Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Jonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2018 08:36

Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Jonnis »

Tervehdys

Kokeillaan jos täältä löytyisi tietoa.

Kyseessä 9-3 1.8t linear vm. 2007 automaattilaatikolla. Reilu viikko sitten alkoi kuulumaan samanlainen ääni ku puhaltaisi tyhjään lasipulloon. Ääni kuuluu ainoastaan auton ollessa liikkeessä. Normaalisti n. 20 km/h yläpuolella. Äänen taajuus on sama vauhdista riippumatta, mutta kuuluu selviten n. 40-70 km/h vauhdissa. Kabiiniin kovemmassa vauhdissa ääni tuntuisi kuuluvan jostain oikealta edestä, mutta hiljaisemmassa vauhdissa enemmän oikealta takaa. Kierrokset, vaihde tai tienpinta ei vaikuta ääneen. Ääni on myös samanlainen ajoi suoraan tai kääntäen.

Pyörittelin renkaita ilmassa, mutta ei kuulunut ylimääräisiä ääniä joten tuskin on pyöränlaakeri. Saan tänään auton nosturille niin kaikki ideat mistä lähteä vikaa etsimään on tervetulleita.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja anv »

Eihän sulla ole kattotelinettä paikoillaan? Mulla oli yksi, joka vihelsi ikävästi juurikin noissa nopeuksissa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pyörää pyörittäessä kannattaa laittaa käsi kevyesti makaamaan jousen kierteen päälle. Mikäli jousessa tuntuu värinää kun pyörä pyörii niin pyöränlaakeri on valmis.

Mites jarrut? Laahaavatko, eli poistuuko ääni jarruttaessa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Jonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2018 08:36

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Jonnis »

Käytin auton katsastuksessa tutulla kaverilla ja sen kanssa tutkittiin myös tätä ongelmaa eikä olla yhtään sen viisaampia (auto tosin meni heittämällä läpi). Ei ole laakereista, kokeilin myös pitää jousesta kiinni. Ei ole myöskään kattotelineitä. Tällä hetkellä paras arvaus on, että renkaat pitävät meteliä. Se miksi se olisi alkanut yhtäkkiä ja niin voimakkaasti on kylläkin ihan täysi mysteeri. Renkaat on hyvässä kunnossa olevat Continentalit, paistettu 38/15.

Kaikki jarrut on ok, ääni ei muutu myöskään jarruttaessa.

Ei auta muu kuin seurailla ääntä ja toivoa, että kevät tulis ni vois vaihtaa renkaat.
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Minulla samanlainen riesa tuossa allekirjoituksen kulkineessa. Katkonainen pulloonpuhallusääni, joka kesä- ja kitkarenkailla on häiritsevin puolikarkealla asfaltilla. Karkealla pinnalla melkein hukkuu muuhun rengasmeluun ja sileällä kuuluu hyvin vaimeana jos lainkaan. Nastarenkailla ääni on kovempi ja vähemmän pinnan laadusta riippuva. Ärsyttävyyttä lisää erottuminen muuten melko alhaisesta rengasmelusta kun olen aikoinaan hiukan parannellut äänieristystä.

Parin taksin kyydissä olen joskus huomannut samanlaisen äänen.

Kyseessä on ilmeisesti renkaan ilmatilan resonanssi, joka kulkeutuu alusta- ja korirakenteiden kautta kabiiniin. Netistä löytyy enemmänkin juttua hakusanoilla "tyre cavity resonance". Tuon varmaan saisi eliminoitua sopivalla vaimennusmateriaalilla kunhan onnistuisi selvittämään mitä korin osaa se soittaa. Kerran laitoin emännän ajelemaan ympäriinsä ja yritin kuulostella mistä ääni tulee mutta se tuntui tulevan joka suunnalta. Toisaalta itse ajaessa äänen lähde vaikuttaa olevan apukuskin jalkatilassa, ota tuostakin selvää :twisted:

Kaikkien alustan puslien, apurunkoa myöten, vaihto uusiin ja pehmeisiin ehkä auttaisi. Muutama rengasvalmistaja on viimeisen parin vuoden sisällä tuonut markkinoille renkaita, joissa sisällä kerros polyuretaanivaahtoa tms. resonanssia hillitsemässä. Valitettavasti ovat enimmäkseen isoja, ylileveitä ja matalaprofiilisia malleja joten ovat jääneet kokeilematta.
9-3 SC 2.0t -07
Jonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2018 08:36

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Jonnis »

Mielenkiintöinen ilmiö ja näyttäisi sopivan tähän pulmaan. Muistatko, että alkoiko sullakin yhtäkkiä vai onko aina ollut "soiva" peli? Itseäni lähinnä mietityttää tossa, että miksi se alkaisi yhtäkkiä. Itselläni kun mitään ei kuulunut vielä muutama viikko takaperin.
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Ääni kiinnitti huomioni kun vaihdoin ekan kerran talvipyörät alle. Olin ostanut auton pari kuukautta aiemmin (syksyllä 2013 130 tkm ajettuna) enkä alkuun kesärenkailla ajellessa huomannut mitään ihmeellistä. Seuraavana kesänä tein pienen vaimennusprojektin jolloin ääni alkoi nousta esiin kesärenkaillakin. Sanoisin siis, että soittoa on jatkunut koko minun omistusaikani. Kieltämättä yhtäkkinen alkaminen tuntuu kummalliselta.
9-3 SC 2.0t -07
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Jos nyt oletetaan, että ääni on seurausta renkaan ilmatilasta, niin voisi olettaa, että rengaskoolla on vaikutusta äänen syntymiseen. Minkäkokoisia renkaita teillä on käytössä?

Omassa Sport Combissa on 205/55R16 ja 205/50R17, enkä ole ääntä havainnut.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Edelliset renkaat oli 205/55R16 ja nykyiset 205/60R16, kesät ja talvet samaa kokoa. Taitaa sallitut rengaskoot kuitenkin olla niin lähellä toisiaan ettei renkaan resonanssitaajuus siirry niin kauas äänilähteen resonanssitaajuudesta, että ääni häviäisi.
9-3 SC 2.0t -07
Jonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2018 08:36

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Jonnis »

Itselläni myös 205/55R 16 Continentalin nastat alla. Ostin auton tammikuun alussa eikä ääntä tosiaan tuolloin kuulunut. Tässä nyt olen tätä asiaa pähkäillyt ja tuumannut seuraavaa:

Työmatkani on 120 km suuntaansa moottoritietä ja normaalisti kuljen matkan junalla. Pari viikkoa takaperin jouduin kuitenkin työasioiden puolesta kulkemaan viikon verran autolla. Tuolloin tuo korvia huumaava ärsyttävä ääni alkoi. Tässä muutamana päivänä olen kulkenut työkaverin kyydillä jolla on uusi Skoda Octavia (ajettu 50tkm) kitkarenkailla ja ajaa saman matkan joka päivä. Samanlainen pulloon puhallus ääni sieltäkin takakontin suunnasta kuuluu, niin hitaammissa kuin nopeammissa vauhdeissa. Tosin ääni on miedosti vaimeampi, mutta silti selvästi taajuudeltaan samanlainen.

Näin ollen epäilen että mitkään korin/alustan kuluneet puslat tätä ongelmaa aiheuttaisi. Itse uskoisin, että todennäköisin vaihtoehto tällä hetkellä on, että tuo moottoritien pätkä kuluttaa renkaita jotenkin erilailla aiheuttaen tuo resonoinnin. Ja koska ongelma ei googlettelulla näytä ainakaan saabeissa olevan kovin laaja, luulen ongelman olevan renkaissa ja niiden käytössä. Mene ja tiedä sitten. Kaupan mukana tulleet kesärenkaat on ihan loppu ja meinasin ostaa uudet heti, kun ajokelit paranee. Sittenpähän näkee miten vaikuttaa.

Hollannin saab forumeilta löysin postauksen missä ainakin kuvailun mukaan on hyvinkin samanlainen ääni. Google translatella hollanista englanniksi saa aika hyvän käännöksen. Postauksessa myös aika paljon kuvia tämän mestarin äänieristys projektista.

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=58219&start=0
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Hyvä bongaus, kiinnostavaa tarinaa tuossa hollantilaisten ketjussa! Kiva nähdä ajatuksella toteutettu vaimennusprojekti kun yleensä hommataan aari mattoa, johon suunnilleen koko auto paketoidaan.

Voi hyvinkin olla, että jos soimisen syy olisi kuluneissa puslissa, riesa olisi yleisempi. Itselläni kyse ei voi olla renkaiden epätasaisesta kulumisesta tms, koska uusilla kesärenkailla ei äänimaailma sanottavammin muuttunut. Nastoista kitkoihin siirtyessä tietysti hiljeni.

Hollannin pojalla äänenlähde tuntui olevan perässä. Aikoinaan takalokareita irti käyttäessäni huomasin itsekin, että aika kaikuvaa on pyöränkotelon pelti ja nähtävästi siellä on paikoin kaksi peltiä päällekkäin eli pitäisi vaimentaa sekä ulko- että sisäpuoli. Kun tarkemmin muistelen oman autoni historiaa, niin mieleen tulee yksi selitys juuri tämän yksilön äänille: Edellisellä omistajalla oli tosi ahdas hallipaikka ja takakaarista on selvästi paikkailtu tolppaan nojaamisen jälkiä. Ehkä siinä yhteydessä joku pelti on hiukan lommahtanut semmoiseen asentoon, että ottaa tavallista herkemmin resonanssia. Täytyypä purkaa peräpään verhoiluja ja koputella peltejä kun ilmat tästä lämpenee.
9-3 SC 2.0t -07
Jonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2018 08:36

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Jonnis »

Kyllä nyt kun tätä mysteeriääntä tässä seuraillu ja ihmetelly niin olen aika varma että se johtuu tähtien asennosta tai jostain kvanttifysiikkaan verrattavasta salatieteestä. Pääsiäisenä tuli ajeltua ympäriinsä, mutta en ääntä kuullut vaikka miten koitin kuunnella. Tuli arki ja taas soi niin, että järki lähtee. Nyt kun se taas alko kunnolla kuulumaan niin mielestäni äänen taajuus on muuttunut korkeammaksi. Olen tosin pohtinut myös omaa mielenterveyttäni ja vaihtoehtoa, että ääni tulee korvien välistä. Joskin edellä mainitun voi poissulkea, koska myös kaverini kuulevat sen.

Ootko mysiini koittanut paikallistaa ääntä muutoin kuin olemalla ulkopuolella ja/tai kuuluko ääni edes ulkopuolelle? Itse en ainakaan kuule ääntä ikkuna auki, koska nastat rapisee sen verran meluisasti ikkunan ollessa auki. Meinasin tänä viikonloppuna pistää kaverin ajamaan ja mennä itse takakonttiin kuuntelemaan kuuluuko humina siellä.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja anv »

Jonnis kirjoitti:Kyllä nyt kun tätä mysteeriääntä tässä seuraillu ja ihmetelly niin olen aika varma että se johtuu tähtien asennosta tai jostain kvanttifysiikkaan verrattavasta salatieteestä. Pääsiäisenä tuli ajeltua ympäriinsä, mutta en ääntä kuullut vaikka miten koitin kuunnella. Tuli arki ja taas soi niin, että järki lähtee. Nyt kun se taas alko kunnolla kuulumaan niin mielestäni äänen taajuus on muuttunut korkeammaksi. Olen tosin pohtinut myös omaa mielenterveyttäni ja vaihtoehtoa, että ääni tulee korvien välistä. Joskin edellä mainitun voi poissulkea, koska myös kaverini kuulevat sen.

Ootko mysiini koittanut paikallistaa ääntä muutoin kuin olemalla ulkopuolella ja/tai kuuluko ääni edes ulkopuolelle? Itse en ainakaan kuule ääntä ikkuna auki, koska nastat rapisee sen verran meluisasti ikkunan ollessa auki. Meinasin tänä viikonloppuna pistää kaverin ajamaan ja mennä itse takakonttiin kuuntelemaan kuuluuko humina siellä.
offtopiccia: Tein muuten ton takakonttiin menemisen aikanaan ja pistin kaverin ajamaan kun joku rämisi vm-76 combicoupe saabissa aikanaan. Vika löytyi. Pakoputki rämisi taka-akselia vasten :lol: Eli kokeile
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Jonnis kirjoitti:Ootko mysiini koittanut paikallistaa ääntä muutoin kuin olemalla ulkopuolella ja/tai kuuluko ääni edes ulkopuolelle? Itse en ainakaan kuule ääntä ikkuna auki, koska nastat rapisee sen verran meluisasti ikkunan ollessa auki. Meinasin tänä viikonloppuna pistää kaverin ajamaan ja mennä itse takakonttiin kuuntelemaan kuuluuko humina siellä.
Olen vain sisäpuolelta apukuskin paikalta ja kerran takapenkiltä yrittänyt hahmottaa äänen tulosuuntaa, huonolla menestyksellä. Ikkunan raottaminenkin jo peittää sointiäänen alleen, tuskinpa ulkopuolelle muutenkaan mitään kuuluisi. Jonkun öljynvaihdon yhteydessä olen ryöminyt auton alla ja koputtelemalla etsinyt soivia kohtia, jotain on löytynytkin mutta ovat olleet vääriä hälytyksiä, esim. etuvakaaja on melkoinen äänirauta mutta soi hyvin matalalla taajuudella eikä muutenkaan ole suoraan korissa kiinni.

Ei hullumpi idea kokeilla myös takakontissa matkustamista. Ehkä auttaisi jos nappaisi vaikka kontin sivuverhoilut irti, voisi käsin peltejä painelemalla yrittää löytää resonoivia kohtia. Yhtenä päivänä kävi mielessä semmoinenkin idea, että värväisi jonkun kiertämään autoa ja täryttämään renkaiden kulutuspintaa sopivalla vibraattorilla ja itse pyörisi kabiinissa kuulostelemassa.
9-3 SC 2.0t -07
Jonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2018 08:36

Re: Ääni kuin pulloon puhaltaisi 1.8t vm 2007

Viesti Kirjoittaja Jonnis »

Eipä auttanut tuliterät kesäkumit saabin alla. Ääni on tosin nyt selkeämpi kun rengasmelu pieneni. Semmoisen huomion tuossa tein, että ajaessani noihin uusittuihin toispuolisiin asfaltin pätkiin ääni vaimeni. Toispuolisella tarkoitan niitä urien paikkauskohtia missä asfaltti on huomattavasti sileämpää kuin normaalisti. Ääni vaimenee/katoaa lähes kokonaan jos ajaa oikeapuoli niitten päällä. Jos molemmat renkaat on tälläisen sileän asfaltin päällä, niin ääni kyllä kuuluu mutta huomattavasti vaimeammin.

En ole kerinnyt vielä takakontissa matkustamaan, mutta eiköhän senki aika tässä tule. Mietin myös sitä vaihtoehtoa et jos sais jonku extra herkän mikrofonin minkä vois kiinnittää johonkin ja ihmetellä sitten enemmän äänilähdettä. Kait imukuppi GoProkin kelpaisi, mutta luulen äänen hukkuvan tuulenvireeseen.

Kaiken kaikkiaan on kyllä kinkkinen mysteeriääni. Avovaimo tossa jo ehdotti, että lopettaisin äänien kuuntelun tai menisin rock konserttii menettämään kuuloni, mutta se ei nyt kuulostanut hyvältä vaihtoehdolta.
Vastaa Viestiin