Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Ehkäpä mulla kallistuisi tuohon orkkisiskariin, jos tässä pitäisi lähteä sinne puolelle palikkaa vaihtamaan. Pitää koettaa vielä tutkia ja käyttää katsastuksessa jos vaikka sitä kautta löytyisi kolinan lähde. Eipä tuota maantiellä kuulu, mutta kun jääpahkuraiseen parkkiruutuun kurvaa niin kolahtelee.

Tänään taas parisataa kilsaa taitoin. Keskikulutus 11.5 l/100km. Vaikuttaa melko suurelta mutta vastaa kustannuksiltaan vähän yli 7.5 l/100km kulutusta bensalla. Hienosti tuo vehje rullaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Eilen sai kyllä Saabbi huomiota. Aamuseltaan ajelin vaihdattamaan etuiskarit, kääntölaakerit ja puhaltimen moottorin. Heti nosturille nostaessa huomattiin, että etummainen vänkärin tunkinkannake on tullut moikkaamaan hytin puolelle. Luultavasti olen itse sen tunkilla runnonut, kun tuossa yksi päivä olin jumissa kotipihan parkkipaikalla ja koetin saada jotain pitävää renkaiden alle. :roll: No onneksi illalla vielä saatiin kyseiseen kohtaan hyvä paikka. Nyt siis etupäästä tullut kolina on vihdoin poissa, puhallinmoottori ei vikise ja puhkiruostunut tunkinkannake on korjattu. :saab:

Ostamani iskarit olivat Saab Webshopista orkkis-Sachsit keltaisella värikoodilla. Yhteensopivuutta vähän epäilin, mutta kyllähän ne kaikki samanpituisia ovat (paitsi ehkä aeron?). Pitäisi ehkä vilkaista tyyppikilvestä, millä värikoodilla iskarit tuossa on alunperin ollut. Kaikki iskarit oli jo joskus vaihdettu Sachsin supertouringeihin. Auton keula ehkä nousi vähän vaihdon jälkeen, mutta siihen voi vaikuttaa myös se, että vanha iskarin ylätuen kumi oli selvästi ajanmyötä painunut lyttyyn ja koko uusi ylätuki oli täten noin sentin korkeampi. Ajettavuus kuitenkin parani mielestäni huomattavasti. Enää koko auto ei niiaa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa jenkkiauton tyyliin, vaan kyyti on sopivasti jämäkämpi, mutta silti herrasmiesmäisen pehmeä.

Lisää korjattavaakin tuli, kun huomasin että takaluukun pyöreä Saab-merkki oli päättänyt kuoriutua.

Mailit 160747.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Tsekkailimpas viimein tyyppikilvestä, että kuinka metsään meni vaihdettujen iskareiden tyyppi ja kas kummaa:
Kuva
Kaikissa iskareissa tyyppikoodi B, eli keltainen. Alle menikin siis samalla koodilla olevat tolpat kun kärryssä on ollut tehtaalta tullessaan. Ei hassumpi tuuri.
Hyvältä tuntuu nyt rullailla. Ainoastaan tuulilasin karmin ruoste aiheuttaa hieman kuumotusta.
Viimeksi muokannut dappercom, Ke Huhti 04, 2018 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Kävin pesemässä. Auto oli puhdas vielä hetken kuvan ottamisen jälkeen, kun alkukevään auringon sulattamat kuraiset tiet likasivat kyljet kotimatkalla. Ainakin voin sanoa, että se oli puhdas. :D
Kuva
Viimeksi muokannut dappercom, Ke Huhti 04, 2018 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

dappercom kirjoitti:Tsekkailimpas viimein tyyppikilvestä...
Mites tuota tulkitaan? Voitko tulkita tämän :) :

Kuva
9000 Aero '97
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

GhostZigga kirjoitti:
Mites tuota tulkitaan? Voitko tulkita tämän :) :
https://www.eeuroparts.com/blog/831/get ... e-options/

Järjestyksessä siis ja salapoliisityötä EPC:stä:

Etujouset: AB (harmaa/harmaa)
Takajouset: BD (keltainen/vihreä)
Takavakaaja: C (perus)
Etuiskarit: A (punainen)
Takaiskarit: A (punainen)

Edit: Katsoin että sulla tosiaan pitäisi olla Aero. Joko tuo mun tulkinta kyntää ojia, tai tuossa on muuta hämärää. Punaiset iskarit on ainakin perusmallin iskarit. Tuon ikäisessä aerossa pitäisi olla ilmeisesti ruskeat/harmaat eli C. Myös järeämmän takavakaajan koodi pitäisi olla kait D. Jousista ei EPC:n avulla voi sanoa mitään.

Editedit: vin-decoder antaa kyllä Aeron tiedot. Ehkä näitä koodeja ei voi ihan noin yksiselitteisesti tulkita eri varustelutasojen yhteyteen ainakaan tässä vuosimallissa. :roll:
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Joo kyllä tämä ihan aito Aero on. Kiitos tiedoista! :)
9000 Aero '97
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jenkki-Aero, niin alusta voi olla vähän mukavuuspainotteisempi. Se voisi selittää perusmalliset iskarit. Luulen, että ovat jenkkien mittapuulla nekin kohtuu jämyt.

Tämä siis ihan omaa mutua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

tsaarela kirjoitti:Jenkki-Aero, niin alusta voi olla vähän mukavuuspainotteisempi...
Tässähän oltiin siis sen verran sivuraiteilla tähän mun threadiin nähden, että tutkittiin GhostZiggan aeroa. :D Se on kuitenkin ihan eurooppa-Aero. Ainakaan ei löydy ameriikan vin-tietokannasta, kuten tuo mun pirssi joka ei ole aeroa nähnytkään.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hahah, sen siitä saa, kun hyppää threadiin mukaan kesken kaiken. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Tänään viimein vein tonnarin leimalle. Eipä ne ehyistä autoista napisemista löydä. On tuota kyllä viimeaikoina ropattukkin. Samalla muutoskatsastin etanolille niin saa painaa muuntotukihakemuksen menemään.

Näiden ja kauniin kevätpäivän kunniaksi vaihdoin tulpat (Japanin NGK, jos sillä nyt oikeasti mitään väliä on...) ja ilmansuodattimen (WIX). Vanha ilmanputsari oli kyllä melkein yhtä puhdas kuin uusikin, mutta onpahan vaihdettu.

Landsailitkin lähtee tilaukseen tänään. Parempi myöhään kuin milloinkaan... Pitää siis alkaa hinkkaamaan superaeroita pikkuhiljaa renkaanvaihtokuntoon.

162254 mailia.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Pieniä kosmeettisia kohennuksia perään: uusi Saab-Scania- merkki ja entrasin vähän noita muitakin merkkejä. Lähempää kyllä näkee että on käsin maalatut, mutta parempi se on kuin värittömät. Nyt takana tulevakin näkee minkä perässä ajaa.

Puolet renkaista on saapuneet ja myös uudet takajouset odottavat asennusta.

Kuva
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Tonttu sai kesärenkaat viikonlopun aikana. Nyt hytissä on mukavan hiljaista ja auto on leppoinen ajaa vielä 120kmh alueellakin. Viitisen tuntia hinkasin vanteita puhtaaksi vanhasta piestä ja liimapainoista. Ja ensimmäisellä reissullahan ne olivat jo ihan jarrupölyssä ja kurassa, mutta jospa nuo olisi ensi kerralla helpommat putsata.
Kuva


Renkaita vaihtaessa silmään osui molemmissa takalokareissa paikattavia paikkoja. Veinkin pirssin kemppimestarille pikimmiten. Vasemmalla puolella ruoste oli päässyt syömään lokaria jousen yläpään vierestä ja oikealla puolella kallistuksenvakaajan linkin kohdalta. Kuvassa tämä vänkärin puolen ruostepaikka työn alla.
Kuva

Muutakin pientä olisi luvassa. Lähipäivinä koetan saada suoritettua jarrunesteiden ja jäähdytysnesteiden vaihdon. Ilmastoinnin kompuran letku on vähän kostea kompuran juuresta. Ehkä olisi hyvä vaihdattaa ennenkuin päästää kylmetysaineet ilmakehään. Scan Tech näyttää tekevän vielä kyseistä letkua, joten ehkä käytettyynkään ei tarvitsisi tyytyä.

Lämpömittarin rallialue on laajentunut. Se voi nyt joko: roikkua, keulia tai näyttää klo 9. Kaikki nämä asennot saattaa havaita parin sekunnin sisällä. Yleensä se kuitenkin valitsee joksikin aikaa aina jonkin noista. Myöskin oikean puoleisin edun polttimo on palanut ja keskimmäinen toimii noin 70% ajasta.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Vastaa Viestiin