Kojelautakameran asentaminen 9-3 -06

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marza74
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2018 14:34

Kojelautakameran asentaminen 9-3 -06

Viesti Kirjoittaja Marza74 »

Tervehdys!
Onko kukaan asentanut 9-3 Saabiinsa dash camia tai muuta laitetta, johon tulee kiinteästi virta? Jos, niin miten olisi paras (lue helpoin) tapa saada virta kiinteästi siten, että laitteeseen tulee virrat yhtäaikaa auton virtojen kanssa? Jos kamera on tuulilasin ylälaidassa, niin johdon saa ensin piiloon kattopaneelin sisään, mutta sieltä se pitäisi vetää ikkunapilarin verhoilun sisustaa pitkin alas sulakerasialle. Voiko tuon pilarin paneelin irroittaa ilman pelkoa airbagin tms. laukeamisesta. Niin ja miten sitten varsinaiset kytkennät? Onko siis itse tehtävissä ilman että tietokone alkaa herjaamaan jotain vai pitääkö suosiolla viedä pajalle? Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää tämä tupakansytyttimelle menevä johtohässäkkä...
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Kojelautakameran asentaminen 9-3 -06

Viesti Kirjoittaja anv »

Minä olen. Virran olen ottanut etupenkkien välisestä tupakansytyttimestä ja sieltä vetänyt klipsuilla ensin keskikonsolin oikeaa reunaa, sitten pelkääjän paikan ohi kojelaudan päältä ja lopuksi kiertänyt tuulilasin kehystä myöten peruutuspeilin taakse. Ei häiritse millään tavalla minua tai emäntää. Tuohonhan tulee virta vain kun autossa on virrat päällä. Doh, minulla on kamera, jossa on ns. parking mode -ominaisuus. Ostin tuossa viikko takaperin akun, joka kytketään tupakansytyttimeen ja kamera kytketään taas siihen tupakansytytin liitännällään. Sijoitin koko hoidon sinne etupenkkien väliin. Toimii hienosti. Kaikki ylimääräinen johto, akku jne ovat siellä etupenkkien välisessä kotelossa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kojelautakameran asentaminen 9-3 -06

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Sähkön voipi ottaa myös peilin takaa sisävaloilta, tähän tapaan
https://www.youtube.com/watch?v=ZsMjKdRq2to
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kojelautakameran asentaminen 9-3 -06

Viesti Kirjoittaja karg »

Omaan kolkkiin pistin tupakkasytkäliittimen keskikonsolin sisään tuhkakupin taaksen orkkistupakkasytkän johtoihin. Kamera on taustapeilin vieressä. Virtajohto menee täysin piilossa kameralta kattopanelin reunan takana ja sen jälkeen repsikan a-pilarin sisustapalan takana ja sen jälkeen keskikonsolin sisään hanskalokeron takaa. A-pilarin sisustapala lähtee vetämällä irti.
Marza74
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2018 14:34

Re: Kojelautakameran asentaminen 9-3 -06

Viesti Kirjoittaja Marza74 »

Paljon kiitoksia vinkeistä!! Tuo virran ottaminen sisävalolta on näin ensiajatuksena vetämässä pisimmän korren, kun jää kaikki johtojen vetämiset pois. Pitää vain tuo 5v konvertteri hommata ennen asennuksia...
Marza74
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2018 14:34

Re: Kojelautakameran asentaminen 9-3 -06

Viesti Kirjoittaja Marza74 »

Tai siis itseasiassa virta otetaan taustapeilin johdosta, jonka syöttö katkeaa avaimesta. Sisävalolle tulee virta aina.
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: Kojelautakameran asentaminen 9-3 -06

Viesti Kirjoittaja Jopela »

Onko kukaan tosiasiassa vielä tehnyt tätä ryöstöä taustapeilin johdosta? Lähinnä mietityttää siis oman MY08 suhteen että onko siellä edes peili kiinni tuossa töpselissä kun en heti keksi miksi sinne sähköä pitäisi mennä kun ei ole mitään hifitoimintoja. Ja olisiko helpompaa ryöstää itse liittimestä kuin johdoista kuten videolla on näytetty?

Itse ajattelin ensi viikolla kokeilla onneani ja olisin kiitollinen jos löytyisi suomalaisia kokemuksia aiheesta.

PS. Kiinan pojan englanti on aivan järkyttävää kuunneltavaa.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: Kojelautakameran asentaminen 9-3 -06

Viesti Kirjoittaja Jopela »

Noh, minäpä raportoin itse kun sain urakan tehtyä. En tietenkään muistanut ottaa yhden yhtä kuvaa..

Sieltä löytyy keskimmäisen paneelin (se missä kenokytkimet) takaa isohko liitin johon tulee ainakin minulla viisi johtoa, näyttää kovasti siltä että viedolla näkyvä peilin töpseli sopisi siihen jos ihmepeili löytyisi. Pinnit 5 ja 8 antavat 12v virtaa avaimen ollessa 2-asennossa, oliskohan ollu 5 plussa ja 8 maa. Niihin sai näppärästi otteen pienimmillä Motonetistä löytyvillä naaras-lattaliittimillä jotka asentelin jännitteenalentimen syöttöjohtoihin.

Etummaisen paneelin ja katon verhoilun välistä sujahtaa tarvittaessa vähän paksumpikin johto, siellä on verhoilun ja tuulilasin yläreunan taitteessa oikeen joku reikäkin josta pääsee sinne paneelien alle mutta en itse ainakaan jaksanut sieltä lähteä uittamaan koska näkyvä johto lyhenisi tätä reittiä ihan muutamia senttimetrejä.

Valojen katepaneelin alta löytyisi tyhjää tilaa vaikka pienelle kylälle mutta minulla oli sen verran kompaktit romut että menivät sen liittimen kanssa samaan onkaloon.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Vastaa Viestiin