Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kuva
Siinä se murheenkryyni on minne jäi, korjaamon lattialle. Ei se nyt niin pahannäköinen ollut, yhdessä kulmassa oli saumakohdassa muutaman sentin huono kohta, josta falskasi. No, se riittää. Ei "uusivanha" paljoa kummempi ole, sen verran kuitenkin, ettei vuoda. Tankkasin 40 litraa ja tsekattiin nosturilla vuotojen varalta, ei haise, eikä vuoda. Kiinnityspannat, mutterit yms. olivat saaneet ehjinä irti ja takaisinkin, tarvikkeita kului tankin lisäksi yksi pullo vaseliinia ja kaksi klemmaria. Uuden tankin auton pohjaa vasten oleva puoli on kyllästetty tahmaisella vaseliinilla huolellisesti, me hoidetaan alapuolen suojaus naapurin kanssa, jahka kevätkelit sen sallivat. Vanhan tankin bensapumppu on taltioitu varaosaksi, suurinpiirtein samanverran ajetusta Camrysta tuo vaihdetun tankin pumppukin on, mutta onpahan nyt toimiva pumppu varalla jos sattuisi pettämään.
Operaation kokonaiskustannus, työ + osat, 389.69 euroa. Amerikantankkiin verrattuna säästin työkustannuksen verran, tietenkin, jos tämä käytetty porsii, tulee Amerikantankin verran takkiin. No, tämä oli ratkaisu, turha sitä on enempää märehtiä, nyt vaan kovaa ajoa kunnes toisin määrätään.

Kattelin korjaamolla Camrya vähän tarkemmin lämpimässä, joutuu hivenen takalokasuojien sisäkaaria rapsuttamaan, saattaa toki mennä ihan kliinerilläkin, mutta pientä pintakellastumista on havaittavissa suolakerroksen alla. Eihän tässä enää kauaa mene, kun pääsee pahimmat pesemään pois. Onpahan pientä puuhastelua tiedossa niin Camryn kuin Hiacen osalta. Ei tuu aika pitkäksi ja pysyy vaihtohalut kurissa, kun on tekemistä.

Hiacelle pitää tilata aika jakohihnan ja öljynvaihtoon huhtikuun puoleenväliin, varmistin samalla asentajalta pari juttua, eli ohjaustehostimeen kelpaa Mobilin ATF 220, mitä mulla tuolla hyllyssä onkin, vaihtelen sen heti kun sattuu sopiva keli ja päivä, raitisilmasuodatinta olen tuossa miettinyt, kun sellaista osaa tuohon jopa myydään, mutta ei siinä sellaista kuitenkaan ole, tulipa varmistettua niin ei rupea turhaan autoa purkamaan sitä etsiessä :D

Focukselle pitää saada huoltoaika ennen 22.4, jolloin auto joutuu/pääsee Euroopanturneelle. Eka yritys äsken ei Oma Laakkosen kautta onnistunut, jos haluaisi auton vielä samana päivänä takaisin. Kun asuu täällä korvessa ja huolto on tuolla Kuninkaanportissa, joutuu aina vähän laskeskelemaan, muuten menee vieminen ja hakeminen kikkailuksi. Kai mä vielä joku päivä sorrun johonkin huoltosopimukseen, jossa joku hakee auton ja tuo takaisin, ilman että tarttee itte vaivautua millään tavalla.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Minähän harkitsin viime syksynä vakavasti yksityisliisarin hankkimista tuohon Hiacen rinnalle, kunnes päädyin ostamaan vanhan Toyotan. Nyt kun puoli vuotta on takana ja kulut tiedossa vanhan ritsan käytöstä, laskeskelin piruuttani.
Jos olisin ottanut auton vuodeksi liisiin, valinta olisi ollut Renault Clio-farkku 90-hepan TCE-koneella. Siihen tulee kesä-ja talvirenkaat mukaan ja vuoden liisingin aikana pitää tehdä vuosihuolto ennen luovutusta takaisin, kustantanee n.200 euroa. Kilsoja saa ajaa 15000, joka riittää oikein hyvin. Muuten ei tarvitsisi kuin ajaa ja tankata. Outojen vikojen yllättäessä, takuu hoitaa. Kaiken ylimääräisen energian olisi voinut kohdentaa Hiacesta huolehtimiseen :D
En laske tähän mukaan polttoainetta tai vakuutuksia, ne ovat joka autossa pakollisia kuluja. Tarkastelen lähinnä huolentonta kuukausimaksamista vs. vanhasta autosta huolehtimista.

Oletettu leasing-Clio
Kulut 6kk: 6 x 239e = 1434e

Camry:
Kulut 6kk:
- Alustan suojaus 66e
- Uudet kitkarenkaat 230.15e
- Nightbreaker H4:t 20.94e
- Vasen etujarrusatula + työt 185e
- Katsastus tarkastuksineen 130e
- Bensatankki ja vaihtotyö 389.69e
- Uudet kesärenkaat 225e
-Yht: 1246.78e

Vielä ollaan voiton puolella, niukasti. Toisaalta, rengasasiat ovat kunnossa vuosiksi eteenpäin ja seuraavat listalla olevat tehtävät ovat öljynvaihto + suodatin ja katsastus syksyllä. Siinä välissä voi toki tulla yllätyksiä, mitä Cliossa ei tulisi. Kokonaiskustannukseen Camryn osalta tulee sitten aikanaan vaikuttamaan mahdollinen myyntitappio tai voitto. Mielikuvitus-Clion kulut ovat tiedossa myös 12kk turneen jälkeen, 2868e + huollon hinta.

Vaakakupissa näissä kahdessa vaihtoehdossa ovat varmuus, huolettomuus, ennalta-arvattavuus ja äärimmäinen tylsyys ja hengettömyys mitä itse autoiluun ja autoon tulee vs. epävarmuus, yllätyksellisyys, vaivannäkö ja pieni askartelu ynnä leppoisa, lämmin ja nostalginen ajokokemus isolla automaattivaihteisella sedanilla. Mitä sitten kukin hakee, minä ilmeisesti jälkimmäistä. Ehkä sitten oikeasti vanhana muutan tyyliä, sehän voi tosin olla jo ihan oven takana :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyllä ne verojen ja polttoaineen hihavakiot kannattaa myös laskea 12kk ajalle, ihan tuntuvia kun ovat:
-Ajoneuvovero Clio 150e vs. Camry 400e
-Polttoaineet Clio 1350e vs. Camry 2700e
-Kasko Clio 400e vs. Camry ilman kaskoa 0e

Hihavakiolla siis Clion hyväksi 1300e. Toki Camry on vuoden jälkeen ton tonnin arvonen, Cliosta jäi vain muisto niiltä ajoilta. Mikä sitte on halvin, riippuu täysin laskijasta :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Onhan niissä eroa, toki, lähinnä halusin vertailla vaan tuota kuukausimaksun huolettomuutta vs. vanhan auton yllätyksiä ja miten ne sattuvat asettumaan tässä tapauksessa. Toisaalta, jos lähtisin liisaamaan samasta kokoluokasta ja haluaisin ajaa automaatilla, enkä haluaisi kärsiä 0.9 litran minimani koneen aneemisuudesta, joutuisi kuvetta kaivamaan kuukausimaksun osalta 300-400 euroa kuukaudessa. Vähän tasoitusta Camry-paralle :D

Uskoisin kuitenkin, että 98% suomalaisista valitsisi liisarin, jos pitäisi tälläisten vaihtoehtojen välillä ratkaisu tehdä. Ei yllätyksiä, ei arvonalennusta, ei ostamisen ja ennenkaikkea myymisen vaivaa, raha vain katoaa jonnekin kerran kuukaudessa ja alla on uudenkarhea kiesi nykyaikaisilla mukavuuksilla. Katselin ympärilleni tänään ja totesin, että liki jokaisella firmalla alkaa olla tuollainen yksityisleasing jo tarjolla, aika suolaisia vaan ovat hinnat, kallista pääomasitoutumattomuutta määräajaksi !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu jokuhan sen tilin tekee. Mäki ottaisin osamaksuruoskan myös perheen toiseks ruoskaks, mutta vain puoli vuotta varmaa työtä tiedos. Oli se 200e/kk sitte paljo tai ei, mutta se on maksettava. Tonnin ruoskas loppuu kulut kun ottaa pois liikennekäytöstä (nusnus, just katoin, et avos menee rahaa liikennevakuutukseen Tapiolas oli ajos tai ei) ja rahaa saa nopsaa kun myy alihintaan.

En myöskään haluais olla ankea ajatuksiltani, mutta en välttämättä halua tietää mitä se sit maksaa, kun vuoden ajelujen jälkeen liisaris on koiran kynnen jäljet c-pilarin muoviverhoilus ja naapuri on tehny pikkurillen kynnen kokosen painauman oveen. Osamaksuvehkees ei toki sitä murhetta ole, kun se on "oma".
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kyllä, mitä ovat ne " normaalit jäljet" ja mitä ne epänormaalit ja millaisella kammalla se liisari käydään läpi luovutettaessa. Totta sekin, että jos alkaa kolmosautoilu ahdistaa, myyn sen pois ja jatkan kahdella. Jos/kun haluaa autojen kanssa "harrastaa" ja touhuta, ei tommonen liisari oikein ole vaihtoehto, sen sijaan tonnin-parin ruoskia löytyy lattiasta kattoon ja niiden joukosta helmeä ja sitten niitä helmiä sioille. Kaveri huusi justiinsa ittelleen väliaikaisratkaisuksi porsineen Corolla Verson tilalle 750 eurolla -96 Mazda Xedosin 2.5 litran V6 koneella ja automaattiloodalla. Toistaiseksi on ollut iloinen yllätys, kaikki toimii moottoriantennia myöden ja kyyti on hiljaista. Ei putoa korkealta jos jotain sattuu, toisaalta saattaa palvella hyvin sen pari kk mitä tarvitsee ja myydessä saa vielä omat pois. Toi Huutokaupat. com on aika koukuttava, sieltä aina välillä lähtee sopivalla hinnalla pätevä kulkine, yritän pysyä poissa sieltä :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Cona »

En jaksa uskoa, että katsovat noita yksityisliisareita tarkemmin palautuessa kuin esim. huoltoliisareita. Niissä kun on monesti melko paljon käytön jälkiä ja pidetään yleensä eri tavalla kuin omaa peliä. Eri asia jotkut törmäysvauriot, mutta sitä vartenhan on vakuutukset.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hommat etenee autojen suhteen, itellä päivä nro 12 kurkku kipeenä, ääni maassa, kuiva yskä, huonosti nukutut yöt yms., kuumetta ei oo kehittänyt, mutta alkaa vähitellen kyllästyttää tää paska, rupee oleen veto poissa. Kai tässä täytyy käydä suuta aukomassa lähipäivinä tohtorilla, jos vaikka löytyis joku troppi, jolla tämä lähtee, kaikki kotikikat mitä on vajaan 50 vuoden aikana oppinut alkaa olla käytetty. No jaa, varsinainen lepo ei ole toteutunut, kun ei perheenisä pysty oikeesti lepäämään, jossei tuu semmonen tauti että lähtee jalat alta. Töissäkin on käyty. Onks tää nyt sitten se kuuluisa miesflunssa, vai mikä, prkl ?

No joo, Focukselle on huolto tilattu 20.4 ja Hiace menee jakohihnan + öljyn ja suodattimen vaihtoon 25.4. Camryn renkaat on toimitettu Euromasterille, käyn torstaina kaappaamassa ne kyytiin kun on tilipäivä, niin saa maksettua pois samantien. Kelit ei ole oikein suosineet Camryn käyttöä, joten Hiacella on hinkattu työmatkaa. Lupasivat peijoonit vielä lähipäiviksi oikein kunnon yöpakkasia tyyliin -15, joten Camryn lepopäivät jatkuvat. Lauantaina tosin olisi tiedossa maantieveto pojan matsiin Järvenpäähän, niin saa sekin vähän ajoa, 100 km on tullut tankkirempan jälkeen vasta ajettua.

Nettiautoa oon selaillut ahkerasti ja kartoittanut Camrylle seuraajaa, aktualisoitunee joskus loppukesästä, koska haluan ehtiä käydä seuraajan läpi vahan yms. kanssa ennen talvea. Pojan kanssa on vähän katsottu, että minkälainen peli olisi kiva jos sattuisi jäämään niin kauaksi, kun ajaa kortin. Todennäköistä on kuitenkin, että vuoden syklillä tätä kolmoskiesiä vaihtelen, niin ehtii vielä kerran vaihtua.

Kaveria avustin ja saatiin tänään myytyä sen Skoda Rapid, nyt etsinnässä halvempi kakkosauto. Pientä harrastusta siis päällä koko ajan autojen suhteen. Muutaman viime vuosina lähipiiriini myymäni auton suhteen otetaan kesällä pikku jälkimarkkinointikampanja ja hoidetaan alustansuojaukset kuntoon naapurin kanssa yhteistyössä. Työkaverille 3v sitten myymäni -99 Yaris jolla ajettu vasta reilut 100 tkm, meni taas kehujen kera läpi katsastuksesta, joten nyt on aika varmistaa alustan osalta, että näin on myös jatkossa. Pakostakin tulee vähän onnistumisen fiilistä, kun 3v kaupoista saa kiitokset halauksen kera siitä, miten hyvän auton aikoinaan olen myynyt. Ja matka jatkuu. No, itselle mä nämä aina ostan ja kun on itse käyttänyt ja läpikäynyt, on helppo myydä eteenpäin lähipiiriinkin sitten kun luopuu.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Camryn uudet suvikumit on nyt kotiutettu, tuoreessa kumissa on kyllä jotain sexyä !
Kuva

Kyllä nyt kelpaa, vanha viidakon sanontahan kuuluu: "Kun paskanakit alle sulaa, liekkirenkaat vielä skulaa". Tämän vuoden tuotantoa näyttävät olevan ja näkyyhän tuossa kuvassa sitä kylkeä koristavaa liekkiäkin vähän :D
Kuva

Jos Paippisissa kelpaa vain Achilles, niin täällä Etelä-Porvoossa ykköstähti on Bf Goodrich. Työpaikan parkkipaikalla liekkirenkaat ovat kohta enemmistönä, oon mä sen verran tehokas rengasmyyjä(kin) !

Seuraavaksi ukko kuntoon, huomiseksi on aika työterveyslääkärille, 2vko omaa hoitoa ei ole tepsinyt, joten käydään kuulemassa, tarvitaanko antibioottia kehiin, kurkku on niin kipee, että meinaa taju lähteä, siinä ei edes tuoreen kumin tuoksu auta...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Öitä vaan. Pitää vähän lasketella kierroksia, kotiuduttiin 50 minuuttia sitten pojan SM-karsintapelistä, tiukan taistelun jälkeen hävittiin 3-4 TPS:lle, harmittaa toki, vaikka hieno peli olikin. Pari olutta ja sitten tutimaan, pari tuntia menee näin läppäri sylissä ja kuulokkeet korvilla mallasta nauttiessa piiitkän illan päätteeksi. Enkä edes pelannut, steppasin vaan kentän laidalla peliin eläytyen ja ihmetellen, miten maalivahti-poikani voi olla sellainen viilipytty kun on...

Kesän tehtävälistaan Camryn osalta täytyy liittää sisäpuhaltimen moottorin tsekkaus. On alkanut pitää ärsyttävää "sirinää" etenkin käytetyimmällä kakkosnopeudella, katsotaan, helpottaako ilmojen lämmetessä, vai jatkuuko. Sen verran tsekkasin netin syövereistä, että ei kovin hankala homma ole puhallinta esiin irrotella, joten saatan sen jopa tehdä. Muita juttujahan ovat kuskin turvavyön purkaminen ja putsaaminen, jos saisi sen kelautumaan sisään halukkaammin, ettei tarvitse aina autella. Sen lisäksi pitää tutkia kuskin penkin alustarakenteita, löytyisikö syy penkinlämmittimen toimimattomuuteen ja toisaalta kun onnistuisi kiristämään sitä kohtaa, mikä aiheuttaa "elämisen tuntua" penkissä, og Saabista tuttuun tapaan, mikä on minua aina suunnattomasti ärsyttänyt.

Ensi viikolla eletään vaarallisesti ja tankataan Camryn tankki täyteen, kun on pidempää matkaa taas tiedossa. Kieltämättä on ollut mukava tuolla matkailla, kun ei ole bensa haissut ylimääräistä !

Tämä aiheuttaa hieman sydämentykytystä, mutta en ainakaan vielä ole lähtenyt soittelemaan saati työntämään euroja väliin. Jenkkituonti, tuolla 3.3 litran V6:lla ei taida Suomessa montaa autoa olla, jos yhtäkään tämän lisäksi. Prkl, nyt ei ole sopiva hetki, mutta kyllä vähän syyhyttää, alle satkun työnnetty ja paras varustelu, koska tuota 3.3 litraista ei köyhemmin varusteltuihin saanut, ainoastaan malliston lippulaivaan...
https://www.nettiauto.com/toyota/camry/9500490
Tehoahan tuossa ei ole 186hv, vaan 225hv, ei taida löytyä Nettiautosta tuolle moottorille speksejä. Tuo ilmoituksessa mainittu teho on vanhemman tasan 3-litraisen V6 luku.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jahas, kaveri toi Ruotsinreissultaan verhoketta vartalolleni. Merkki saattaa olla uusien autojen tuottajana kuollut, webbisivusto kuopattu, mutta aate sentään elää vahvana ilman autoakin :D Täällä etelärannikon vahvasti ruotsinkielisessä kotikylässäni ja siihen liitetyssä kaupungissa tätä välikausitakkia voi käyttää hyvillä mielin...
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Karvalakki, kun ei oo edes GPS:ää radiossa. Appiukolla oli sellanen. Joskus sitä koitin ja en kyllä osannut käyttää. Sen verran sain, että radion näytöllä luki Ratapihankatu. Ohjekirja oli niin paksu, etten jaksanut tutustua :D Mahtoko olla edes kaikkia katuja Suomesta, kun sen ajan vehkeis tais järjestään olla vain Tampereen eteläpuolen päätiet tms.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noi esihistorialliset navit oli hienoja. Parempikin olla laittamatta mitään karttaruutua, ajelevat ihmiset metsään kun keskittyvät ruutuihinsa. Mulla oli Mazda MX-5:ssa VDO:n DIN-kokoinen tarvikemankka, jossa sisäänrakennettu navi. Sterkoista tuli ääneen komennot minne ajaa ja soittimen pienellä mustavalkoisella ruudulla oli nuoli mihin kääntyä. Sen kanssa pärjäsin pari kuukautta saksassa ja osasin vielä Hollannin kautta kiertäen kotisuomeenkin. Vehkeen tarina päättyi hieman ennen kuin myin auton keväällä 2009, kun se ei enää suostunut pyörittämään mitän levyjä, ei musiikki- eikä karttalevyä.

Muistelen vain että vielä tuolloin kun myin auton se oli ihan kurantti vehje ja harmitti että meni hajoamaan. Toista se on nykyään kun joka kännykässä on 5" värinäyttö ja ilmaiset pilvestä lataavat kartat kaistaopasteineen. Kyllä nykynuoret oppii aivan liian helppoon elämään, nih :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kevät toi uuden perheenjäsenen pihaan. Kun halvalla sai, niin piti ostaa. Kattoo sitten, laitanko sen pienen fiksin jälkeen myyntiin vai Camryn, vai sitten kummatkin ja pidän sen mikä viimetteeksi menee. Tosin kiirettä ei ole, joten pari kk taitaa olla pihassa pikku tungos. Täytyy ajaa Hiace tonne maastoon, kun sen sieltä pystyy ajamaan poiskin.

Tässä ajelen Hiacella perässä kun kaveri sompaa uutukaista merkkiliikkeen suuntaan
Kuva

Ja siinä peräpotretti lähempää, niin tulee kaikille selväksi mitä tuli ostettua
Kuva

Vein sen hybridiakku-testiin, mutta siinä oli ollut 12v akku pois kytkettynä jossain vaiheessa myyntitouhuja ja dataa ei ollut tarpeeksi testin suorittamiseen, joten ajelen viikon verran että kerääntyy tietoa ja sitten uusi yritys. Ajossa toimi kuten pitikin, mutta tarkistetaan nyt kuitenkin missä mennään akuston suhteen, kun tämä on vähän enempi ajettu :D

Kaikki renkaat on ihan paskat, mä vaan vissiin haluan työllistää Euromasterin poikia ihan yhtenään. No, pitää vähän miettiä, miten säädetään tän kaluston kanssa.
Voiko näin paljon ajetussa olla alkuperäiset renkaat ???
Kuva
Siinä on vuoden 2007 lopulta Michelinin Pilot Primacy, auto on rekisteröity joulukuussa 2007. Että silleen. Kolme oli tuollaista ja yksi Nokialainen vuodelta 2010, joten ei ihan uusi sekään. Noi Misukat on just samaa merkkiä ja mallia, joita näissä oli ensiasennusrenkaina.

Prius jäi työpaikan parkkipaikalle odottamaan huomista siirtoa kotiin, pistin piuhan päähän kun tässä on lohkis ja sisälämppäri, puhallinkin tuli kaupanpäälle. Virallinen alkutankkaus suoritettiin kilometreillä 358664, eli ei paljon mitään, kun vertaa vaikka Wienin takseihin, joilla parhaimmilla on jo yli miljoona mittarissa alkuperäisellä koneella ja hybridiakustolla.
Jotenkin kiinnostaa tehdä empiiristä tutkimusta tämmösellä enemmän työnnetyllä, joka on sekä vuosissa, että kilometreissä yli Toyotan hybridiakustolle myöntämän takuun, eli 10v ja 350000 km.

Alunperin Ranskaan rekisteröity ja tuotu muuttoautona Suomeen 2010, kaksi omistajaa Suomessa ennen mua. Parasta varustetasoa, eli löytyy toimiva navigaattori, automaatti-ilmastointi, keyless go, vakionopeudensäädin, puhelinvermeet, JBL:n stereot ylimääräisellä basso ja diskanttikaiuttimilla yms., bonuksena todella porno punainen nahkasisustus, josta kuvia, kunhan saan otettua. Suomeen alun perin laivattuihinhan ei tuommoista koskaan saanutkaan. Kuskin penkki on patinoitunut parista paikkaa, mutta edelleen ehjä. Kaikki nippelit pelaa, takajarruthan näissä on arin paikka ja sieltä suunnalta kuului vieno kitinä, joten joutunee kurkkaamaan. Tosin palat ja levyt ovat tuoreehkot kuittien mukaan, tuulilasi on uusittu tammikuussa leiman jälkeen, joka on joulukuulta, ei muita huomautuksia.

Korissa on sanomista kuskin puolen takakaaressa, jossa joutuu tekemään pienen pysäyttävän toimen, mutta siinä se menee samalla kun Hiaceenkin. Ovet, luukut ja helmat ovat kunnossa, ei ruostetta. Naarmua yms. käytönjälkeä on kotitarpeiksi, mutta se on ihan sama, tällä hinnalla tämä on käyttis, eikä tarvitse turhia hifistellä. Joku on asentanut tähän ledit eteen, joten voi kätevästi ajella niillä päiväsaikaan, tässähän joutuu aina valot kääntämään päälle muuten.

Nyt on Hiacella samanikäistä seuraa, rekisteröintipäivissä on 1 päivä eroa, Hiacella sentään aika tasan 40 tkm enemmän ajettu. Käytössäni on nyt kolme Toyotaa, joilla on ajettu yhteensä 960000 km :lol: Hullu mikä hullu.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin