Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Joo, xenonit monimutkaistaa varmaan kytkentöjä, varsinkin jos siellä on varjostimet (en tunne kolkin xenonien totrutusta yhtään, kun omassani on halogeenit). Ehkäpä varjostimien ohjausvirtaa pitää katkoa samalla. Monimutkaisuutra lisää sitten vielä se jos lisävalot on ledit. Valovalvonnan reagointi selvinnee vain kokeilemalla.
Jos vaihtoreleen saa toimimaan niin relekytkennöillä pitäisi kyllä onnistua tekemään lisäkaukoille sellainen kytkentä, että saa halutessaan nekin päälle, ilman että valovalvonta menee hämilleen kaksista kaukovaloista. Lisää monimutkaisuutta toki sekin.
Jos vaihtoreleen saa toimimaan niin relekytkennöillä pitäisi kyllä onnistua tekemään lisäkaukoille sellainen kytkentä, että saa halutessaan nekin päälle, ilman että valovalvonta menee hämilleen kaksista kaukovaloista. Lisää monimutkaisuutta toki sekin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Tuollaisella releellä kai tarkoitetaan tämmöistä https://www.jussinmaki.net/autosahko/tu ... 20200103N/Numba kirjoitti: Mutta asiaan, eli releeseen. Vastaan tuli ohje käyttää väylä autoissa diodilla varustettua relettä. Ilmeisesti tänä päivänä ne ovat aina sellaisia.
Tuo sisäänrakennettu diodi estää releen käämiä "potkaisemasta" jännitepiikkiä sillä hetkellä, kun käämistä katkaistaan ohjausjännite. Jännitepiikki johtuu nk. itseinduktio -ilmiöstä. Jännitepiikki on kaiken lisäksi vielä vastakkaisnapainen käämin ohjausjännitteeseen nähden.
Kun nykyään käytetään runsaasti (väyläautoissa) sähköisesti ohjattuja jännitteitä puolijohteiden (yleensä FET) kautta, voi tuollainen releen käämin jännitepiikki pikkuhiljaa "kypsyttää" puolijohteen. Esimerkikisi käytettäessä relettä ohjaamaan lisävalojen sähköjä otetaan heräte pitkien johdosta. Auton pitkille tulee sähköt sähkökeskuksesta juuri tällaisen puolijohteen ohjaamana. Puolijohteen yksi napa on akun plussassa ja toinen pitkien johtosarjassa. Kolmas on ohjausnasta (on/off). Kun puolijohde menee johtavaksi tulee jännite pitkille ja samalla releen käämille. Releen napa 86 kytketään tähän. Vastaavasti 85 maihin. Rele vetää ja lisäpitkät saa virran kosketinkärkien kautta (30, 87).
Kun pitkät sammuu, kytkeytyy releen käämiltä myös jännite pois. Itseinduktiosta johtuen käämin napoihin syntyy jännite, kun se yrittää edelleen ylläpitää hetki sitten sen läpi kulkenutta virtaa. Tästä johtuen käämiin syntynyt jännite on vastakkaisnapainen kun sen ohjausjännite oli. Toisin sanoen käämiin tulee plus napa 85:een ja miinus napa 86:een.
Tämä jännitepulssin miinus napa kulkeutuu akun läpi sen plus napaan ja vastaavasti sieltä edelleen puolijohteelle. Käämin toinen napahan oli suoraan myös puolijohteella. Kyseiseen puolijohteeseen tulee sen normaaliin käyttöjännitteeseeen nähden estosuuntainen jännitepiikki, joka on vielä suuri. Käyttämällä diodia, joka on itseinduktion jännitteelle myötäsuunnassa se likimain oikosulkee sen (n. 0,6V jää). Tämä estää auton elektroniikan puolijohteita altistumasta releen käämin itseinduktiojännitepiikeille.
Diodin ei tarvitse olla tehodiodi, joten se mahtuu hyvin releen kotelon sisään. Nämä valokytkennät, joissa diodeilla estetään tai päästetään sähköt tietyyn paikkaan on sitten eri juttu ja niissä käytetään tarpeen mukaan riittävän virrankeston omaavia ulkoisia diodeja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Muistaakseni NG-kolkin tehdaspitkille on virallinen, pienempi referenssi jos halogeenit on poissa. Kannattaa varmistaa tuokin vaihtoehto, josko sittenkin riittäisi se halovalojen vaihtorele.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Tieto lisää tuskaa. Meinas mennä aivot juntturaan, kun erehdyin lukemaan tuon jouluna. Eli tämä diodirele tarvittaisiin otettaessa pitkiltä heräte, ja silloin se suojaisi kyseistä pitkien puolijohdetta? Vai uhkaako jännitepiikki yleisesti kaikkia puolijohteita autossa? Otettaessa heräte Saabin oman viivanapin johdotuksesta, niin onko jännitepiikiltä silloin suojauduttu? Hankin nyt kuitenkin diodireleen varmuuden maksimoimiseksi, kun muutaman vuoden vanhassa Hella valosarjan releessä ei näkynyt mitään merkintää diodista.petrisa kirjoitti:Tuo sisäänrakennettu diodi estää releen käämiä "potkaisemasta" jännitepiikkiä sillä hetkellä, kun käämistä katkaistaan ohjausjännite. Jännitepiikki johtuu nk. itseinduktio -ilmiöstä. Jännitepiikki on kaiken lisäksi vielä vastakkaisnapainen käämin ohjausjännitteeseen nähden.
Kun nykyään käytetään runsaasti (väyläautoissa) sähköisesti ohjattuja jännitteitä puolijohteiden (yleensä FET) kautta, voi tuollainen releen käämin jännitepiikki pikkuhiljaa "kypsyttää" puolijohteen.
Ilmeisesti se virallinen viivanapin kytkenta olisi turvallisin, vaikka kuinka onhaaselta näyttäisikin.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Ei uhkaa yleisesti kaikki puolijohteita, koska releen käämin navat ovat vain sen yhden puolijohteen kanssa samassa virtapiirissä.
Onhan tämän "viivanapin" takanakin puolijohde moottoritilan sähkökeskuksessa, jota se nappi ohjaa päälle/pois (johtaa/ei johda). Mikäli tähän "viivanapin" ohjaamaan lähtöön kytkee releen, on tämänkin releen syytä olla suojadiodilla varustettu.
Aivan varmaksi en nyt muista, kuinka paljon kuormitusta (lähtövirtaa) tämä lähtö kesti suoraan, joten oli mahdollista, ettei relettä tarvitse ollenkaan. Saabin WIS:stä se tieto löytynee tarkasti tai tämän keskustelupalstan kautta myöskin.
Onhan tämän "viivanapin" takanakin puolijohde moottoritilan sähkökeskuksessa, jota se nappi ohjaa päälle/pois (johtaa/ei johda). Mikäli tähän "viivanapin" ohjaamaan lähtöön kytkee releen, on tämänkin releen syytä olla suojadiodilla varustettu.
Aivan varmaksi en nyt muista, kuinka paljon kuormitusta (lähtövirtaa) tämä lähtö kesti suoraan, joten oli mahdollista, ettei relettä tarvitse ollenkaan. Saabin WIS:stä se tieto löytynee tarkasti tai tämän keskustelupalstan kautta myöskin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Viivanapin elektroniikkahan ohjaa releboksin relepaikkaa r5, johon tulee lisävalosarjan mukana tuleva rele. Onko tuo rele diodin sisältävä? Tämän releen perään(johtosarjan liittimeen) kytkettävä ulkopuolinen lisärele, joka vasta kytkee virran akulta lisäpitkille, ei voi aiheuttaa piikkiä elektroniikalle, ainoastaan r5:n kärjille, joka kai on kytketty varokkeen 24 kautta +12V.
966
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Kertokaas nyt miksi teette sen niin vaieasti? Ettekö usko että tuo oma rele ja johto kestää lisävalojen kuorman?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Osittain siksi (omat lisäpitkät 80+80w).kalle37 kirjoitti:Kertokaas nyt miksi teette sen niin vaieasti? Ettekö usko että tuo oma rele ja johto kestää lisävalojen kuorman?
Osittain myös siksi, että nykyään useissa lisävaloissa on dt-liittimet ja niille kun ostaa kytkentäsarjan, niin kytkentä on mallia plug and play relekytkentä, jolloin viivanapin johdolta (tai omilta pitkiltä) pitää ottaa ohjaus.
Yksi syy on tietysti myös se, että jos ohjauksen ottaa omilta pitkiltä, niin ohjelmointia ei tarvita. Techin luo pääseminen vaatii aina aikataulujen yhteensovittamista jne
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 7159fi.pdf
Aika helppo on noinkin tehdä
Eikä se ole mikään viivanapin johto viivanappi vain mahdolistaa releen käytön lisävalojen ohjaukseen.
Aika helppo on noinkin tehdä
Eikä se ole mikään viivanapin johto viivanappi vain mahdolistaa releen käytön lisävalojen ohjaukseen.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Tuossa ohjeessa kerrotaan näin:kalle37 kirjoitti:http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 7159fi.pdf
Aika helppo on noinkin tehdä
Eikä se ole mikään viivanapin johto viivanappi vain mahdolistaa releen käytön lisävalojen ohjaukseen.
27 Kytke diagnoosityökalu, valitse auto- ja vuosimalli,
valitse "Kaikki", valitse "Lisää/Poista",
valitse varuste ja valitse "Lisää".
Jos kerran näin...
Di17 kirjoitti: Yksi syy on tietysti myös se, että jos ohjauksen ottaa omilta pitkiltä, niin ohjelmointia ei tarvita. Techin luo pääseminen vaatii aina aikataulujen yhteensovittamista jne
Niin siksi kysyn, miten tuo edellä mainittu ohjeen mukainen (hyvät ohjeet kylläkin) työ tekee sen "aika helpoksi". Ottaen siis huomioon, että vaatii dignostiikkatyökalun käyttöä. Se ei ole ihan kaikille helposti tavoitettavissa, jos nyt vähänkin osaa tätä palstaa lukea ja sisäistää lukemaansa
Jos tajuaa tästä, niin ei liene kovin vaikea käsittää, miksi jotkut tekevät lisävalojen asennuksen "omilla perinteisillä tavoilla". Ne lisävalot on helpohkosti saatavilla sinne kotiin vaikka asuisi 200km päässä Techistä. Kyllä tulee valoille hintaa, jos niiden asennuksen loppuunsaattamisen takia pitää lähteä Techin luo pelkästään tuon takia.
Joten....
Olisiko syytä palstalaisten hyväksyä myös muut asennustavat kuin tuo alkuperäinen lisävarusteohje kertoo, kun tähän on perusteltu syy. Siksi myös tähän perinteiseen tapaan voi antaa ohjeita, varsinkin sen ollessa ihan toimiva.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Ejp, eiköhän me tiedetä, että lisävarusteliittimen johdosta nro 3 on kysekalle37 kirjoitti:http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 7159fi.pdf
Aika helppo on noinkin tehdä
Eikä se ole mikään viivanapin johto viivanappi vain mahdolistaa releen käytön lisävalojen ohjaukseen.
Siistimmän asennuksen saa tietysti tuota käyttämällä ja se on itselläkin suunnitelmissa jossain vaiheessa. Nyt kelit ovat olleet sellaisia, että olisi hyvä jos lisävalot saisi kytkety tarvittaessa pois käytöstä.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Tarviiko Techissä olla turvapääsy että saa tuon napin aktivoitua? Minkä valikon alta ko. toiminto löytyy? Kyselyikä täällä kun naapurikylällä on Tech2 mutta omistaja ei ole käyttänyt laitetta vuosiin, eikö ollut yhtään varma miten saa sen aktivoitua .
Corvette C5
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Lisää poista-lisävarusteet-lisävalot
Tais tarvita turvapääsyn.
Tais tarvita turvapääsyn.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Nyt on kilven alapuolella Lumisesta hommattu ledbar ja kytketty viirunappulasta toimimaan, kiitos Kallelle ohjelmoinnista! Eihän lisävalo mikään kaunistus ole ikinä, mutta rumuus on minimoitu sirolla ja kaarevalla paneelilla. Tuossa paneelissa on mielestäni hinta/laatusuhde kohillaan.
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100449/
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100449/
Corvette C5
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Saakos näitä lisävalosarjoja enää mistään? PCS kautta näitä ei saa enää.
Löytyykö tuolle r5 releelle jokin osanumero. Piuhat varmaan hommattava metritavarana vai onko täällä joku käyttänyt jotain tiettyä johtosarjaa mistä repinyt piuhat ja releen asennusta varten?
Löytyykö tuolle r5 releelle jokin osanumero. Piuhat varmaan hommattava metritavarana vai onko täällä joku käyttänyt jotain tiettyä johtosarjaa mistä repinyt piuhat ja releen asennusta varten?
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19