Ohjaustehostin.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tuon meidän Ttid ohjaustehostin alkoi oireilemaan. Paikallaan tehostaa suht. normaalisti, välillä ehkä hieman takertelee. Mutta kun lähtee ajamaan niin hetken päästä tehostin putoaa pois pelistä eikä lähde tehostamaan kuin vasta auton sammuttamalla. Jonka jälkeen taas paikallaan toimii mutta kun lähtee ajamaan niin taas lakkaa toimimasta. Öljyä näyttäisi olevan, joskin öljyn väri on hieman samean kermainen.. Mistähän vikaa lähtisi paikantamaan? Varmaan uudet öljyt ensin, mutta poistuuko vika silläkään kun tehostin toimii paikallaan?? Tehostajasta otin jo liittimet irti ja puhdistin ne, mutta sillä ei ainakaan ollut mitään vaikutusta.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuulostaisi sähkövialta kun noin oireilee. Akun kengät ja latausjännite kunnossa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja SS »

Vikakoodit lukuun TECH2:lla (tai eSID2:lla), luulisi tuosta jonkun koodin syntyvän.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Latausjännite samoin akku pitäisi olla kunnossa kun niitä talvella viimeksi tutkin.. Mutta tutkin tuota äsken lisää ja huomasin että kun rattia kääntelee paikallaan vain vähän (ehkä n +-45astetta) ja hitaasti niin menee yht.äkkiä jumiin. Mutta jos rattia veivaa nopeasti ääripäästä toiseen niin ei jumita. "Öljyn" (eli harmaan kuran) pinta oli kyllä alhaalla että olisiko sitten imassut ilmaa tehostajaan jossain kohtaa. Vaihdoin nyt tehostajaan öljyt kahteen kertaan, vaihdon välissä tietenkin kääntelin rattia auto käynnissä. Useiden käynnistysten ja pyörittämisen jälkeen ei ainakaan nyt paikallaan jäänyt jumiin. Jos rattia kääntää hitaasti niin tuntuu hieman jäykältä edelleen mutta kun rattia kääntelee nopeasti niin tehostaa enemmän, onko tämä normaalia? Täytyy kohta käydä vielä ajamassa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ainakin omassani tuntuu ratti jonkin verran jäykemmältä paikallaan hitaasti käännellessä vrt. nopea pyörittely. Ei kuitenkaan mikään iso ero.

Millä tekniikalla vaihdoit ne nesteet muuten, lähinnä että mitä kautta poistit vanhat litkut? Itsellä ollut pitkään suunnitteilla vaihtaa tehostajan nesteet mutta on jäänyt vielä tekemättä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Nyt testattu ajossa ja samaa paskaa.. Öljyt vaihdoin samalla taktiikalla kuin jotkut korjaamotkin tekevät, säiliöstä imetään vanhat öljyt pois, uudet tilalle jonka jälkeen auto käyntiin pyöritetään rattia x määrää, jonka jälkeen imetään taas nesteet pois ja uudet tilalle. Varmaan paras tapa olisi tyhjentää öljyt pois jostain letkusta tms. mutta omassa sohjoisessa pihassa ei oikein kiinnosta :-) Alkaa olemaan saab uskovaisen usko koetuksella nyt. Milloin tippuu sivupeilit tielle, milloin lentää vaihdekepin nuppi kattoon, milloin on maadoitus vikaa, nyt sitten ohjaustehostin vikaa..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Yritän tänään päästä luetuttamaan vikakoodit. Ohjaustehostus ei pysy nyt päällä kuin hetken käynnistyksestä, ei tehosta paikallaan eikä ajossa. Pumppu ei kyllä pidä mitään ylimääräistä ääntä, latausjännite mitattu 13,65V eli ok. Ilmeisesti ainakin C mallin vectrassa on pumppu vikaa ollut paljonkin, ja eikös siinä ollut sama pumppu. Mun mielestä tehostus ei "kuole" laakista vaan hiipuu pikku hiljaa. Voiko pumppu kuitenkin pysähtyä kerrasta ja jääkö järjestelmään painetta hetkeksi että tehostaa vielä hetken pumpun pysähdyttyä? Kun rattia kääntää ääriasentoon niin pumpun ääni ei juurikaan nouse, eikä ratti jänkää takaisin päin. Mutta pumppu pysyi eilen kerran päällä pidempään ja silloin kun rattia käänsi edestakaisin ja myös jänkäsi ääriasentoon niin pumppu pisti selvästi hanttiin, kunnes taas hyytyi..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja Eski »

TTIDissä on sähköinen tehostinpumppu, joissa on muistaakseni esiintynyt myös jotain kontaktivikoja. Itselläni kyseinen pumppu alkoi pitämään ylimääräistä ääntä ja nesteetkin karkasivat tielle. Saabillla uuden pumpun hinta oli muistaakseni jossain 500e nurkilla, joten tilasin neobrossilta tällaisen varaosan -> https://www.neobrothers.co.uk/power-ste ... 4117-p.asp

Eski
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

En saanut tänään tekittäjää auton kimppuun.. Mutta tutkin itse lisää. Maadoitus kunnosssa sekä jännitteen syötöt kunnossa. Ohjaustehostin lähtee jo pois käytöstä vaikka rattiin ei koske, eli ei pitäisi ottaa edes virtaa. Ei taida jäädä muuta kuin että itse pumppu tai ohjainlaite (jotka on siis samassa paketissa) on kakkana :(
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Eski, bildelsbasen.se saabistin paras kaveri :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Eilen vaihdettu tehostaja ja vika poistui :-)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hyvä homma. Olikos bildelsbasenissa tarjolla selvästi halvempia pumppuja kuin tuo neobrossin noin 70e purkuosa?

Eski
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Kalliimpi siellä oli huomattavasti. Mutta en uskaltanut lähteä tilaamaan tuolta englannista purkuosaa kun luovuttajasta ei ole mitään tietoja. Tuo ostamani pumppu oli 1700kr työpaikalle toimitettuna. Luovuttaja oli muistaakseni n.180tkm ajettu, vm.2010. Sekä ulkoisesti lähes uuden näköinen ja hyvää oli myös se että siinä oli letkut/putket paikoillaan. Niin ei tarvinnut kuin irroittaa hammastangosta yksi ruuvi mikä pitää putkia kiinni. Vaihto on tehty kyllä muutenkin helpoksi, kaikkineen taisi mennä alle tunti yläkautta vaihdettuna.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: Ohjaustehostin.

Viesti Kirjoittaja kar-ra »

Mulla alkanut tuossa X:ssä takertelemaan ohjaus kummallisesti.
Hitaassa vauhdissa ja paikallaan pyörittäessä ohjaus aina joka kierroksella ikäänkuin tahmeutuu ja sitten se löysää.
Hankala selittää vikaa, mutta tuntuu kuin tehostus aina välillä kävisi pois pelistä.
Kääntölaakerit vasta vaihdettu, joten siinä ei vika ole.
Onko tuossa jotenkin sähköä mukana tehostuksessa vai mahtaako vika olla mekaaninen?
Johan tässä pari viikkoa on oltukin ilman remonttia tuon kanssa.
Jostain luin, että CIM vois tehdä myös tätä, tosin vikakoodia ei nakkaa.
Auto siis 2010 Biopower.
Vastaa Viestiin