Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Hyvin on Walbron kera menty. Eli orggis ämpärissä on jokin vialla siinä ämpärin imupuolella ejektorissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Tämä vika on tullut takaisin. Just kirjoitin 9-5 puolen E85 - pumppu topickiin asiasta. Joku tossa mättää, kun mutkitellen ajaen pääsin tankkaamaan ja vain 48litraa meni bensaa sinne. Bensamittari näytti 1/4.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Isot hatunnostot ja kiitokset TommyW:lle tämän ketjun alkuviestistä. Viimeiset viisi vuotta ollu tuo sapluuna takapenkin alla odottamassa "hyvää hetkeä" tehdä siihen se huoltoluukku vaan eipä sitä tullut tehtyä ennenkuin oli pakko. 235290km kesti alkuperäinen pumppu omassa 9-3:ssa, viimeiset reilut viisi vuotta / 55tkm on menty RE85:lla niin ei tuo minusta huono suoritus alkuperäiselle pumpulle ole. Kuoli lopulta pojan päiväkodin pihaan mistä Falck ystävällisesti illemmalla roudasi Saabin omalle pihalle.
Varaämpärin Henkon 275 pumpulla rakensin valmiiksi jo lokakuussa 2013, myöhemmin kylläkin vaihdoin vielä tuon letkun Cohlineen:
Hommahan lähti liikkeelle siitä että sapluunan kanssa ensin ääriviivat:
Sitten reikä Bilteman paineilma nakertajalla, niitä manuaalikäyttöisiä ei ainakaan Kempeleen Biltemasta enää löytyny. Tuota bitumia joutui kaivamaan ääriviivoja myöten pois koska pelti+bitumi ei nakertajan "hampaiden" väliin mahdu mutta muuten kyllä mainio laite:
Letkut ja sähköliitin irti:
Lukituskannen sain pyöritettyä irti tämän tyylisellä työkalulla, tilasin sen eBaystä vuosi-pari sitten:
Tämän jälkee unohtuikin sitten kuvien ottaminen, käytännössä suojasin tuon penkin aluksen jätesäkillä, nostin vanhan ämpärin pois ja pudotin uuden paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä. Seuraava dilemma iski kun auton sähköliitin (se ruskea siis) ei passannu tuon varaämpärin mukana tulleeseen. Aikani ihmettelin ja irrotin sitten siitä alkuperäisen ämpärin kannesta sen johdon pätkän ja vaihdoin tuohon paikoilleen laitettuun. Noissakin näemmä on eroja. Seuraava kuva löytyykin valmiista:
Tuon kannen kiinnitys jäi vielä tälle päivää. Sikaflexillä olisi tarkoitus se tuohon taikoinoida kiinni. Akku oli onneksi startattu tyhjäksi niin eipä heti päässyt kokeilemaan, laturi paikoilleen ja parin tunnin päästä hörähtikin taasen käyntiin.
Varaämpärin Henkon 275 pumpulla rakensin valmiiksi jo lokakuussa 2013, myöhemmin kylläkin vaihdoin vielä tuon letkun Cohlineen:
Hommahan lähti liikkeelle siitä että sapluunan kanssa ensin ääriviivat:
Sitten reikä Bilteman paineilma nakertajalla, niitä manuaalikäyttöisiä ei ainakaan Kempeleen Biltemasta enää löytyny. Tuota bitumia joutui kaivamaan ääriviivoja myöten pois koska pelti+bitumi ei nakertajan "hampaiden" väliin mahdu mutta muuten kyllä mainio laite:
Letkut ja sähköliitin irti:
Lukituskannen sain pyöritettyä irti tämän tyylisellä työkalulla, tilasin sen eBaystä vuosi-pari sitten:
Tämän jälkee unohtuikin sitten kuvien ottaminen, käytännössä suojasin tuon penkin aluksen jätesäkillä, nostin vanhan ämpärin pois ja pudotin uuden paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä. Seuraava dilemma iski kun auton sähköliitin (se ruskea siis) ei passannu tuon varaämpärin mukana tulleeseen. Aikani ihmettelin ja irrotin sitten siitä alkuperäisen ämpärin kannesta sen johdon pätkän ja vaihdoin tuohon paikoilleen laitettuun. Noissakin näemmä on eroja. Seuraava kuva löytyykin valmiista:
Tuon kannen kiinnitys jäi vielä tälle päivää. Sikaflexillä olisi tarkoitus se tuohon taikoinoida kiinni. Akku oli onneksi startattu tyhjäksi niin eipä heti päässyt kokeilemaan, laturi paikoilleen ja parin tunnin päästä hörähtikin taasen käyntiin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Itse kiersin tuon irti leikatun lätkän auton ovitiivisteellä ja painoin kiinni, sillä tuli siistin näköinen asennus. Jossain ohjeessa taisi olla näin.
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Mulla tuli tehtyä sen verran epämääräinen reikä, jotta taidan vetää ohutta rosterikalvoa sikamassalla aukon tukkeeksi ..samalla tukkoon se viereinen kansireikäkin...jotta ei vahingossa pääse ruiskimaan sisätiloihin. Kaverilla femmasta katkesi sellainen keltainen lukituskynsi omia aikojaan ??..ja liitos avautui itsekseen...bensaa tulvi onneksi vain auton alle..koska femmassa on kunnon luukku. Saabilla muuten myyvät sopivaa ruuvilla kiinnitettävää varmistusklemmaria ko.tarkoitukseen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Omassa kiinni ilmastointiteipillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Onko toi pikkureikä sellainen, että pääsee piuhoista mittaamaan tuleeko pumpulle sähköt? Näyttäisi että pumpulta tulee johtoa pätkä ja sitten on jatkoliitin - pääseekö tähän jatkoon käsiksi?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Pääsee.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Hienot ohjeet ja vinkit tässä ketjussa, kiitos.
NG-satkusta taisi hajota pa-pumppu, jo 220 tkm kohdalla..
Katselin käytettyä ämpäriä ja uutta pumppua, jostain syystä M1994-M1996 malleissa on ämpäri+pumppu eri osanumerolla, kuin muissa malleissa (9000/9-3/9-5)
Osaako joku sanoa, meneekö tuo uudempi ämpäri ng-satkuun, vai onko siinä joku oleellinen ero?
NG-satkusta taisi hajota pa-pumppu, jo 220 tkm kohdalla..
Katselin käytettyä ämpäriä ja uutta pumppua, jostain syystä M1994-M1996 malleissa on ämpäri+pumppu eri osanumerolla, kuin muissa malleissa (9000/9-3/9-5)
Osaako joku sanoa, meneekö tuo uudempi ämpäri ng-satkuun, vai onko siinä joku oleellinen ero?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Emäntä kertoi viikolla että ei lähde auto käyntiin...kävin itse yrittämässä käyntiin ja ihmettelin että mikä ääni puuttui ohjaaamosta, kunnes älysin että bensapumpun ulvontaa ei kuulu. No onneksi auto hyytyi kotipihan katokseen.
Bittimaailman ihmeitä tai väärä selain tai mikä lie mutta minulla nuo tämän keskustelun aloitusviestin kuvat ei näkyny kun luki foorumilta ohjeita. Kuukkelin kuvahaulla löytyi (aloitusviestin ) kuvaohje, jossa siis uuden reijän halkaisija 180 mm ja reikien keskikohdan väli 145 mm. Käytin itse piirustusmallina 2,7 litran maalipönikkää väärinperin eli kansi alaspäin. Reijän halkaisijaksi tuli n. 20 cm.
Niin ja se paineilmanakertaja oli aika kätevä käyttää. Maksoi puuilossa 40€. Tuolle nakertajalle tulee olemaan varmasti muutakin käyttöä.
Itse pumpun vaihtoa on tullut harjoiteltua toiseen Saabiin , siihen en enää ohjeita tarvinnut.
Leikatun pellin liimasin takaisin stp:n butuulikumilevyllä, kun sattui olemaan tallissa kuten myös bensapumppu oli jo valmiina.
Auto ollut meillä aika tasan kolme vuotta ja bensapumppu pitänyt minusta normaalia pahempaa melua kokoajan. Nyt siis turbojubileessa kilometrejä 272 555 ja vahva epäilys että bensapumppu oli alkuperäinen.
Sain muuten pojan autoremonttin mukaan. Hänellä nääs kortin saanti todennäköisesti jo aika lähellä, kun on 18 v sitten isänpäivänä syntynyt eli samaa vuosimallia kuin remonttikohteena ollut auto.
Ohut J
Bittimaailman ihmeitä tai väärä selain tai mikä lie mutta minulla nuo tämän keskustelun aloitusviestin kuvat ei näkyny kun luki foorumilta ohjeita. Kuukkelin kuvahaulla löytyi (aloitusviestin ) kuvaohje, jossa siis uuden reijän halkaisija 180 mm ja reikien keskikohdan väli 145 mm. Käytin itse piirustusmallina 2,7 litran maalipönikkää väärinperin eli kansi alaspäin. Reijän halkaisijaksi tuli n. 20 cm.
Niin ja se paineilmanakertaja oli aika kätevä käyttää. Maksoi puuilossa 40€. Tuolle nakertajalle tulee olemaan varmasti muutakin käyttöä.
Itse pumpun vaihtoa on tullut harjoiteltua toiseen Saabiin , siihen en enää ohjeita tarvinnut.
Leikatun pellin liimasin takaisin stp:n butuulikumilevyllä, kun sattui olemaan tallissa kuten myös bensapumppu oli jo valmiina.
Auto ollut meillä aika tasan kolme vuotta ja bensapumppu pitänyt minusta normaalia pahempaa melua kokoajan. Nyt siis turbojubileessa kilometrejä 272 555 ja vahva epäilys että bensapumppu oli alkuperäinen.
Sain muuten pojan autoremonttin mukaan. Hänellä nääs kortin saanti todennäköisesti jo aika lähellä, kun on 18 v sitten isänpäivänä syntynyt eli samaa vuosimallia kuin remonttikohteena ollut auto.
Ohut J
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Tämä kävi muuten myös itselle. Ja kun kolkista kysymys, oli edellinen omistaja tehnyt jo tuon luukun, joka oli vain jesarilla kiinni. No sehän ruikki takapenkin alle useammankin litran. Haistoin kyllä, mutta kapealla mutkatiellä asuntovaunu perässä, ja muutama auto perässä ... oli pakko sinnitellä kunnes löytyy joku levike johon pysähtyä. Takapenkin allahan oli sitten jo kunnon lammikko Tien päällä kiilasin peräkontista löytyneet sopivan kokoiset pihdit tuon liittimen päälle ja luukun reunojen alle ja matka jatkui. Perille päästessä sitten tein tuon uuden lukituksen jostakin autotallin lattialta löytyneestä L-profiilista, Citroen BX:n saranatapista ja sopivan mittaisesta ruuvista Tuosta on nyt pari kk aikaa, yhä pikkasen haisee ...stara kirjoitti: ↑Pe Elo 10, 2018 10:35Mulla tuli tehtyä sen verran epämääräinen reikä, jotta taidan vetää ohutta rosterikalvoa sikamassalla aukon tukkeeksi ..samalla tukkoon se viereinen kansireikäkin...jotta ei vahingossa pääse ruiskimaan sisätiloihin. Kaverilla femmasta katkesi sellainen keltainen lukituskynsi omia aikojaan ??..ja liitos avautui itsekseen...bensaa tulvi onneksi vain auton alle..koska femmassa on kunnon luukku. Saabilla muuten myyvät sopivaa ruuvilla kiinnitettävää varmistusklemmaria ko.tarkoitukseen.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Niin se luukkuhan ei vaikuta putken lukittimiin millään tapaa. Asiaan perehtymätön voi sellaisen käsityksen saada. Omassa kolkissa irti leikattu lattian pala on jesarilla kiinni ja ei haise bensa tai muu autossa. Minullekin kävi muistaakseni toisessa Saabissa se kynnen katkeaminen bensalinjan kiinnikkeestä, mutta maalaisjärkeni sanoi heti että se täytyy korvata metallisella kiinnikkeillä. Tein sen alumiinista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Meneekö Walbro GSS341 suoraan, ilman ranetuksia alkuperäiseen ämpäriin? Siis veistelemättä tai dremelöimättä ensimmäistäkään muovisuikaletta. Letkun joutuu luonnollisesti ranettamaan.
Bilteman ämpärissä (52-240) pumpun halkaisija on pienempi, jonka johdosta pumpun ympärille tulevaa suodatinta pitää veistellä melko rajulla kädellä. Suodatin ei valitettavasti selvinnyt operaatiosta, vaan verkko repesi parilta sivulta irti osittain. Suodattimia ei taida taas saada mistään erikseen, joten tästä taisi tulla nyt harjoittelukappale, varsinkin kun pumpun vaihto ei ole pakollista juuri nyt.
Bilteman ämpärissä (52-240) pumpun halkaisija on pienempi, jonka johdosta pumpun ympärille tulevaa suodatinta pitää veistellä melko rajulla kädellä. Suodatin ei valitettavasti selvinnyt operaatiosta, vaan verkko repesi parilta sivulta irti osittain. Suodattimia ei taida taas saada mistään erikseen, joten tästä taisi tulla nyt harjoittelukappale, varsinkin kun pumpun vaihto ei ole pakollista juuri nyt.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE
Ette usko varmaan, mutta tämä samanlainen juttu kävi meidän 9-5:n kanssakin. Ensin meni pumppu ja sitten siitä jonkin ajan päästä ei enää pystynyt ajamaan tankkia alle puolen välin. 5 litraa kun lisäsi kanisterista polttoainetta, auto toimi ihan normaalisti. Jotta ei menisi liian mystiseksi keksin korjauksen. Autollahan oli ajettu E85:llä yhtä kyytiä ties monta vuotta tankkaamatta bensiiniä välillä. Tankattiin pari tankillista 98E:tä peräjälkeen. Nyt auto toimii taas ihan normaalisti. Eli jotain sellaista sinne polttoainejärjestelmään kertyy, minkä bensiini liuottaa pois. Tästä kyllä viisastuneena en jatkossa aio ekana pumppua lähteä vaihtamaan, jos ei ole 5 litran polttoaineen lisäystä ensin kokeiltu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01