mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Bnii, ei myöskään ole järkevää sen enempää taloudellisesti kuin ekologisestikaan vaihtaa kaikkia renkaita, jos vain yksi tai kaksi on vaihtokunnossa (olkoon sitten selkeän vian tai kuluman takia) ja ne toiset kaksi vielä hyvässä käyttökunnossa.

Jotta aikaa säästyy, niin listataan tähän miten keskustelun jatko mennee:
-Minä (tai joku muu) mainitsen, että toinen pää autosta kuluu nopeammin ja vaihtuu siis aikaisemmin, joten tasakierto häviää siinä
-Pakari paheksuu sitä, etten minä (tai joku muu) vaihtele renkaita edestä taakse ja takaa eteen.
-Minä (tai joku muu) kerron, että ensinnäkään staggered -seteissä (edessä ja takana erilaiset renkaat) tuo on mahdotonta ja vaikka olisikin, niin ainakaan minä en vaan yksinkertaisesti jaksa, kun yhtä hyvin voi vaihtaa eturenkaat joka kesä ja takarenkaat joka toinen kesä.
-Pakari (tai joku muu) kertoo, että staggered rengassetit on turhia ja pitäisi kieltää lailla perustelematta väitettään sen enempää
-Joku toinen paheksuu ajotyyliäni (tai jonkun muun) väittäen, että ei voi eturenkaat kulua kesässä finaaliin, kun jo isoisän serkun kumminkaiman naapuri ajoi Sovgum Anti-gripeillä 27 vuoden aikana yhteensä 320tkm eikä pinta kulunut milliäkään.
-Minä totean että voi snif, kokemus nyt kertoo että mun ajoreiteillä kuluu, vaikka ajaa rauhallisesti, urien ulkopuolella, alle normikulutusten ja vetotavasta riippumatta. Ja staggered -setit on ainakin mulla olleet tehtaan valintoja.
-Yleistä paheksuntaa suuntaan ja toiseen.
-Mutinaa, jupinaa, rupinaa
-Vähitellen väki unohtaa taas keskustelun ja porukkaa vituttaa joku ihan muu kuin eri tavalla harkittu rengasvalinta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

9-5. Sillä ei oikeesti pääse edes yhtä ajokertaa ettei jotain porsi. Edellisellä ajokerralla porsi tehostimen pumppu ja nyt meni vahvistettu bypass, reilun vuoden vanha. ttu toi paskaläjä ei kestä päivääkään nipussa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

^^ Aeron kommentit osui niin naulaan kantaan :lol: :lol: :lol:

Ja pakarin Femma on noiduttu tai se kuuluisa maanantaikappale.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rottamobiili
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Touko 29, 2017 20:07

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rottamobiili »

Cona kirjoitti:Liekö kovin monella enää muutenkaan kaskoja :saab:eissa ylipäänsä.
20 vuotiaaseen tonnariin ei saa edes osakaskoa, näin homma toimii ainakin fenniassa. Kaikissa edellisissä autoissa ollut vähintään osakasko, nyt mennään pelkällä liikennevakuutuksella edellä mainitusta syystä.
Saabismi ei ole sairaus mutta merkkiuskollisuus on.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tapiolas ei saa 15-vuotiaaseen autoon täyskaskoa. Tuli vaan vastaan, kun entiseen femmaan koitin vaihtaa "uuden mallista" vakuutusta ja rahotusyhtiö vaati kaskon.

Toisaalta niin tai näin, avoon myönnettiin täyskasko parilla puhelinsoitolla. Tai siis päivitettiin vanha kallis uudeksi, vaikka niin vanhalle ei olis saanu myöntää.

Harrasteajoneuvovakuutuksena toki saa mihin vaa...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yhtiöissä on ihmeellisiä eroja. Mulla on tuossa 37-vuotiaassa jenkissä täyskasko Ifistä. Eikä ole mitään vanhoja peruja vaan pari vuotta sitten otettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja -pete »

AZP kirjoitti:Yhtiöissä on ihmeellisiä eroja.
Tämä on totta ja hinnoissakin on yllättävän isoja eroja. Jos vakuutukset on olleet yhdessä ja samassa yhtiössä vähänkään pidempään, kannattaa todellakin kysyä vakuutuksen hintaa kilpailijoilta. Tosin vaarana on se, että harmittaa se rahanmeno, kun tajuaa maksaneensa ihan liikaa vuosien ajan.

Tai siis...kaverille kävi noin :mrgreen:
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pohjolassa sai osakaskon 99:iin mutta auto piti käyttää vakuutustarkastajalla ensin.

Kahdessa edellisessä oli myös osakasko mutta niihin otin sen ennen kuin vaadittu ikä oli täynnä. Oliskohan 15 vuotta OP:ssä, kun tähän nykyiseenkin kinneriin sai osakaskon ilman tarkastuksia, vai oliko tässä kevytkasko. ...tu, aivan sama kuhan ilkivaltaturva löytyy ;)

Niin joo, hiljaljeen hiipivä flunssa vituttaa, solis toinen tälle syksylle...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
sensonic95
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Touko 20, 2012 18:15
Paikkakunta: varkaus

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja sensonic95 »

Nää hyvin hoidetut tiet (suolatut) ny on vaunu sekä veturi hyvässä suolassa...
Pakkasta 5astetta ja suolavesi lentää.. :( mieluimmin menis rehellisessä talvikelissä :D
Og900 Cab-90, 95-73.
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Aero voi sitten kertoa, että miksi ei voi ostaa saman merkkisiä renkaita... Ja en luovu siitä näkemyksestäni, että sekarengastus kertoo auton halvalla pitämisestä niin paljon, että jatkossa jokainen eriparirengastuksen omaava auto jää minulta ostamatta. Sen verran on tullu nähtyä näitä halvalla pidettyjä autoja, joista kiistaton yhdistävä tekijä on eriparirenkaat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

...
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ti Loka 31, 2017 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Toki voi ostaa saman merkkisiä renkaita, joskus jopa saman mallisia. Välillä tosin mallit vaihtuu joten niissä ei välttämättä voi pysyä - vaikka Hakkapeliitta 09:n kuvio onkin niin mahtava, että pitäisi vaikka puuhun veistettynä. Merkkiä tulee ainakin omasta puolestani vaihdettua yleensä siksi, että haen hieman erilaisia ajo-ominaisuuksia - esim. Goodyearin EfficientGrip Performancesta vaihdoin Dunlopin SportMaxxiin saadakseni eteen vähän, mutten liikaa, jäykemmän rungon. Enkä pettynyt, vaikken samalla vaihtanutkaan hyväkuntoisia takarenkaita uusiin.

Lonkalta kehtaan vieläpä väittää, etten juurikaan perusteettomasti kitsastele autojeni ylläpidossa, mikä näkyy myös tilillä. Ketjun aiheeseeen sopivasti voisinkin listata saksalaisen premium-käyttöautoni, alias ökybemarin, tämän kuukauden vähän yli 2ke huolto- ja korjauskulut. No, koko vuodelta ollaan vielä alle kymppitonnissa, joten ei pitäne valittaa. On se kuitenkin kuljettanut ihan kiltisti joka kerta perille ja takaisin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1212
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Tää nykyinen on sitten edellistä parempi.

Kyllähän sekarengastus on ihan passeli, viime kesä meni niin, että toisella akselilla oli Continentalit ja toisella Nokialaiset, tänä kesänä merkki oli sentään sama, mutta Primacy3 ja energysaverit oli eri akseleilla, syksymmällä sitten kiinalaista alle.

Talvi nyt mennään Nordmaneilla, kun ilmatteeks sellaset sai ja eteen meni 7,2 mm taakke 5.5 mm, eiköhän ne siitä kevääseen tasaannu.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Onko mun kesärenkaat sitten seka rengastus vai ei? Takana Nokianit vm2014, pintaa hyvin jäljellä, 5,5-6mm, edessä uudet samanmalliset kuin takana, edelliset samanmalliset etukumit kului alle neljään, jotka oli samaan aikaan ostettu kuin taakse, vaihdettiin uusiin samanlaisiin. Noihan on sekarenkaat kun on eri ikäiset paitsi eihän ole kun on sama malli ja koko etc...........

Etuvedossa ainakin eturenkaat vaan kuluu selvästi nopeammin.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tonnaris kesäkumina 3kpl firehawk ja 1 kpl Bridgestone.
Olis joutunut rengasrikon vuoksi odottelee firehawk viikon kun on tilausrengas mutta liikkeen hyllyssä oli Bridgestone lähes samanlaisella kuviolla ja runkomallilla.
No huonosti pitäny omia aina.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin