Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2536
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

3J kirjoitti:Sillälailla...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016061 ... 1_uu.shtml

Mutta sehän onkin "pure performance". Mitähän tuumi vastaan tullut kääntyvien kaistalla kun rekan keula lähestyi?
Melkosta taituruutta kyllä...

mutta vähän kummastuttaa se, että kuvaaja tuntuu jatkavan ajoaan samaa vauhtia välittämättä ohittavasta rekasta, eikä itse väistä yhtään mihinkään.

Itsellä ainakin luonnollinen reaktio olisi samantien hidastaa nopeutta ja väistää pientareelle jos näen, että on mahdollinen törmäyksen riski tulossa ja reikäpää vierelläni painaa ohi.

Jotenkin jäi sellainen fiilis, että tuolla videolla ei nähty ehkä ihan koko totuutta, kiinnostaisi mitä tapahtui ennen näytettyä videopätkää :roll:
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14 & Saab 9-5 2.0T Aero -11

KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1122
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Rekka Puolan kilvissä, siellähän taitaa tuollainen järjetön ohittelu olla edelleen aika tavallista. Pakko on päästä ohi, vaikka ajassa ei voita kymmentä minuuttia. Pakko vaan päästä ohi.

benicio
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja benicio »

Rommitommi kirjoitti:
3J kirjoitti: Jotenkin jäi sellainen fiilis, että tuolla videolla ei nähty ehkä ihan koko totuutta, kiinnostaisi mitä tapahtui ennen näytettyä videopätkää :roll:
Kieltämättä näistä iltapäivälehtiin toimitetuista kojelautakamerapätkistä tulee välillä mieleen, että on oikein viimeisen päälle provosoimalla haettu se tilanne josta videomateriaali sitten voidaan toimittaa iltapäivälehdelle ja jättää edeltävät tapahtumat tietysti pois. En tiedä saako noista vielä jonkun nimellisen palkkionkin, joka on tietysti aika huolestuttavaa jos näin on. En oikein tajua mikä se pointti muutenkaan niitä on lehdelle lähetellä. Itse jos tulisi videoitua rikos, niin poliisiin olisin yhteydessä.
En tietenkään tiedä onko noin, mutta sellainen olo tulee.
Arkisaab 9-5 2.3T SE Wagon A -99; Pyhäsaab 9-5 Vector TiD4 -10
Juhannussaab 99 GLS Cabriolet -75; Perjantaisaab 9-3 SC TID Vector -08

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9522
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rommitommi kirjoitti:kuvaaja tuntuu jatkavan ajoaan samaa vauhtia välittämättä ohittavasta rekasta, eikä itse väistä yhtään mihinkään.
Normaalia suomalaista liikennekulttuuria: jos joku tekee vääriin, hän istukoon oikeudessa kuolemantuottamuksesta. Ja viattomat vaikka hautaan.
KN/Lieto kirjoitti:Rekka Puolan kilvissä, siellähän taitaa tuollainen järjetön ohittelu olla edelleen aika tavallista.
Normaalia puolalaista liikennekulttuuria: tuossahan oli puolaksi "ihan hyvin tilaa".
benicio kirjoitti:...on oikein viimeisen päälle provosoimalla haettu se tilanne josta videomateriaali sitten voidaan toimittaa iltapäivälehdelle ja jättää edeltävät tapahtumat tietysti pois.
Ei eroa mitenkään kyseisten lehtien toimittajien normipäivästä. Kirjoitetaan se mitä joku on sanonut, sen enempää kertomatta missä yhteydessä, mihin liittyen ja mikä on asian tausta. Suomen Kuvalehti kaivelkoon taustoja, jos sitä joku jaksaa vielä lukea.

Fingerporihan on useissa stripeissä kiteyttänyt lööppilehdistön toimintatavat hauskasti.

Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Rommitommi kirjoitti:vähän kummastuttaa se, että kuvaaja tuntuu jatkavan ajoaan samaa vauhtia välittämättä ohittavasta rekasta, eikä itse väistä yhtään mihinkään.
Noin periaatteessa ohitettavan tehtävä on olla tekemättä yhtään mitään. Olen joskus ollut tilanteessa, jossa olen päättänyt keskeyttää (rekan) ohituksen vastaantulijan ilmestyttyä näkyviin hieman yllättäen, mutta en olekaan päässyt palaamaan omalle kaistalleni normaalisti koska ohitettava on alkanut jarruttamaan. Kohtuullisen vaaraton liikennetilanne muuttui äkkiä kohtuullisen vaaralliseksi tuon toimenpiteen seurauksena.

Tällä videolla ohitettava ajaa ilmeisesti itsekin raskasta ajoneuvoa ja kuormasta riippuen sillä voi olla hieman hankalaa alkaa tekemään minkäänlaisia kevätjuhlaliikkeitä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ja siellähän näkyy joku valkoinen paku tai asuntoauto edessä, joka näyttäisi etenevän kutakuinkin samaa vauhtia ohitettavan kanssa. Eli missä pointti jos seuraavaksi on toisen auton takamuksessa rekalla kiinni? Villi veikkaus että edeltävällä siltatyömaalla 30 rajoituksen alueella puolalaisella on palanut käämi kun edellä ajava on oikeasti hidastanut kolmeenkymppiin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7662
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:
KN/Lieto kirjoitti:Rekka Puolan kilvissä, siellähän taitaa tuollainen järjetön ohittelu olla edelleen aika tavallista.
Normaalia puolalaista liikennekulttuuria: tuossahan oli puolaksi "ihan hyvin tilaa".
No tämä tuli itsellekin mieleen. Ei olisi Puolassa aiheuttanut mielipahaa kenellekään kyseinen toiminta. Tien koko leveys on tehty käytettäväksi ja tilaa annetaan ohituksille.
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1204
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ei liity Puolan rekkoihin eikä puolan johtoonkaan, mutta viime sunnuntai-iltana Lahden motarilla kaupunkiin päin ajaessani huomasin takaa lähestyvän korkean mersun pakettiauton. Siis sellainen iso, vaatinee jonkun C1 kortin ainakin. Minulla vakkarilla ehkä 117 nopeutta oikealla kaistalla ei juurikaan tarvinnut ohitella eikä hiljennellä. Mersu lähestyy hyvin tasaisesti eli muutama kilometri nopeutta enemmän, on kohta takapuskurissa (siis niinkuin Kauhun kilometrit -leffassa). Ei hiljentänyt saavuttaessaan, vaan valui samalla vauhdilla vasemmalle kaistalle ja eteni jo ohi niin, että taka-akseli oli jo meitä edellä ja jatkoi vasemmalla kaistalla ylämäkeen, joka alkoi näköjään hidastamaan menoa. Femma nousee tietysti jyrkänkin (ei tässä) ylämäen samaa vauhtia, joten hetken päästä oli keula jälleen mersun etuakselin kohdalla. Samalla hetkellä massiivinen kylki tulee vauhdilla kohti ja aika tiukan jarrutuksen ja väistön joutuu tekemään, että ei jää kaiteen ja kyljen väliin.

a) olisiko minun pitänyt arvata tilanne, jarruttaa jo etukäteen ja avustaa liikenteessä joustava (muut joustavat) kuljettaja turvallisesti omalle kaistalleen jatkamaan hänelle sopivaa nopeutta ilman vaivalloista jarrutus-kiihdytys sekvenssiä?

b) onko niin, että huippulaadukkaan lainlaadinnan tuloksena on olemassa joku paketti/kuorma-autotyyppi, jolla ei ole ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta?

c) opetetaanko autokoulussa nykyään, että moottoritiellä on palattava välittömästi ohituksen tapahduttua omalle kaistalle ja mielellään niin äkkinäisesti, ettei ohitettava ehdi reagoida esim hiljentämällä. Ohittajahan hiljentää aina palattuaan "omalle kaistalleen", jolloin ohitettava joutuu kuitenkin hiljentämään :( . Onneksi suuri osa pysyy vasemmalla kaistalla koko matkan Lahdesta Helsinkiin.

d) suositteleeko raati siirtymistä junan käyttäjäksi (bussin ikkunastahan näkisi nuo samat sankarit in action)?

argh!
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BP

aero
-
Viestit: 6159
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja aero »

HEV kirjoitti:Ei liity Puolan rekkoihin eikä puolan johtoonkaan, mutta viime sunnuntai-iltana Lahden motarilla kaupunkiin päin ajaessani huomasin takaa lähestyvän korkean mersun pakettiauton. Siis sellainen iso, vaatinee jonkun C1 kortin ainakin.
Todennäköisesti pakettiauto (N1), jolloin B riittää.
HEV kirjoitti: a) olisiko minun pitänyt arvata tilanne, jarruttaa jo etukäteen ja avustaa liikenteessä joustava (muut joustavat) kuljettaja turvallisesti omalle kaistalleen jatkamaan hänelle sopivaa nopeutta ilman vaivalloista jarrutus-kiihdytys sekvenssiä?
Tottakai olisi. Pakukuski on kuitenkin töissä ja hänellä on aikataulu, kun taas sinä olet joku sunnuntaiajelija joka on vain tukkimassa tietä.
HEV kirjoitti: b) onko niin, että huippulaadukkaan lainlaadinnan tuloksena on olemassa joku paketti/kuorma-autotyyppi, jolla ei ole ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta?
Ei, mutta kyseessä on tietyyppi, jolla ei ole tilannekohtaista liikenteenvalvontaa.
HEV kirjoitti: c) opetetaanko autokoulussa nykyään, että moottoritiellä on palattava välittömästi ohituksen tapahduttua omalle kaistalle ja mielellään niin äkkinäisesti, ettei ohitettava ehdi reagoida esim hiljentämällä. Ohittajahan hiljentää aina palattuaan "omalle kaistalleen", jolloin ohitettava joutuu kuitenkin hiljentämään :( . Onneksi suuri osa pysyy vasemmalla kaistalla koko matkan Lahdesta Helsinkiin.
Vuosia sitten eräs toveri sai kuulemma oikein sakot, kun ei palannut välittömästi ohituksen jälkeen moottoritiellä takaisin oikealle kaistalle. En kuitenkaan löytänyt tuohon pykälää tukemaan ideaa, mutta onhan moottoritiellä ajettava eniten oikealla olevaa vapaata kaistaa tieliikenneasetuksen mukaan ja sehän on vapaa, kun ohitettavasta on päästy ohi.
HEV kirjoitti: d) suositteleeko raati siirtymistä junan käyttäjäksi (bussin ikkunastahan näkisi nuo samat sankarit in action)?
Kyllä. Meinaan sille pakukuskille. Tavarajunaan mahtuisi enemmän sälääkin kuin Sprinteriin.

Tuossa männäpäivänä, elikkästen eilen, huomasin minäkin ajavani samalla kaistalla Onnibusin kanssa. Kaksikerroksisen linja-auton isohkoa kuljettajaa ei vissiin olisi voinut paljoa vähempää kiinnostaa
A) kaistanvaihtajan vastuu kaistanvaihdon turvallisuudesta ja "uuden" kaistan vapaanaolosta,
B) liittymiskaistan alussa oleva, aiheesta muistuttava kärkikolmio,
C) autoni takana ollut 100-metrinen tyhjä tila.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6917
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ennen vanhaan tuoki oli roskakuorma, nykyjään energiajätettä :D. Mitähän lie ohjaamossa tapahtunut, veikkaan että huomio ollu jossain muualla kuin ajossa. Saattanu olla ihan jopa silmäluomien takaosissa..
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3561
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kuva

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 706
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mitä ihmettä tuossa kuvassa on tapahtuvinaan?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2262
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja viggen »

Eiköhän ole tavallinen Taxi parkkeeraus ja kuski suojaa itsensä käyttäen suojatietä?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3561
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »


Vastaa Viestiin