Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Viimeisen vuosimallin noppa tuli museotarkastettua ja -rekisteröityä 2.1.2018, eli käytännössä ensimmäisenä mahdollisena ajankohtana. Ennakkotarkastus suoritettiin SAHK:n edustajan toimesta 1.10.2017 Kuopion paikallispotkujen yhteydessä, ja varsinainen museotarkastus sekä -rekisteröinti tiistaina A-Katsastuksen tiloissa, iso kiitos Arille tästä.
SAHK:n tarkastukset olivat vähintäänkin perusteellisia, ennakkotarkastuksessa korjauskehotukset tuli taka-akselin pulttien ympäristössä olevista kuparitahnapurseista, vetokoukun kiinnityspulttien pintaruosteesta sekä ovisaranan ruosteesta. Ovisaranan ruoste paljastui onneksi kotelosuoja-aineeksi lähemmässä tarkastelussa, ja muutkin viat olivat mahdollista korjata ennen lopullista tarkastusta.
Tässä muutama kuva autosta museotarkastuskunnossa:
Noppakuume jäi aikoinaan päälle kun ensiautoksi valikoitui valkea ysikymppi, jolla tulikin ajettua kymmenisen vuoden aikana yli 300tkm. Konetta tuli silloin piristettyä sen verran, että maantienopeuksiin saakka pisti T8:lle kampoihin. Foorumilla pähkäiltiin myöhemmin tämän valkean 90i:n olevan jopa alkuperäistä tehdastuotantoa.
Tässä 90i, avo ja tahtari, joista tosin enää punainen on tallessa.
… ja tässä hämäävällä 90i –merkillä, juuri pestynä…
Tuon ensimmäisen Saabin jälkeen merkki onkin pysynyt samana, enkä kertaakaan ole omistanut muun merkkisiä autoja. Tosin työsuhdeautoiksi on tullut valittua Superbeja, kun aikanaan viikko 9-3 Griffinin tilauksen jälkeen Saabin tuotanto meni jäihin. Yhdeksän kuukauden odotusajan jälkeen hermo kuitenkin petti, ja piti vaihtaa tilaus Superbiin. Hyvä perusauto, mutta ei se logon sotka vedä vertoja Skånen kotkalle…
9000 aeron myynnin jälkeen ja pitkän etsimisen päätteeksi siistikuntoinen punainen noppa löytyi keväällä 2013 92tkm ajettuna Kokkolasta harrasteautoksi.
Kytkinremontti tuli tehtyä heti hankinnan jälkeen tahmean toiminnan vuoksi, samalla selvisi että autoon oli jo kertaalleen vaihdettu kytkinlevy. Syy lämmenneeseen ja sisäänpäin lommahtaneelle kytkinkopallekin selvisi, edellisten vanhempien herrasmiesten aikana lienee ajettu periaatteella ”otetaan riittävät peruskierrokset, ja säädetään kytkimellä vauhtia”. Autosta on muutoin pidetty erittäin hyvää huolta sen koko omistushistorian ajan, ja minä hankin autoon ilmeisesti ensimmäiset talvirenkaat. Tosin vain pakkaskelien ajoja varten.
Taka-akselin huoltotarve tuli esille pari vuotta sitten, kun huomasin toisen puolen pannan hitsauksen olevan irti. Akselin ollessa irti, huomasin vaurion tulleen jo vuonna 1987, kun hitsaus oli osunut kokonaan vain toisen puolen pannan päälle. Tulipahan viimein kuntoon.
Vuosi sitten tuli pestyä sisäverhoilut, ja kyllähän ne jonkin verran kirkastuivatkin. Samalla asensin purkamolta löytyneen alkuperäisen lisämittariston.
Appivanhempien mökiltä oli lähdössä kaatopaikalle suksiboksi vuodelta 1988, joten sehän piti tietenkin ottaa talteen.
Maalauksen ja tarroituksen jälkeen siitäkin tuli ihan asiallinen.
Autoon olen lisäksi uusinut mm. etupään nivelet, jarrut kokonaisuudessaan, kattoverhouksen sekä muutamia pisteosia. Myös aikakauden lisävarusteita tuli hankittua (mm. takalasinritilä, takaspoileri, etuikkunoiden tuuliohjaimet, lisävalot, takaniskatuet, lisämittarit sekä Saab/Thulen harvinaisehko taakkatelinesarja säilytyskoteloineen). Lisäksi tietysti muut perushuollot.
Museotarkastuksessa kehuja tuli auton yleisestä kunnosta ja säilymisestä alkuperäisenä, lisävarusteiden ajanmukaisuudesta sekä dokumentoinnista. Tästä muistona tylsähkö merkintärivi.
SAHK:n tarkastukset olivat vähintäänkin perusteellisia, ennakkotarkastuksessa korjauskehotukset tuli taka-akselin pulttien ympäristössä olevista kuparitahnapurseista, vetokoukun kiinnityspulttien pintaruosteesta sekä ovisaranan ruosteesta. Ovisaranan ruoste paljastui onneksi kotelosuoja-aineeksi lähemmässä tarkastelussa, ja muutkin viat olivat mahdollista korjata ennen lopullista tarkastusta.
Tässä muutama kuva autosta museotarkastuskunnossa:
Noppakuume jäi aikoinaan päälle kun ensiautoksi valikoitui valkea ysikymppi, jolla tulikin ajettua kymmenisen vuoden aikana yli 300tkm. Konetta tuli silloin piristettyä sen verran, että maantienopeuksiin saakka pisti T8:lle kampoihin. Foorumilla pähkäiltiin myöhemmin tämän valkean 90i:n olevan jopa alkuperäistä tehdastuotantoa.
Tässä 90i, avo ja tahtari, joista tosin enää punainen on tallessa.
… ja tässä hämäävällä 90i –merkillä, juuri pestynä…
Tuon ensimmäisen Saabin jälkeen merkki onkin pysynyt samana, enkä kertaakaan ole omistanut muun merkkisiä autoja. Tosin työsuhdeautoiksi on tullut valittua Superbeja, kun aikanaan viikko 9-3 Griffinin tilauksen jälkeen Saabin tuotanto meni jäihin. Yhdeksän kuukauden odotusajan jälkeen hermo kuitenkin petti, ja piti vaihtaa tilaus Superbiin. Hyvä perusauto, mutta ei se logon sotka vedä vertoja Skånen kotkalle…
9000 aeron myynnin jälkeen ja pitkän etsimisen päätteeksi siistikuntoinen punainen noppa löytyi keväällä 2013 92tkm ajettuna Kokkolasta harrasteautoksi.
Kytkinremontti tuli tehtyä heti hankinnan jälkeen tahmean toiminnan vuoksi, samalla selvisi että autoon oli jo kertaalleen vaihdettu kytkinlevy. Syy lämmenneeseen ja sisäänpäin lommahtaneelle kytkinkopallekin selvisi, edellisten vanhempien herrasmiesten aikana lienee ajettu periaatteella ”otetaan riittävät peruskierrokset, ja säädetään kytkimellä vauhtia”. Autosta on muutoin pidetty erittäin hyvää huolta sen koko omistushistorian ajan, ja minä hankin autoon ilmeisesti ensimmäiset talvirenkaat. Tosin vain pakkaskelien ajoja varten.
Taka-akselin huoltotarve tuli esille pari vuotta sitten, kun huomasin toisen puolen pannan hitsauksen olevan irti. Akselin ollessa irti, huomasin vaurion tulleen jo vuonna 1987, kun hitsaus oli osunut kokonaan vain toisen puolen pannan päälle. Tulipahan viimein kuntoon.
Vuosi sitten tuli pestyä sisäverhoilut, ja kyllähän ne jonkin verran kirkastuivatkin. Samalla asensin purkamolta löytyneen alkuperäisen lisämittariston.
Appivanhempien mökiltä oli lähdössä kaatopaikalle suksiboksi vuodelta 1988, joten sehän piti tietenkin ottaa talteen.
Maalauksen ja tarroituksen jälkeen siitäkin tuli ihan asiallinen.
Autoon olen lisäksi uusinut mm. etupään nivelet, jarrut kokonaisuudessaan, kattoverhouksen sekä muutamia pisteosia. Myös aikakauden lisävarusteita tuli hankittua (mm. takalasinritilä, takaspoileri, etuikkunoiden tuuliohjaimet, lisävalot, takaniskatuet, lisämittarit sekä Saab/Thulen harvinaisehko taakkatelinesarja säilytyskoteloineen). Lisäksi tietysti muut perushuollot.
Museotarkastuksessa kehuja tuli auton yleisestä kunnosta ja säilymisestä alkuperäisenä, lisävarusteiden ajanmukaisuudesta sekä dokumentoinnista. Tästä muistona tylsähkö merkintärivi.
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Ilmeisesti tarkastajalla oli sama mentaliteetti kuin verotarkastajalla, eli jotain sanottavaa oli pakko löytää, vaikka tutkittava kohde olisi täydellisessä kuosissa.c900T kirjoitti: SAHK:n tarkastukset olivat vähintäänkin perusteellisia, ennakkotarkastuksessa korjauskehotukset tuli taka-akselin pulttien ympäristössä olevista kuparitahnapurseista, vetokoukun kiinnityspulttien pintaruosteesta sekä ovisaranan ruosteesta.
Upea yksilö, hienoa että päätynyt auton arvon ymmärtäviin käsiin ja saa arvoistansa huolenpitoa!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Ihan törkeen hyvässä kunnossa noppa! Konehuone on kuin uusi! Ja ihanat aikakauteen sopivat varusteet. Onnittelut.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Sinällään hauskaa että tässä on syynätty jotain kuparitahnan purskeita ja nettiauto on pullollaan ruosteisia vasta museoituja tötteröitä
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
muistuu mieleen kun nosturilla oli kupla museotarkastuksessa jossa oli reikiä takalokarin yläosassa se tuplapelti (meni heittämällä museosta)ja itse olin kuupan vieressä ja museointi oli katkolla kun yksi tulpanjohto ei lähtenyt vinkkelissä jakajasta vaan pystyssä.....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Hienossa kunnossa! Hyvä, että karvalakkimalleja säilyy. Ja vielä hyvä värikin! Minua nyppii sellainen typerä huomautusten tarve, että aivan väkisin on hakemalla haettava jotain sanottavaa 30-vuotta vanhasta autosta. Kyllähän ammattilainen näkee, että auto on aivan poikkeuksellisen siisti, ja kuitenkin entisöimätön!
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Komiata! Kyllä tuolla kelpaa ruisata, fiilis katossa ja kiilto kunnossa.
Tästähän heti tunnistaa kirjoittajankin, kun muistaa vanhasta Saabistista 90i -badgefoton alta kuvatekstin "V:n P:n (nimi lyhennetty foorumille) harvinaisuus - ja kireä."
Tästähän heti tunnistaa kirjoittajankin, kun muistaa vanhasta Saabistista 90i -badgefoton alta kuvatekstin "V:n P:n (nimi lyhennetty foorumille) harvinaisuus - ja kireä."
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Olisi loogista ja perusteltua laittaa kriteerien tiukkuus juuri toisinpäin, eli tiukimmat kriteerit sellaisille automalleille joita ma-rekisterissä on jo runsaasti. (VW Kupla taitaa olla ma-rekisterin yleisin automalli.)mestari kirjoitti:muistuu mieleen kun nosturilla oli kupla museotarkastuksessa jossa oli reikiä takalokarin yläosassa se tuplapelti (meni heittämällä museosta)ja itse olin kuupan vieressä ja museointi oli katkolla kun yksi tulpanjohto ei lähtenyt vinkkelissä jakajasta vaan pystyssä.....
Niiden automallien kohdalla, jotka ovat ma-rekisterissä harvinaisia, aliedustettuja ja/tai joihin esim. osien saanti on vaikeaa, voisi sitten olla vähän enemmän joustoa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Samaa mieltä.Juha96 kirjoitti:Olisi loogista ja perusteltua laittaa kriteerien tiukkuus juuri toisinpäin, eli tiukimmat kriteerit sellaisille automalleille joita ma-rekisterissä on jo runsaasti. (VW Kupla taitaa olla ma-rekisterin yleisin automalli.)mestari kirjoitti:muistuu mieleen kun nosturilla oli kupla museotarkastuksessa jossa oli reikiä takalokarin yläosassa se tuplapelti (meni heittämällä museosta)ja itse olin kuupan vieressä ja museointi oli katkolla kun yksi tulpanjohto ei lähtenyt vinkkelissä jakajasta vaan pystyssä.....
Niiden automallien kohdalla, jotka ovat ma-rekisterissä harvinaisia, aliedustettuja ja/tai joihin esim. osien saanti on vaikeaa, voisi sitten olla vähän enemmän joustoa.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Hieno on ja samaa mieltä tuosta tarkkuudesta.
Edit. Valkonen noppa tais pyörii Turun nurkissa ennen sulle tuloa.
Edit. Valkonen noppa tais pyörii Turun nurkissa ennen sulle tuloa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Kiitokset positiivisista kommenteista. Hyvä löytöhän tuo oli pitkän etsinnän päätteeksi.
Tuo kirjoitus oli itseltäni jo unohtunut, mutta kyllä, sama mies.aero kirjoitti:Tästähän heti tunnistaa kirjoittajankin, kun muistaa vanhasta Saabistista 90i -badgefoton alta kuvatekstin "V:n P:n (nimi lyhennetty foorumille) harvinaisuus - ja kireä."
Juankoskelta sen aikanaan ostin ja minulla se oli 1993-2003. Möin sen kyllä siihen suuntaan 2003 (muistaakseni Piikkiöön), mcfeast taisi olla kaverin nimimerkki täällä foorumilla. Vaihdossa sain mustan viistokeulasatkun, jonka peruja taas oma nimimerkki foorumilla on. Vieläköhän muuten lienee 90i hengissä?tetammi kirjoitti:Valkonen noppa tais pyörii Turun nurkissa ennen sulle tuloa.
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Joo. Noinhan päin se menikin.
Mcfeast luopui ajat sitten kokonaan saabismista. Noppa kyllä jatkoi matkaansa vielä mutten muista mihinpäin.
Mcfeast luopui ajat sitten kokonaan saabismista. Noppa kyllä jatkoi matkaansa vielä mutten muista mihinpäin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
E kilvenalku viittaa kyllä myös Turun ja Porin seudulle. Silloin kun noita läänitunnuksia vielä jaettiin.
EAE-378 viimeinen katsastus Trafin tiedoissa v.2005
EAE-378 viimeinen katsastus Trafin tiedoissa v.2005
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Totta, siellä suunnalla auto oli ollut pari ensimmäistä vuotta. Omistaja oli ollut sotaveteraani, samoin kuin tuon punaisenkin.
Muistaakseni seuraava omistaja olikin jo juankoskelainen, jolta auton myöhemmin ostin.
Tuskinpa on sitten tulossa liikenteeseen takaisin, jos edellisestä katsastuksestakin on kulunut jo yli kymmenen vuotta.
Muistaakseni seuraava omistaja olikin jo juankoskelainen, jolta auton myöhemmin ostin.
Tuskinpa on sitten tulossa liikenteeseen takaisin, jos edellisestä katsastuksestakin on kulunut jo yli kymmenen vuotta.
Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018
Ohan tuo selvästi muita vuosimalleja harvinaisempi.
Klubin pääsivulta lainattu:
Uudessakaupungissa tehtiinkin vuosimallia 1985 12722
autoa ja seuraavaa vuosimallia 8757 kpl
sekä viimeistä -87 vuosimallia 3901 kpl,
eli yhteensä 25380 kpl ysikymppistä.
Näistä kai noin kolmasosa meni Ruot-
siin ja kolmasosa jäi Suomeen.
Klubin pääsivulta lainattu:
Uudessakaupungissa tehtiinkin vuosimallia 1985 12722
autoa ja seuraavaa vuosimallia 8757 kpl
sekä viimeistä -87 vuosimallia 3901 kpl,
eli yhteensä 25380 kpl ysikymppistä.
Näistä kai noin kolmasosa meni Ruot-
siin ja kolmasosa jäi Suomeen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992