"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Palatakseni tuohon 5k vuodessa, niin sä AZP olet kyllä masentava tyyppi :mrgreen: Mä oon aina rummuttanu kilsakorvauksistaki, että verovapaata tuloparatiisia, kunnes sinä vuosia sitten laskit tän kärrysi kilsakorvausnettouksen auki. Taisit käyttää olettamaa, että 100 000 € oli nostettu verovapaata kahisevaa ja lopputulemana oli muutama satku kuukaudessa. Se oli ensimmäinen hetkeni elämässä, kun aloin pitämään kirjaa autoni kuluista.

Seuraava konkreettisin kuluseuranta tuli tuon Astrani kanssa ja huonoltahan se näyttää. Nyt vahvistit käsitystäni autoilun hinnasta tänään myös vanhojen ruoskien osalta. NIin tai näin, autoiluun menee paljon rahaa. Vois ottaa kuukausipalkassa aika isonkin pudotuksen, jos elämäntyyli sallisi perheelle yhden auton politiikan ja fillarilla kulkisi kelistä riippumatta töissä.

Itsehän ostin avopuolisolle tänä iltana kolkin pikkuserkun eli C Vectra 1.9-jumalmoottorilla. Mittarissa vasta 401 tkm. Vakuutus siihen sentään oli alle 200e vuodessa. Katotaan kuinka halpa siitä lopulta tulee. Tai siis kallis. Kivahan se on, että pääsee töissä käymään :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

patu kirjoitti:No hel.. uskottava on. :D Näissä uudemmissa versioissa siinä laakerissahan se lippa mikä pitäis estää lian pääsy. Vanhemmassa mallissa laakerin reuna ihan suora. Ajelin parisen vuotta yhdellä laakerisatsilla, jonka olin avannut ja vaihtanut kunnon vaseliinit sisään, niin likaa ei ollut päässyt yhtään sekaan.
Muistelinkin lukeneeni joskus, että joku oli ennen asennusta laittanut vaseliinit laakerien sisään. Miten sä avasit ton laakerin että sait rasvaa sisään? Ite pyöritellyt noita uusia laakereita kädessä enkä keksinyt miten se avataan ehjänä.
JP_Vette kirjoitti:AZP olet kyllä masentava tyyppi :mrgreen:
Syvät ja nöyrimmät pahoittelut. Itsellekin tää laskelma oli hieman masentavaa luettavaa, kun ajatellut että ostamalla auton halvalla, huoltamalla ja korjaamalla itse ja ajamalla vähän, olisi autoilun kulut melko pienet. Paskan marjat, ne on valtavat, ja paljon ajavilla ne on sitten ihan v&%¤n valtavat :mrgreen:

Tottahan toki uuden 30 t€ auton omistajalla auton arvo laskee kolmen vuoden pitoajalla luokkaa 12 t€ eli neljä tonnia vuodessa (n. -15 % per annum). Siihen sitten ne polttoaineet, vakuutukset, verot, merkkihuollot ja yleiset kulut päälle, niin viisi tonnia alkaa tuntua ihan rabatilta. Ja yleensä tuon hintaseen autoon tarvitaan sitten jo rahoitustakin, ainakin sitä pääomaa sitoutuu ihan messevästi, on se sitten omaa tai vierasta. Valitset väärän auton, niin arvonpudotus on vielä suurempaa; kaveri kävi tänään koeajamassa 3v1kk vanhaa Skoda Roomsteria, 115 tkm ja ihan ok varusteilla. Kaivoin vanhan Skodan hinnaston esiin ja laskin että se ei ole kaupasta Webastoineen alle 26 t€:n lähtenyt, ja tänään hintapyynti 10799 t€. Siis tuo on ostettu uutena samana kuukautena, kun minä pistin lusikkani tähän loppuunajettuun, ja omistaja on ottanut sinä aikana turpaansa luokkaa 16 t€ pelkästään arvonalenemana. Eli siis enemmän kuin mitä mulla on mennyt kaikkeen autoiluun polttoaineineen muineen täysin samassa ajassa.

Kuten mainittua, onhan tuossa munvehkeessä investointeja jotka on olleet rahamielessä täysin turhia. Listataas:
keulan ja puskimien maalaus 1000 €
softaus ja DPF: 420 €
penkin verhoilu ja istuinlämmitinelementti: 278 €
uudet avaimien kuoret, vetokoukun suojapeite, sisälle yksi peitelevy: 67 €
uudet kumimatot, tavaratilan matto: 80 €
uudet vanteet - myydyt vanhat vanteet: 598 € - 300 € = 298 €
eSID2: 194 €
uudet jouset ja iskarit tarpeineen: 343 € (jos nyt 323 tkm ajettujen periaatteessa ehjien jousien ja iskarien vaihtoa pitää turhana)
yht: 2680 €

Noista kaksi alinta riviä on viime aikojen hankintoja, muut tein alle vuoden sisään auton ostosta. Voi siis laskea, että maksoin autosta yhteensä n. 9000 euroa sellaisessa kunnossa kuin mitä halusin, eli fiksattuna (9000 oli itse asiassa hintapyynti, josta myyjä aloitti kun se ilmestyi nettiautoon). Ja jos nyt saisi 5000 euroa, niin kappas, päästään melko tarkkaan siihen vanhaan totuuteen 15 % vuosittaisesta arvonalenemasta. Sinänsä ei siis voi sanoa, että olisin heittänyt nuo varustelu- ja fiksausrahat hukkaan, ne on osa hankintahintaa, ja se nyt on sulanut viiden tonnin tasolle. Muut kulut on ihan normaalia autoilun kulua pikku huoltohommineen, poislukien ahtimen porsiminen, joka kevensi kukkaroa yhteensä 879 eurolla, luonnollisesti itse tehtynä.

Eli ei tässä laskelmassa mitään kovin poikkeuksellista lopulta ole. Samat huoltotyöt ja pikkukorjaukset olisi voinut tulla vastaan 150 tkm ajetussa yksilössä, joka olisi joulukuussa 2014 maksanut luokkaa 15 t€, ja jonka arvo olisi nyt ehkä 8 t€. Tää nyt vain maksaa tän verran tää autoilu. Eikä niitä kuluja näköjään pääse kovin hyvin karkuun edes ajamalla vanhalla ruoskalla. Rengaskulut, verot, polttoaineet ja vakuutukset on melkein samat uusissa ja kalleissa kuin vanhoissa ruoskissakin. Korkeampi arvonalenema uusissa kuittaantuu sitten suurempina korjauskuluina, vuosittaisina katsastusmaksuina jne.

Niin, ja tuohon km-korvausasiaan. Jos olisin ajellut korvattavaa työajoa kaikki ne n. 27 tkm mitä tällä olen päästellyt, olisin reilu 3000 euroa tappiolla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:mutta en laisinkaan ymmärrä miksi se on taas MY2008-> otettu pois.
Alkaa ärrällä, loppuu aahan väliinkin mahtuu ah.
AZP kirjoitti: Tein loppupätkästä äsken 7mm kuusiokolotapin, laitoin kiinalaisen pikkuhylsyn siihen, hylsyn jatkovarsi mahtui sopivasti tulppahylsystä läpi ja lähdin vääntämään mutteria ilman jatkovartta. Ihan kovin paljon en ehtinyt voimaa vielä laittaa, kun hylsy oli halki :mrgreen:
Järeempää hylsyä! :lol:
AZP kirjoitti: Saa ehdottaa laadukasta 7 mm kuusiokoloavainta, joka kestää kunnon väännöt, mutta mahdtuu tollaisesta n. 8 mm reijästä läpi. Katsotaan sitten kumpi voittaa :mrgreen:
Mulla on siis tämäntyyppinen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/4012315/ ... y-pitka-12, mutta merkiltään AmPro ja jostain industrial-sarjasta arvottuna. Paikallinen, palveleva (ihan oikeesti!) ruuvi-/työkalukauppa Ruuvimarket kauppasi sen, kun myyjälle speksasi "sellainen, joka kestää". Ei olisi suoraan ylttänyt pitkän hylsyn läpi, mutta yksittäin ostettu, pitkä hylsy lyheni pyörivän ystävän avustuksella sen verran, että kuusiokolopäässä riittää mitta. Mulla ei tuossa hylsyssä ollut ulkokantaa, joten tasoittelin ja karhensin sitä niin, että sain putkitongeilla pidettyä tarpeeksi kiinni, mutta jos/kun löytyy uilkokantainen hylsy niin aina se on parempi.

Nyt muuten olis oiva hetki tuupata sinne varmuuden vuoksi möhmäättiä muhimaan ennenkö astuu taas työkalukaupan ovesta sisään. Ei se välttämättä kauheesti auta jos on leikkaantunu mutu, mutta ei siitä haittaakaan ole.

Toisaalta, kun et sinä kaipaa sitä mutua sen enempää kuin iskariakaan uusiokäyttöön, niin miten olisi jos iskarin vetäisi varrestaan ruuvipenkkiin kiinni ja painais kovalla poranterällä yläsuunnasta sisäänpäin? Pääsee siitä sentään eroon, jos ei auki saa...


Tuohon teidän kulukiroiluun voin kertoa, että mulla on budjetoituna n. 1ke/kk käyttöautoon ja se on aika hyvin tontilla, kun 10-vuotiaalla ökybemarilla höylää 50tkm/v.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo linkin kolohylsy ei vaan mahdu sinne tulppahylsyn sisään. Ei taida mennä mikään muu hylsy kuin 1/4-tuumainen. Muuten tekis vielä mieli yrittää. Mömmöjä sinne tuli jo ruiskittua, enpä usko että ne paljoa avittaa kun on näin itsepäisestä tapauksesta kyse.

Mut luulenpa että soitan Länkkäriin huomenissa ja kysyn josko löytyy tukilaakereita hyllystä tai jos ei, niin koska saa. Pitää pummata joltakulta kyyti sitten hakemaan tai nakittaa joku hakureissulle, kun auto seisoo nyt tolppapuolena tallissa. Muuten ei autolla muutamaan päivään minnekään asiaa oliskaan. En mä näitä tolppia ala kuitenkaan väkivallalla purkaa, säästän sit tetammelle haettavaks, jos ne pääsee hyvään kotiin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

Vastailen tuohon laakerin avaamiseen.. Eli varovasti vain ruuvarilla(reilla) raosta nitkutellen. Kyllä se napsahtaa ilman kovempaa vääntämistä. Pesin pois vanhat rasvat ja vedenkestävää vaseliinia sisään sopiva määrä. Napsautan kiinni ja pyörittelen ylimääräiset rasvat pois. Siinä laakerikehällä muutama tyhjä reikä mistä kuulat puuttuvat, ovat ilmeisesti rasvan kuljettamista varten eli älä säikähdä.. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ok, kiitoksia, täytyy huomenissa kokeilla. Ehkäpä ennen marmorilla käyntiä, jos vaikka täytenä pääsiäiskätenä saan laakerin rikki :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kivaa pohdintaa AZP:ltä auton käyttökustannuksista. Sinäänsä ei ole yllätys että autoilu maksaa ja paljon suomessa. Mitä vähemmän ajaa, sitä enemmän tulee maksamaan kilometriä kohden autoilu. Itsekin olen harkinnut tuota työsuhdeautoa. Meillä on firmassa kanssa politiikkana että palkasta suoraan vähennetään joko puoli- tai täysautoetu. Kilometrejä tulee vuodessa noin 35-40tkm ja suurin osa on työpaikan ja kodin välistä suhaamista (110km/pv). Tulin siihen tulokseen aikanaan että vähintään 900€ tai enemmän pitäisi laittaa kuukaudessa rahaa että löytyisi edes sellainen pirssi, jolla jaksaisi jurnuttaa tuota motaria. Lisäksi taitaa olla jotain eko rajoitteita autoa valitessa. Päädyin siihen että omilla ajetaan, saa valita mieleisen, lisäksi kesäisin tulee tuolla cabbella ajeltua paljon. Lisäksi saa sitten verotukseen laitettua aina täydet kilometrikorvaukset (julkisilla) työmatkakustannuksista. Ikinä en ole autoa rahoituksella ostanut ja en taida jatkossakaan, ellei tyyliin 0 koroilla saa rahoitusta. Itse aikanaan päädyin siihen tulokseen ettei auton kuluja kannata edes alkaa seuraamaan, tulee vaan paha mieli, varsinkin kun niitä tuossa pihassa roikkuu kokoajan 3+, vähintään 2 kokoajan ajossa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Poraa se iskarin varsi helkkariin siitä mutterin keskeltä, niin purkautuu koko laakeri hianosti.
Niin määkin tein Pösön takaiskareita vaihtaessa, kun yläpään kiinnitys jäi rälläkällä katkaistun iskarin varteen :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tukilaakerit löytyi Raision länkkärin hyllystä, yhteensä vähän vajaa 70 oiroa noista nyt köyhtyy klubialen jälkeen. Nakitin vielä isäpuolen hakemaan osat ja tuomaan ne meille, kun on liikenteessä noilla suunnilla tänään joka tapauksessa. En siis jaksa enempää tapella tuon mutterin kanssa. V.J.S:ltä hyvä ehdotus, mutta ei mulla taida olla edes noin isoa riittävän tujua tavaraa olevaa poranterää, ei meinaan liene Sachsin iskaritanko mitään patarautaa. Voi olla että hetken saisi jurruttaa ja muutama terä siinä menisi. Tuleepahan nyt koottua uudet tolpat 100 % uusilla osilla. Olis vain pitänyt tajuta tilata nuo samaan pakettiin iskarien ja jousien kanssa, niin olisi tämäkin tarina ollut lyhyempi ja tukilaakerien hinnassa olisi säästynyt puolet.

Mulla on tässä toiveina vielä että ajelen pari-kolme vuotta tällä autolla ilman että mikään porsii (ihan itseäkin naurattaa hyväuskoisuuteni :lol: ). Sillä saisi tuota keskimääräistä vuosikulua pienemmäksi. Kesällä kun uusii kesäkumit niin autossa on kuitenkin sitten uusittu 2-3 vuoden sisään suuri osa kuluvista osista (renkaat, jousitus, jarrut, alustan osia, ahdin), joten kannattaa ajaa vain eikä murehtia. Jakoremmilläkin takana vasta kolme vuotta ja alle 30 tkm.

Vaikka eipä nuo upotetut korjaus-, fiksailu- ja varustelukustannukset lopulta ihan älyttömästi tuossa laskelmassa vaikuta. Kiinteät kuluthan tässä isoa osaa näyttelee, vaikkei mitään hajoaisikaan. Vakuutuksesta voisi napata kaskon pois, mutta kun sen osuus vakuutusmaksusta ole kuin 169 €/v, niin ei se säästö kovin suuri ole suhteessa siihen jos kerran vetäisee auton pöpelikköön. Käyttöveroista lähtisi n. 350 euroa pois jos vaihtaisi samanlaiseen bensa-autoon, samalla nousisi sitten kuitenkin polttoainekulut luokkaa 200-250 euroa, joten sekin säästö olisi aika marginaalinen. Vaihtamalla johonkin uudempaan vähäkulutuksiseen bensa-autoon saisi veroja ja pa-kuluja alas, mutta tilalle tulee sitten messevästi lisää arvonalenemaa. Ei, näitä kuluja ei oikeasti pääse karkuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sachsit ne oli pösössäkin antautuneet iskarit ja hyvin puri Tokamannilta ostetun halpis HSS poranteräsarjan terä Ryobin akkukoneella pyöritettynä 8)
No mut, uudet laakerit jo melkein hommattuna, eli ei muuta kuin asentamisen iloa :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja HEV »

tturku kirjoitti: Itse aikanaan päädyin siihen tulokseen ettei auton kuluja kannata edes alkaa seuraamaan, tulee vaan paha mieli, varsinkin kun niitä tuossa pihassa roikkuu kokoajan 3+, vähintään 2 kokoajan ajossa...
Juuri näin! Hyvällä ja mieleisellä auto(i)lla ajaminen maksaa minkä maksaa samalla tavalla kuin hyvän talon rakentaminen.

Kiitokset AZP:lle hienoista raporteista ja analyyseistä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

AZP kirjoitti: Mennääs takaisin itse autoon ja tekniikkaan. Aloin tänään vaihtamaan noita iskareita, aloittaen vasemmasta etutolpasta. Kaikki sujui mallikkaasti kunnes oli aika irrottaa iskarin yläpään mutteri, joka tunnetusti on yleensä tiukassa ja haasteellinen irrotettava. Siis tästä mutterista kyse:
9-3:sta ei ole kokemusta, mutta esim. tonnarissa olen löysännyt tuota mutteria hieman jo siinä vaiheessa kun tolppa on vielä tukevasti paikallaan, auto on jo nosturilla mutta pääosa painosta kuitenkin vielä pyörien päällä. Aukeaa yleensä oikein mukavasti kun jousen voima ei ole vastassa ja kun systeemi on autossa paljon tukevammin kiinni kuin mitä sitä esim. ruustukkiin voisi saada.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^Kiitoksia.

Joo en minäkään ole noiden harrastepelien kuluja jaksanut seurata. Ne on olemassa koska harrastetaan, enkä lopeta harrastusta sen takia, että se alkaa tuntua kalliilta, vaan sitten jos se ei enää tunnu kivalta. Käyttis on sen sijaan sellainen rakkine, jolle on erilaisia hankintavaihtoehtoja, ja olen esimerkiksi melko tyytyväinen nyt siihen, että heräsin miettimään tuota työsuhdeautoa uudelleen. Jotain kieroa tyydytystä saan ihan siitä, että onnistuin löytämään omasta pitkäaikaisesta ajattelumallistani ("minun ei kannata ottaa työsuhdeautoa, koska blaa blaa blaa...") virheen, jonka oikaiseminen avaa myös muutamia muita mielen lukkoja. Esim. olen aina ajatellut että en koskaan hanki uutta autoa, mutta jos päädyn työsuhdeautoon, niin tuo verotuskäytäntöhän suosii nimen omaan uuden auton hankkimista.

^pulttipyssyllä saisi kyllä täryä tuohon, joka voisi mutterin jumin aukaista. Älyttömällä väännöllä sitä nyt on koitettu eikä hievahdakaan, mutta täry saattaisi auttaa.

Mutta nyt saapui osat, lähdenpä talliin pakertamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Omien ajatusmallien kriittinen tarkastelu on aina hyvästä. Itselläkin on alkanut tuntumaan että ehkä ne perheen käyttöautot voisivat olla ehkä jopa uusia sen sijaan että ovat 16 vee ja kolkyt vee. Tuossa viime vuojen puolella jo katselinkin Pörhöllä akkuostoksilla käydessä uutta Kian pikkusta (Rio?) ja täytyy myöntää että kun vähän kurkisteli sisään ja takakonttiin ja yleistä olemusta muutoinkin niin alko tuntumaan että tuomonenhan riittäis meikähenkallekin aivan loistavasti. Ajot kuitenkin on käytännössä kaikki kaupunkiajoa joko yksin tai kolmen lapsen kanssa ja tavaratilakin riittäisi kauppareissuile ja koulurepuille. Varmasti ne lasten suksipaketikki mahtuis johonki. Ulkonäössäkin on mittasuhteissa ja yleisessä olemuksessa ryhtiä, esimerkiksi ihan oikea keula jota ei noista Korean (tai monen muunkaan maan) keksinnöistä aina löydä edes isommista malleista. Myös Kian laatu vaikuttaa hyvältä, vanhemmilla on ollu Venga nyt nelisen vuotta eikä ainakaan minulle asti ole tullut valituksia muusta kuin että kovemmilla pakkasilla vähän kylmä. Naapurilla on ollut ainakin seitsemän vuotta Ceed joka ulkopuolisen silmin on huomattavan karkealla pidolla, esim pesty ei ole oikeasti vuosiin 8O mutta niin vain tänäänkin ajeli vastaan viikottaisele kauppareissule. Eikä varmasti tarvinnut kuin laittaa käyntiin ja lähteä.

Mutta sitten se mutta: pitäs ottaa sitä velkaa. Femmaakin varten piti mutta se on maksettu jo aikaa ja jopa tuollainen piskuinen nykyauto vaatis tuplasti silloisen. Varmaan bensaa menis vähemmän ja hitsata tuskin tarvis ekana viitenä vuonna, arvonalenemakaan ei sinänsä huoleta koska sehän on autoasioisa selviö. Mutta kun... Kia tulis hankintahinnaltaan maksamaan jo heti kättelyssä saman mitä kaikki tähän mennessä omistetut Saabit yhteensä. Ja se että tilanne perheessä vaatii sen kaksi autoa kuitenkin joten kulurakenne ei kuitenkaan kauheasti muutu. Ehkä se vain on henkkohtasessa aivokemiassa se autovelan vastenmielisyys. Työsuhdeautoiluun en osaa sanoa kyllä mitään. Ehkäpä sellaiseksi pitää laskea pauttiarallaa miljoona ajettua kilometriä erilaisten kikottimien ratissa työn merkeissä :mrgreen: .

Sitten topikin sankariin. Mielenkiinnolla olen kyllä tätäkin ketjua seurannut ja täytyy sanoa että yllättävän kestävä tuntuu GM-Fiat olevan. Toki vuotuinen ajomäärä on aika vähäinen mutta kokonaissuorite on jo sellainen että luulis isompien kokonaisuuksien porsivan toista kertaa. Turbo nyt voitaneen laskea sellaiseksi mutta oliko sekin alkuperäinen vielä vai muistanko väärin? Ja halvat osat myös. Jos kääntölaakerit saa marmoritiskiltä alle 70€ niin ei tunnu ainakaan minusta kovin kalliilta. Joskus noihin muttereihin on auttanut ihan ns pajakompiaiset eli raskaahkolla vasaralla napakoita iskuja samalla kun käännetään. Toisaalta ensimmäisenä mieleen tuli taistelusta lukiessa tuo Juha96 konsti. Sehän näiden jo omaksi maksettujen kans on että niitä voi myös korjata kuin omia. Jos tekee mieli johonki sillä moskalla kopauttaa niin siitä vaan, arvonalenemaa ei tarvi miettiä :lol:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Tuo linkin kolohylsy ei vaan mahdu sinne tulppahylsyn sisään.
Se kuusiokolo-osuus mahtuu, juuri siksi sen mutterin hylsyn tarvii olla tarpeeksi lyhyt.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin