Re85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
hamala10
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 19:05

Re85

Viesti Kirjoittaja hamala10 »

Eikös se ole nyt niin että v2003 2,0t saabbiin saisi pelkällä ohjelmoinnilla tuon viinapuolen käyttöön vai tarviiko joitain härpäkkeitä lisäksi,tietenkin ehkä tulpat ja Pa-suodattimen mutta entäpä muuta?
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Kuten kuvasit. Jotkut huolehtii polttoainepumpun kestävyydestä ja itsekin ostin varulta etanolia kestävän aika pian etanoliajon aloitettuani jotta saan paihdettua jos tulee ongelmia. Tuosta on nyt ajeltu 180 000km eikä ole vielä tarvinnut tuota osaa vaihtaa.

Suositus taitaa olla että jonkin aikaa etanoliajon jälkeen kannattaisi öljypohja käyttää irti ja puhdistaa öljysihti jos vaikka likaa lähtee liikkeelle.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
hamala10
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 19:05

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja hamala10 »

ok. onkos pirkanmaalla softan asentajia
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kangasalla vaikkapa. Laita yv niin jatketaan siellä. Ja noi edellisen linkin perustarinat kannattaa lukea ekana.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Kävin tänään hetken mielijohteesta muutoskatsastuksessa aikomuksena hakea E85 leima (ja muuntotuki valtiolta) saabiini mutta eihän se mennyt läpi CO päästöistä.

Tankissa oli etanolia. Ei vikakoodeja. AD85 oli 821 ja amul -232.

Tyhjäkäynnillä oli raja arvoissa eli alle 0.2

Mutta 2000rpm nousi häkä arvot n. 1.5 paikkeille.

Missähän mahtaa olla vika?

Pitäisikö käydä kokeilemassa uusintakatsastuksessa 98E llä ? Alkuvuodesta meni läpi ilman ongelmia. Silloin oli bensaa tankissa. Silloin CO% oli 0.00
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Millanen katalysaattori siellä on ? Tai oikeastaan onko kulutus lähtenyt kasvuun, oletko seurannut ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Mielestäni kulutus on pysynyt normaalina eli
Bensalla ajaessa n. 8,5/100km

Etanolilla ajaessa 11,5/100km

Tämä on siis se yksilö jossa meni turbo joulun välipäivinä ja vaihdettiin uusi mitsu tilalle + sille ohjelma.

Ajoin silloin Lahdesta Kangasalalle tosi rajulla öljynkulutuksella.

Pelkäsin että katalysaattori menee rikki.

Pari viikkoa turbon vaihdon jälkeen savutti jonkin aikaa mutta väheni hiljalleen.

Käytin autoa katsastuksessa 13.1.2018

Ja silloin nämä arvot:

Tankissa 98E5

CO%: 0,00
CO2: 15,10
HC ppm: 3
O2: 0,13
Lambda: 1,004
Käytetty mittalaite: ALV Gas 1000

Nyt tänään:

Tankissa E85

CO%: 1,50
CO2: 13,80
HC ppm: 30
O2: 0,40
Lambda: 0,970
Käytetty mittalaite: pihamittari Bensa

Eri katsastuspaikka kuin tuo alkuvuoden..

Katalysaattori on alkuperäinen luulisin.. eli 2005
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Se katti taitaa olla entinen.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Erikoista jos turborikon ja sen vaihdon jälkeen pari viikkoa on vielä jälkisavuteltu jonka jälkeen normitulokset päästömittauksista. Ja nyt sitten puolen vuoden jälkeen fail.
Jokatapauksessa multa löytyy noita käytettyjä DP:tä femmaan jos päädyt sellaisen vaihtamaan. Jos ei muita ehdotuksia tule muilla mieleen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
hamala10
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 19:05

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja hamala10 »

Kuinkas tuo vanha garretin ahdin suhtautuu tuohon Re85 muutokseen?
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ihan hyvin. Ei se ahdin ymmärrä, millä polttoaineella se pakokaasu on tehty. Pyörii se siellä etanolilla ihan yhtälailla kuin bensallakin. Käyttötottumukset vaikuttaa enemmän kuin valittu polttoaineen laatu. Vanhan tavan mukaan olen itsekin pitänyt pientä jälkikäyntiä aina ajon jälkeen, Garrett vaihdettiin pois kun sillä oli metrejä takana 386 tkm.

Kaikki hyrrät saa rikki, jos antaa kylmällä pannulla heti härskisti monoa ja jos sammuttaa pannun miltei lennosta (ilman jälkikäyttöä). Tämä on minun näkemys, tiedän että muitakin näkemyksiä on :mrgreen:.

Etanoli ei sitä ahdinta riko. Yleensä ne porsii sen takia, kun softamuutoksessa "saattaa tulla" vähän lisää ruutia ja sitä sitten ahkerasti käytetään :lol:. Toki orkkis Garrett ei ole lähtökohtaisesti ihan yhtä kestävä kuin Mitsu, mutta sille tarkoitetussa teholuokassa ihan kelpo peli. Rittävän lyhyet öljynvaihtovälit (10 tkm) on myös halpa henkivakuutus niin ahtimella kuin koneelle. Toki tästäkin on useita mielipiteitä :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
hamala10
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 19:05

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja hamala10 »

kiitosta tiedosta ,nyt laitetaan sitten muuntohomma harkintaan
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Itse en usko että Re85 Käyttö olisi vaikuttanut oman auton garretin rikkoutumiseen. Omaa ajotapaani pidän myös maltillisena ja olen välttänyt kylmällä polkemista sekä jälkijäähdytellyt tarpeen mukaan. Pätkäajoakaan ei juuri itselle paljoa ole kertynyt. 240tkm se kesti josta omaa ajoa noin puolet. Tuo kilometrimäärä on mielestäni aika keskiarvo mitä täältä monen muun foorumilaisen kommenteista olen ymmärtänyt. Eri Polttoaineen käytöstä riippumatta.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Re85

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Päivitystä tilanteeseen..

Kävin uusintakatsastamassa auton.

Tankissa 98E5:

CO: 0.00% vol
CO2: 14.9% vol
HC ppm: 2
O2: 0.14 % vol
Lambda: 1.006
Mittalaite: Autocom

Erikoista.. ainoa ero edelliseen oli tuo polttoaine mikä tankissa on. Nyt vielä kävin hieman enemmän kaasuttelemassa ennen testiä katalysaattorin lämpimäksi. Edellisellä kerralla n. 15min ajo 80-100kmh ja nyt sama mutta n. 30min ajo kaasutellen pienemmillä vaihteilla.

AD85: 060
Amul: 132
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Vastaa Viestiin