HEV kirjoitti:Ei liity Puolan rekkoihin eikä puolan johtoonkaan, mutta viime sunnuntai-iltana Lahden motarilla kaupunkiin päin ajaessani huomasin takaa lähestyvän korkean mersun pakettiauton. Siis sellainen iso, vaatinee jonkun C1 kortin ainakin.
Todennäköisesti pakettiauto (N1), jolloin B riittää.
HEV kirjoitti:
a) olisiko minun pitänyt arvata tilanne, jarruttaa jo etukäteen ja avustaa liikenteessä joustava (muut joustavat) kuljettaja turvallisesti omalle kaistalleen jatkamaan hänelle sopivaa nopeutta ilman vaivalloista jarrutus-kiihdytys sekvenssiä?
Tottakai olisi. Pakukuski on kuitenkin töissä ja hänellä on aikataulu, kun taas sinä olet joku sunnuntaiajelija joka on vain tukkimassa tietä.
HEV kirjoitti:
b) onko niin, että huippulaadukkaan lainlaadinnan tuloksena on olemassa joku paketti/kuorma-autotyyppi, jolla ei ole ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta?
Ei, mutta kyseessä on tietyyppi, jolla ei ole tilannekohtaista liikenteenvalvontaa.
HEV kirjoitti:
c) opetetaanko autokoulussa nykyään, että moottoritiellä on palattava välittömästi ohituksen tapahduttua omalle kaistalle ja mielellään niin äkkinäisesti, ettei ohitettava ehdi reagoida esim hiljentämällä. Ohittajahan hiljentää aina palattuaan "omalle kaistalleen", jolloin ohitettava joutuu kuitenkin hiljentämään
. Onneksi suuri osa pysyy vasemmalla kaistalla koko matkan Lahdesta Helsinkiin.
Vuosia sitten eräs toveri sai kuulemma oikein sakot, kun ei palannut välittömästi ohituksen jälkeen moottoritiellä takaisin oikealle kaistalle. En kuitenkaan löytänyt tuohon pykälää tukemaan ideaa, mutta onhan moottoritiellä ajettava eniten oikealla olevaa vapaata kaistaa tieliikenneasetuksen mukaan ja sehän on vapaa, kun ohitettavasta on päästy ohi.
HEV kirjoitti:
d) suositteleeko raati siirtymistä junan käyttäjäksi (bussin ikkunastahan näkisi nuo samat sankarit in action)?
Kyllä. Meinaan sille pakukuskille. Tavarajunaan mahtuisi enemmän sälääkin kuin Sprinteriin.
Tuossa männäpäivänä, elikkästen eilen, huomasin minäkin ajavani samalla kaistalla Onnibusin kanssa. Kaksikerroksisen linja-auton isohkoa kuljettajaa ei vissiin olisi voinut paljoa vähempää kiinnostaa
A) kaistanvaihtajan vastuu kaistanvaihdon turvallisuudesta ja "uuden" kaistan vapaanaolosta,
B) liittymiskaistan alussa oleva, aiheesta muistuttava kärkikolmio,
C) autoni takana ollut 100-metrinen tyhjä tila.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla