900S m1991 Käyttö kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro :D

Vaihdoin itsekin tänään tuon hihnapyöränpuoleisen akselitiivisteen, kuuluukos tuon jäädä pikkuisen näkyville kun en saanut sitä käsin syvemmälle?
Onkos se öljypumppu siinä ihan tykönä kun meinaan tuon O-renkaan vaihtaa samalla ja monellako pultilla se on kiinni?
Itse lukitsin tuon pyörimisen kytkimen puolelta lyhyellä 13mm kiintoavaimella niin sai kummatkin kädet vapaaksi pultin aukaisemista varten.
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Se öljypumppu on heti hihnapyörän takana olevan kannen alla . Siinä on aika monta pulttia , putsaa hyvin niin näet kaikki . Lukumäärää ei ulkomuistissa . Stefa ois ollut helpoin laittaa kanteen irrallaan . Liitoskohta hyvä puhdistaa niin ei hiekkaa mee sisälle pumpun syvennykseen. Silti hyvä rattaat ja pumpun pesä puhdistaa ennen kasaat. Kasatessa liimaa vaikka o-rengas pumpun kanteen vaikka kontaktiliimalla , niin pysyy helpommin asentaessa ja menee kunnolla . Mulla tuo ei ois muuten pysynytkään vaan rengas vetääntyi urasta pois ennen maltoin liimata sen. Tietenkin putsata ura hyvin ennen liimaat. O-rengas monen mielestä se pahin paikka vuodolle, kun kovettunut. Kyllä se stefa pitäs aika tasalle mennä jos saat pohjaan , varo ettei hajoa .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Selevä ja kiitoksia :D
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Satku ois pesty päältä ja konetilaakin mitä tuolla pesurilla sai . Auto laitettu nyt seisontaan ja kohtapuolin päätyy jälleen silmäiltäväksi tallin puolelle . 900i saa kuljettaa nyt talvella .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Edellisviikolla vaihdoin uudet Febin ohjaustehostinöljyt(puuilosta saa) , näytti taas tarpeelliselle kun mennyt jokunen vuosi viime huuhtelusta . Tuohon öljyyn ollut tyytyväinen , eikä niin kallistakaan . Saman merkin tekemää 75w öljyä käyttänyt vaihteistossa, tosin viimeksi oli saatavuusongelmaa niin oli Common vastaava . Motonet ei enää myynyt, mutta naapuriliike tarjoaa .

Vihdoin lisäilmajouset takana paikoillansa ( Aito :saab: lisävaruste, taidettiin tuntea nimellä jousituksen tehostaja :). Ja nyt myös tukivarren kiinnikkeet käännetty väärinpäin , jotta pyörät ois keskellä lokarinaukkoa madallettunakin . Lesjön jousesta oli kierre katkennut , joka liene selittänyt kolinan tietyissä tilanteissa . Päädyin tekemään tilapäisesti jouset katkomalla vakiot , jos ei toimi niin vaihdan . Oli tarkoitus laittaa lesjöjen yläpäähän mersun c-mallista 17mm jousikumit , tasoittamaan auton asentoa . Nyt ne on katkaistujen jousien yläpäässä ja varmaan sentinin reilu korkeammat kuin ne ohuemmat alkuperäiset . Hintakaan ei hirveä noilla Meylen kumeilla, 4.90e/kpl . 21mm kumiakin saisi . Jos nyt en väärin muista niin etujousiin tarkoitetut . Sisäreikä jousikupin ulokkeelle ei käy jos väärän pään kumit ostaa. Itsellä oli vakiokumi matkassa. Vielä letkutus rakentaa valmiiksi, niin voi kätevämmin säätää lisäjousien paineita. Mietin kävisikö siihen venttiiliosaan pneumatiikkaventtiili? . Kierre on ulkopuolinen about noin 12mm , mutta se mitattu metrimitalla . Lisäjousi kainalossa ois toki helpompaa ollut käydä sovittamassa pneumatiikkaliikkeessä sopivuutta :).
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tässä jostain keväältä odotellut iskaritilausta , hieman jo ajatellut tuleeko ne ollenkaan :roll: . Mutta sain viestiä että olisivat jo tulleet vihdoin tulliin . Saa nähdä sitten mitä ne vaikuttaa alustaan , kun on jonkunlaisella säädöllä . Mietinnässä vielä löytäisikö jostain ehjät Lesjöt taakse , kun oli toinen takanen katki .... Vaiko jotkut vetovaunujouset katkottuna ? Vaiko jonkun muun auton vieterit mitkä menisi ...
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Avot ollut alla jo oliko kesää . Jossain vissiin sekin löytyisi kuvissa . Tuosta saa säädellä mieleisemmäksi vaimennusta ja vielä kun passaa lisäilmajousiin painetta , ei kovin kallistele ja kantaa perä paremmin . Uskomatonta miten vaikuttaa , vaikka varmaan jos ois ihan tuoreet jouset niin olisi vieläkin parempi . Seuraavaksi saa paneutua konepuoleen , jotain laittoa luvassa .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kaneali »

hei
Omassa T16 -91:ssäkin Saabin ilmalisäjouset säätöineen. Olenkin utelias, että onk onuo sinun vanhaa varastoa vai löytyykö vielä jostain uusia?
Lähinnä jos joskus ilmat vuotavat niin saako uusia?
Ali
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

kaneali kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 07:13
hei
Omassa T16 -91:ssäkin Saabin ilmalisäjouset säätöineen. Olenkin utelias, että onk onuo sinun vanhaa varastoa vai löytyykö vielä jostain uusia?
Lähinnä jos joskus ilmat vuotavat niin saako uusia?
Ali
Löysin käytetyt , jotka oli kunnolta priimat . Jopa metalliosatkin niissä täysin ehjät. Oli olleet kait vain joku 6kk siinä autossa ja sitten olleet tallessa jossain hyllyllä vuosikausia .
Epäilen ettei merkkikohtaista saa mistään . mutta netissä on jotain yleissarjoja jotka voi olla likellä vastaavia . Ainakin ulkomailla sivustoilla semmoisia oli .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Hiljaista eloa Saab viettänyt kohta 2 vuotta, ollessa poissa ajosta . Trionic 5.5 kiinni ja enää loppua niputusta sen kanssa . Samalla kansi ja imusarja 2.1 16v, B212 koneesta tms . Re85 ohjelma . Turbo vielä toistaiseksi vakio . Homman laajennuttua , monta vaikeutta oli matkassa . Kuitenkin nyt se jo pyörii ja vähän pihalla ees taa voinut kokeilla . Laitoin samalla siihen Obd 2 portin jotta voi läppärillä katsella mitä ecussa tapahtuu . Ei sekään ollut läpihuutojuttu , koska piti muutella läppärin asetuksia jotta sen sai pääsemään sisään laitteeseen . Toki opettelua riittää ja aikomus testailla ajellessa mitä tiedot näyttää .
Asennusvastuu ollut itsellä kokonaan , ensimmäinen tämmöinen juttu . Muutamien ihmisten jututtamisella ja tutkimalla ulkolaisia sivustoja , alkoi homma valjeta .
Immun puuttuminen korvata jollain putkella , jotta imuputken saa tiiviiksi , nestevuoto jossain termostaattikotelossa yms pientä ja keppi säätää jotta pakkilukon saa päälle . Tuossa kun vaihdoin laatikon vähemmän ajetusta , purkamastani satkusta ja siinä kuminivel vanhempaa sorttia . Vaikka samaa vuosikertaa oli . Suuttimet vaihtaa jotka sopii ohjelmalle jos ehtii vkl aikaan . Jokainen ansaitsee kiitokset jolta jokusen tiedonmurusen saanut , kaikki sekin tarpeeseen ollut ja ne joilta osia sain ostaa ja Kallelle joka poisti VSS:n ecusta, Samilta kanssa monta hyvää vinkkiä sain :).

Uusia murheita oikea sähköpeili tipahti , ehkä sai osumaa tallissa kulkiessa . Vasen ikkunannostin jälleen jumitti ylös . Vaikka joskus vaihdoin ostamani vähän käytetyn takaoven ikkunanostimen moottorin . Loppumaton suo välillä nämä urakat :oops: . Yhden korjaa niin kohta joku muu hajoaa .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tämän auton tarina omalta osaa päätyi 2024 uudelle omistajalle myytyäni tämän . 18v taipaleeseen mahtui kaikkea . Edellinen kesä tuli ajeltua valmiina . Meni tuonne 100km päähän . Toivon onnellisia kilometreja omistajalle :) . Lopulta oli kiva tuon kanssa viettää aikaa , useita reissuja sillä ajelin ympäri suomea . Ajettavuus trionic muutoksella parani todella paljon . Monta synnytyskipua siinä oli . Mutta ei se tielle jättänyt onneksi kertaakaan . Bensapaineen säädin antautui melko nopeaan RE85 kanssa . Pohdintojen jälkeen olisin kenties uusinut sen säädettäväksi versioksi . Korkeampipuristeisena tuo oli selkeästi taloudellisempi kuin vakio jopa tuolla RE85 . Ehkä oppina se , että olisi kannattanut ostaa kokonainen trionic tekniikka , olisi nopeammin saanut valmiiksi . Osia kun keräsin hyvin monesta paikkaa . Vaikeuksia sitten oli löytää tiivisteitä , kaikkea sai etsiä koronavuosina ja myöhemminkin .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Harmillista että myit auton, teit juuri ne parannukset mitkä kuuluukin. Olisi ollut tuollaisena oikein mukava auto kesäisiin reissuihin.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Vastaa Viestiin