Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja rossnach »

No tehdääs tänne topikki omasta autosta. Eli auton tarina alkaa viime keväästä. Mun tätä edeltävä saab eli 900 5d turbo otti perään mojovan tällin kaverin audista. Henkilövahinkoja ei tullut mutta auto lyheni n. 15 cm. Mielenkiintoiseksi todettu malli joten samanlainen piti saada. Noin 2 päivän kyselyn ja etsimisen jälkeen löytyi procar servicestä jyväskylästä hyvin varteenotettava vaihtoehto elikkäs pappamallin 3d 8v kat. Löytyi jo lisävarustetta kuten tuulenohjaimet sivulle sekä takaheijastin. Kilometrejäkään ei ollut kertynyt kuin vajaa 170tkm. Hinta hierottiin kohdalleen ja satku tarttui mukaan

Jo ensimmäisen 3 päivän aikana auton ulkonäkö muuttui rajusti kun kolaroidusta satkusta vaihdettiin uuteen koppaan borbet a vanteet, whaletail spoileri sekä laikatut jouset. Maalipinta tosin oli vähintäänkin hieman haalistunut mutta viikon sisällä auton grenada red väri kiillotettiin ja vahattiin. Koppa alkoi olemaan mahtavan näköinen.

Noin 1kk tulikin ajettua vakio vaparilla kunnes alkoi itseäni närästää tehon puute. Kolaroidusta autosta oltiin jo tekniikka purettu pois joten viikonlopun aikana turbon romut ruuvvattiin viikonlopun aikana koneen kylkeen. Näillä vakio turbon hevosilla ajeltiin kesän loppuun asti.

Syksyllä täysin varoittamatta ajosta auto alkoi savuttaa mielettömästi ja röpelsi. Hattu nostettiim päältä ja männän reunaan näytti palaneen pieni kolo. Tarkemman tarkastelun sekä monien epäuskoisten saab toverien kanssa tuli todettua että auton lohko on aikanaan putkitettu ja että 2 sylinteriputkea on vajonnut pari milliä. No lohko löytyi ja se kasattiin ehjäksi todetuilla männillä, uusilla renkailla ja laakereilla. Auto saatiin ensilumen aikaan ajokuntoon joten auto lähti remontista suoraan talviseisontaan.

Autoon on talven aikana tullu hankittua trionic osia kuten johtosarja ecu(t7modattu) sekä nyt vastikään tuli ruuvattua triggeripyörä vakio hihnapyörään kiinni. Bensakisko tehtiin teräsputkesta sekä teetetyistä holkeista. Orkkis imusarja modattu jotta sähkösuuttimet sopivat ja yltävät imukanavan reunaan. Kaasuläppä antureineen sopii 8v imusarjaan sellaisenaan joten turhalta veistämiseltä säästyttiin. Uutta peltistä pakosarjaa varten veisteltiin laipat 10mm teräksestä.

Auto pitäisi saada kesäksi ajoon joten kiirettä pukkaa väkisin. Aika pitkälle osien ruuvvailua sekä kytkentöjen selvittämistä tulee olemaan loppu projekti mutta kai siitäkin kertomusta saadaan aikaiseksi. Kuvia laittelen photobuckettiin tästä edespäin sitämukaan kun ehtii. Kaikki vinkit ja neuvot asiaan perehtyineltä tietäjiltä ovat tervetulleita!

-Arttu
Viimeksi muokannut rossnach, Su Joulu 22, 2024 08:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Og 900 8v trionic

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Facessa jo seuraanut sinun hommeleita ja hyvältä näyttää!!

Linkkaa tännekin kuvia
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Og 900 8v trionic

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Tänne päivittely on päässy hieman unohtumaan. Autolla ajettiin kesällä 2018 hieman alle 8tkm. Trionic pelas hienosti, sen kanssa ei ollu mitään ongelmaa. Oikeestaa auto pelitti muutenki hiton hyvin ja kulki just sen mitä 8 tappi 12 t ahtimella järkevästi menee. Sittemmin kyseinen ohjaus on siirtynyt 3d ässääni, sen kanssa pyörii nyt itsetehty tuubisarja ja 16g ahdin. Pieniä öljykatastrofeja lukuunottamatta on pelannut sekin ihan moitteetta. Säätää tarvis.

8 tapin kanssa taasen homma on lähteny hiukan lapasesta. Vaihdettua ja tehtyä on tullu

-maxxecu ohjaus
-hx 40super pikkupesällä
-tuubisarja kahdella 38mm hukkiksella. Molemmat sylkee maahan (tietty)
-1300cc sumut
-bensalinjat keruusäiliöllä. 044 pumppu linjassa
-viggen kytkin
-kairattu kansi, isot venat, pösön kupit, 272 asteinen nokka
-kaikkea muuta mitä en muista

Tehotavoite siellä 400 pintaan. Pakoputken kun tekis nii uskaltas jarruun lähteä. Ja ajoon sitten pitävämpää fillaria. Liekkö tällästä kukaa ennen tehnykkään? Noh katsotaan mitä tulee. Kuvia jos haluaa nähdä niitä on instagramissa rossnach nimellä. On nii kamala keksintö että pahaa tekee pelliä avata
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Lainataas vanhaa ketjua ”uudelle” elvytys rojektille. Kävin reilu kolme vuotta sitten haalimassa turbosatkun pohjoisesta lojumasta. Auto malliltaan -86 900 turbo apc
Kuva
Ilmainen auto kun oli kyseessä niin kuntoa ei tullut hirveästi tutkittua eikä sillä väliäkään, mutta päällepäin aika hyvän näköinen peli. Oli jäänyt seisomaan haljenneen kannen takia vuonna 2013. Vaihdoin ehjän kannen parivuotta sitten kun auto seisoi hallin pihassa, ja tekniikka alkoikin sillä pelaamaan.
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Auto seisoi pihassa sitten taasen kun oli muita satkuja työn alla. Nyt kuitenkin tuli sopiva väli ottaa tämä työn alle kun muut projektit on tieliikenteessä/talvisäilössä.

Kuva

Ja siinä se on koko komeudessaa. Akselit on jossain välissä purettu jo pois massiivisten ruostekorjausten tieltä

Kuva

Kuva

Ja sitähän riittää. Tässä ei tietenkään kaikki näy, mutta peräpäästä aloitin projektin. Koska ruostetta oli niin älyttömästi, oli onni että pihassa lojui kohtuullisen kuntoinen keulasta kolaroidu 5d kori

Ja siitä alettiin talkoovoimin leikkaamaan korjauspaloja :)

Kuva

Kuva
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Combin varapyöräkotelo ei ihan samanlainen ole mutta sitä on nyt vähän soviteltu ja heppailtu. Hieman on vielä kysymysmerkki, kannattaisiko kori puhaltaa vielä kokonaan. Mielessä kävi että korjaisi nuo isoimmat viat kuten lattia ja helmat, ja veisi palat heppailtuna puhallettavaksi, nyt kun puhaltajakin on tiedossa.

Kuva

Toinen takapalkkikin siellä päin. Palaset muotoutuu pikkuhiljaa, mitään ei kannata vielä hitsata lopullisesti kiinni

Kuva
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä ne pitäisi hitsata päittäissaumalla kiinni että hiekkapuhalluksessa vältytään kompastuskiviltä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Päittäissaumalla tietenkin. Tarkoitin että ei hitsaa aivan umpeen vielä. Mutta kuitenkin niin että koppa on jäykkänä eikä pääse yllätyksiä tapahtumaan
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Nykyliimat lienee vahvempia ku harrastajan räkäsauma. Hi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja mestari »

liimappa tuolla alustassa ja pistä kuvia aikaansaanoksestasi :mrgreen:
mikä estää kokonaan hitsauksen saumassa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä lopetin mätähommat jo 15v sitten. :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja mestari »

Nähnyt maalarin liimailevan pohjia joskus.ei vetelee ikkunanpielet
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Kuva

Pieni palkin pätkä taas liimailtu autoon. Tuli ehjä tunkin paikka samassa rytäkässä. Josko sitä ensiviikolla saisi koko helman vaihdettua niin olisi kiva
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Kuva

Tuore helma on nyt höpöllään autossa. Oli kyllä äärimmäisen paska tuo vanha. On aika monta mestaria käyny jo paikkailemassa koko matkalta ja silti oli jokapaikasta puhki. Onko mitään käsitystä mikä saa auton ruostumaan näin perusteellisesti?
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja mestari »

nalleolut kirjoitti:
Su Joulu 22, 2024 17:12
mä lopetin mätähommat jo 15v sitten. :mrgreen:
Ja nykyäänkö siis ihan lasikuitu pohjalta leiman hakuun?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin