RE85 kulutus
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: RE85 kulutus
Ilmoittakaa myös millaisilla renkailla ajatte kun kulutuksia raportoitte.
Olen huomannut omissa autoissa merkittäviä kulutuseroja eri rengasleveydelle väilillä 195-225.
Olen huomannut omissa autoissa merkittäviä kulutuseroja eri rengasleveydelle väilillä 195-225.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: RE85 kulutus
Voitko hieman kertoa noista merkittävistä eroista eri rengasleveyksillä?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: RE85 kulutus
No esim. Og 9-3 vm.01 keskikulutusvaikutus oli noin 1 litran luokkaa rengasleveyden kaventuessa auton mukana tulleista 225 noihin nykyisiin 195 levyisiin. 225 renkailla tuli ajettua noin vuosi ennen renkaiden kaventamista. Tämä tosin bensiini käytöllä ei re85.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: RE85 kulutus
Jopa samankokoisilla renkailla on selvästi havaittavia kulutuseroja merkkien ja mallien välillä, pelkkä leveys ei ratkaise.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: RE85 kulutus
Niin ja olisko vierintäkehäkin muuttunut jonkin verran? Helposti muuttuu 5 % kun tuunaa renkaita. Tällöin muuttuu mittarivirhe ja täten kulutusmittaustuloksetkin 5 %. Se meinaa etanolisaabilla jo vähintään puolen litran eroa laskennallisessa 100 km kulutuksessa ja SID:n näyttämässä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: RE85 kulutus
Leveämmät renkaat ovat leveämmät, joka lisää ilmanvastusta (vaikuttaa kulutukseen erityisesti maantienopeuksissa) sekä painavammat, joka taas vaikuttaa kiihdytyksissä eli kaupunkiajossa.
Re: RE85 kulutus
Vaihdoin keväällä toisenmerkkiseen kitkarenkaiden 225/55 16 tilalle kesärenkaat 245/35 19. Kulutus nousi 0,8-1,0 litraa. Renkaiden vierintäkehät molemmilla on sama 199,4mm.
Tuolta voi vertailla eri rengaskokojen eroja https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/
Tuolta voi vertailla eri rengaskokojen eroja https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
-
- "Viggen"
- Viestit: 517
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: RE85 kulutus
Jos jo renkaiden leveydelläkin aletaan laskemaan näitä niin sitten on syytä pistää myös ilman keskimääräinen lämpötila mittausjaksolta. Lapissa kylmemmässä ilmanvastus on suurempi kuin etelässä nollakeleissä.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: RE85 kulutus
Vierintäkehä ei sinällään kulutukseen pitäisi vaikuttaa muutoin kuin mittarivirheen kautta, ellei sitä kompensoi pitämällä todellinen nopeus aina samana. Renkaan leveys taas vaikuttaa vierintävastuksen kautta. Kapea rengas yleensä alentaa kulutusta, kun sen vierintävastus on alhaisempi. Yleensä tuumakooltaan isompi rengas on leveämpi, niin siksi sillä kulutus kasvaa.Jonenii kirjoitti:Vaihdoin keväällä toisenmerkkiseen kitkarenkaiden 225/55 16 tilalle kesärenkaat 245/35 19. Kulutus nousi 0,8-1,0 litraa. Renkaiden vierintäkehät molemmilla on sama 199,4mm.
Tuolta voi vertailla eri rengaskokojen eroja https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/
Itselläni kulutus laski jo pelkästään muuttamalla 215 -> 205 kokoon. Tietenkin myös rengasmerkki vaikuttaa, mikäli se muuttuu samallla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: RE85 kulutus
Onhan noita mikromuuttujia todella paljon. Vielä mainitsematrta rengaspaineet ja vannemalli, joka sekin vaikuttaa ilmanvastukseen. 80-luvulla kun ilmanvastusasiat nousivat merkittäväksi tutkimuskohteeksi ja cw-luvut löytyi joka toisesta automainoksesta, autonvalmistajat käyttivät paljon resursseja pölykapseleiden ja vanteiden suunnitteluun, jotta saataisiin niistä ne viimeiset sadasosat pois ilmanvastuskertoimesta.
Vierintäkehä vaikuttaa mittausvirheen lisäksi myös todelliseen kulutukseen kokonaisvälityksen muuttumisen kautta, toki vaikutus on melko vähäinen. Mutta kun laskee kaikki nämä pyöriin liittyvät mikromuuttujat yhteen ja muistaa että etanolisaabin kulutuksessa se 5 % muutos on tosiaan 0,5-1,0 litraa sadalla, niin kyllä sillä voi olla ihan merkittävästi väliä millaisilla pyörillä ajelee.
Vierintäkehä vaikuttaa mittausvirheen lisäksi myös todelliseen kulutukseen kokonaisvälityksen muuttumisen kautta, toki vaikutus on melko vähäinen. Mutta kun laskee kaikki nämä pyöriin liittyvät mikromuuttujat yhteen ja muistaa että etanolisaabin kulutuksessa se 5 % muutos on tosiaan 0,5-1,0 litraa sadalla, niin kyllä sillä voi olla ihan merkittävästi väliä millaisilla pyörillä ajelee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 517
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: RE85 kulutus
Leveämpi rengas on usein paremmin rullaava, eli siinä on yleensä pienempi vierintävastus kuin kapeassa jos käytetään samoja paineita.petrisa kirjoitti:Vierintäkehä ei sinällään kulutukseen pitäisi vaikuttaa muutoin kuin mittarivirheen kautta, ellei sitä kompensoi pitämällä todellinen nopeus aina samana. Renkaan leveys taas vaikuttaa vierintävastuksen kautta. Kapea rengas yleensä alentaa kulutusta, kun sen vierintävastus on alhaisempi. Yleensä tuumakooltaan isompi rengas on leveämpi, niin siksi sillä kulutus kasvaa.Jonenii kirjoitti:Vaihdoin keväällä toisenmerkkiseen kitkarenkaiden 225/55 16 tilalle kesärenkaat 245/35 19. Kulutus nousi 0,8-1,0 litraa. Renkaiden vierintäkehät molemmilla on sama 199,4mm.
Tuolta voi vertailla eri rengaskokojen eroja https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/
Itselläni kulutus laski jo pelkästään muuttamalla 215 -> 205 kokoon. Tietenkin myös rengasmerkki vaikuttaa, mikäli se muuttuu samallla.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: RE85 kulutus
Höpö, höpö!
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
-
- "Viggen"
- Viestit: 517
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: RE85 kulutus
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: RE85 kulutus
Kyseisen taulukon arvoista ei pysty päättelemään kumpi on merkitsevä tekijä vierintävastuksen suhteen; renkaan leveys vai tuumakoko. Molempien korrelaatio vierintävastuskertoimeen on likimain samaa luokkaa (-0,75 ja -0,71) ja aineiston koko on melkoisen pieni (n=5). Varsinkin kun tutkimuksessa leveyden ja tuumakoon keskenäinen korrelaatiokerroin on 0,78 ei tästä voida tehdä mitään johtopäätöstä. (taulukosta saatujen tietojen varassa. Pitäisi saada alkuperäinen aineisto käsiin)
Vierintävastusta kuitenkin mitataan siten, että katsotaan kuinka nopeasti renkaan pyöriminen hidastuu. Näin on selvää, että painavampi rengas saa pienemmän kertoimen.
Vierintävastusta kuitenkin mitataan siten, että katsotaan kuinka nopeasti renkaan pyöriminen hidastuu. Näin on selvää, että painavampi rengas saa pienemmän kertoimen.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: RE85 kulutus
Aika pienillä vanteilla ja korkealla profiililla olevia renkaita on tuossa testissä käytetty. Eipä noita täällä juuri ole käytössä Saabeissa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).