikea vian aiheuttaja selviää eikä ylimääräistä osaa ( kustannuksia) tarvia vaihella tai lisää ongelmia saa aikaan.

Tuoho jos löytyy joku läheltä jolla noita satkun purettuja sytkäpuolen osia jemmas vois ehkä saada lainaan testiä varten?
Jakajan hall on pyörijän alla olevan muovin alla piilossa niin päällepäin se ei näy, niissä halleissa johtovikoja ollu. Sytytys yksikön piuha ja maadotus.
Bensa jos paine tai tuotto heiluisi niin nykiskin ja ajossa vedot muuttus edestakaisin.

Mul löytys satkun ja satkuun myös käypänen pitkälohko tonnarinkin asentoanturi ( liitin otettava satkusta) mut välimatkaa vain testiä varten lainaan paljon. Turha kulu taas jos ei vika anturissa vaan esim johto poikki jonka saa liitettyäkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja anv »

Auts, sekö on vielä HALL-tyypin anturi. Sitä suuremmalla syyllä se vaihtoon... Tapellut yhden motskarin ja kahden volkkarin sammuiluongelmien kanssa vuosien mittaan ja aina ollut HALL syynä. Se kun osaa oireilla aivan kummallisesti. Motskarissa vielä kamalin kun risteyksestä kiihdyttäessä saattoi sammua pariksi sekunniksi ja sitten taas mentiin. Oli meinaan haastetta pysyä pyörän kyydissä siinä vaiheessa kun veto palasi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja jus »

16-venttiilisessä vapaastihengittävässä moottorissa on kampiakselin hihnapyörän takana Hall-anturi. Anturin mahtuu vaihtamaan yläkautta, kunhan saa hihnapyörän pultin auki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja anv »

Ratkesko tämä?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Sammuilu loppui itekseen Pro carilla käynnin jälkeen. Ei hajuakaan, miksi. Puristeli lähinnä ilmaletkuja ja ihmetteli korkeaa tyhjäkäyntiä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ihmetteli korkeaa tyhjäkäyntiä
Imuvuoto..?
Saattaa myös imeä ilmaa puhalluksen säätö kytkimen takaa.
Kuva
Kuvassa näkyvä vaalea 8-putkinen liitin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: 900 sammuu töyssyissä

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Kunnossa jo. Vaihdoin ilmaluistin ja lopulta sain selville, että kaasuläpänsäädin väärin asennettu. Löysin siitä jonkun youtube videon ja sain sen oikeaan asentoon. Myös kaasuläppä sen verran kulunut, että jousiviritelmä tehtiin naapurin kanssa että kaasu palautuu kunnolla tyhjäkäyntiasentoon. Jäi välillä vähän kantamaan. Tää oli viime keväänä ressin aihe mut tilalle on tullut ja mennyt monta muuta. Viimeisin vuosi ollut melkoista auton kanssa.
Vastaa Viestiin