Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

eegas kirjoitti:...Garrett GT17 korvattu GT1752 mallisella, onkohan kiinalainen?
Femman Garretin tarkka malli on juurikin tuo GT1752S.
Ks. https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... menclature
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
paassi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Maalis 18, 2012 18:33

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja paassi »

Perus Garretti kestää GM öljyillä aika tarkalleen 100.000 km. Femmassa Garretit vaihdettiin kahdesti, kun toinenkin meni rikki niin mitsu tilalle. Tuo Garretti on ihan sysipaska laite. Laittakaa suosiolla heti jotain muuta tilalle. Taitaa Bilteman turbo kestää lähes saman. Vähän muistakin ongelmakohdista- kaasuläppäkotelo kestää 320.000 km, jakopää 300.000 km, pensapumppu 200.000, asentoanturi 150.000 km. Hyvä että farkussa on iso takakontti, mahtuu paljon varaosia mukaan kun lähdet pidemmälle reissulle. Mistä muuta autosta hajoaa asentoanturi, jossa ei ole yhtään liikkuvaa osaa, tai mistä kaasuläppäkotelon johdon sulaa etanolihöyryissä? Vastaan itse ei mistään !. Nomaalit kuluvat osat kuten iskarit, jarrut yms kestää hyvin. Femman parhaita puolia on hyvä kulku ja ajettavuus sekä halpa ja helppo tehon lisäys. Muutoin yli 300.000 ajettu femma on ihan sysipaska laite, huonompi on vain C mese. Femman ylläpito on kallista ja aikaa vievää puuhaa, tai kallistahan se on vain jos ei ole rahaa, ei muuten...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihanan negatiivinen ilmaisu :saab:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

No jos se on öljystä kiinni, auttaisiko kunnollinen öljy?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

paassi kirjoitti:Perus Garretti kestää GM öljyillä aika tarkalleen 100.000 km. Femmassa Garretit vaihdettiin kahdesti, kun toinenkin meni rikki niin mitsu tilalle. Tuo Garretti on ihan sysipaska laite. Laittakaa suosiolla heti jotain muuta tilalle. Taitaa Bilteman turbo kestää lähes saman. Vähän muistakin ongelmakohdista- kaasuläppäkotelo kestää 320.000 km, jakopää 300.000 km, pensapumppu 200.000, asentoanturi 150.000 km. Hyvä että farkussa on iso takakontti, mahtuu paljon varaosia mukaan kun lähdet pidemmälle reissulle. Mistä muuta autosta hajoaa asentoanturi, jossa ei ole yhtään liikkuvaa osaa, tai mistä kaasuläppäkotelon johdon sulaa etanolihöyryissä? Vastaan itse ei mistään !. Nomaalit kuluvat osat kuten iskarit, jarrut yms kestää hyvin. Femman parhaita puolia on hyvä kulku ja ajettavuus sekä halpa ja helppo tehon lisäys. Muutoin yli 300.000 ajettu femma on ihan sysipaska laite, huonompi on vain C mese. Femman ylläpito on kallista ja aikaa vievää puuhaa, tai kallistahan se on vain jos ei ole rahaa, ei muuten...
Kaikki listaamasi osat menevät muistakin autoista osapuilleen samoilla kilometreillä, etenkin bensapumppu ja tunnistin. Harva pata menee yli 300tkm avaamatta.

Etenkin kampiakselin asennontunnistin on täysin kulutustavaraa, jos haluaa varman päälle pelata niin vaihtaa sitten 100tkm välein, auto kun auto.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

paassi kirjoitti:Perus Garretti kestää GM öljyillä aika tarkalleen 100.000 km. Femmassa Garretit vaihdettiin kahdesti, kun toinenkin meni rikki niin mitsu tilalle. Tuo Garretti on ihan sysipaska laite. Laittakaa suosiolla heti jotain muuta tilalle. Taitaa Bilteman turbo kestää lähes saman. Vähän muistakin ongelmakohdista- kaasuläppäkotelo kestää 320.000 km, jakopää 300.000 km, pensapumppu 200.000, asentoanturi 150.000 km. Hyvä että farkussa on iso takakontti, mahtuu paljon varaosia mukaan kun lähdet pidemmälle reissulle. Mistä muuta autosta hajoaa asentoanturi, jossa ei ole yhtään liikkuvaa osaa, tai mistä kaasuläppäkotelon johdon sulaa etanolihöyryissä? Vastaan itse ei mistään !. Nomaalit kuluvat osat kuten iskarit, jarrut yms kestää hyvin. Femman parhaita puolia on hyvä kulku ja ajettavuus sekä halpa ja helppo tehon lisäys. Muutoin yli 300.000 ajettu femma on ihan sysipaska laite, huonompi on vain C mese. Femman ylläpito on kallista ja aikaa vievää puuhaa, tai kallistahan se on vain jos ei ole rahaa, ei muuten...
Monenko Femman kokemuksella tätä kirjoitetaan? Itse voisin toteda että bull shittiä isosti... Edellinen femma 2.3t M2007 oli myydessä melkein 300 000km mittarissa. Autossa oli mm, orkkis garretti. Ollut n. 250 000KM Strage 1 softalla. Ajettu pätkää ja matkaa. Kokemusta on 10+kpl T7 omasta autosta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Samaa mieltä, että ei Femma nyt ihan noin huono auto ole.
Itselläni ollut 8 eri femmaa viimeisen 11 vuoden aikana ja yhteenkään ei ole tarvinnut turboa vaihdella.
Tietysti edellisten omistajien käyttö ja huolenpito määrittelee aika paljon auton kun auton kestävyyden merkistä riippumatta varsinkin, kun ikää ja kilometrejä kertyy. Jos otetaan softasta irti maksimit ja annetaan kenkää jatkuvalla syötöllä, niin ei se ihme ole, että turbot ja moottorit porsii. Sitten mennään samoilla öljyillä limiitillä vaihtojen suhteen ja ei välitetä mm.immun, sytkäkassun ja bensapumpun kunnosta, niin varmasti tulee ennenaikaista hajoamista.

Tässä oma listaukseni mainitsemistani 8 eri femmasta, mitä on tarvinnut laittaa, en listaa normaaleja huoltoja, mutta vaihdetut osat mainitsen. Yksi femma oli minulle tullessani kova syömään öljyä, siitä en tiedä, että oliko syynä turbo vai jumissa olevat männän/öljyrenkaat, kun se meni lunastukseen aika pian omistukseeni tultuaan.

- Kahteen eri femmaan sytkäkassu
- Yhteen femmaan kaasuläppäkotelo
- Kahteen eri automaatti femmaan mottorin ja vaihdelaatikon välinen pusla
-Yhteen femmaan etuapurungon puslat
- Yhteen femmaan bensapumppu
- Yhteen femmaan kampiakselin asentoanturi
- Kolmeen eri femmaan immu

Jos yhden auton kokemuksella voisin jonkun auton nimetä paskaksi, niin se on sitten NG kolkki. Siihen piti vaihtaa täysin jumiutunut kaasuläppäkotelo, puolat, virtalukko. Sitten ei auennut ovet välillä kakesta, herjas Steerinlockkia, jakoketju rapisi, vaikka se oli jo kertaalleen vaihdettu ja kaikkea muuta kivaa. Nämä kaikki reiluun vuoteen. Rehellisyyden nimissä täytyy tosin mainita, että se oli 2003 vuoden auto ja mittarissa oli 375000, kun sen ostin.
Saab 95 2.3t autom.-06
Tumtum
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 22:34
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Tumtum »

Ahtimen kestoon vaikuttaa myös miten vaihdeltu öljyjä ja tärkeimpänä millasta ajoa on ollut ja onko jälkikäytetty ollenkaan, paskalla pidolla voi puolittaa turbon elinkaaren helposti.
Perusautoilijathan ei juuri huolla autojaan ennenkun jotain hajoaa tai leimalla jotain huomautettavaa/hylsytettävää, sitten ihmetellään kun tulee kallis remontti kun ei ole mitään ikinä tehty ja tulee kerralla kaikki vaihtoon.
Välillä hirvittää ku kuulee et ihmiset ei vaihda öljyjä 30-40tkm ja samat öljyt pyörii vuosia koneessa.
Onneksi harrastajat pitää vähän parempaa huolta autoistaan ;)
Ex- Saab 9-5 2.0t -99 Biopower stage 1 By Nappe
Yamaha FZR600 Streetfighter
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Miullakin kaks 9-5 ollut ja molemmissa garretit meni noin 230 000 kohdalla. -99 vuosimallissa savujen kera ja -06 mallissa ei vielä savuja tullut mutta väljää oli niin päätettiin vaihtaa jo ennakkoon.

Tuolla -99 vuoden femmalla ajoin 236 000 --> 347 000 km ja on kyllä ehdottomasti paras auto mitä olen ikinä omistanut. Noita edellä mainittuja osia lähes kaikki tuli vaihdettua mutta kait ne nyt noilla kilsoilla jo alkaa ollakkin vaihtokunnossa. Autossa oli varmaan 20 000 km punainen kasettikin paikoillaa mitä en silloin tiennyt että ei sais laittaa (korjaamossa siis vaihtoivat eli ei tiedetty sielläkään). Lopulta alkoi öljyä mennä aika reippaasti ja savuuttikin jonkun verran. Aattelin että varmaan voi turbo olla taas lopussa ja varmaan väljäks kulunu muutenkin. Eiku auto vaihtoon ja luulin että paaliin lähtee suoraan. Ja vielä mitä just äsken katoin rekkari tiedoista on määräaikais katsastettu ja mittarissa 371 000.

Ihan mieltä lämmitti nähdä että matka jatkuu edelleen. Sitä en tiedä onko moottorille tehty mitään mutta liikenteessä on ainakin edelleen :D

Tuota allekirjoituksen kulkinetta on varmaan kohta korjattu samalla rahalla mitä tuo -99 femma maksoi aikanaan ja mittarissa alle 170 000 vasta.

-Tomi
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
paassi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Maalis 18, 2012 18:33

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja paassi »

Pientä kommentointia vielä aiheeseen..Ostin vm. 03 Femman hieman alle 200.000 km ajettuna työkaveriltani, joka oli auton eka omistaja. Huoltokirja oli asianmukaisesti täytetty. Tuo eka omistaja oli jo vaihtanut turbon ja bensapumpun. Kirjoittelen 150.000 km kokemuksella samasta autosta, joka on ollut minulla n. 8 vuotta. Heti kun auto minulle tuli siihen tehtiin etanoliviritys. Olen ohjeen mukaan tankannut joka viidennen tankin bensaa, muuten etanolia. Uusin autoon myös väljemmän DB n ja sen paremman turbon. Femma kulkee hyvin ja kovaa jos tarttee. Ajo on ollut pääasiassa matka-ajoa. Öljyt olen vaihtanut max 10.000 km välein. Myös ajovaloumpiot piti vaihtaa, kun alkuperäiset samentuivat. Autoa on hoidettu suurella sydämellä. Se on niin ruosteeton kun 03 voi olla. Olen alustaa suojannut joka kevät öljyn ja massan sekoituksella. Huomatkaa, että etanolilla jos ajelette ja tulee käyntiongelmia, niin kannattaaa tarkistaa myös bensapumpun päällä oleva takaiskuventtiili ja poistaa takaiskun muovikuula. Se kun muovisena sulaa etanolissa. Takaiskun poistamista ei juurikaan huomaa, ehkä pari sekunttia pidemmästä startista vain.
On toki mahtavaa istahtaa kesäkuumalla loistavalle ilmastoidulle nahkajakkaralle ja odotella ohjaamon jäähtymistä ihanne lämpötilaan. Silloin unohtuu pienet autoon liittyvät vaivatkin...paitsi kaasuläppäkotelon sulatemuovijohtimet ja toistuvat bensapumpun vaihdot ja oikeutteleva asentoanturi. Mistä muusta autosta nuo hajoavat , mitä? Kaikesta huolimatta tunnen oleva elinikäinen oikea ja tyytyväinen saabisti ihan vapaaehtoisesti. Laadukkain Saab on mielestäni kuitenkin turbotonnari. Ei hajoa turbo, ei asentoanturi, ei bensapumppu ei iskarit. Tonnarin alusta on loistava, aivan C mesen veroinen.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja anv »

Hajoaa ne kampuran asentotunnistimet myös turbotonnarissa, ja aivan samoin myös muissa merkeissä. Mutta, jos mietitään aikaa ennen tuota asentotunnistinta, puhutaan kärkikoneista. Huoltoväli 10-15tkm, käyntiinlähtöongelmia, nykimisongelmia jnejne. En minä tuota asentotunnistinta osaa pitää vakavana ongelmana, varsinkin kun sen ensioireet ovat yleensä helposti tunnistettavissa. Eli, kuumana ei lähde käyntiin, mutta taas jäähtyneenä lähtee ja pelaa vaikka maailman tappiin, jos ei sitä sammuta kuumana vain hetkeksi. Kestää kuitenkin normaalisti yli 200tkm, eikä ole edes kohtuuttoman kallis osa. Itsellä tuossa vm. -07 NG9-3:ssa nyt takana 260tkm, pensapumppu päätti vuosi sitten wappuna pitää ylimääräisen vapaapäivän ja minä sain liittyä eka kerran elämässäni hinurikerhoon. Tuo on ainoa terminoiva vika tähän mennessä ollut tuossa. KOPKOP.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
HTK
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 09:20

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja HTK »

160 tkm:n kohdalla tuli Garretin kilometrit täyteen.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täytyy ihmetellä näitä valitusvirsiä. Yhden sytkäkasetin, yhden kampuran asento-anturin ja bensapumpun oon vaihtanut ja ajanut noin 200tkm :saab:eilla. Taka-iskuja ja huolto-osia kuten tulppia, öljyjä, suodattimia jne sen sijaan on mennyt paljon. Ahdin on vaihtunut tasan kerran, n. 120tkm ajettu Garrett teki tilaa Mitsulle ja jatkoi elämäänsä jossain toisessa Femmassa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Omat lyhyen ajan näkemykseni femmasta näin lyhyen omistuksen aikana: Joo kyllä naurattaa välillä lukea valituksia. Vai että joutuu 50 euron kampuran asentoanturin vaihtamaan, joka on 5 min homma.. :) Ilmamassamittarikin maksaa peräti sen 50 euroa. Kyllä ne asentoanturit menee saksalaisista "premiumluokan" autoistakin samoilla kilsoilla. Bensapumppukin on täälläkin vaihdettu mutta ihan aftermarket pumppuun siitä syystä että foorumilla varoitetaan että orkkispumppu ei tuota tarpeeksi -15T:llä etanolilla.

Itsellä on sen viimeiset 3 katsastusta mitä auto itsellä ollut, mennyt katsastuksista läpi ilman huomautuksia. Tosin kilsoja tullut omistuksessani vasta 139 tkm--> 182 tkm tällä hetkellä ja joku varmaan kohta nillittää että ei tarvi avautua täällä kun vain noin vähän kilsoja takana femmalla. :roll:

Muutamia "tyyppivikoja" tuli ennakoivasti vaihdettua (asentoanturi, massamittari, bensapumppu..) heti auton oston jälkeen virityksiä tehdessä. Noihin ei montaa satasta mennyt ja meni luonnollisesti "harrastuksen" piikkiin. Neobrotherssin tarvike etupyöränlaakerin olen vaihtanut mutta sekin on pyörinyt jo kohta 40 tkm (ja makso 50 euroa).

Aina naurattaa sekin miten joku valittaa että nää pommit on ihan ylihintasia. Itse en voisi kuvitellakkaan mitään muuta autoa tähän samaan rahaan. 2005 vuotinen hyvännäköinen, tilava, turvallinen vähänajettu perheauto ja +300 hv, minkä muun vastaavanlaisen auton saa viidellä tonnilla? Vastaavan ikäiset saksalaiset maksaa tuplat mutta eihän ne edes kulje mihinkään. Entä vastaavan ikäiset japsit tai ranskikset; kuka v..tu jaksaa ajaa jollain 1,6 corollalla tai pösöllä? Ja joo, itselle on tärkeintä että auto kulkee edes johonkin, en kaipaa mitään bluetooth tittidittidii aktiivikaiutin tingeltangelvarusteita autooni.

Tosiaan huolettomin ja halvin ylläpitoisin auto itsellä tähän mennessä. Virityskulut ja niihin liittyvä ennakoiva osien vaihto menee harrastuksen piikkiin. :D Niin ja sen sulavan kaasuläppäkotelon ongelmat olen ennakoinut ohittamalla vesikierron kotelosta, ei se kotelo tarvi sitä lämmitystä.

No joo, tän avautumisen jälkeen varmaan porsii heti runkolaakerit, männänrenkaat ja jakopää.
9-3 aero sedan man -05
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Kokemuksia Garrettin kestävyydestä?

Viesti Kirjoittaja Janza »

Lupe-81 kirjoitti: Niin ja sen sulavan kaasuläppäkotelon ongelmat olen ennakoinut ohittamalla vesikierron kotelosta, ei se kotelo tarvi sitä lämmitystä.
Mä olen kuvitellut että ne läppäkotelon johtojen eristeet vaan kovettuu/hapertuu ja karisee sitten pois, toki se lämmitys voi sitäkin edesauttaa, mutta ei kai siellä mikään varsinaisesti sula? 8O

Garretista sen verran että kun ton oman tonnin pommin ostin niin mainoksessa luki "Turbo vaihdettu" ja viikon ajon jälkeen se sitten pölläytti savut, olihan se vaihdettu,,, 200tkm sitten :lol: , eka oli kestänyt 300tkm, jospa tää nykyinen kiinakorvike kestäis sitte edes 100tkm :D
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Vastaa Viestiin