Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tukihakemus tehty 1.3. Päätös tuli 16.3. ja rahat tilille 28.3.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Clutchman
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 18:10

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Clutchman »

Kävin katsastamassa 9-3 1,8t -08 softattua Saabia. Kyselin samalla onnistuuko muutoskaysastus E85:lle.
Koska auto on käyttöön otettu 31.12.2006 jälkeen niin vaaditaan että pakokaasupäästöjen vaatimuksenmukaisuus todetaan 1248/2002 liite 8 mukaisesti. Tämä tarkoitti sitä että käytännössä pitää olla softaajalta todistus siitä että -08 täyttää softauksen jälkeenkin EURO4 päästönormit. Aika tekemätön paikka, joten totesin että kulkee se Saabi yhtä hyvin viinalla vaikka sitä ei lue rekisteriotteessa. :lol:

:saab:
Saab 9-3 SS 1,8t -08
jcarlsson BioPower-softa
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

aero kirjoitti:
NG900T kirjoitti:Sit kun etanolimuunnettu T5, jonka otteessa mainittu: ”Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta”, lähtee pyörimään vaihtoautomarkkinoilla omistajilta toisille, jotka ei näistä ymmärrä tuon taivaallista ja perimätietoketju joko-tai-käytettävästä polttoaineesta katkeaa, saattaa tulla ylläreitä kun tankataankin tietämättömyyttään etanolisoftattuun tankkiin ysivitosta tai päinvastoin, kumpi softa onkaan käytössä :roll:
Sitä parempi, että se käytettävä polttoaine lukee edes rekisteritiedoissa. Tähän astihan retanoli-teefemmat ovat olleet ihan vaan "tiedäthän, että..." -lausahduksen varassa.
Suosittelen joka tapauksessa ainakin omiin autoihin missä on polttoainemuutoksia tehty, niin tankin luukun sisäpuolelle tai korkkiin vaikka tarra jossa lukee "Tankkaa vain X" Hyödyllinen jo 98 säädetyillekin viripeleille... Vaikka niillä vain itse ajaisikin.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja benicio »

Käytin tänään arkisaabin katsastuksessa SF Katsastuksessa Raisiossa ja samalla tehtiin muutoskatsastus. Ilmoitusasiana meni muuten, mutta piti allekirjoittaa juhlallinen todistus jossa vakuutin että auto on etanolille sopivaksi muutettu tms. Laitoin muuntotukihakemuksenkin jo sisään. Esson baarissa kuulin että Trafi olisi jotenkin tarkentamassa ohjeistusta kun on tullut kai aika villejä hakemuksia. En tiedä todenperäisyydestä.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Sama homma oli Hämeenlinnassa Katsastuskuviossa, inssi tulosti monisteen, missä vakuutan antamani tiedot oikeiksi, se riitti. Inssi sanoi, että he ei mistään tiedä, että onko auto etanolilla käyvä vai ei, minä kuittasin vaan, että kyllä sen haistaa pakokaasuista, että mitä ainetta moottorissa palaa.. Se moniste vapautti kuulemma katsastusaseman vastuusta, jos auto ei toimikkaan etanolilla.

Joka tapauksessa, kaikki meni hyvin, normi katsastuksen yhteydessä muutoskatsastus maksoi 50€. Lähetin kirjepostina Trafille muuntotukihakemuksen ja aika tarkalleen kahden viikon päästä tuli kirje kotiin Trafilta, että se on hyväksytty ja maksavat rahat tilille.
4-5 viikkoa menee siis muutoskatsatuksesta, ja kun on lähettänyt Trafille tarvittavat dokumentit, niin rahat on tilillä.
Saab 95 2.3t autom.-06
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

benicio kirjoitti: Esson baarissa kuulin että Trafi olisi jotenkin tarkentamassa ohjeistusta kun on tullut kai aika villejä hakemuksia.
Olisiko tämä sitten tuollainen "villi" hakemus, mutta minä laitoin ekaan kohtaan (käytetty muutossarja) Trionic 7 ja tokaan (muutoksen tekijä) oman nimen. Ilmoittivat kuitenkin, että rahat saapuu tilille kunhan saavat jostain haalittua summan kasaan.

Eikös tuohon ollut kuitenkin vain joku tietty summa varattuna budjettiin? Onkohan jo isokin osa mennyt?
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Pelkkä skannaus kopiokoneella ja lähetys ei itseltäni onnistunut. Laitoin uudestaan sähköpostin liitteenä. Nyt tuli ihan kuittauskin ja ilmoitus ettei eka yritys tullut heille. :?
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Tänään 27.4. tehty muutoskatsastus. Muuntotukihakemus lähtee postilaatikkoon huomenna, mutta on perillä viikonlopun ja vapun vuoksi vasta ensi viikolla.

Edit: Mitä sitä turhia odottelemaan, sähköpostilla hakemus tuli jo perille.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Jave3
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 22:53
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Jave3 »

Clutchman kirjoitti:Kävin katsastamassa 9-3 1,8t -08 softattua Saabia. Kyselin samalla onnistuuko muutoskaysastus E85:lle.
Koska auto on käyttöön otettu 31.12.2006 jälkeen niin vaaditaan että pakokaasupäästöjen vaatimuksenmukaisuus todetaan 1248/2002 liite 8 mukaisesti. Tämä tarkoitti sitä että käytännössä pitää olla softaajalta todistus siitä että -08 täyttää softauksen jälkeenkin EURO4 päästönormit. Aika tekemätön paikka, joten totesin että kulkee se Saabi yhtä hyvin viinalla vaikka sitä ei lue rekisteriotteessa. :lol:

:saab:
Olenkohan ihan kujalla mutta mietin, että uudemmista moottoreista on ollut Biopower versioita, joten voisikohan jotenkin todistaa, että moottori on muutettu esim. vuoden 2008 B207 biopower moottoriksi. Silloinhan se olisi päästönormien mukainen. Mikähän on tilanne, jos tavalliseen vaihtaa Biopower moottorin. Tuleekohan rekisteriotteeseen ainoastaan bensa. Tuntuisi oudolta.
#3343
Saab 9-3 2.0 Aero -08
EX:ät: 9-3 2.0 Aero -01 coupé, 9-5 2,3 Aero sedan -03 st3RE85, 9-3 SE 2,0T -98 st2, 900 GLi16 -90, 900 GL -83, 99 L 1,85 -74
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Päivitys:

-muutoskatsastus a.k.a päästömittaus suoritettu ja muuntotukihakemus lähetetty 27.4.
-päätös 28.5.
-rahat tilillä 1.6.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Repolainen
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Hei!

Laitoin jo tuonne 9-5 puolellekkin tästä hieman kyselyä mutta laitampa tännekkin kun asiaan liittyy.

Kävin muutoskatsastamassa allekkirjoituksessa olevan autoni ajatuksena etanoli muuntotuki. Autoon on tehty Biopower päivitys ja etanolilla ajettu noin 40 000km. Välillä myös 98E:llä satunaisesti.

6.6.2018 Päästöarvot etanolia tankissa:

CO%: 1.50
CO2: 13.80
HC ppm: 30
O2: 0.40
Lambda: 0.970

Tulos: HYLÄTTY korkea CO%

Uusi yritys

19.6.2018 Päästöarvot 98E5 tankissa:

CO%: 0.00
CO2: 14.90
HC ppm: 2
O2: 0.13
Lambda: 1.006

Tulos: HYVÄKSYTTY



Kysymys kuuluu, missä vika ja miksi noin korkea CO arvo etanolilla?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mono »

Olisiko päivityksessä vikaa?
Käy liian rikkaalla.
Millanen päivitys tuossa on?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Vertailun vuoksi mun ng kolkin päästöt E85 tankissa:

CO: 0
CO2: 14,6
HC: 14
O2: 0,11
Lambda: 1,003

Autojen polttoaineen palamisesta sen enempää tietämättä CO on siis häkää, jota syntyy epäpuhtaassa palamisessa, kun happea on liian vähän. Lambda-arvo taas kertoo ilmaylimäärän palamisessa. Etanolilla se on sulla @Repolainen alle yhden mikä tarkoittaa, että ilmaa on liian vähän ja se näkyy myös korkeana CO-pitoisuutena. Toisin sanoen auto käy rikkaalla.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lambda- ja ilmamassamittariviat sekä imuvuodot on näissä niin yleisiä, että ekana etsisin aiheuttajaa niistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
NightRide
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 18:59

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja NightRide »

henkkaw10 kirjoitti:Sama homma oli Hämeenlinnassa Katsastuskuviossa, inssi tulosti monisteen, missä vakuutan antamani tiedot oikeiksi, se riitti. Inssi sanoi, että he ei mistään tiedä, että onko auto etanolilla käyvä vai ei, minä kuittasin vaan, että kyllä sen haistaa pakokaasuista, että mitä ainetta moottorissa palaa.. Se moniste vapautti kuulemma katsastusaseman vastuusta, jos auto ei toimikkaan etanolilla.
K1-asemat (ainakin Lahdessa) vaativat näköjään muutoksesta virallisen todistuksen. Pitää kuulemma olla yritys joka muutoksen on tehnyt. Ei kuulemma löydy heiltä tuollaisia lomakkeita. Soittivat vielä jonnekin keskuskonttorillekin asiasta. No täytyy siis etsiä paikka jossa ei tuollaista yrityksen lappua tarvita.
Vastaa Viestiin