Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

Yleisön pyynnöstä kirjoitan tämän tarinan, niille Saabisteille jotka eivät osaa mitään muuta kuin avata lompakkonsa kuten allekirj. :?
Pohjustus:
Elämässäni on ollut tosi monta Saabia: neljä 96, yksi 99 GL ja yksi 900 GL sekä tusinan verran turbo 8 v. turboja. Kasa og 9-3 ja og 9-5 mahtuu mukaan. ( Silloin Paraisilla asuessani oli Saabistille hieno osoite " VIGGEN 1" suomeksi Salama.)
Kun 39 vuotiaana nyrkkeily salissa sydämmeni päätti lähteä lomalle ja kuolin 20 minuutiksi, niin Pyhä Pietari portilla onneksi oli sitä mieltä että neljän pojan Saabisti takas maan kamaralle hus hus. :D
Tämän jälkeen sitten rakennettiin kaksi taloa ja ostettiin erillaisia NG-9-3 sekä muutama NG 9-5 sia sekä muutma OG 900 Aeroa.
Syksyllä sain kaksi aivoinfarktia joten faktat käteen. 8O
Manuaali autot NG-9-5 XWD ja OG 900 Aero piti myydä piiiiiiiiiiiiiiiiiitikin hampain ja pillereitä ottaa kottikärryllisen verran loppu iäiksi. :roll:
Murheen murtamana kävelin keppikädessä kotona ja mietin sisäisen luolamieheni kanssa mitä nyt....Pimeinä hetkinä jopa sorruin miettimään muita merkkejä mutta maailma on täynnä jappanilaisia wessoja ja VAG konsernin ulkohuussejä :lol:
Tuumasta toimeen:
Eli minulle joka oli myynyt uusia autoja 15 vuotta niin ainoa oikea merkki oli :saab: .
Löytyi Nettiautosta hui hai eräänä päivänä sopivan hintanen 900 S automatti joka oli seissyt odottanut 8 vuotta ladossa. aj. 220 tkm.
Joten auto haettiin Mikkelistä ja Löyty oli oikea sana autolle. :mrgreen:
Siihen oli uhrattu paljon raha jo ostaessa ja tilauspaperin ruutuihin oli ruksattu seuraavat kohdat:

-Automaatti
-Sähköikkunat ja -peilit
-Vakionopeudensäädin
-Sähkösäätöiset penkit
-Aeron kesävanteet
-Takaluukun paneli ja ilmaohjaimet ovissa,
sekä sivuille tehdas turbo raidoitus ja ilmanpoisto aukkojen muovikotelot....

Vanhana OG AERO miehenä autossa OLI PAKKO olla tietyt varusteet jotta elämä hymyilisi:
-Nahka ratti (josta olen aijemmin kirjoittanut og900 osiolla)
-Sähköantenni
-JBL 6x9 kaijuttimet ja Soitin jossa USB jotta saa 70-80 luvun musikkis soitta tuutintäydellä... 8)
- Saabin urheilualusta
-Varashälytin...

Autossa oli alunperin ollut MEKANINEN NAHKA hälytin joka koonsa puolesta oli ainakin Saksanpaimenkoiran kokoinen.
Tämä "hälytin" oli toiminut päin vastoin sähköistä hälytintä.
Eli kun jalorotuinen Nahkahälytin oli jätetty autoon etulasit raolleen ja joku lähesty autoa....
HÄLYTIN oli ottanut hirveet PULTIT ja koko auto oli heilunut kun viimeistä päivää kun tämä samassa oli puraissut koelautaa ja etupenkkejä.

Sitten koittamaan onnea ja Bensa pumpun vaihdon jälkeen autoni käynistyi ja meni ekalla katsastuksesta läpi....
Mutta autoa piti tietty parantaa....
Kojelauta piti vaihtaa vähemmän purettuun ja soitin sekä sähköhälytin asentaa sekä muita juttuja jotka luettelen alla.... :)

- Normaalihuolto...
- Vaihteisto öljyt
- Alusta Bilstein6 iskarit ja uudet jouset sekä jarrulevyt että palat
- Vahaus
- Ruoste suojaus
- Bypass venttiili ja jarrukytkin
- Merkkejä ja hopealistoja

MITÄ HALUSIN TÄLLÄ SANOTTUA:
Että jos auto maksaa 800e ja siihen uhrataan noin 1800e(merkkiliike mikäli mahdollista) osiin ja suojaksiin niin sadaan 2600 e auto joka toimii.... :mrgreen:+työt
TÄHÄN täytyy Lisäsäta se että olen syntynyt oikeiden tähtien alla ja saanut ystäväkseen nimi merkki "STEFA:n" joka tehnyt suurimman osan auton korjauksista
sopivasti. ILMAN häntä tästä ei olisi tullut mitään....

Ja Lopuksi Linkki alla Auton kuvista:

https://drive.google.com/open?id=1M9TGO ... oLmgY4sK53

Ja lisää tulossa autolla nyt ajettu 1000 km....
P.S,
EN ole ajemmin ajanut MPT joten voin vain sanoa että tämähän liikkuu kuin kaikki modernit autot ja verrattuna Aeroon puuttuu SE mahtavaa potku
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

Tuli nyt hommattua 6x9 JBL kaijuttimet taakse ja edessä normi etuylä kaijuttimet erillisellä diskantilla. 8O
Saundi on tosi mahtava,loistava puhdas ääni ja bassoa jumputkseen tosi hyvä. Nuoriso oli jopa sitä mieltä että paremmat saundit Saabissa kuin naapurin mopoautossa, jossa härpäkkeitä ennemmän kuin moottorissa on osia :lol:
Linkki alla

https://drive.google.com/file/d/1flLoer ... sp=sharing

Hyvin näkee kuvasta "mekanisen varashälyttimen" jäljet pelkääjän selkänojassa.... :)
Autolla nyt ajettu maagiset 222222 km ja keskikulutus Reippaalla ajolla 12 litraa. :wink:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sähkösäätöinen kangaspenkki hanttarin puolella on kyllä jotain todella harvinaista og satkussa.
Samoin teipit on vastaavan härskejä kuin oman sun Beachin turkoosi somisteet mutta kertovat omasta aikakaudestaan. :mrgreen:

Siistissä kunnossa on, toivottavasti äijäki pysyy kondiksessa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

tetammi kirjoitti:Sähkösäätöinen kangaspenkki hanttarin puolella on kyllä jotain todella harvinaista og satkussa.
Samoin teipit on vastaavan härskejä kuin oman sun Beachin turkoosi somisteet mutta kertovat omasta aikakaudestaan. :mrgreen:

Siistissä kunnossa on, toivottavasti äijäki pysyy kondiksessa.
Kiitos, mukava kuulla että pidät retro teipeistä 8) . Taistelen joka päivä eteenpäin ja mies on kuin uusi kännykkä jossa on vanha akku.... 8O
Ollaan tultu siihen aikakauteen että nuoriso ei tiedä OG900 juurikaan mitään, poika numero 3 käy lukiota ja hain hänet sieltä koulun pihalta...
Heti oli auton ympärillä nuorta kansaa joka kysyi vaikka mitä ja ei meinattu päästä pois kun pällisteliöitä oli jonoksi asti.....
TURBON ääni on kyllä makee ja vauhti raidat komiat :mrgreen:
Seuraavaksi sähköantenni ja ulkoläpömittari ja VDOn oma ahtopainemittari vihreällä valolla samaan paikkaan kuin 99:ssä..... :wink:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tsemppiä täältäkin, toivottavasti :saab:ismi jatkuu vielä pitkään. Näissä retropeleissä on sitä jotakin, mitä ei tämän vuosituhannen peleissä ole! 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja AZP »

keisari kirjoitti:Paraisilla ... osoite " VIGGEN 1"
Näin puoliparaislaisellekin aivan uutta tietoa, heti muutto suunniteellmiin 8O
keisari kirjoitti:900 S automatti
Upeakuntoinen auto!
keisari kirjoitti:MEKANINEN NAHKA hälytin
Täysi repeäminen :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

No niin jatketaan rojektia... Auto alkoi vinkumaan ja vinkumaan (ja koira ei ollut kyydissä). Ystäväni Kimmo löysi vian ja ojaustehostin melkein irti 2 mutteria jo pudonnut pois siis tehostimesta ei kuskin päästä. 8O
Loppui ulina kun seinään.... Tämän jälkeen merkkejä uusittu takaa ja vain ajettu kunnes edellisenä iltana auto oli kuin käärme maantiellä :?
Kävin eilen Vianorilla ja etu renkaista oli rungot rikki :evil:
Eli ne vaihtoon ja sitten kulmien säätöön... Olis kuulema kelvannu auraksi talvella oli niin päin Prinkkalaa kaster ja kamber
ja ne oli tuhonneet renkaat :cry:
Mutta nyt emme ole murheen murtamia sillä uudet renkaat alla ja auto menee kuin raiteilla kustannus 270 e yhteensä.... :mrgreen:
Taas mentiin mittarissa 224 tkm....
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

Nyt tuli mittariin.....

https://drive.google.com/open?id=0Bz8tz ... Ayc01aMDhj

Ja Kesäkummit alle ja kaverille kans kesägummit...... Ja piha senku komistu 8O

https://drive.google.com/open?id=0Bz8tz ... 45Z0hjZDBF

Muutaman kerran check engine valo syttynyt ja sammutuksen yhteydessä häviää....muuten ajellaan!! :mrgreen:
Jatkuu taas.....
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja ValPe »

On muikean hieno peli, eikun kilometrejä vaan mittariin!
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

ValPe kirjoitti:On muikean hieno peli, eikun kilometrejä vaan mittariin!
Kiitos vaan, tällä on kyllä hienoa päästellä. Tänä päivänäkin kehuja ja ihailuja joka tankkaus pisteessä.... TURBON ÄÄNI MAHTAVA :mrgreen:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

Nyt tuli 231 tkm mittariiin. Autoon laitettiin alkukesästä alkuperäinen intercooleri... :D Kiitos Kimmolle ICstä.
Kylläpä auto muuttui koko kesän auto on ollut pirteä kuin peipponen kevät aamuisin 8O .
Toista se on kuski jolla onneksi on vaan ollut sydänpysähdys ja aivoinfarkti että ilman ilmastointia pärjää mustassa autossa :wink:
(onneksi poliisit eivät ole pysäyttäneet kun ajaa vaan kalsarit jalassa 8) )
Muuten ollut loistava peli käy ja kukkuu. Kolmelovinen loota vie nyt 9,5 l satasella kun ajaa kovaa, eli noin 20 km ylinopeutta kokoajan :oops: .
En tiedä mutta tällä ajan mielummin kuin vaimon 9-3 :mrgreen: (parempi tossun alla kuin taivasalla :lol: )
Ja taas mentiin..... :saab:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

Kesärenkaat vaihdettu talvi nastat nordman 7 alla.... :? Nyt on 239500 km mittarissa ja 239000 km kohdalla oli huolto.
Maksoi 400 e osineen... uutta osaa raidetangon pää ja takajarrusatula. Tämän Lisäksi vaihdettin jälkikäteen NGK iridium tulpat että saatiin takas peipponen.... 8O Kauhee ero normi tulpalla :wink: varsinaista pas....
Muuten en voi kun kehua, käy ja käy kulutus taas 10,5 l :roll:
Talveksi on taas lämmin auto :mrgreen:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

Just, autolla nyt ajettu 241500 km. Bensan lisäksi tähän saakka autosta mennyt ohjaustehostimen öljy säiliö joka maksoi vaihdettuna 78 e. 8O
On tämä vaan aika mukava talvi pulkka menemään lumessa, urissa ja jää nupuillia.
Aika monta moternia autoa jää liikenne valoissa ja niitä saa katsoa tausta peilistä 8) ....
Ja kuten ajemmin totesin lämpöä piisaa matkustamoon :mrgreen:
Jaa juu, auto meni katsastuksesta läpi mutta ensin vähän hikisesti.... kats.makso 69 e. Nimittäin just ku ajettiin halliin niin sytty check engine valo. Ite seisoin hallissa joten en huomannut sitä, muuta kun että katsastus mies katto minua ja kysy - jos tällä vaan on ajettu pätkiä... oli vähän ihmeissään päästöistä. Kaikki päästöt oli rajamailla.... Sammutettiin kone ja lamppu sammu jonka jälkeen päästöt alle kaikkien arvojen... :lol:
Olen 900 silla ajannut v.85 ja eka kerta ikkunat eivät pysyneet auki... auto tien sivuun konepelti pystyyn ja kappas koko ilmansisääntulo kotelo täynnä lunta :roll:
Taas mentin :wink:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

Mittarissa nyt 245 tkm. :D
Kevät huollon teetätin jossa tehtiin normi huolto ja vaihdettiin kierot etu jarruleyt ja jarruputket sekäpalat. Hinta taas 400e! :?
Samassa päätin ostaa uudet keärenkaat vaikka vanhoissa oli ainakin 5-6 mm pintaa. Kelberit oli nimittin paistettu 04/05 8O ja tuntien oman kaasujalan rupesin miettimän että elokuvarenkaat saa jäädä... :lol:
Nyt on alla 315 e GT radiaalit FE1:set ja auto vaan muuttunut taas parempaan.
Nyt olisi kestovahauksen vuoro ja sitten APC boxin lisäys hiluneen... laitan kuvia kun nämä tehty!! :mrgreen:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Minä ja Itseni sekä Saab og 900S 3d automaatti vm.-92

Viesti Kirjoittaja keisari »

Dodi, pitää päivittää välillä. Vaikka auto käy ja kukkuu :wink: Mittarissa nyt 256 tkm. En oikein voi muuta valittaa kuin että välillä pelkääjän puolelle ilmestyy vettä sateen aikana! Muuten auto meni katsastuksesta läpi ja korjaus kehoitus oli etupään pääty helat nissä oli klappia :?
Auto on nyt täyspaine urpo ja meno on todella mukava. :wink: En välttämättä aina ymmärrä niitä jotka haukkuvat autoa.
Mutta se on heidän ongelmansa ei minun :lol:
Epäilen myös että kyylarissa on pieni vuoto. Sillä aina kun auto on nokka alaspäin pukkaa kuumaa höyryä etumaskista.... Täytyypä tutkia joskus.
Huhtikuusta siis ajettu toi 11 tkm ja mitä mukavin kyytipoika ( vai oliko tyttö) :?
Taas mentin,
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Vastaa Viestiin