NG 9-3 Saabien pikkuviat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Ensimmäisten 3kk aikana ja noin 3000km aikana tulleiden vikojen määrän vuoksi on pakko kysyä, ovatko NG 9-3 II saabit laadullisesti kuinka hyviä?

Olen omistanut 18v aikana useita autoja 2-tahti ja V4 Saabista saksalaisiin sekä jenkkiautoihin, ja täytyy sanoa että ysikolmoseni on vienyt potin pikkuongelmien kanssa lyhyessä ajassa.

Ruotsista ostettu 2009 2.0t SC Autom. 170tkm.
Hyvin pidetty erittäin siisti yksilö.

Kulutus ollut alusta asti yli 10L/100km, pahimmillaan 18L/100km sekalaisessa. Jopa 80-90km/h matka ajossa riippumatta siitä ajetaanko bensalla vai etanolilla ei ole mitään toiveita päästä alle 10.

Sytytyshäiriöitä heti alussa, kaikki puolat ja tulpat uusittu (vika korjaantui, eikä uusiudu)

Vakionopeudensäädin rikki (korjattu)

steering lock malfunction (korjattu virtalukon vaihdolla)

Moottorivalo syttyi bensatankkauksen jälkeen, auto kuitenkin käy hyvin (menossa testeriin)

ABS, Luistonesto, Ajonvakautus valot syttyivät tänään (menossa testeriin)

Lohkolämppäri pimeänä.

Herjaa kerran viikossa vasenta takavilkkua, joka kuitenkin toimii.

Mielestäni aika rajut setit ekan 3000km:n saldoksi. Toki autot ovat yksilöitä mutta onko muiden kohdalla näillä ajaminen pääsääntöisesti pelkkää harrastamista, vai normaalia käyttöauton omistamista? Suunnittelen tässä siis jatkoa autoni kanssa.

Jos Saabi ei olisi hyvä ajaa ja muuten minulle mieluisa, tuntuisi tällä hetkellä yhtä järkevältä ajaa 80-luvun eksoottisella italialaisella sadekelillä ja pakkasilla. :P :P :lol:
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Taitavat olla aikalailla yksilöitä nämä ysikolmoset. Itselläni oli viiden vuoden ajan ajossa 9-3 SC 1.9Tids A 2010 140tkm matkan ajan, eikä tuona aikana mitään sen ihmeempiä tullut vastaan kuin kuluvien osien vaihtoa.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Noissa NG-kolkeissa on sen verran herkkä se polttimoiden tsekkaus-systeemi, että se havaitsee jo ennakolta huonolankaisen polttimon (meillä esim. herjasi kaiken aikaa takasumaria, vaikka se toimi ihan hyvin, eli syttyi palamaan, lopulta ei enää syttynytkään, ja vikaherja poistui uudella polttimolla).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

ng900aero kirjoitti:Noissa NG-kolkeissa on sen verran herkkä se polttimoiden tsekkaus-systeemi, että se havaitsee jo ennakolta huonolankaisen polttimon (meillä esim. herjasi kaiken aikaa takasumaria, vaikka se toimi ihan hyvin, eli syttyi palamaan, lopulta ei enää syttynytkään, ja vikaherja poistui uudella polttimolla).
Lainaan keskustelua... :oops: Lieneeköhän og9-5 myös yhtä herkkä polttimoiden tsekkaus-systeemi? kun omassa -01 aerossa herjaa apparin takavalosta, vaikka valo toimii normaalisti

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

No mutta eihän tuo ole edes paha lista. :lol:
Kolme ekaa vikaa on varmasti ollut jo ostohetkellä, lohkolämppäri nyt tuskin :saab:aksen vika on ja tota polttimoa tuossa jo kommentoitiinkin, mutta kontaktipinnat kannattaa myös putsata siitä vilkun polttimolta.
Pakkasaamu, kylmä kone ja autom laatikko, kaupunkiajoa tai vastaavaa, etanolia tankissa, niin ihan varmaan vie 18l/100km jos edes piisaakaan.. Öljyn vaihto laatikkoon vois olla kova juttu tähän väliin( ja huuhtelemalla)
Muuten ottaen uskoisin, että seuraavat 3kk on varmasti jo helpommat.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Hdjanne kirjoitti:Moro

No mutta eihän tuo ole edes paha lista. :lol:
.
:lol:

Totta, asiat voisi olla huonomminkin.
Onneksi itse pystyn tekemään ison osan kasvavasta listasta.

Laatikon öljyjen kohdalla olet oikeassa, ja se on tapahtumassa.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja patu »

Nyt menossa kolmas kolkki jos og 93sta ei lasketa.
- Ensimmäinen SS aj.160tkm tuli koiranluut, yläpäänlaakerit, lämmityspuhallin, CIM ja rattilukko. jarruremppa olisi ollut edessä, jos ei olisi myyty pois.
- Toinen SS ajettu nyt 90tkm ja vaihdettuna virtalukko, koiranluut, akku ja öljyt :D
- Kolmas ja viimeisin SC, jossa ostaessa 150tkm ja siitä nyt vaihdettuna minun aikana Iskarit, jouset, yläpäänlaakerit, polttoainesuuttimet, jarrut ja takapäässä molemmat jarrusatulat. Viimeisin projekti oli rekisterikilven polttimo. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Saabisti -77 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Noissa NG-kolkeissa on sen verran herkkä se polttimoiden tsekkaus-systeemi, että se havaitsee jo ennakolta huonolankaisen polttimon (meillä esim. herjasi kaiken aikaa takasumaria, vaikka se toimi ihan hyvin, eli syttyi palamaan, lopulta ei enää syttynytkään, ja vikaherja poistui uudella polttimolla).
Lainaan keskustelua... :oops: Lieneeköhän og9-5 myös yhtä herkkä polttimoiden tsekkaus-systeemi? kun omassa -01 aerossa herjaa apparin takavalosta, vaikka valo toimii normaalisti
IP
Kyllä. Yleensä ilmoitukset loppuvat, kun vaihtaa uuden polttimon.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja APS »

Kannattaa myös katsoa valojen liitin. Omassa sedanissa liitin pääsee elämään liikaa, vaikka on ns lukittu. Huonon asennon huomaa ihan valojen kirkkauden muuttumisena. Huonossa asennossa valittaa myös vilkkua.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

patu kirjoitti:Nyt menossa kolmas kolkki jos og 93sta ei lasketa.
- Ensimmäinen SS aj.160tkm tuli koiranluut, yläpäänlaakerit, lämmityspuhallin, CIM ja rattilukko. jarruremppa olisi ollut edessä, jos ei olisi myyty pois.
- Toinen SS ajettu nyt 90tkm ja vaihdettuna virtalukko, koiranluut, akku ja öljyt :D
- Kolmas ja viimeisin SC, jossa ostaessa 150tkm ja siitä nyt vaihdettuna minun aikana Iskarit, jouset, yläpäänlaakerit, polttoainesuuttimet, jarrut ja takapäässä molemmat jarrusatulat. Viimeisin projekti oli rekisterikilven polttimo. :D
Tuota CIM vikaa pelkään joskus itse tulevaksi. Sitä foorumikirjoitusten perusteella ei saa rahallakaan. Kahdella ng on kertynyt nyt yhteensä reilu 250tkm ilman suurempia murheita.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja patu »

Tuosta edellisistä jäi mainitsematta, että cim vaihdettu farkkuun myös. Se ei mennyt rikki vaan avaimia ei pystynyt koodaamaan enempää. 5avainta oli maailmalla entisten omistajien takia. Toinen avain oli pakko saada. Tästä väännettiin autoliikkeen kanssa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Gnek »

ABS ym. siihen liittyvien valojen kohdalla kävi näköjään foorumin kirjoitusten mukaan perinteiset. Eli sammui kun lähdin iltapäivästä liikkeelle. Kelikin vähän lauhtunut.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämä rattilukko on yksi tämän mallin typpivioista, kuten myös ABS/ESP ongelmat pakkasilla. Ilman ESP olevissa ei kyseistä ongelmaa ole.

Rattilukko alkaa temppuilemaan vanhemmuuttaan ja tuo vm ja ajetut kilometrit täsmäävät hyvin tähän. Mikäli tuo ABS/ESP vika on tämä "systeemin sisäinen" vika, joka johtunee jostain huonosta komponentista (ei siedä kovia pakkasia), on sille kovin vähän tehtävissä. Joku oli kai saanut ongelman pois, kun oli vaihdettu koko boksi johonkin jenkkimalliseen. Näin muistelen.

Sitten tämä moottorivikavalo. Joissain bensa/etanolimalleissa ei oppiminen etanolista bensalle oikein onnistu tallentumaan moottoriohjainboksiin. Kun käynnistää kylmän koneen bensalla (siis aiemmin ajettu etanolilla), niin rikastusta tulee aivan liikaa ja sen vuoksi moottorinvikavalo syttyy lambdan antaman rikkaan seoksen myötä. Aluksi käy rikkaalla kunnes sitten adaptoituu oikein. Toisinpäin eli bensasta etanoliin tuo toimii. En tiedä onko tästä nyt kyse, mutta kuitenkin. Ongelma poistuu käyttämällä ecun sulaketta tai akun kenkää irti. Voi olla jotain muuta vikaa kyllä, koska kulutukset tuntuvat olevan niin suuria. Nekin ovat niin suhteellisia riippuen ajotavoista jne.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Gnek kirjoitti:Ensimmäisten 3kk aikana ja noin 3000km aikana tulleiden vikojen määrän vuoksi on pakko kysyä, ovatko NG 9-3 II saabit laadullisesti kuinka hyviä?

Olen omistanut 18v aikana useita autoja 2-tahti ja V4 Saabista saksalaisiin sekä jenkkiautoihin, ja täytyy sanoa että ysikolmoseni on vienyt potin pikkuongelmien kanssa lyhyessä ajassa.

Ruotsista ostettu 2009 2.0t SC Autom. 170tkm.
Hyvin pidetty erittäin siisti yksilö.

Kulutus ollut alusta asti yli 10L/100km, pahimmillaan 18L/100km sekalaisessa. Jopa 80-90km/h matka ajossa riippumatta siitä ajetaanko bensalla vai etanolilla ei ole mitään toiveita päästä alle 10.

Sytytyshäiriöitä heti alussa, kaikki puolat ja tulpat uusittu (vika korjaantui, eikä uusiudu)

Vakionopeudensäädin rikki (korjattu)

steering lock malfunction (korjattu virtalukon vaihdolla)

Moottorivalo syttyi bensatankkauksen jälkeen, auto kuitenkin käy hyvin (menossa testeriin)

ABS, Luistonesto, Ajonvakautus valot syttyivät tänään (menossa testeriin)

Lohkolämppäri pimeänä.

Herjaa kerran viikossa vasenta takavilkkua, joka kuitenkin toimii.

Mielestäni aika rajut setit ekan 3000km:n saldoksi. Toki autot ovat yksilöitä mutta onko muiden kohdalla näillä ajaminen pääsääntöisesti pelkkää harrastamista, vai normaalia käyttöauton omistamista? Suunnittelen tässä siis jatkoa autoni kanssa.

Jos Saabi ei olisi hyvä ajaa ja muuten minulle mieluisa, tuntuisi tällä hetkellä yhtä järkevältä ajaa 80-luvun eksoottisella italialaisella sadekelillä ja pakkasilla. :P :P :lol:
Toivottavasti tehtaan biopower siulla niin ei mahdollista kansiremonttia tulossa :lol: minun kulkineeseen oli 140 000 paikkeilla tullu tuo operaatio eteen. Onneksi edelliselle omistajalle. Paljon on tuosta minunkin autosta ns. tyyppivikoja jo korjattu ja jotain pientä sähkövikaa ilmenee melkein joka viikko jotka korjautuvatkin monesti tekemättä niille sen kummemmin mitään :)

Tuota CIM/rattilukko/virtalukko hässäkkää itsekkin pelkään joka kerta kun avaimet lukkoon tyrkkää. Hikikarpalot voi melkein otsalta pyyhkäistä kun sid ilmoitta chek ok :lol:

Kuluttaako tuo automaatti noin paljon enemmän manuaaliin nähden? Itselläni bensa manuaali 6 vaihteinen niin esim. Kuopio-Joensuu-Kuopio reissut yleensä n. 7.2 L/100 km päässy

Autoilu kyllä ylipäätään täyttää nyky hinnoilla kaikki harrastamisen tuntomerkit. Ainakin rahaa siihen uppoaa enemmän kuin oikeisiin harrastuksiin yhteensä.

Mutta toimiessaan on kyllä erinomainen auto ajaa ja minun silmään ainakin tyylikkään näköinen. Ja ei oo meidänkään 40 asunnon taloyhtiössä kellään samanlaista tai edes samanmerkkistä :)

-Tomi
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Itse olen nyt ajanut 4 vuotta ja 146 tkm kilometriä, autossa on mittarissa 250tkm ja vm 2009

Etupäässä laakeri vaihdettu vasemmalle, oikea vielä alkuperäinen(!), puola meni joskus 150 tkm:n kohdalla, molemmat etupään kääntölaakerit uusittu.

Muuten on menty öljyjen, suodattimien ja polttimoiden vaihdolla (alkup. xenonit tuli tiensä päähän n.6kk sitten.)

Eli pienellä on päästy, on tähän toki vaihdettu turbo, mutta oli se vanhakin ihan ok kunnossa kun pois otin.

Edellinen auto oli Golf IV ja toisena autona on Polo 9n ja voin sanoa että Volkkaria meille ei koskaan enää tule, tuskin yhtään Vagiakaan. Golffiin meni parissa vuodessa muutama tonni eikä silti mennyt leimasta päästöjen takia ja sähkövikoja oli jatkuvasti, ja kyseessä oli silloin 3 v vanha yksilö.

Polossa palaa n. 5 varoitusvaloa mittaristossa, siihen on tehty 2 koneremonttia ja autolla on mittarissa 167 tkm :mrgreen: Lahjomalla katsastusinssin sen saa sentään vielä pidettyä kilvissä.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Vastaa Viestiin