Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Hyvä. Se vois olla automyyjälle ihmettelyn paikka, kun ostaja hakee MY17.5:lle vaihtoa uuteen MY17:ään
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Kolmas viisaus on se, että väliraha ratkaisee. Jotkut tarjoaa korkeita hyvityksiä vanhasta, joka tuntuu äkkiseltään hyvältä, mutta uuden auton hinta on kanssa pilvissä ja loppuviimeeksi järjissään oleva ostaja huomaa maksavansa kokonaisuutena enemmän kuin pienemmän hyvityksen kaupassa.JP_Vette kirjoitti:Hetken jo kirosin ja vajosin itsesääliin, kunnes muistin, että kuulemma on 5-6k€ hintahaitari hyvityksis liikkeiden välillä. Toinen viisaus on se, jonka tajusin, että minähän kysyn vanhalta myyjältä tarjousta. Eli olisinko helppo asiakas... Noh, itsesäälistä viisastuneena aloin kyselemään nurkissa vanhentuvien MY17-mallien perään, kun nuo MY18 kolkuttelee jo ovella. Ei oo viä kuulunu vastausta, mutta katsotaan nouseeko hyvitys.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Mikä on maaginen 100tkm?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
^^Nojuu väliraha on tärkeä. Ja taskulaskin kädes tätä vaihtoa pohdin, en vain tuijota maksimikuukausierää, johon jotenkuten lompakko taipuu. Tosin jos 100% järki kädes ostais, niin pitäs ostaa hinnat alkaen -Corsa diesel-koneella
^Se on sellanen raja, jonka ylitys maksaa huhujen mukaan pinkan rahaa. Mene ja tiä mikä on totuus, mut pitää seki kortti varmistaa. Toki melko pienellä kulutuksella tää nykynen kulkee ja takuutaki vuosi jäljellä, niin ei täs oo paineita vaikka joutuis viä vuoden ajamaan. Ydinkysymys onki sit, että onko seuraava rajapyykki 150 vai 200tkm.
^Se on sellanen raja, jonka ylitys maksaa huhujen mukaan pinkan rahaa. Mene ja tiä mikä on totuus, mut pitää seki kortti varmistaa. Toki melko pienellä kulutuksella tää nykynen kulkee ja takuutaki vuosi jäljellä, niin ei täs oo paineita vaikka joutuis viä vuoden ajamaan. Ydinkysymys onki sit, että onko seuraava rajapyykki 150 vai 200tkm.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Mitä noita käytettyjen hintoja itse tutkinut ja tilastoinut, niin olen todennut noiden kilometrirajojen olevan höpöhöpöä. Arvo laskee kohtuu tasaisesti sen n. 15 % per annum, tosin tuollaisilla uudehkoilla paljon ajetuilla samoin kuin vanhoilla vähän ajetuilla on sitten ihan omanlaisensa markkinat. Eli toki vuoden vanha 100 tkm ajettu auto voi olla paljon helpompi myytävä kuin 2v 200 tkm ajettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Niin voi se olla. Mulla tää matemaattinen yhtälö toisinaan tökkii. Ja uskaltaako ottaa riskiä 200tkm ajetusta kolmepyttysestä. Siis sitä riskiä, et onko se myyjien silmis paalikamaa.
Iiris nyt pommittaa pyynnöstäni niitä varastoon jääviä vanhoja raatoja. Sillain hauska, että hintahaitari on 34-45k€ ja jokaseen on eri hyvitys. Ja kun karvalakki-dieseliä kysyin, niin jostain syystä siihen halvimpaan karvalakki-Insigniaan on korkein hyvitys. Jos saa jättää talvirojut (~2900€) pois ja hilataan Astran hyvitystä ina ylös, niin kai se on kaupat tehtävä.
Ainut ongelma, tai henkinen kynnys, on korimalli. Eli Grand Sport. Toisaalta kun miettii, että montako kertaa viimeseen puoleen vuoteen koirat on Astras ollu, niin aivan se ja sama. Täynnä työroinaa se aina on. Eli rohkeasti vain Saabista periytynyttä Combi Coupea ostamaan Mut noh, rahasta pitää viä vääntää...
Ja miksi karvalakki? No ne tän ketjun alkuviisaudet. Ei paljo varusteita arvosteta vaihdokis. Varustetaso saatetaan lukea, ei mitään muuta. Karvalakki on tietty karvalakki, mut kai se menee. Toki ahdas paska se Inkku on, kuskin paikalla mittailtuna.
Iiris nyt pommittaa pyynnöstäni niitä varastoon jääviä vanhoja raatoja. Sillain hauska, että hintahaitari on 34-45k€ ja jokaseen on eri hyvitys. Ja kun karvalakki-dieseliä kysyin, niin jostain syystä siihen halvimpaan karvalakki-Insigniaan on korkein hyvitys. Jos saa jättää talvirojut (~2900€) pois ja hilataan Astran hyvitystä ina ylös, niin kai se on kaupat tehtävä.
Ainut ongelma, tai henkinen kynnys, on korimalli. Eli Grand Sport. Toisaalta kun miettii, että montako kertaa viimeseen puoleen vuoteen koirat on Astras ollu, niin aivan se ja sama. Täynnä työroinaa se aina on. Eli rohkeasti vain Saabista periytynyttä Combi Coupea ostamaan Mut noh, rahasta pitää viä vääntää...
Ja miksi karvalakki? No ne tän ketjun alkuviisaudet. Ei paljo varusteita arvosteta vaihdokis. Varustetaso saatetaan lukea, ei mitään muuta. Karvalakki on tietty karvalakki, mut kai se menee. Toki ahdas paska se Inkku on, kuskin paikalla mittailtuna.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Oliks noi kitkat jo kovin loppu vai miks niillä ajelet, pikaisella selaamisella en löytänyt juttuu.
Tosin itellä myös mondeossa kitkat alla ja oikein oon ihmetellyt ettei ne oikein kulu vaikka voimaaki on enempi ku kolmipyttysessä.. Toki ei tuu ku muutaman kymppi kerrallaan kilsoi mut useampi tonni kumminki kesäkeleil jo.
Noi on kyl yllättävän tukevat ajaa tai sit vaan meidän kesärengastettu kalusto (cabbe ja corsa) on alustoiltaan niin veteliä ettei tunnu missään.
Tosin itellä myös mondeossa kitkat alla ja oikein oon ihmetellyt ettei ne oikein kulu vaikka voimaaki on enempi ku kolmipyttysessä.. Toki ei tuu ku muutaman kymppi kerrallaan kilsoi mut useampi tonni kumminki kesäkeleil jo.
Noi on kyl yllättävän tukevat ajaa tai sit vaan meidän kesärengastettu kalusto (cabbe ja corsa) on alustoiltaan niin veteliä ettei tunnu missään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Kitkois oli n. 5mm pintaa talven päätyttyä. Kesärenkais taas tais olla 6mm. Ja jos takuun päättyessä vaihdan viimestään auton, on se riski, että joudun antaan vaihdos uudet kesärenkaat.
Eli ajamalla kitkat loppuun varmistan, että kesärenkailla pääsee varmasti syksyyn. Talvirenkaat pitää kuitenki ostaa, eli siihen se ei vaikuta.
Ja on noi kitkat tuskaa. Toisaalta ei oo tylsää ajaa
Eli ajamalla kitkat loppuun varmistan, että kesärenkailla pääsee varmasti syksyyn. Talvirenkaat pitää kuitenki ostaa, eli siihen se ei vaikuta.
Ja on noi kitkat tuskaa. Toisaalta ei oo tylsää ajaa
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Ei tuo Insignia huonolta kuulosta vaikka sitten granny sporttina. Mulla kaks saman merkkistä (ei tosin Opelia) ja mallista autoa, toinen häbäri ja toinen farkku ja melko samalta ne tuntuu tiloissa ja käytettävyydessä.
Hinnanalentumisen minimoimiseen riittää yleensä uuden, juuri vaihtuneen korimallin ostaminen, tammikuinen rekisteröinti ja sopivasti varusteiden vältteleminen. En nyt lähtis automaatti-ilmastoinnista tinkimään, se voi jo hankaloittaa eteenpäin myymistä mut ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.
Esimerkkinä annettakoot edellinen karvalakki. Ostohinta bruttona, en osaa arvioida nettoa kun oli vaihtoauto kaupassa mukana 28.500,- ja 18kk myöhemmin sain siitä 25.000,- nettona. Jos kuvitteellinen netto parin tonnin alennuksella uutena 26.500,- niin tekee tonnin vuoteen.
Autossa tosin oli halogeenivalot, 5tuumainen rupinen mankkari, valkoinen väri, 9,6sek 0-100 ja huimat 125hv. Ei siis aihetta juhlaan muutoin kuin luovuttaessa.
Kilsat oli alle 30.000km joten ei taas mitenkään vertaannu kyllä Astraan.
Edit. Vertailun vuoksi nettohinnasta nettoon litrainen farkku samoilla kilometreillä ja pitoajalla 3500eur ilman talvirenkaita.
Hinnanalentumisen minimoimiseen riittää yleensä uuden, juuri vaihtuneen korimallin ostaminen, tammikuinen rekisteröinti ja sopivasti varusteiden vältteleminen. En nyt lähtis automaatti-ilmastoinnista tinkimään, se voi jo hankaloittaa eteenpäin myymistä mut ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.
Esimerkkinä annettakoot edellinen karvalakki. Ostohinta bruttona, en osaa arvioida nettoa kun oli vaihtoauto kaupassa mukana 28.500,- ja 18kk myöhemmin sain siitä 25.000,- nettona. Jos kuvitteellinen netto parin tonnin alennuksella uutena 26.500,- niin tekee tonnin vuoteen.
Autossa tosin oli halogeenivalot, 5tuumainen rupinen mankkari, valkoinen väri, 9,6sek 0-100 ja huimat 125hv. Ei siis aihetta juhlaan muutoin kuin luovuttaessa.
Kilsat oli alle 30.000km joten ei taas mitenkään vertaannu kyllä Astraan.
Edit. Vertailun vuoksi nettohinnasta nettoon litrainen farkku samoilla kilometreillä ja pitoajalla 3500eur ilman talvirenkaita.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Taas säästyy rahaa. Piti vaihdattaa öljyt laatikkoon Coltilla, mutta loota falskaaki siihen malliin, että öljyt tulee stefan takuuvaihdoin yhteydessä uusittua. Ei huono siis 92 tkm kesti ennen hajoamista.
Itsekseni taannoin mietein, että siinä vaihees kun Sastamalan Levoranta on viimenen autokorjaamo maailmassa alan kulkeen polkupyörällä. Tampereen Metroautokiski viimeks lähinnä kierrokset nousi mulla. Mut noh, työaika- ja sijaintipoliittisists syistä nyt auto menee Levorannalle.
Itsekseni taannoin mietein, että siinä vaihees kun Sastamalan Levoranta on viimenen autokorjaamo maailmassa alan kulkeen polkupyörällä. Tampereen Metroautokiski viimeks lähinnä kierrokset nousi mulla. Mut noh, työaika- ja sijaintipoliittisists syistä nyt auto menee Levorannalle.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Kun noita kitkoja on nyt ajellut loppuun, niin sellainenkin lieveilmiö on nähtävissä, että jokainen rengas on keskeltä halki.
Noh, pintaa on kans sen verran, että vaihtoon nuo joutaa heti kun ehtii ruuvaan kesätassut alle. Mutta en tiä onko halkeamiseen vaikuttanut helle, renkaat, paineet vai joku muu. Vai noi kaikki yhdessä.
Tänään jätin auton Levorannan hoivattavaksi. Samalla rutisin taas siitä kytkimestä. Sama se tekeekö sille mitään, mutta tuleepa ainaki takuulappuihin merkintä, et siitä on tasasesti naristu. Sijaisautoksi puhuttiin puhelimessa Datsunia. Toivoin salaa Jukea, mutta sainkin Pulsarin.
Datsunia huoltaville tuo lisätään huollon hinnan päälle, Opelia takuuhuollattavilta laskutetaan 19e/vrk. Lyhyesti ja ytimekkäästi tuo Datsuni ei aiheuta kyllä yhtään ostohimoa. Ehkä suurimpana ongelmana se, että ensimmäisen tunnin aikana en keksinyt missä on matkamittari. On melko hyvin piilotettu...
Toinen ongelma ostohimossa on lspi. Sastamalasta kohti Turkua ja ekas ramppivedos kuulu rallatus. Sillä sekunnilla tiesin, että suoraruutta oltava Ja se kuuluu myös maantievauhdis. Astran MY17.5 alkaen olevat ovat ihan oppipoikia tän rinnalla. Ne vanhemmat on nettitiedon mukaan samanlaisia. Taajamas kun ajaa kolmosella pintakaasulla ja tietää kierrosalueen, jossa härnätä lspi ulos kaapistaan, niin alkaa saatanallinen räminä ja mitään ei tapahdu kulkupuoles. En tiä sitte onko se vaarallista vai ei. Siis vika vai ominaisuus. Niin tai näin, tuntuu taas hyvältä palata Astran rattiin. Lepäilemään AGR-penkille
Noh, pintaa on kans sen verran, että vaihtoon nuo joutaa heti kun ehtii ruuvaan kesätassut alle. Mutta en tiä onko halkeamiseen vaikuttanut helle, renkaat, paineet vai joku muu. Vai noi kaikki yhdessä.
Tänään jätin auton Levorannan hoivattavaksi. Samalla rutisin taas siitä kytkimestä. Sama se tekeekö sille mitään, mutta tuleepa ainaki takuulappuihin merkintä, et siitä on tasasesti naristu. Sijaisautoksi puhuttiin puhelimessa Datsunia. Toivoin salaa Jukea, mutta sainkin Pulsarin.
Datsunia huoltaville tuo lisätään huollon hinnan päälle, Opelia takuuhuollattavilta laskutetaan 19e/vrk. Lyhyesti ja ytimekkäästi tuo Datsuni ei aiheuta kyllä yhtään ostohimoa. Ehkä suurimpana ongelmana se, että ensimmäisen tunnin aikana en keksinyt missä on matkamittari. On melko hyvin piilotettu...
Toinen ongelma ostohimossa on lspi. Sastamalasta kohti Turkua ja ekas ramppivedos kuulu rallatus. Sillä sekunnilla tiesin, että suoraruutta oltava Ja se kuuluu myös maantievauhdis. Astran MY17.5 alkaen olevat ovat ihan oppipoikia tän rinnalla. Ne vanhemmat on nettitiedon mukaan samanlaisia. Taajamas kun ajaa kolmosella pintakaasulla ja tietää kierrosalueen, jossa härnätä lspi ulos kaapistaan, niin alkaa saatanallinen räminä ja mitään ei tapahdu kulkupuoles. En tiä sitte onko se vaarallista vai ei. Siis vika vai ominaisuus. Niin tai näin, tuntuu taas hyvältä palata Astran rattiin. Lepäilemään AGR-penkille
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
367 km myöhemmin:
Eli yhdessä ja samassa mittariston näytössä on neljä (4) eri trippiä plus matkamittari. Osaa käytetään rattinapeilla, osaa tolla ratin taakse piilotetulla. Kätevää ja loogista japanilaista tehokkuutta.
Eli yhdessä ja samassa mittariston näytössä on neljä (4) eri trippiä plus matkamittari. Osaa käytetään rattinapeilla, osaa tolla ratin taakse piilotetulla. Kätevää ja loogista japanilaista tehokkuutta.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Typerä kysymys, mikä on Ispi, Japapanialainen ukkosen jumala?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Joku jumala-inen keksintö se tosiaan lienee...
Low-speed pre-ignition.
Low-speed pre-ignition.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5
Niin se olikin tuo pikkuturbojen satunnainen ystävä "Nakke Nakuttaja" . Luin ensin, että ispi..
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00