99 1974 "Staffan"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tuosta kiillotetun alumiinipinnan Sinolikäsittelystä on kokemusta. Rakentelin yhden GT:n alumiinirunkoisen maastopyörän, josta hioin maalit pois ja kiillotin rungon. Lopuksi käsittelin pinnan Sinolilla. Muistaakseni Sinol hapettaa alumiiniin suojaavan pinnan, joka kuitenkin jää kiiltäväksi? No, tuossa pyörässä se on ainakin toiminut hyvin, ja kiilto on säilynyt.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Eihän se mennyt ekakertalaisella ekalla kerralla kohdilleen. Kaasari vuotaa bensaa tuosta ryyppysysteemin kohdalta.

Pitää ottaa sen osalta uusinta yritys... Eiköhän tämä tästä :)

Bensapumpun vaihdoin pelastavalta enkeliltä saatuun pumppuun, niin se nyt näyttää ainakin toimivan. Kävihän tuo jo heikosti käynnissäkin.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

miikka555 kirjoitti:Eihän se mennyt ekakertalaisella ekalla kerralla kohdilleen. Kaasari vuotaa bensaa tuosta ryyppysysteemin kohdalta.
Laita lapsi asialle ja tee ite perässä... Sehän tulvi ku hullu ku kokeili startata. Jos ens kerran laittais kohon kerralla oikein päin :D

Nyt rokkaa! Seuraava etappi siis katsastus tälle vuotta, kunhan kelit alkaa kirkastua.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Sieltähän se vaan tuli tänään haettua taas pirssi alle. Olihan tuossa sentti pölyäkin päällä :D
Tyhjentynyt rengas piti väliaikaisesti korvata talvirenkaalla ja uudella vanteella.. Perjantaina saa onneksi pyöräytettyä kesäkumit uusille vanteille ja heitettyä alle :)

Kuva

Kaasarihuoltokin alkaa vaikuttaa onnistuneelta. Pientä hienosäätöä vielä vaatii tosin ensimmäisten kilometrien perusteella.

Discovehkeet versio 1.5 on myös asennettu. Femman bensaletkun pala, joka toimi aiemmin tukena tuolle kaiuttimelle on korvattu tuon kaiuttimen laatikossa olleesta muovinpalasta leikatulla telineellä, joka on tarranauhalla kiinni :D

Kuva
Kuva
Kuva

Versioon 2.0 alkaa olla romuja hankittuna, mutta asennus jäänee jonnekin ensi vuoteen :oops:

Kuva

Katto olisi tavoitteena saada vapuksi asennettua :?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja lax »

Ei voi muuta sanoa kuin että onpa hän kaunis :D Ihan tässä omat sormet syyhyää että ehtisi katsomaan mitä oma 99 vaatii että saa ajoon. Kaikki on kortilla joten toivottavasti vähän.. Enpä edes tajunnut että uudempaan voisi nakata tuon "kromipuskurin" kiinni, näyttää niin paljon paremmalta kuin se kuminen..
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

^ vielähän tuossa on kaunistamista aika reilustikin :) Pitäis oikoa kunnolla nuo puskuritkin, vähän harottavat molemmat vielä.

Tuli eilen heitettyä nuo tuoreet vanteet alle ja kaiveltua tuo tyhjäkäyntiongelma. Kaasarissa oli pieni ilmavuoto, joku reikä, mikälie, en tiedä mitä siihen kuuluu, mutta pultti siihen kävi tukkeeksi ja homma toimii :roll:

Tänään jaksoin vihdoin myös viilata tuon vilkun toimintaan siten, ettei tarvii käsin pitää päällä.

Ensi viikon ohjelmassa olisi toivottavasti katsastus ja tuon katon asennus 8O
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Talvella hankittu Twingon rätti istutettu paikalleen :) Nyt saa kesä tulla.
Oli kaikkineen todella simppeli laittaa, kun oli vielä rellun kattopellin pala sapluunaksi.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Samalla kertaa tuli uusittua imusarjan tiiviste.

Kuva

Tuollaisesta paksusta tiivistepaperista piti väsätä, kun ei ollut tiivistettä käsissä.. Tuli siis todettua että epäilty vesipumpun vuoto olikin vaan tuosta imusarjalta. Valui sen verran vaan lohkon päällä taaksepäin nesteet, että hämäsi luulemaan vesipumpun vuodoksi.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Lämpissä toukokuussa pääsi nauttimaan rättikaton eduista 8)
Pari visiittiä tuli tehtyä Ouluun parin viikon aikana, niin kertyi kilometrejäkin se 1 200.. Ainoa ongelma jälkimmäisellä reissulla katkennut nopeusmittarin viisari ja lämpömittarin anturin satunnainen temppuilu.

On se vaan hullun hyvä auto ajaa maantielläkin! Kattoakin pystyy pitämään auki satasen vauhdissa eikä pyöritä tuulta yhtään liikaa (nimim. katto auki oulusta kuopioon)..

Kattotelinettäkin piti käyttää jo välillä paikallaan, että sai rahtia ajettua :D

Kuva
KuvaKuva

Laitoin puolesta pitänee nyt tosiaan tuo lämpömittarin anturi vaihtaa ja samalla jos heittää uuden termarinkin sisään, vaikkei tuo nykyinen olekaan oireillut (sen iästä kun ei ole vaan tietoa). Nopeusmittarin vaijerihan se pitää jostain metsästää, että saa sen laitettua.

Tykötarpeetkin hankittu taka-akselille jarruletkujen ja putkien uusimiseksi; meinaa kovassa paineessa vähän vuotaa (nesteen pinta säiliössä laskenut kahteen kesään alle puoli senttiä) tuosta toisen letkun liitoksesta, niin laitellaan nyt vihdoin tuokin kuntoon.


Olohuoneen puolella on tullut edistettyä noita poppivehkeiden suunnittelua ja rakentelua sen verran, että alkaa olla perus osiltaan homma selkeä ja pöytätestit suoritettuna :D

Sen verran kalliita nuo "retroradiot", joissa tarpeelliset sisukset olisi, että totesin paremmaksi alkaa tekemään itse tuollaisen "vähän sinne päin" -systeemin, jonka iskee tuonne vanhan philipsin kuorien sisään.

KuvaKuva
KuvaKuva
KuvaKuvaKuva
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Nopeusmittari taas toiminnassa, piti katkennut vaijeri vaihtaa uuteen.

Kellossa ei tahtonut aika pysyä perässä ja kun tuli ihmeteltyä tupakansyttymisestä puuttuvia virtoja, niin älysin että ongelmahan on sama kuin valojen ja sisäpuhaltimen kanssakin on jo ollut. Eli paska liitos sulakerasian liitimissä. Nyt vaivauduin sitten repimään rasian ruuvipenkin äärelle ja hakkasin liitokset tiukemmaksi. Nyt on tupakinsytyttimessä virta ja kellokin pysyy ajassa 8)

Voi kun ois kelit olleet kohdillaan, niin ois kelvannut taas juhannusreissuun tuolla lähteä; nyt pitää tyytyä femmaan.. :|
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Vastaa Viestiin