Kytkinneste

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Saappilainen
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 14:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja Saappilainen »

Mitä otte käyttäneet, ja kuinka korkeella pinnan pitäisi olla säiliössä?
Kuumalla moottorilla joskus ykkönen ja pakki rutisten päälle, voiko nesteen vähyys vaikuttaa?

Svc
"Saabisti"
Viestit: 3077
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kytkinnesteenä käytetään yleensä jarrunestettä. Eikö säiliön kyljessä ole mitään merkintöjä? Min ja Max?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5091
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei sinne määräänsä enempää saa, paljonko on irroitushaarukan liike autossasi?
oletko säätänyt sitä?
tekeekö työsylinteri millaisen työliikkeen?
, edeltikö ongelmaa jokin tapahtuma?
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Viittaa työsylinterin vuotoon -> kumit kovettuneet ja hiukan falskaa nestettä, jolloin imaisee palautuessaan ilmakuplan ja männän liike vähenee salakavalasti. Onko säiliön nestepinta kovin alhaalla? Jos työ- tai pääsylinteriä ei ole remontoitu vuosikymmeniin, niin suosittelen.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"

Saappilainen
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 14:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja Saappilainen »

Täytyypäs käydä mittaamassa välyksiä, ja katsomassa liikkeitä.
Neste oli aika vähissä kun päivällä katsoin.
Onkos jarrunesteen tyypillä väliä mikä sinne paraiten kävis?

einopekka
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Alunperin nestesuositus oli DOT3 jarrunestettä mutta DOT4 käy. Osta vaan halvinta DOT4:sta, tuskinpa kuupan kytkin on nesteestään kranttu.
Kesäautona on punainen Saab 96 1975
Lisäksi toimin -97 tonnarin hovimekaanikkona.

Playboy
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Jos kyktkinhommat on katottu, eikä tule muutosta, niin ykkösen ja pakin rutina voi myös viitata väsyneisiin moottorityynyihin ja sitä kautta rattikarahkan/vaihdeakselin väärään asentoon. Rattikarahkan takaa löystetään kaksi 13mm mutteria jonka jälkeen koko rattikarahkaa voi siirtää eteen/taakse. Muistaakseni tämä pitää tehdä 4. vaihde silmässä ja oikea asento löytyy kun vaihdekepissä tuntuu muutaman millin vapaaliike. Eli keppi ei saa vaihde silmässä heilua valtoimenaan eikä olla täysin jumissa.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Audi A4 Avant S-Line 2002

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5091
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja mestari »

aika kaukaa haettua, mikäs niitä olisi sitten viime käytön liikuttanut, fokusoidaan sinne konehuoneeseen kaulaa myöten lärviä ensin :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Kapt.Kosmos
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Mulla alko tollasella rutinalla ja sitten jäykkyydella, paheni sitten siihen ettei peruutukselta saanut pois jos auto oli käynnissä, nesteenlisäyksen ja ilmauksen jälkeen taas toimi jonkin aikaa. Oli työsylinteristä mennyt tiivisteet ihmeelliseksi hötöksi.
Pitkään ihmettelin kun nestettä katoaa, mutta se ei näy missään. Olivat sen työsylinterin suojakumin alta valuneet pois, kun sitä kumia nosti oli se, tanko ja sen ympäristö ihan jarrunesteessä.
Pistin kummien vaihdon jälkeen Brembon 5.1set tilalle, helpointa käytää samaa tavaraa kuin jarruissakin käyttää.

Ei ole vissiin wanhojen autojen jarrunesteitä olemassa? Koitin joskus katella firmalle myyntiin sellasia mutta en löytänyt.
Luulisi että olisi joku keksinyt laittaa sekaan valmiiksi RedLinen Seal Saverin tyylistä tiivisteitä elvyyttävää ainetta ja myydä sitä kivoissa peltipurkeissa.

Svc
"Saabisti"
Viestit: 3077
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja Svc »

einopekka kirjoitti:Alunperin nestesuositus oli DOT3 jarrunestettä mutta DOT4 käy. Osta vaan halvinta DOT4:sta, tuskinpa kuupan kytkin on nesteestään kranttu.
DOT 3:n ja 4:n ero on lähinnä kiehumispisteessä, jolla kytkinkäytössä ei ole merkitystä. Ovat myös sellaisenaan sekoituskelpoisia.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11

Saappilainen
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 14:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja Saappilainen »

Kävin tuossa yhdellä harrastajalle ja hän totesi että pääsylinteri vuotaa /kerää ilmaa sisäänsä jos joutuu kytkintä pitää kauan pohjassa.
Löytääköhön uusia pääsylintereitä enää mistään?

XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Motonetista pääsylinterin tiivistesarja 3,90eur :D (Tuotenro 84-6502).
Itse laitoin vastaavan viime kesänä ja hyvin peuhaa.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"

Saappilainen
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 14:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja Saappilainen »

Yhdet näyttäski vielä siellä olevan.
Onko hankalat vaihtaa?
Oon kuitenki iha amatööri.

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5091
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja mestari »

eihän se tarvi kun heittää ovea auki ja pudotta ittensä polvilleen ja katsaus yläkertaan: tonkien kanssa kytkinpolkimen yläsektorissa on tappi sekä haarasokka, ne pois, sitten välittömästi siirrytään valmiiksi auki olevaan konehuoneeseen, napataan pyyhkijän sulan välittömässä läheisyydessä oleva 13mm kiintari kouraan ja aletaan pyöritteleen kahta pulttia pois pytyn sivuilta, kun ne on saatu pois lähtee sylkky kouraan kivasti, purkaessa huomioidaan jousen asento sekä mielellään kuva osista ennen purkua että ei tarvitse kahta kertaa asentaa ja purkaa sylinteriä kuten allekirjoittanut viimeksi, muistiin ei kannata luottaa ihan vähällä. :D
kasaus sitten päinvastaisessa järjetyksessä ja ilmaus kandee suorittaa alakautta isolla ruiskulla ja pikku letkun pätkällä ilmaruuvista ylöspäin. mikäli nesua ei tule toivotusti pääsylinteriin, otetaan se kerran vielä irti ja kolistellaan osat oikessa järjestyksessä ineen kiroamisen lomassa 8O
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Saappilainen
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 14:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kytkinneste

Viesti Kirjoittaja Saappilainen »

Vielä en ole ottanut sylinteriä irti, mutta Mestarin ohjetta tutkiessa, pieni pääni ei ymmärrä kohtaa " alakautta isolla ruiskulla ja pikku letkun pätkällä ilmaruuvista ylöspäin".
Ilmausruuvi on siinä laatikon päällä, miten siitä alakautta ylöspäin?
Minulle saa kaiken vääntää rautalangasta.
Tattis jo etukäteen taas..

Vastaa Viestiin